Важни правила: Как да шофираме по заледени пътища

12 Ноември, 2025 10:37 3 661 22

  • черен лед-
  • съвети-
  • пътища-
  • заледяване

Ключът към безопасността в този преходен период се крие в разбирането на физиката

Важни правила: Как да шофираме по заледени пътища - 1
Снимка: Shutterstock

С първия дъх на зимата и коварната поява на черен лед по асфалта, шофирането се превръща в изкуство, изискващо майсторство и внимание. Известният автомобилен експерт Владимир Бахарев напомня на водачите, че променливите метеорологични условия и първият сняг превръщат автомобила в трудно управляема машина, ако не бъдат спазвани определени, жизненоважни препоръки.

Правилото на дистанцията и внимателната скорост

Ключът към безопасността в този преходен период се крие в разбирането на физиката. Бахарев подчертава: спирачният път се удължава драстично, когато сцеплението намалее. Ето защо, водачите са длъжни да увеличат дистанцията си спрямо предходния автомобил. Близостта, която е допустима през лятото, сега е груба грешка, която може да струва скъпо. Също така, бъдете изключително внимателни с превишената скорост – тя е първият враг на сцеплението.

Смяна на гумите: Не заради глобата, а заради живота

Специалистът е категоричен: летните гуми трябва да бъдат заменени със зимни навреме – не заради евентуални глоби от властите, а единствено и само за да се гарантира безопасността на водача и неговите спътници. Зимната гума не е лукс, а абсолютна необходимост, тъй като каучукът ѝ запазва еластичността си при ниски температури, а ламелите осигуряват нужното сцепление.

Експертен апел

„Не забравяйте, че не само пътната настилка може да бъде хлъзгава, но и тротоарите. Хората са склонни да се подхлъзват. Ако забележите струпване на пешеходци, отдръпнете се максимално от ръба на платното и намалете скоростта си предварително. Това е проява на отговорност и превенция.“

Най-коварните зони: Къде дебне ледът?

Експертът добавя едно важно наблюдение: през преходния период, най-много лед се формира на местата, където най-често спират автомобилите. Това са преди всичко пешеходните пътеки и кръстовищата. На тези участъци пътната настилка е най-полирана и хлъзгава. Затова шофьорите трябва да започнат спирането много по-рано от обичайното, прилагайки по-плавен и лек натиск върху педала.

Спазването на тези прости, но фундаментални препоръки е вашият най-добър съюзник в студените месеци. По този начин ще осигурите сигурност както за себе си, така и за всички останали участници в движението.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    28 2 Отговор
    На лед - само с гуми СЪС шипове,
    ама пък те са забранени❗
    А защо АПИ допуска ЛЕД по пътищата
    НИКОЙ НЕ ГИ ПИТА ❗

    Коментиран от #6, #12

  • 3 Трол

    4 8 Отговор
    Задължително с дрифтене.
  • 4 Зевс

    36 0 Отговор
    Не видях най-важното правило: при шофиране на сняг и лед се шофира плавно, без рязко подаване и отнемане на газта, без рязко натискане на спирачки и без резки маневри с волана, разбира се и със съобразена с колата, гумите и способностите на шофьора скорост. Ако не сте сигурни в колата или в себе си по-добре не тръгвайте при лоши пътни условия.

    Коментиран от #8, #18

  • 5 зимно време

    18 0 Отговор
    През зимата очаквайте лед навсякъде където пада сянка. И най-много дупки в настилката има там, заради задържащия се по-дълго лед.
  • 6 глупости

    0 18 Отговор

    До коментар #2 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":

    Шиповете са за сняг, а не за лед.

    Коментиран от #9

  • 7 ОТО И БЕНЦ

    18 0 Отговор
    ЗА ДА НЯМА ИЗНЕНАДИ И ОЛЕ КО СТАНА😱
    СУТРИН РАНО КОГАТО ОТИВАТЕ КЪМ МПСто...
    НАПРАВЕТЕ НЯКОЛКО
    „ПЛЪЗГАЩИ„ ДВИЖЕНИЯ С КРАК ПО АСФАЛТА
    АКО ИМА Т.НАР.ЧЕРЕН ЛЕД ВЕДНАГА
    ЩЕ РАЗБЕРЕТЕ....и ще имате едно на ум,МАЙ..
  • 8 Точно така + допълнение

