17 Май, 2016 12:13 289 425 140

Трябва ли да се гаси атмосферен двигател веднага след спиране?

  • атмосферен двигател-
  • автомобили
Трябва ли да се гаси атмосферен двигател веднага след спиране? - 1

Много собственици на автомобили знаят, че когато двигателят разполага с турбокомпресор, е добре след дълъг път да не се гаси веднага. Малцина са онези обаче, които правят същото с атмосферните мотори.

Оказва се, че и за тях е препоръчително след дълъг пробег да се оставят да поработят за минута -две на ниски обороти. Специалистите препоръчват това, защото когато двигателят бъде изгасен веднага, спира работа и водната помпа.

По този начин голяма част от детайлите по агрегата спират да се охлаждат, а прегряването не се отразява добре. Освен това в горивните камери се получава нагар, който също влияе отрицателно на ресурса на двигателя.

Има и още нещо. След изключване на двигателя веднага, след като колата е работила на високи обороти, електрониката спира своята работа моментално, но алтернаторът, който се задвижва механично, подава още малко ток, което влияе зле на някои от електронните помощни възли и агрегати.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 35 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Калоян

    67 20 Отговор
    Мдааа, интересно, не бях се замислял по темата, но явно е добре да се оставят и атмосферките да поработят малко след дълъг път.

    Коментиран от #121

  • 2 avtomobilist

    34 40 Отговор
    Не е хубаво веднага да се спира какъвто и да било двигател тъй като буталата, които са от алуминии топлоотдават по-бързо от блока в следствие, на което може да се получи изгаряне на уплътнение на главата, прегряване и съответно избиване на охладителна течност и последващи проблеми...ремонти...

    Коментиран от #120

  • 3 Керкенез

    347 48 Отговор
    В съвременните коли, перката охлажда и след загасен двигател!
    Нагара в цилиндрите по никакъв повод не се образува от гасенето на двигателя!
    Алтернатора зарежда акумулатора, не подава ток на електрониката!
    А и като загасиш, все нещо още свети, радио работи и т.н.
    Статията не струва!

    Коментиран от #7, #16, #18, #124, #134, #140

  • 4 ДВГ

    73 13 Отговор
    Не е хубаво веднага да се спира както и не е хубаво веднага след стартиране да се натоварва повече от 3000 оборота .
  • 5 Jack Bauer

    71 26 Отговор
    И като спра на бензиностанция на магистралата как да не гася веднага двигателя ?!

    Коментиран от #8, #95, #129

  • 6 Пешо Краниста

    45 7 Отговор
    Я моя кран не го гася, па и така сутрин като се кача направо тръгвам за работа да изкарвам пари.

    Коментиран от #112

  • 7 2399

    58 58 Отговор

    До коментар #3 от "Керкенез":

    Всезнайко, алтернатора освен че зарежда акумолатора, подава и захранване на електриката на колата. Перката охлажда радиатора след изгасен мотор (ако е електрическа а не виско) но водната помпа не върти и течността на се движи.......хайде хвъркай там керке че още май сучеш.

    Коментиран от #10, #92, #93, #96, #97, #131, #138, #141

  • 8 Пламен

    46 11 Отговор

    До коментар #5 от "Jack Bauer":

    Преди колонките предимно има място за спиране. Спираш там за 1, 2минути излушваш до края песента, след това отиваш на колонката и гасиш двигателя. Поне аз правя така с моя бензин. ;)

    Коментиран от #22

  • 9 JOJO

    34 10 Отговор
    Интересно! Не бях се замислял, макар че карам коли от 30 години. Знам че при стартиране на двигателя не е препоръчително да се тръгва веднага. Това очевидно всички го знаят. Но другото не го знаех. Като се замисля, има логика, не съм специалист. Все си мислех че съвременните двигатели са "застраховани" от подобни проблеми с нови технологии и материали. Човек винаги научава нещо ново.

    Коментиран от #127

  • 10 гост

    42 6 Отговор

    До коментар #7 от "2399":

    Това за гасенето на двигателя е условно и извлечено от контекста:
    - тази препоръка важи ако двигателя е натоварван без значение дали това е турбо или атмосферен. Понеже двигателя има нужда да се охлади до нормална рабтна температура преди да се угаси.
    - нормалната работна температура е 90 градуса, ако оставите колата си в горещ ден на място тя може дори да повиши температурата, понеже няма охлаждане от насрещно движещия се въздух
    - така или иначе последните минути докато стигнете до паркинг, да паркирате (стига да не форсирате на макс) и си вземете дреболиите колата така или инак ще е работила поне няколко минути на ниски обороти без натоварване.
    - по-скоро да се журналиста да се разтърси за старт-стоп системите, знам, че някои поддържат климатизацията, но дали въртят и водната помпа - не знам. Понеже при старт стоп е доста по-нездравословно, колата се кара по пътя и списа след 10сек на сфетофар, двигателя се гаси моментално, при което прегряване е много по-вероятно понеже липсва преходен период, от натоварване за няколко секунди се преминава към гасене.
    - знам, че някои СС системи не гасят винаги двигателя, може би отчитат температура или други фактори.

    Коментиран от #11

  • 11 Пешо Краниста

    9 78 Отговор

    До коментар #10 от "гост":

    Страт-Стоп Системата гаси само буталата не целият двигател

    Коментиран от #15, #113, #118, #132

  • 12 Павел

    20 14 Отговор
    Не знам колко е противопоказно моторът да не се гаси веднага, но не би следвало, когато паркираме колата, температурата да се покачи още повече, поради това че няма въздушна струя, която да охлажда допълнително. Мисля си, че точно след две-три минути, особено през горещ летен ден температурата при спрял автомобил ще се покачи и ще се включи активната охладителна система. За мен няма логика в това. Изчакване две, три минути при студен мотор - да.
  • 13 ИНЖ

    40 7 Отговор
    Двигателят е необходимо да изкара докато му мине гарнцията. В най-често срещаните гаранции това са 150 000 км. или 5 години. За този период предварителното гасене на двигателя няма да окаже абсолютно никакво значение в работата му. Най-голямото натоварване и износване се получава при ниска работна температура на двигателя не при висока. Затова доста по важно за двигателя е да се остави 1-2 мин. след като се запали да вдигне малко температура (особенно в по студените дни) преди да се потегли.
  • 14 jullliann72

    39 8 Отговор
    Съвременните двигатели както покзва практиката не са по-здрави от старите.
  • 15 гост

