Светът на електрическите превозни средства стана свидетел на пореден технологичен пробив, дошъл от Mercedes-Benz. Британското дъщерно дружество YASA, базирано в Оксфордшир, обяви разработването на ново поколение аксиални електродвигатели, които комбинират екстремна компактност с рекордна производителност.
Новият двигател тежи само 13 килограма, но е способен да развие пикова мощност от 1006 к.с. (750 kW). Това постижение поставя нов световен рекорд за плътност на мощността от 59 kW (79 к.с.) на килограм. Този показател надхвърля с близо $40\%$ предишното постижение на YASA, регистрирано само преди няколко месеца.
Аксиален дизайн
Според компанията, изключителният резултат е възможен благодарение на уникалния аксиален дизайн, който се различава коренно от традиционните радиални електродвигатели. Вместо цилиндрична архитектура, YASA използва плоски дискови ротори, които позволяват генерирането на по-голям въртящ момент при значително по-малък размер.
Благодарение на тази конструкция, електрическият мотор е не само по-лек, но е способен да осигури три пъти по-висока плътност на мощността в сравнение с повечето съвременни конкурентни двигатели. Тази революционна компактност отваря нови, неизследвани възможности за създаване на ултралеки и свръхмощни електрически спортни автомобили.
Трябва да се отбележи, че макар пиковата мощност да надхвърля хиляда конски сили, непрекъснатата работна мощност на двигателя е в рамките на 350–400 kW (469–604 к.с.), което само по себе си е изключителен показател за мащабите на агрегата.
Основателят и главен технически директор на YASA, Тим Улмър, подчертава, че този рекорд не е постигнат чрез компютърна симулация, а върху реален работещ прототип, който вече преминава тестове на стендове. По думите му, това е „силна демонстрация на жизнеспособността“ на новото поколение аксиални задвижващи устройства, които вече „демонстрират стабилна мощност в реални условия“.
Важен детайл е, че двигателят е създаден без използването на скъпи или екзотични материали, а дизайнът му е мащабируем за масово производство. Това означава, че технологията е потенциално готова за внедряване в търговски превозни средства.
Mercedes-Benz, която изцяло придоби YASA през 2021 година, планира да имплементира новата технология във флагманските си модели на Mercedes-AMG. Сред тях са бъдещ електрически суперседан и високопроизводителен SUV. Използването на аксиални двигатели не само ще намали теглото и енергийните загуби, но и значително ще увеличи ефективността – решаваща стъпка за цялата електрическа гама на Mercedes-AMG.
Въпреки рекордните показатели, основното предизвикателство пред тази технология остава високата производствена цена, тъй като проектирането на аксиални двигатели изисква ултрапрецизни компоненти и сложен монтаж. Първоначално технологията ще бъде запазена за спортните модели от най-висок клас, но Mercedes-Benz вече търси начини за намаляване на разходите, за да я направи достъпна за по-широк кръг от автомобили на марката в бъдеще.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пешо
15:17 24.10.2025
2 Механик
п.п.
Какво е $40\%$ ?
15:33 24.10.2025
3 Бобеца
15:35 24.10.2025
4 Гориил
Коментиран от #5
15:36 24.10.2025
5 купи си Москвич бе
До коментар #4 от "Гориил":
що караш западен автомобил15:45 24.10.2025
6 Проблем?
Е това какъв проблем е? Първо 1000 коня се използват само и единствено за ускорение, след това за поддържане на скоростта 300 400 коня са достатъчни дори за близо 300 км в час
Но ако искате да поддържате 400 км в час, за неограниченото време докато ви свърши батерията, спокойно до този двигател се добавя още един и имате 1000 коня за постоянно и 2000 коня пиково, като теглото на автомобила се увеличава само с 13 кг.
Хайде сега си помислете с колко килограма се увеличава теглото на ДВГ за двигател с 500 коня и двигател с 1000 коня? А дали ще може да вдигне 2000 коня дори за кратко? А дали ще може да поддържа 1000 коня за неограничено време?
Коментиран от #7
15:45 24.10.2025
7 Грешиш
До коментар #6 от "Проблем?":
Мощността, която се използва за равномерно движение с 90-100 км/ч. е не повече от15-16 kW. А проблема на електричните не е мотора, а батерията. Една батерия 100кW на този мотор ще му стигне за 5 минути, т.е.газ и след 5мин. Отиваш на зарядното.Коментиран от #11, #18
16:06 24.10.2025
8 Даааа
16:09 24.10.2025
9 Поредната статия
16:39 24.10.2025
10 12343211
18:16 24.10.2025
11 Е колко пък да греша?
До коментар #7 от "Грешиш":
Нали съм ти го написал:"Но ако искате да поддържате 400 км в час, за неограниченото време ДОКАТО ВИ СВЪРШИ БАТЕРИЯТА."
По досетливите вероятно са се сетили, че не ограничено време и електромобил са оксиморони.
Ако четеш между редовете, съм имал предвид че това е предпазен механизъм против прегряване - батерията ще свърши много преди да е прегрял двигателя. Точно както при bugatti veyron, гумите могат да издържат на максимална скорост само 10 минути но има предпазен механизъм - 100-литровия резервоар свършва по-бързо. Така че това не е проблем само на електромобилите.
18:29 24.10.2025
12 Путинистче идиотче
19:19 24.10.2025
13 ей ще дойде време
Излишно се морите
14:47 25.10.2025
14 Компютри или компоти
15:07 25.10.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Даже и коли не могат вече
00:05 26.10.2025
18 гост
До коментар #7 от "Грешиш":
Тесла Плейд също е над 1000 коня , също е с батерия 100 квч и няма никакви проблеми да си минава почти 800 км и да прави от 0 до 100 за под 2 секунди по 40-50 пъти подред , така че откажете се най-после от тази тъпа опорка !! Между другото този мотор е проектиран за директно вграждане в колелата , затова е толкова важно това ниско тегло , също така значи , че ще има не един , а поне два или четири в един автомобил !!Коментиран от #19, #21
12:39 26.10.2025
19 ои8уйхътгрф
До коментар #18 от "гост":
Чакам те у вторник на писта по твой избор да ми демонстрираш 40-50 старта под 2 секунди подред... После зареждаме до 100% и сядаме да ми покажеш как минаваш 750км. с тая кола...За всеки старт над 2 секунди ще ти чупя пръст... Като свършат пръстите продължаваме- имаш 2-6 кости в тялото... Когато не изминеш 750км. 5 магарета ще те разпорят от към изхода...
Ако постигнеш всичко което казваш- получаваш у кеш €500 000
Коментиран от #20
16:32 26.10.2025
20 Брей брей
До коментар #19 от "ои8уйхътгрф":
Много си екстремален, но в друго си прав. Тесла Плейд може да направи тези неща …. на 2 места. В рекламите и в анимационните филми.22:23 26.10.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.