    13 0 Отговор

    До коментар #4 от "Зевс":

    Именно, и като допълнение (за колите с ръчни скорости) - винаги на предавка, и то възможно по-ниска.
  • 9 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    5 0 Отговор

    До коментар #6 от "глупости":

    ЧЕТИ БАаааааВНО, ЧЕ ДА НЕ МЕ ИЗЛАГАШ❗
    от ръководство на Мишелин
    ( ако си чувал тази марка)😀

    "Гумата с шипове е зимна гума с вградени в протектора шипове (алуминиеви или стоманени). Тези шипове осигуряват допълнително сцепление върху ПОЛЕДИЦИ.
    Освен това, гумите с шипове предоставят най-добрата сцепна сила върху сняг.
    Тяхното изключително представяне върху сняг и ЛЕД се признава чрез подлагането им на регулаторни тестове за получаване на сертификат 3PMSF и маркиране с логото ‘Ice” за използване върху ЛЕД.❗
  • 10 Най важно е

    11 1 Отговор
    Да не се допуска пътищата да се заледяват! Ако не знаете как,идетр и вижте белите държави как го правят!
  • 11 Подготовката е целогодишна

    3 0 Отговор
    Описването на широки криви в завоя, особено внимание при излизане от кривата, намаляване на скоростта с двигател и по-ниска предавка, по-бавно приближаване към червен светофар, комфортна дистанция и предварителен избор на спасителна треактория. Това се прави през лятото.
  • 12 Искам да те видя

    3 3 Отговор

    До коментар #2 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":

    Искам да те видя как ще си сложиш нови мишленки с шипове и ще караш по мокрите зимни пътища на родината. Май никога не си си го позволявал.

    Коментиран от #13

  • 13 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    6 0 Отговор

    До коментар #12 от "Искам да те видя":

    Искам да доживея деня в който ще видя , че умееш да четеш с разбиране❗😀❗
    Първо- написал съм , че в БГ тези гуми са ЗАБРАНЕНИ Е за републиканската пътна мрежа❗
    Второ - написал съм, че това са гуми за ТЕЖКИ ЗИМНИ УСЛОВИЯ ❗
    И ти ми пишеш за МОКРИ ПЪТИЩА🤔❗

    Коментиран от #14

  • 14 Искам да те видя

    1 4 Отговор

    До коментар #13 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":

    Правиш допускания, които са нерелевантни към българските условия. Бла-бла, логорея. Вземи си куче да те слуша.

    Коментиран от #15, #16

  • 15 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    4 0 Отговор

    До коментар #14 от "Искам да те видя":

    Каква по- голяма ЛОГОРЕЯ от това да пишеш как искаш да видиш нещо което е в разрез с ТРИ описани условия 🤔❗

    Или явно искаш да видиш нещо написано от теб. Няма значение , че в него няма последователна логическа мисъл❗
  • 16 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    3 0 Отговор

    До коментар #14 от "Искам да те видя":

    нерелевантни са мечтите ти да ме видиш на влажен асфалт със гуми 3PMSF за тежки зимни условия, при това неслучайно забранени у нас ❗
  • 17 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    6 0 Отговор
    Като се научите да спускате Проход с 30 тонен камион при заледн път ми се обадете за консултации давам импулсен номер.
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Стара чанта

    3 1 Отговор
    С пълна газ, особено на завоите ! Писане на SMS-и по време на шофиране - препоръчително. Педалът за спирачките да се натиска рязко, като воланът може и да не се държи. Никакви колани, алкохолът да е задължително над 2,3 промили. Още по - добре, ако е в съчетание с дрога, и то синтетиката - за препоръчване . Трябва да се усети тръпката - а това е единствения начин да се постигне / до сега действа безотказно /.
  • 20 ттт

    2 0 Отговор
    При температури близки до нулата е изключително опасно преминаването от слънчев към сенчест участък на пътя. Там е черният лед. Между Казанлък и Стара Загора има един участък, където хребетът на Средна Гора хвърля сянка върху чудесен път с две отделни платна, всяко с по две ленти. Поне три пъти там съм виждал обърнати коли. Друго толкова опасно (ако не и повече) място са мостовете. Те са с температурата на въздуха, докато участъците от пътя върху твърда земя са по-топли. Впрочем по тази причина пред всеки мост има знак предупреждава за хлъзгав път.
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.