Last news in Fakti

12 Септември, 2023 08:54 3 187 22

Строители на ЖП отсечка между гара Септември и гара Костенец откриха писмо, запечатано в бутилка

  • жп-
  • отсечка-
  • писмо-
  • бутилка-
  • гара-
  • костенец-
  • септември

Бутилката е открита в една от колоните на моста

Строители на ЖП отсечка между гара Септември и гара Костенец откриха писмо, запечатано в бутилка - 1
Снимкa: Shutterstock

Строители на високоскоростната железопътна отсечка в участъка между гара Септември и гара Костенец откриха писмо, запечатано в бутилка, скрита в досегашния жп мост над река Марица, в района на община Белово. При разрушаването на старото съоръжение един от геодезистите открива писмото и го предава на историческия музей в Белово, пише БНР.

Оказа се, че посланието е от 1886-та година, оставено от създателите на моста.

Бутилката е открита в една от колоните на моста, каза директорът на историческия музей в Белово Севдалина Попова.

По думите ѝ находката, както и начинът на откриването ѝ, са нещо изключително специално:

"Ние се вписахме в малкото музейни екипи, които са получавали писмо в бутилка. Документът е с размери 33 см на 22,5 см, написан на ръка, на италиански език. Има много красив орнамент, нарисуван отстрани.

Текстът на писмото гласи:

Мост, построен през 1886 г., по време на управлението на османския император Абдул Хамид. Построен от компания "Виталис". Инженери - гл. инж. Николо Лимон, /... / , главен зидар Пиетро Макар.

Издадено на 19 юни 1886 г.

"Това е етап от строителството на жп линията Белово - София", уточни Севдалина Попова и добави:

"Цялата тази история показва един позабравен стил, който респектира".

Теренът не е позволил запазването на стария мост при сегашното модернизиране на жп линията, но откриването на посланието от създателите на това изключително здраво съоръжение е вълнуваща среща между поколенията строители и начин да се отдаде уважение и почит към хората, които са допринесли за изграждането на модерна България.

Извършващата се в момента цялостна модернизация на жп линията Костенец - Септември, която се извършва с европейски средства, предвижда изграждането на ново трасе с нов жп мост.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 да де

    39 3 Отговор
    Моста е издържал век и половина колко ли ще издържи новия?

    Коментиран от #6

  • 2 Вергилий

    33 3 Отговор
    Някога е имало строители, сега имаме НКЖИ и АПИ и обществени поръчки
  • 3 А не се ли

    20 4 Отговор
    бяхме освободили през 1878г.?

    Коментиран от #5, #7, #10

  • 4 ха ха ха

    7 16 Отговор
    Писмото е ментак, а вие сте мисирки.
  • 5 това е фейк

    8 5 Отговор

    До коментар #3 от "А не се ли":

    Разбира се.

    Коментиран от #20

  • 6 До първото

    8 1 Отговор

    До коментар #1 от "да де":

    Наводнение - като тези в Ахтопол.
  • 7 Хе хе

    16 1 Отговор

    До коментар #3 от "А не се ли":

    Може би мостът е в Източна Румелия.

    Коментиран от #8, #9

  • 8 забележка

    10 0 Отговор

    До коментар #7 от "Хе хе":

    Дори да е било в Източна Румелия, Абдулхамид управлява до 1885 г.
  • 9 Да де

    16 0 Отговор

    До коментар #7 от "Хе хе":

    Ама Източна Румелия престава да съществува 1885 г. Една година по рано! Истината е че железницата е собственост на Барон Хирш и Османската империя до много по късно почти да обявяването на независимост на България на 22.09.1905 г.

    Коментиран от #13

  • 10 Да де

    12 1 Отговор

    До коментар #3 от "А не се ли":

    Ама железницата остава собственост на Османската империя до като е национализирана, от България и са платени репарациите, за едни милиони в злата става дума,

    Коментиран от #12

  • 11 Истината

    11 5 Отговор
    До 22 септември 1908 година Княжеството юридически е васално на Османската империя и султана е държавен глава.
  • 12 Псевдоним

    10 0 Отговор

    До коментар #10 от "Да де":

    Благодаря Ви за уточнението! Наистина първите следосвобожденски години държавният бюджет е бил натоварен с изплащането на тази железница.
  • 13 гуньо простия

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "Да де":

    Не, че нещо, ама не е ли 22.09.1908?

    Коментиран от #21

  • 14 Перо

    13 2 Отговор
    Мостът е издържал толкова години, защото тиквата е бил в т………е на пра,пра,пра,пра дядо си и не е имало обществени поръчки и шарене по веригата!
  • 15 Излиза, че и след т. нар. освобождение

    11 15 Отговор
    Султанът пак се е грижил за българите да не ходят пеша или на каруци както са искали "освободителите"

    Коментиран от #19

  • 16 Студопор

    12 2 Отговор
    Това е България днес - само се руши, уж за да се модернизира. После ще се окаже, че от модернизация не е имало нужда и не е свършена както трябва.
    Във въпросния град - Белово се извърши и друга гавра: жп-гарата трябваше да бъде реновирана. Фасадата на сградата щеше да бъде запазена, защото е културен обект, тъй като е била работно място на Тодор Каблешков. Строителна фирма, наета от кмета - Костадин Варев, срина всичко до основи и започна строеж на нова гара, която уж изглежда като старата.
    Между впрочем същия този кмет си продаде сам на себе си, чрез фирми-фантоми, общинските земи около населеното място. Съдружник е на ГЕРБ и никой не може да го бутне.
  • 17 Железници, метро, плавателни канали

    8 1 Отговор
    Необятна пазари от индийският океан до атлантическият и още и още.... българите сме имали всичко това преди да ни "освободят" и да изпаднем в трета глуха. Имали сме реални три континента за ги заменим с мечтата за три морета, мечта довела ни до три национални катастрофи.

    Коментиран от #18

  • 18 Гост

    3 3 Отговор

    До коментар #17 от "Железници, метро, плавателни канали":

    Българите са имало по един калпак и по един чифт п0тури, а каквото са изкарвали от земята 60% е отивало данък за империята Всичко е било на султана. Българите сапочват да имат държава едва, когато се разкарва ботушът на робовладелците от Анадола. В свободна България започват скоростно да навлизат модерни европейски технологии и архитектури. Новите знатни българи са започнали да се обличат по европейски стил и да се учат на европейски маниер, като за щастие са изоставили изостаналият анадолски почин, налаган силово преди освобождението. Само за две-три десетилетия от османска територия, България се е превърнала в млада държава, в която променените градове са започнали да добиват европейски облик с културни ценности, запазени и до днес.
  • 19 Гост

    3 2 Отговор

    До коментар #15 от "Излиза, че и след т. нар. освобождение":

    Грижил се е, султана ти - мостове и пътища за аскера и артилерията му, че си е правил планове да си връща изгубената територия. Добре, че е бил избутан още по-надолу, след като сме си върнали и Източна Румелия. Лошото е, че не сме го доизбутали чак зад Босфора. Там трябва да е границата ви.

    Коментиран от #22

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.