    24 5 Отговор

    До коментар #11 от "Пешо Краниста":

    Не знам какво разбираш под гасене само на бутала, такъв термин няма. Водна помпа, маслена помпа, разпределителни валове, генратор и колянов вал са свързани и едното не може да работи ако другите не работят, освен ако няма байпасна система за водата например, или помпата не е електрическа. Това важи и за обикновенните климатични системи, има нови които са при хиббридите и те са тип термопомпа, те могат да останат да работят без да работи бензиновия двигател, понеже са чисто електрически, а не с механично-задвижван компресор.
    Затова е важно да се разгледа темата от прегряване при Старт-Стоп системи, смятам, че не се знае какви сситеми остават да работят, ако въобще някакви, какви условия има и др.
  • 16 Красимир Иванов

    19 8 Отговор

    До коментар #3 от "Керкенез":

    Статията дава теми за размисъл. Няма да е лошо да понаучиш как функционира двигателят и системите му, пък после да коментираш, защото в момента издишаш мощно.
  • 17 ГолЕми глупости

    41 11 Отговор
    Кола с турбо не бива да се гаси веднга, защото турбото работи с инерция и ако си бил с 3000 об/мин и врътнеш ключа двигателя спира да се върти, съответно маслената помпа не доставя повече масло, което не е ОК само са лагера на турбината, който в може да се върти още 30 секунди след загасване на автомобила, но тъй като не влизаме с 16окм/ч в бензиностанция дори на магистрала, то този проблем е неутрализиран при бавното влизане в бензиностанция. Относно електрониката - ГЛУПОСТИ! При атмосферния двигател турбо няма - изводите сами! При двигател с механичен компресор проблем също няма.
    Относно студения старт: когато двигателя е студен маслото е по-гъсто и при 800 об/мин помпата не качва достатъчно масло, за това е препоръчително незабавно потегляне след запалването на студен двигател, но оборотите трябва да са в ниския диапазон за съответния автомобил. Така помпата ще подсигури необходимото масло и ще бъде избегнато сухо триене!
  • 18 Станимир

    13 16 Отговор

    До коментар #3 от "Керкенез":

    Статията е точно за такива като теб, но не за да коментират, а просто да научат, че не е добре да се гаси двигателя веднага след дълго пътуване. Тя не предлага конкретика в детайли, защото на 99% от хората не им е нужна. Просто трябва да знаят, че не е добре за мотора. Но ти явно си толкова ограничен, че не се и замисляш, но дай да хейтим.

    Коментиран от #115

  • 19 qwerty

    13 4 Отговор
    с дизел съм, но винаги гледам двигателят да поработи преди да го спра, въпреки, че с 20км/ч оборотите са 800-900
  • 20 много сте зле

    29 4 Отговор
    хора усмихнете се бе чудите се само за кво да почнете да се карате .аси
  • 21 Косматия

    35 5 Отговор
    Тва с електрониката и алтернатора кърти чисти и извозва!!!

    По голяма глупост не бях чел скоро!!!
  • 22 Дани

    49 12 Отговор

    До коментар #8 от "Пламен":

    Много сте ми интересни. Пазите кочините илезнали от моргите на запад на по 500-600 хил. км, а ако имаш пари да си позволиш нова няма да я крепиш 20 години, а ще си вземеш нова след 5-6 години. Карайте ги тия коли стига ги пазихте...
  • 23 борислав

    24 8 Отговор
    Пълни глупости.Не знам как прегрява колата ,когато при 4000об/м и при 800об/мин. температурата на двигателя е еднаква./здрав двигател/ ,алтернаторът спира с двигателя а турбото е спряло преди да паркираме.

    Коментиран от #116

  • 24 борислав

    21 7 Отговор
    Пълни глупости.Не знам как прегрява колата ,когато при 4000об/м и при 800об/мин. температурата на двигателя е еднаква./здрав двигател/ ,алтернаторът спира с двигателя а турбото е спряло преди да паркираме.

    Коментиран от #27

  • 25 FHI

    19 7 Отговор
    Борилаве, когато си напъвал един турбо мотор, примерно- раздал си една газ на EVO- то си, точно преди да го паркираш пред вас, мислиш ли че температурата на турбината е паднала и че не е нужно да оставиш маслото да охлади това парче нажежен метал ? :))
  • 26 renaut

    33 14 Отговор
    ТОВА НЯКОЙ УМНИК ОТ ЛУК ОЙЛ ЛИ ГО ОТКРИ ТА ДА ХАРЧИМ ОЩЕ ГОРИВА АЗ ГАСЯ ВЕДНАГА 25 ГОД И НИЩО
  • 27 renaut

    11 4 Отговор

    До коментар #24 от "борислав":

    ТОЧНО ТАКА
  • 29 ЛУДИЯТМАКС

    22 6 Отговор
    Някой е решил, че като мисли, ще е нещо дето е умно. Да питам като е с турбо, да не спира от раз двигателя и да се движи по инерция още три километра. Като гаси колата, къв му е зора на алтернатора, дори и 10 оборота да направи произведеното напрежение ще е минимално, както и силата му; нали за това са и минималните обороти на двигателя -генератора да може да се възбужда и да работи. Все някакви тъпотии сътворени от глупави специалисти. Никой не спира от раз на скорост, прави се маневра, която е достатъчно продължителна за "горепосочените съображения" Подобен е и случаят с подгрев на двигателя на място и ....пак фантастични обяснения как маслото гъсто, пък водата студена, пък .... Запали си нормално и си потегли нормално, докато излезеш на пътя колата ще се е стоплила; същото е и когато пристигаш от дълъг път, паркираш, какви пет минути -три минути
  • 30 Прост

    16 5 Отговор
    И аз, и аз.

    Малко пояснения 1. Ако ще ви прегрява кочината, то това може да стане и при работа на място. Водната помпа на ниски обороти има по-малък дебит.
    2. Това с турбото са митове и легенди! При тия високи обототи на които се върти и да изгасиш двигателя от максимално натоварване турбината има достатъчно инерция за да има ефект на охлаждане.
    3. Тоците: алтернатора зарежда акумулатора и това е електронно стабилизирано. Даже и при проблем със зареждането на акумулатора, на електрониката няма да и стане нищо.

