1 651 2

Ползите за здравето от карфиола

  • карфиол-
  • ползи за здравето-
  • витамини-
  • хранене

Вареният и замразеният карфиол са добри източници на витамин К

Ползите за здравето от карфиола - 1
Снимка: Shutterstock

Няколко проучвания са показали, че редовната консумация на зеленчуци от семейство Кръстоцветни - карфиол, броколи, зеле, брюкселско зеле, може да предотврати някои видове онкологични заболявания, като рак на белите дробове, яйчниците и бъбреците. Както повечето зеленчуци от този вид, карфиолът съдържа глюкозинолати. Глюкозинолатите от карфиола имат способността да се трансформират в множество активни вещества при храносмилането и при контакт с чревната бактериална флора. Няколко от тези вещества биха допринесли за ограничаване на развитието на някои видове рак. Термичната обработка на карфиола води до загуба на глюкозинолати, ето защо умереното готвене благоприятства съхранението на биоактивните съединения.

Замразеният карфиол е ценен източник на манган, който действа като кофактор за няколко ензима, които улесняват различни метаболитни процеси в организма. Манганът има важно значение в предотвратяването на уврежданията в организма, причинени от свободните радикали, пише puls.bg.

Източник на витамин К

Вареният карфиол и замразеният карфиол са добри източници на витамин К, който е необходим за производството на белтъци, които регулират кръвосъсирването. Витамин К има значение за здравето на костите. Освен че се съдържа в храната, този витамин естествено се произвежда и от чревните бактерии, поради което рядко настъпват дефицити.

Източник на витамин С

Вареният и замразеният карфиол са ценни източници на витамин С, който има важни антиоксидантни свойства, допринася за здравето на костите, хрущялите, зъбите и венците. Освен това има защитна функция срещу инфекции, подпомага усвояването на желязото от растителен произход и ускорява заздравяването на раните.

Източник на витамин В6 и В9

Карфиолът е източник на витамин В6 - пиридоксин, който е част от група коензими, които участват в метаболизма на протеините, мастните киселини и невротрансмитерите. Той също така допринася за производството на червени кръвни клетки и благоприятства транспорта на кислород. Пиридоксинът е необходим и за превръщането на гликогена в глюкоза и допринася за правилното функциониране на имунната система. Този витамин играе роля в образуването на някои компоненти на нервните клетки.

Карфиолът е източник на фолиевата киселина - витамин B9, който участва в производството на всички клетки в тялото, включително еритроцитите. Този витамин има ключова роля в производството на генетичен материал, във функционирането на нервната система и имунната система, както и в заздравяването на рани.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 7 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 хаберих

    4 0 Отговор
    Не яжте карфиол и кисело зеле,ако ще ходите на среща с мацка или ще я водите на театър. Постоянно ще правите пръцпръц.

    Коментиран от #2

  • 2 Гут, гут, вундабаааа

    4 0 Отговор

    До коментар #1 от "хаберих":

    По новите европейски директиви, това ще е екопръдня....😆😆😆