Last news in Fakti

21 Октомври, 2015 08:57 4 560 2

КЗП очаква по-малко нелоялни търговски практики на пазара

  • потребители-
  • комисия-
  • маргаритов
КЗП очаква по-малко нелоялни търговски практики на пазара - 1
Димитър Маргаритов - председател на КЗП (Снимка: Камелия Атанасова)
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Напоследък Комисията за защита на потребителите (КЗП) регистрира множество случаи за нелоялни търговски практики. Зачестяват тези на заблуждаващи съобщения и цели рекламни кампании, които недобросъвестно предлагат несъществуващи намаления. За мнение по темата Факти.бг потърси председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

- Господин Маргаритов, на сайта на Комисията за защита на потребителите е налице информация за такава кампания на „Олинеза" под надслов „-15 %”, която КЗП е доказала, че е по същество нелоялна търговска практика? Усилията на инспекторите на Комисията какво доказаха?

- Работили сме по този случай въз основа на постъпил при нас сигнал и след събиране на достатъчно писмени доказателства от различните търговски вериги, в които се разпространява продукта, за който е анонсиран този процент намаление в рамките на рекламна кампания. Установили сме, че това не е така. Има издадена заповед, с която тази нелоялна практика е забранена. Заповедта има диспозитив за предварително изпълнение, което към момента е потвърдено от съда и нарушението е преустановено. Поне нашите последващи проверки показват това.

Бих искал да добавя, защото това е в интерес на коректността, че макар и предварителното изпълнение да е потвърдено от съда и нарушението да е преустановено самата заповед е обжалвана от този търговец, така че тук предстои още едно произнасяне на съда, на констатациите и фактическата обстановка са такива.

- Това означава, че има успех от направената проверка.

- Ние работим доста интензивно по въпроса с нелоялните търговски практики, които са или заблуждаващи или се състоят в това, че се скрива някаква важна информация от клиентите и тази информация би могла да им въздейства но друг начин, а не непременно да сключат съответната сделка. Така че – да, имаме доста успехи. Особено моите наблюдения през последните шест месеца показват, че работата ни е ефективна в това отношение и това е целта, защото тук фактически ние се надявам, че успяваме да предпазим доста хора от това да станат жертва на подобен тип практики.

- Как ще коментирате заблуждаващите съобщения и конкретно действията на "Олинеза" с 15%-то несъществуващо намаление?

- Опитът ни показва, че това е практикуван от търговци и производители начин да привлекат вниманието на клиентите към техните продукти, като анонсират проценти намаление. В някои случаи откровено информацията не е вярна, а в други случаи тя е непълна, което също е основание за констатиране на нелоялна търговска практика, защото когато информацията е непълна, вие също лишавате потребителя от възможността да си състави мнение на базата на всичко, което трябва да му е известно, за да направи разхода, който всъщност той извършва, купувайки даден продукт.

- Разбрахме, че съда подкрепя Предварителното изпълнение наложено от КЗП? Информацията на сайта на "Олинеза" също беше подвеждаща и невярна какви са санкциите за публикуването й и какви глоби се налагат на нарушителите в подобни случаи?

- Когато търговец или производител използва такава практика за първи път, наказанието може да бъде до 30 000 лв. Като тук вече във всеки конкретен случай се преценява естеството и тежестта на нарушението и най-вече до колко голям кръг лица може да стигне посланието. Ако нашите последващи проверки установят, че има повторно нарушение от същия тип, тогава могат да стигнат и до 50 000 лв.

В конкретния случай ще се въздържа да съобщя размера на санкцията, защото както казах самата жалба е обжалвана и предстои да бъде разгледана от съда и той да се произнесе по това. Мога да ви кажа, обаче че тъй като става дума за рекламна кампания нашето разбиране беше, че трябва да сме близо до максимума, тъй като е възможно да бъдат засегнати много широк кръг лица.

- В кампанията на "Олинеза" е бил включен продукт (трапезна майонеза в стъклен буркан), който е изваден от производство. Сблъсквате ли се с подобни случаи? До кога производителите ще заблуждават потребителя и ще се възползват от това?

- Имаме такива случаи. Това си е само по себе си също нелоялна търговска практика, тъй като вие привличате вниманието на клиента, анонсирайки някаква продуктова гама. После се оказва, че част от нея не е налична, което привлича интереса, но в последствие се оказва, че той реално е принуден (или е дошъл в търговския обект или е решил да си купи нещо). Не може да купи това, което иска, бива общо взето с насочено внимание да си купи нещо друго извън желаното.

- Освен санкциите, които вие налагате и съдът на база водени дела, производителите какво друго трябва да се направят, за да престанат да заблуждават потребителите?

- Винаги отправям призив към търговците и към производителите, когато предлагат на вниманието на потребителите своите стоки и услуги, наистина те самите да осъзнаят, че колкото по-коректни и лоялни са към хората, толкова повече могат да разчитат на това те да станат техни редовни клиенти.

Да, санкциите, според мен, също имат своя ефект, особено за нелоялните търговски практики те не са съвсем маловажни, но изобщо културата на пазара в България би могла да се подобрява основно по тази линия. Това е и опитът на развитите държави и смятам, че ако това бъде разбрано правилно, в крайна сметка очаквам са се стигне до по-малко нарушения от този тип, което разбира се не означава, че ние няма да продължим да контролираме доста строго този пазар и наличието на такива практики.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 гост

    0 0 Отговор
    Ходил съм в офиса на тази комисия, да подавам сигнал, пълна скръб са офиса и хората. Наблягат на запетайките и гледат далаверата.
    Сега не знам как е, ама...
  • 2 бай Иван

    0 0 Отговор

    Измекяри!