    Айде със здраве

    Коментиран от #38, #39

  • 31 диан

    9 4 Отговор
    да прави са
    и от автобуса или метрото
    не е добре да слизаме веднага
    освен в изключителни случаи
    когато мислим да векуваме с тях
    защото сме бедни и прости
  • 32 миакосис200

    12 15 Отговор
    Ми нормално да е така! Карай с 200 по магистралта с 4-ма и с багаж на климтроник лятото ...и изключи мотора веднага след спиране...да пиеш по едно "звездно" кафе в тъпото ОМВ...Ма така да е 40 градуса! И после що от София до Бургас мотора не издържа , ами на Ст.Гъзора е за основен ремонт!
    Някой да си е пускал парното на макс след каране бързо по магистрала?! Така пари,че ръката неможе да си държиш! Тая топлина и налягане ако водната помпа не охлади и не се охлади маслото къде отива бе "умници"?!

    Коментиран от #91

  • 33 Роман Ценов

    12 9 Отговор
    Така на един приятел му се скапа двигателят на Аудито то беше a4 3.0 D почти всеки ден беше в София.И не изчакваше малко да по работи след дългият път и веднага я гасеше.След 2 години каране така колата започна да не пали да губи мощност.Така ,че този проблем не е за подценяване.

    Коментиран от #53

  • 34 EMSKI

    10 8 Отговор
    Спазвам няколко правила и засега(30 години стаж) нямам проблеми с дизелите: 1-никога не влизам в "резервата" , 2-държа двигателя в обороти,какъвто и да е въртящия момент на колата никога не превключвам примерно на четвърта при 50 км/ч , 3-използвам двутактово масло като добавка към нафтата при пълненето на всеки 3-ти резервоар.Сега наздраве и умната на пътя!
  • 35 пепката

    30 7 Отговор
    на магистралите ни ограничението е 140 км/ч .. ако караш с 200 си тъп
  • 37 Ghost

    12 5 Отговор
    Митове и легенди. Нищо лично към написалия статията, но това са пълни глупости - особено за алтернатора.

    Коментиран от #44

  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Керкенез

    17 4 Отговор

    До коментар #30 от "Прост":

    E, да е салам, да им го набиеш!
    Ама, то акъл няма как да им налееш!

    Гасенето на двг-то необразовани коментатори е само и единствено за турбото, за да се охлади!
    За атмосферните коли, няма никакво значение, още повече за алтернатора.
    Електрониката е защитена от кондензатори, релета и колата ползва ток дори след гасене на мотора.Жокер - фарове, стопове, радио, осветление!Моята като загася мотора и светва лампата в купето(сигурно да пази електрониката ще да е)
    Има доста консуматори при загасен двигател!
  • 41 savas

    27 5 Отговор
    германеца като я купи от магазина сигурно тъй прай с загриженост за нас че като дойде на 300-500 000км. да можем да си купим запазен кенеф с качествено охлаждан двигател през годините :)))))
    тъпотий на макс
  • 42 savas

    5 4 Отговор
    МНОГО ПРАВ!!!
  • 43 savas

    0 6 Отговор
    CuMo МНОГО ПРАВ!!!
  • 44 Майстора

    12 7 Отговор

    До коментар #37 от "Ghost":

    Глупости за теб, но не и за мен. За мен твоето мнение е пълна глупост, а статията я прочетох с интерес и си взех поуки. Ако няма да помогнат, поне няма да навредят, а ти и останалите дървени философи слушайте гаражния майстор. То и за това всеки ден сте при него (тоест при мен и такива като мен), щото не признавате написаното.
  • 45 Bat Sande

    18 7 Отговор
    ...да кажа и аз за алтернатора. За разлика от динамото той произвежда ток като ПЪРВО МУ СЕ ПОДАДЕ ток във възбудителната намотка. Това се случва като се подаде контакт. Като се гаси колата се "връща" контакта=> се прекъсва подаването на ток към възбудителната намотка. Така че колкото и да се върти алтернатора...все тая-нищо не произвежда.
    Иначе има резон да се изчака малко след СЕРИОЗНО НАТОВАРВАНЕ на мотора преди да се изгаси, защото различните части имат различно термично натоварване, съответно и топлинно разширение. Та като работи помпата и върти антифриза по-бързо и лесно се уеднаквява температурата на детайлите и се предотвратяват негативните последствия. За турбините това важи в най-голяма степен, защото там има топла и студена част и температурната разлика м/у двете е от порядъка на стотици градуси+проблема със спиране на маслото към лагерите им.
  • 46 истината

    11 4 Отговор
    Това са пълни глупости.Особено за алтернатора.Щом му спреш тока на възбудителната намотка няма как напрежението да стане по високо от допустимото ако ще 5 минути да въртиш още двигателя на ръка.
    прегряването...Детайлите са нагрети да кажем до 100 градуса.Тази температура се подхранва от една страна от топлината излъчвана при горенето от друга се отнема топлина от движеща се охладителна течност.
    Гасим двигателя...Моментално спира генерирането на топлина.След 2 -3 секунди спира и въртенето на вода. Ако детайла е бил нагрят до 100 градуса кое ще го накара да прегрее както твърдят в статията?
    Аз съм виждал коли които са карани със повредена водна помпа няколко минути без да са имали проблем а тук си говорим глупости за гасене.Проблем би имало ако на загрят двигател налеем студена вода,това наистина води до големи топлинни натоварвания и пукнатини в глвите.Същото става ако запалиш студен двигател и веднага го подложиш на екстремни натоварвания.
    При гасенето на ниски обороти има смисъл защото турбината е развъртяна с 10 000 оборота поне.При гасене маслената помпа спира мазането на компресора и се получава полу сухо триене.И ако това се прави често води до по ранно износване на турбокомпресора.

    Коментиран от #47

  • 47 Bat Sande

    14 5 Отговор

    До коментар #46 от "истината":

    Колега "истина" позволи ми да не се съглася съвсем с теб. Както при палене на студен мотор е нужно време да се загреят детайлите, така е нужно време и за да се охладят. Различните детайли се загряват с различна скорост и до различни температури. най-голямо термично натоварване имат елементите от цилиндро-буталната група, главата и изпускателния колектор, поради директния им контакт с огъня от горенето. Останалите части се загряват от триене (където го има) и от преноса на топлина по метала. Охладителната течност ускорява и улеснява този пренос.
    В режими на високи натоварвания термично натоварените елементи се загряват значително повече от другите части и работата на охладителната течност е да отведе тази топлина възможно най-бързо. За това и "водната" помпа е вързана към коляновия вал=>оборотите и дебита са право пропорционални на оборотите на КВ. Повече обороти на вала->повече обороти на помпата->по-голям дебит-> по-добро охлаждане (условно). Като спреш КВ, спира и помпата и охладителната течност. Значи няма какво да отвежда температурата от нягрятите части. Картера е нормало на 90-100 градуса а главата на 500. Какво става с температурните разширения тогава?! Става "Издуха ми гарнитура на главата, че и главата се изкривила".

    Коментиран от #133

  • 48 GP ara b

    16 3 Отговор
    При турбо е най-пагубно ако се гаси веднага след спиране, не случайно при някои коли с турбо след като си врътнал ключа и си заключил колата, тя продължава да работи1-2 минути, за да охлади турбото. Това е едно много добро идиотоустойчиво решение, което според мен трябва да бъде приложено при всички автомобили
  • 49 мъжкар

    13 6 Отговор
    Аз пък си карам бензинката която няма турбо и си я паля и си я гася когато си искам и в крайна сметка до сега колите които съм имел винаги са издържали по много време от порядъка на няколко години така че няма да годинясваме и да караме една кола сто години че чак толкова да издребняваме моят съвет е КАРАЙТЕ СПОКОЙНО И СИ ГЛЕДАЙТЕ КЕФА щото каквото има да става с тоя двигател ще стане без значение колко време чакате преди да го изгасите.
  • 50 kris

    28 12 Отговор
    ЗДРАВЕЙТЕ НА ГРУПАТА МИНАЛАТА ГОДИНА СЕ ПРИБИРАХ С БУС ТРАНСПОРТЕР 2004Г ОТ БЕЛГИЯ ЗА БГ СПРЯХ В АВСТРИЯ ИЗГАСИХ БЕЗ ДА ИСЧАКАМ , ЗАРЕДИХ ДО ГОРЕ КАЧВАМ СА И КВО НЕ ПАЛИ БЛИЗО ЕДИН ЧАС НЕ МОЖЕ ДА ЗАПАЛИ ЦЕЛИЯ МИ ДВИГАТЕЛ СА ИЗДУХА ДЕТО НЕ ИЗЧАКАХ 1 2 МИН ЗАТОВА НЯМА ДА ВИ СТАНЕ НИЩО ДА СИ ОСТАВИТЕ КОЛИТЕ 1 2 МИН ДА РАБОТЯТ КОГАТО СТЕ МИНАЛИ ПОВЕ4Е ОТ 700 800КМ ТО СИ Е ЗА ВАС НЕ ПОЖЕЛАВАМ НА НИКОЙ ТОВА ДА МУ СЕ РАЗВАЛИ КОЛА ИЗВЪН БГ В ЧУДО ЩЕ СЕ ВИДИ !!!
    ГОСПОД ДА ПАЗИ БЪЛГАРИТЕ В ЧУЖБИНА И ВСИЧКИ ШОФьоРИ !
  • 51 Бидона

    13 11 Отговор
    Това са пълни глупости! Един двигател който се е загрявал до 90 градуса мислите ли че може да се охлади за 2 минути? И престанете да пишете без дори да сте си изцапали някога ръцете с масло!Тук е пълно с клавиатурни автомонтьори които дори не знаят от къде се отваря предния капак.
  • 52

    9 6 Отговор
    А не ве, швепс, оставяш го да работи прибираш се и си лягаш......
  • 53

    24 7 Отговор

    До коментар #33 от "Роман Ценов":

    То на Алдито квото и да го праиш пак ша се скапе....
  • 54 Bat Sande

    8 3 Отговор
    До "съд за съхраняване на кисело зеле". Ако в поста си си визирал и мен като клавиатурен монтьор.
    Колега спазвайки някой прости правила не ми се налага да отварям често предния капак и да се цапам с масло...освен когато сменям маслото.
  • 55 mediator37

    20 5 Отговор
    Добре де, заставаш на бензиностанция, там пише на няколко езика - "Изгаси двигателя!" В нарушение на закона ли ще стоя в бензиностанцията 2-3 минути с работещ двигател и след като се охлади, тогава ще почна да пълня?
    Или навирам я в гаража, чакам да се удуша, чак тогава гася и си изнасям партакешите?
    Вероятно е вярно написаното, но не знам дали западняците го знаят, че и спазват. Едва ли? Карат си като файтонджий и не им дреме на жилетката. Ние, понеже сме спестители на плажа, гледаме да къткаме возилото, да му баем и да го галим по косъма. Смешни сме.
  • 56 Добре

    10 5 Отговор
    Добре е да поработи малко на ниски обороти най вече да охлади турбото,другото не е толкова важно
  • 57 Запад

    2 9 Отговор
    Голяма глупост е тази статия!
  • 58 Ток

    9 3 Отговор
    Според ме наистина е вярно. Но ако няма как примерно както казахте на бенцзиностанция.... все пак не е задължително а е препорачително.
  • 59 333

    5 6 Отговор
    Не знам кой е писал тази статия. Атмосферен бензинов двигател няма да се охлади, ако работи на място, даже загряват повече, отколкото в движение. Дизелите също, макар и в по-малка степен. Освен това, температурата на двигателя няма нищо общо с температурите в изпускателната система и в частност на турбокомпресорите. В пъти по-високи са.

    Коментиран от #67

  • 60 GP popov

    7 4 Отговор
    Аз принципно зимата чакам да загрее преди да потегля, но съм имал и случаи, в които правя глупости. Веднъж започнах да въртя Каризмата зимата и бих прекасвачи 2-3 минути след като я запалих... 30000км по-късно все още и няма нищо, да чукна на дърво
  • 61 нерегистриран

    17 6 Отговор
    Почти всичко в тази статия е пълна простотия! От близо 20г. алтернаторите имат шайба за свободен ход, тя е точно за това след като се изгаси двигателя аптернатора да продължи да се върти докато оборотите му паднат сами, дали щяха да я слагат ако беше вредно. Изобщо дали колата е загряла или е ледено студена разлика относно алтернатора няма. Това за нагара е още по-голяма глупост. Двигателя дори и 5мин да работи на място надали ще се охлади значително, отделно как мислите, че ще прегрее, след като си го карал на 3, 4000 оборота и не е прегрял. След гасенето температурата върви само надолу.
    При турбомоторите е препоръчително при големи натоварвания да се остави да поработи и то само заради турбината.
  • 62 кара Лада

    21 11 Отговор
    Интересно назапад колко на брой хора, брой около 0, се кланят на купчината ламарина която карат. Дали се кланят така както нашенеца се кланя на скрапа купен след като е изхърлен на боклука от запад...
  • 63 рмз

    7 4 Отговор
    Голям смях.Поне да бяхте качили снимка на атмосферен двигател,а не на 2.5 тди

    Коментиран от #64

  • 64 смях

    8 3 Отговор

    До коментар #63 от "рмз":

    Ами снимката не е случайна и препоръките в статията са основно към точно тези "нежни" кошници ха ха ха ха ха
  • 65 Илиан Монов

    6 7 Отговор
    Вярно, че температурата е инертна величина и дори след като угасиш двигателя тя се покачва малко заради липсата на обръщение, но че трябва турбината малко да се охлади малко след дълга работа не е такъв проблем, зависи и от стила на каране де, но може би пък не е лошо малко да изчакаме автомобила.
  • 66 Бай Хой

    29 5 Отговор
    Докато ви четох коментарите се убедих, че всеки втори си е разбирач ама-а-а .. поне Разбирач. Сетих се също така и за рекламата в която показват как водата е минала през гуменото суединение и е изгорила иначе така здравият двигател. А4_ки карани така две години умират....и к'ви ли не подобни тъпотии. Както писа един колега по-долу ... няма как да знаете германеца-италианеца как е подържал или карал колата Ви 300-500к км ... та вечни неща няма на този свят другари. Забавлявайте се, безавариино и със здраве.
  • 67 МоТо

    83 3 Отговор

    До коментар #59 от "333":

    Това работя вече 25 години,дипл.инженер съм:
    -Ако сте карали нормално градско - гасиш и бягаш ,без да ти пука.
    -Ако ти е тежък крака(дори само градско)или си карал на магистрала - задължително 2-3 мин на празен ход -особено е полезно за двиг. с турбина,защо:
    Турбото(турбина,вал с лагери,компресорно колело) се нагряват яко,над 500 градуса,от изгорелите газове. Когато двиг. работи на празен ход изгорелите газове падат под 180 градуса -те охлаждат постепенно и равномерно турбината (2-3 мин.).Още по-важно е че маслената помпа подава непрекъснато масло към лагерите/вала на турбото и така ги охлажда също(2-3 мин.)маслото е с температура около 100-120 градуса.
    Ако изгасиш такава супер нагрята турбина,спира подаването на масло към лагерите и яко нагрятия на около над 350 градуса вал буквално коксува маслото в лагерите.Всяко следващо палене до измиването на кокса от идващото масло ,се сещате какво се случва с лагерите.
    При атмосферните -ползата е пак подобна - на празен ход темп на изгорелите газове пада доста и така се охлажда равномерно целия двигател ,изходящия тракт и ламбда сондата.
    Температурата на маслото почва да пада също но по-бавно(2-3 мин.) при работа на място,следвайки температурата на водата.Това че се е включил вентилатора не е страшно ,маслото си се охлажда.Водната помпа с циркулиращата вода однаеквява темп.на двигателя(,блок,глава)-намаляват се темп.напрежения/разширения на всички движещи/недвижести се части(произведени от различни материали).
    Така че, ако не сте скъперници (за малко гориво) или еколози ,нека си побръмка без газ 2-3 мин. -само ще удължите живота на двигателя,не очаквайте обаче чудеса:)!Ако сте спокоен драйвър и не обичате високите скорости ,гасете си веднага,няма да навреди!
    Ако сте спортни ентусиасти - задължително - поне 3 мин.!И скъпо масло-спортно!

  • 68 дани78

    13 11 Отговор
    когато се изгаси мотора през лятото след дълго каране по магистралата и се включи вентилатора на радиатора като спреш да заредиш гориво на бензиностанцията вентилатора на радиатора продължава да се върти още няколко минути тои вкарва по хладен въздух плез радиатора и разсеива топлината на мотора.А относно до генератора при изключване на мотора и дае задържал някакъв остатъчен ток тои не може да навреди на електрониката защото има консуматори които поемат този остатъчен ток пример чесовника,вентилатора на радиатора през лятото и наи вече радиото което остава включено още няколко секунди след изгасянето на мотора .Те конструкторите са го предвидили това нещо още при констроирането на автомобила .
  • 69 гост

    24 16 Отговор
    Мене това с перката на радиатора най ме изкефи.Какво охлаждаш с тази перка при изгасен двигател бе ,,велики мислителю"???

    Коментиран от #71

  • 70 Ми да

    26 5 Отговор
    Ми даже и на неработещ двигател, когато перката работи - охлажда. Разликата между топлата и студената вода е плътността. Топлата вода започва да се движи и избутва студената и се придвижва из двигателя. Но вземи прочети учебник за физика - 6ти клас.
  • 71 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 72 Последователи

    16 8 Отговор
    Има ефект да поработи след като сте спрели от дълъг път и да проверите за необичайни шумове подсказващи повреда.
  • 73 hitler

    23 19 Отговор
    Пълни глупости ! Като си в движение колата се охлажда от въздуха като спреш и стойш на едно място да работи мотора имаш по-голям шанс да прегрее лятото в жегата после като го угасиш защото няма охлаждане и трябва да включи перката и общо взето статията е пълна П*дня
  • 74 руско ангелов

    14 13 Отговор
    На Рено 19 16 v заводски е монтирана допълнителна водна помпа която е на ток и се вклучва след загасянето на двигателя и работи няколко минути на загасен двигател.Според мен ако ти е изправна охладителната система няма значение кога се гаси колата .Ако искаш я гаси преди да си спрял даже .
  • 75 Бисо

    11 7 Отговор
    Моята RCZ тка има охлаждане на турбината,с датчици и отделна помпа. Дори и зимата,като изключим най студените дни,когато спра поне няколко минути си работи и охлажда.Без значение динамиката на каране. Когато се получи отклонение диагностиката предупреждава.Но самият факт,че германците са направили подобна защита говори в подкрепа на това,са се остави турбото да поработи спокойно.
  • 76 Христо

    20 7 Отговор
    тая статия е грешна атмосферния двигател използва въздух с атмосферно налягане и няма турниба или суперчарджър

    и мотор с турбо се гаси не заради водната помпа а за да може да циркулира маслото защото като остане вътре в нагрятата турбина се разрушава и става по гъсто
  • 77 ИАА

    22 8 Отговор
    Не е важно кога я гасиш, а как я потдържаш и как я караш!
  • 78 Ratamahata

    13 3 Отговор
    Za 2-3 minuti nqma da izgori 20l! Edinstvenoto e, che moje da si spestite eventualni budeshti tehnicheski problemi!
  • 79 МИРО

    3 12 Отговор
    Водната помпа върти топла вода и колкото повече стоиш на място толкова повече загрява !
  • 80 МИРО

    16 10 Отговор
    Водната помпа върти топла вода и колкото повече стоиш на място толкова повече загрява !

    Коментиран от #85, #89

  • 81 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 82 сгсгсгх

    15 4 Отговор
    Пълни глупости. И една седмица да оставите колата да работи на място температурата на двигателя няма да падне под работната.
  • 83 бай Манол

    7 5 Отговор
    Браво на създателите на статията,пусни им муха в главата и после им гледай сейра,но и те се могат да се осъзнаят,ВЕЛИКИ СТЕ.
  • 84 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 85 Фан

    3 3 Отговор

    До коментар #80 от "МИРО":

    Единствения вариант да се свали температурата е да излезеш от колата и да оставиш за минута две парното да работи максимално... 10-тина градуса може да св свалят...
  • 86 Някой

    2 1 Отговор
    Само глупости се пишат.Само двама знаят какво пишат.
  • 87 Каруцаря

    9 1 Отговор
    Преди 11 години си купих кола(чисто нова) с атмосферен двигател (точно за такъв става въпрос в статията), бензинов на метан. През летните дни в градски условия перката на радиатора се включва доста често(през няколко минути) дори и при минимални обороти на двигателя. Затова гледам да не гася колата веднага, ако вентилатора работи. Зимно време ,ако е много студено (нямам гараж) изчаквам 2-3 минути преди да потегля. Също така си сменям консумативите на време.
    Незнам дали затова или поради непонятни за мен причини но не съм правил нищо по двигателя, а вече има навъртяни над 250 000км.
    Всеки сам може да си направи някакви изводи!
  • 88 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 89 Абсогт

    3 5 Отговор

    До коментар #80 от "МИРО":

    Това драскотене е обида за човек със средни познания за ДВГ. Всеки с елементарни познания знае че всяко МПС се охлажда по добре в движение. И останалото за зареждане, алуминиеви бутала и д-р са глупости. Но нищо не пречи да се остави мотора да поработи десетина секунди преди да се загаси да нормализира вибрацийте.
  • 90 Хаха

    15 1 Отговор
    Абе като си купувате коли на по 200-300хил и отгоре,мислите ли че преди вас някой нещо е чакал? Особено ако е бил Италианец? И вие сега тепърва след 15-20 години започвате да спазвате някакви правила......
  • 91 Renault19

    4 1 Отговор

    До коментар #32 от "миакосис200":

    Точно така...и после...ама аз двигателя не съм го прегрявал...пък гарнитурата ми се издуха. Точно тогава се опичат доволно
  • 92 Опоп

    6 3 Отговор

    До коментар #7 от "2399":

    Даже и да не върти помпата, когато перката охлажда радиатора се получава топлообмен. Или казано лесно за да разбереш - топлата вода отива нагоре, а студената надолу. Така циркулира без да върти помпа. Елементарна физика.
  • 93 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 94 просто фен

    6 1 Отговор
    ето аз какво забелязах относно гасенето веднага след шофиране . Имам мерцедес 207Д (бус) 2.4 дизел след като го покарам извесно време , не зависимо от разтоянието след като го изгася и няколко мин след това когато дам на контакт и виждам че температурата на охладителната течност е с 10-15градуса по висока от преди да го изгася . Вече след стартирането на двигателя , температурата влиза в норма след нялколко секунди (5-10). Но си направих и друг опит след като паркирам или ми се налага някъде да изгася двигателя , го оставам да поработи на тихи 10-20 сек и след това го гася . И констатирах ,че отново си има покачване на темпаратурата но е по малка не повече от 5 градуса . Имах един пасат 3 2.0 115кс , подщи винаги когато го изгася веднага след шовиране парката се включваше , за това вие сами си направете извода дали искате да го гасите мигновенно или го оставете да поработи . Надявам се ,че бях полезен . ПС Извинявам се за правописните грешки.
  • 95 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 96 Гоуст

    0 2 Отговор

    До коментар #7 от "2399":

    А акумулатова за какво е бре разбирач.Не си натоварвай мозъчето като не отбираш.
  • 97 Сависи

    2 2 Отговор

    До коментар #7 от "2399":

    Зависи ква е колата има и водни помпи електрически като бмв х6
  • 98 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 99 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 100 Тозий

    3 3 Отговор
    До тук всичко хубаво А екология, еколозите спят. Срам.
  • 101 Митко

    3 0 Отговор
    Добре де влизаш в град (София) висиш на сфетофар в задръстване иколата работи на 1000 -1500 об нещо не ми се връзва.
  • 102 гОСТ

    4 4 Отговор
    Помпата се върти от ремък -така че статията има смисъл.Друг е въпросът че двг-тата са вече отживелица.
  • 103 Фолксваген 1'5. Тси

    6 2 Отговор
    Някой ще ми обясни ли като имам турбо и компресор какво да правя като на всеки светофар старт-стопа ми гаси двигателя, к'во правим?

    Коментиран от #104, #111

  • 104 Антон 1

    4 0 Отговор

    До коментар #103 от "Фолксваген 1'5. Тси":

    Изключваш тъпата система !
    Аз така правя!
  • 105 Фолксваген 1'5. Тси

    3 2 Отговор
    Трябва на всяко палене.
    Да,изключвам я, но нали е уж вредно- защо тези от Фолксваген са я сложили?!
  • 106 Да да

    0 2 Отговор
    На мен ми е интересно,като напъна на 6000 оборота на втора,дали се покачва температурата на главата! Пък и на първа да е! Проблема е единствена да не загори масло,както би се получило при турбото. Ако няма охлаждаща течност,и на половин обороти да я оставите,двигателя е чао. Друг вариант е лятото да карате газ-спирачка и предимно в червения сектор. Ако температурата на двигателя ви е нормална,гасете и не се плашете!.

    Коментиран от #109

  • 107 Да да

    1 0 Отговор
    Само да кажа че акомулатора е товар за динамото и то най- големия!Най-големия товар за акомулатора е стартера! Ако откачиш акомулатора при работещ двигател,напрежението ще се покачи моментално.Хубавото е че има регулатор на напрежение и докато е здрав той,опасност няма. Ако регулатора не сработи .... лошо.Другото са някакви глупости.
  • 108 Познайте кой съм

    1 0 Отговор
    Азз камьона не го гася за щяло и нещяло . . .да си работи веднъж дори помня във франция. Беше зимата 1месец и 10 12 дена не го жях гасил вообще. Беше ми се счупила печката и със бат мишо 2мата да не зъзнем и гас нонстоп 1месец и 10 15 дена . . .
  • 109 Корабен механик

    1 1 Отговор

    До коментар #106 от "Да да":

    Надявам се да прочетете коментарът ми. Че ще впрегна сивото вещество да съм изчерпателен и разбираем.
    Тъй като топлината се движи подобно на тока "по най-малклто съпротивление" т.е. метали и други добри топлопроводници ако "изфорсираме" двигателя преди гасене се получава "ядро" от топлина от мястото на източника тя се насъбира тъй като е достигнат максимума на топлопроводимост(преди това тъй като двигателя вече е топъл) и се разпростира първо във най-студените му обеми(на метала) водата във ризата завира или прегрява(заради налягането в системата) и също не може да я отведе. Тогава могат да бъдат постигнати температури макар и за кратко над допустимите т.е. над 375гр.ц.. Или над)колкото е предвидил конструктора, но не това е лошото, а охлаждането след това. Започва охладитешния процес ---- нито ризата нито метала е със симетрична форма нито е предвиден за това и . . . Както се е охладил неравномерно се и охлажда така. ПЪРВО ще се изметне изкриви и натрупа напрежение във дадени точки (след многократно екплоатиране по неправилен начин) това напрежение ще напомни за своето съществуване под формата на осукване или счупване. Най-често микро пукнатини на главата- които ще прерастнат във язви хлабини или изцяло пукнатина. ВТОРО заради температурата и задържаните картерни газове(в които има и кислород макар и малко) ще започне промяна в свойствата на маслото което ще повиши триенето(а от там и температурата) което във дългосрочен план ще засили неблагопиятните е
  • 110 Пак аз

    0 2 Отговор
    3то 4то писах доста но съжелявам мястото не е стигнало . .. повече нама да пиша писна ми
  • 111 Шшшш

    0 1 Отговор

    До коментар #103 от "Фолксваген 1'5. Тси":

    Шшшш двигателя е друг, предвиден е за това.
  • 112 Краниста

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "Пешо Краниста":

    Ти за тва, цел живот че си каташ крано
  • 113 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 114 V12

    2 0 Отговор
    АЙ СЕГА СЕ СЕТЕТЕ ЗАЩО В СЪСТЕЗАНИЕ ИМА ЗАГРЯВАЩА ОБИКОЛКА СЛЕД ФИНАЛ ОХЛАЖДАЩА ОБИКОЛКА НЯКОЙ ДА Е УЧАСТВАЛ ААА
  • 115 Ники

    0 1 Отговор

    До коментар #18 от "Станимир":

    Пичага ако статиите не бяха за да дават специфика на нещата с твоята логика щяха да изглеждат така “Не трябва да гасите двигателя веднага след дълго пътуване или след работа на високи обороти(огромна точка по този въпрос) “ Съветвам те да прочетеш коментарите преди твоя. Също ако можеш да си направиш труда да прочетеш нещо за колите произведени след 2013 година и ти гарантирам,че ще останеш изненадан колко много от нещата или проблемите за които се говори в статията изобщо ги няма ! Като започнат хора като теб да спорят за технологии които не съществуват от години и да ми обесняват колко добър бил един немски голф 5 направо ми иде да се гръмна, а най-лошото е че в 99% от случаите хората които хейтят са точно те!
  • 116 Гориво в кръвта

    1 0 Отговор

    До коментар #23 от "борислав":

    В статията е наблегнато при продължителен пробег или при по голямо натоварване на двигателя. При 4000к оборота на 5скорост въздушната струя с която се обдухва радиатора е в пъти по голяма и затова двигателя не прегрява. Помисли малко какво се случва след като спрем и загасим двигателя веднага...много често така се духват гарнитури. Единственият вариант да се изгаси веднага без това да се отрази негативно за деигателя е, ако същият има електрическа водна помпа
  • 117 Бутен Щразе

    2 1 Отговор
    НАСРАХТЕ СЕ ОТ КОМЕНТАРИ !!!
  • 118 Димов

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "Пешо Краниста":

    Ко? Ко каза, ко????
  • 119 Димов

    1 0 Отговор
    Освен вечеизброените причини, при продължително натоварване, в детайлите на мотора се натрупват вътрешни напрежения. Те са причина за т.нар. "умора на материала", която пък води до занижаване границата на товароносимост. Препоръчително е, след дълъг път, моторът да не се гаси веднага, а да се остави на празен ход за няколко мин. Така, при спокойна работа, детайлите се разтоварват от натрупаните вътрешни напрежения. Винаги оставям колата да поработи на място 2-3мин, след дълъг път. Както и винаги преди потегляне, на първо палене за деня.
  • 120 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 121 Mac

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Калоян":

    Само ако съм летял по магистралата последните 10-15 км намалям темпото до 110-120 км/ч,а след като пристигна 3-4 мин. я оставям на празен ход на място-колата ми е автомат,освен двигателя да изстине равномерно трябва и скоростната кутия маслото и то да се поохлади!При продължителни тежки режими на работа е важно двигателя да се охлади равномерно-на място температирата на изгорелите газове пада под 300 градуса и така се охлажда всичкото тлеещо желязо,охлажда се и маслото на мотора,което при спиране на двогателя не коксува върху силно нагретите части!От години правя така,за философите не задължително те могат да гасят веднага дори още преди да са спрели ! :)
  • 122 Ynd

    0 2 Отговор
    Изключително неверни данни. Всеки, който знае в детайли как работи двигателя е наясно с тъпотията в тази статия. Какъв нагоре, като няма нито гориво, нито въздух? Какво стягане, като диаметъра на цилиндрите е по-голям от буталата и разширението е по-голямо?!?
  • 123 Ynd

    0 0 Отговор
    Алтернаторът има възбудителна намотка. При спиране на захранването, веднага спира генерирането на ток!
  • 124 Илко

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Керкенез":

    Перкатаи и да се върти файда няма тя охлажда само водата в радиатора тази в двигателя никой не я охлажда а и колите с турбо при гонка задалжително на място малко да поработят щот турбината в боклука иначе.
  • 125 Майстор

    0 3 Отговор
    Глупости..... Като караш по магистралата с над 2500 оборота нали после влизаш в града. Там караш на по ниски обороти около 10 минути минимум. Тези статии ги пишат хора които чули нещо но не го разбрали. Както и да карате пак ще опрете до сервиз. Караме коли които европееца е изхвърлил. Какво да очакваме?
  • 126 Ники

    0 4 Отговор
    Имал съм две коли. При движение се охлаждат. При седене на едно място значително почват да греят, даже перките включват. Тоест обратното на статията. Сега съм объркан.
  • 127 чугунка

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "JOJO":

    точно съвременните двигатели са застрашени,гасил съм стар мотор чугунка след карене без вода спука маркуч проблеми нямаше никакви
  • 128 Някой си

    0 0 Отговор
    Какво означава понятието "дълъг път" ?
  • 129 IMI 2

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "Jack Bauer":

    Това се отнася като паркираш, не като спараш да зареждаш!!!
  • 130 Метгонтан

    0 2 Отговор
    Пичуи , статията на на 2 г , обаче ФАКТИ.БГ иска да се натрапва и понеже са скопени откъм журналисти , със старите коври се опитва нов бардак да заформи . Освен това са про руски настроени , и повечето им стати са копи пейст от стари руски газети . Същото се отнася и за тази статия . Това с гасенето беше едно време , с руските трошляци и камиони . Сега всичко е ново , хубавко и модерно . Има и старт-стоп системи в съвременните двигатели които се справят отлично . Не ми се е случвало да изгори помпа , алтернатор или каквото и да било . Никой не е по умен от автомобилните инженери , а те не са за подценяване с такива глупави статии . Ай въз .
  • 131 Honda motors.co

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "2399":

    Напълно съм съгласен с колегата!
    Маслените сегменти също има вероятност да се спечат понеже те са в масло постоянно а след дълъг път и игасянето на мотора веднага охладителнта течност няма как да церкулира и температурата става много висога в самият блок и оттам може да си остане сегмента в канала на буталото и после имаме масларка :)
  • 132 Пешо Фадромаджията

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "Пешо Краниста":

    :D :D :D
  • 133 Анонимен

    1 0 Отговор

    До коментар #47 от "Bat Sande":

    Евала единственият верен коментар които прочетох. За тези който не вярват може много лесно да проверите. Карайте 200км по магистрала лятото при температура на въздуха над 25 градуса спрете на някоя бензиностанция и изгасете колата. Изчакайте една минута и погледнете какво се случва с температурата на колата.
  • 134 Борислав

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "Керкенез":

    Перката работи ама охлажда само радиатора а водната помпа не работи и течността не циркулира, иначе твоята кола си я гаси и в движение ако искаш, тя си е твоя😁 хубава вечер
  • 135 Zaxio

    0 0 Отговор
    Как мислите, дали инженерите на производителя не са помислили по този въпрос.
    Имаме 2 коли и двете ги гася когато паркирам или спра за зареждане, тоест почти моментално. Едната е на 32 години още си е с оригиналната гарнитура на главата, не харчи масло...Единствено има утечки на антифриз през газовата уредба.
    А относно перката...Ами ако случайно не знаете, перката духа към двигателя, може да не е ефективна както самото водно охлаждане, но пак спомага да се издуха топлината назад и не позволява на двигателя да достигне критична температура
  • 136 Александьр

    0 1 Отговор
    Никога не сьм спазвал това правило да не гася двигатела веднага. Автомобила ми е на 500 000км. Навьртяни от мен, какво по голямо доказателство, че статията не струва. Говоря за атмосверен бензинов двигател.
  • 137 Аз бе аз

    1 1 Отговор
    1. Въпрос 1: компресорните автомобили да не би да са атмосферни като нямат турбо?
    2. Въпрос 2: тия смешни "експерти" не са ли чували, че повечето автомобили от 20+ години насам имат електрическа водна помпа точно за тая цел с гасенето;
  • 138 Всезнайко

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "2399":

    Аз много не ги вдявам тия работи с тока, затова ще те помоля да ме светнеш- как точно генератора продължава да произвежда ток,при изключен контакт,тоест без възбуждане...сигуно ще е по инерция!
    И за мен тази статия е бистра водица.
  • 139 Някой си

    1 0 Отговор
    Хубаво е да поработи малко на празен ход,защото особено в студено време шанса да спука глава,не е малък.Помпата не върти,а блока,главата и буталата се охлаждат с различна скорост.
  • 140 Баце Пешо

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "Керкенез":

    И като перката работи, а водната помпа не, какво точно печелиш? Има коли с ел водна помпа, която може да върти след изгасяне на мотора ама не са прекаено много, дори и новите. Иначе убедително си пишеш глупостите, някой дето не разбира може и да повярва...
  • 141 съриван

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "2399":

    всезнайко,в момента вкойто врътнеш контактния ключ на off ,тока във възбудителната намотка на генеретора спира и той не произвежда нищо,даже и да се върти,ама ти откъде да знаеш...
  • 142 МаЕсторО

    1 0 Отговор
    Кат чета 93% от коментарите се радвам, че това ми е работа, наистина не мислите....
  • 143 ДВГ

    0 0 Отговор
    Всичко зависи от товара на който е работил двигателя,ако е бил слабо натоварен за кратко,моменталното гасене не проблем!Виж под висок товар(газ по магистралата) термичните натоварвания в различните зони на двигателя са сериозни!Температурата на маслото е висока,изпускателние колектор е нагрят на около 500 градуса (може и повече)!Ако искате да имате безпроблемен мотор по-дълго време,абсолютно задължително е да го оставите на празен ход поне 3 Мин.Тогава темп.на Изх газове пада на 200-250 градуса,така се охлажда всичко равномерно ,глава ,блок,Изх колектор, и се намаляват термичните напрежения след гасене ,темп .на маслото пада (нали се охлажда от циркулиращата още охладителна течност в масления охладител),самото циркулиращо масло също охлажда лагери и всички останали обмити компоненти.Хубаво е да изключите всички консуматори в този период за да намалите товара максимално!Две атмосферни имам и след дълъг път винаги ги оставям 4-5 Мин на празен ход като следя кога изключва вентилатора на радиатора и тогава гася .