Много собственици на автомобили знаят, че когато двигателят разполага с турбокомпресор, е добре след дълъг път да не се гаси веднага. Малцина са онези обаче, които правят същото с атмосферните мотори.
Оказва се, че и за тях е препоръчително след дълъг пробег да се оставят да поработят за минута -две на ниски обороти. Специалистите препоръчват това, защото когато двигателят бъде изгасен веднага, спира работа и водната помпа.
По този начин голяма част от детайлите по агрегата спират да се охлаждат, а прегряването не се отразява добре. Освен това в горивните камери се получава нагар, който също влияе отрицателно на ресурса на двигателя.
Има и още нещо. След изключване на двигателя веднага, след като колата е работила на високи обороти, електрониката спира своята работа моментално, но алтернаторът, който се задвижва механично, подава още малко ток, което влияе зле на някои от електронните помощни възли и агрегати.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Калоян
Коментиран от #121
12:20 17.05.2016
2 avtomobilist
Коментиран от #120
12:21 17.05.2016
3 Керкенез
Нагара в цилиндрите по никакъв повод не се образува от гасенето на двигателя!
Алтернатора зарежда акумулатора, не подава ток на електрониката!
А и като загасиш, все нещо още свети, радио работи и т.н.
Статията не струва!
Коментиран от #7, #16, #18, #124, #134, #140
12:27 17.05.2016
4 ДВГ
12:29 17.05.2016
5 Jack Bauer
Коментиран от #8, #95, #129
12:32 17.05.2016
6 Пешо Краниста
Коментиран от #112
12:43 17.05.2016
7 2399
До коментар #3 от "Керкенез":
Всезнайко, алтернатора освен че зарежда акумолатора, подава и захранване на електриката на колата. Перката охлажда радиатора след изгасен мотор (ако е електрическа а не виско) но водната помпа не върти и течността на се движи.......хайде хвъркай там керке че още май сучеш.Коментиран от #10, #92, #93, #96, #97, #131, #138, #141
12:46 17.05.2016
8 Пламен
До коментар #5 от "Jack Bauer":
Преди колонките предимно има място за спиране. Спираш там за 1, 2минути излушваш до края песента, след това отиваш на колонката и гасиш двигателя. Поне аз правя така с моя бензин. ;)Коментиран от #22
12:59 17.05.2016
9 JOJO
Коментиран от #127
13:08 17.05.2016
10 гост
До коментар #7 от "2399":
Това за гасенето на двигателя е условно и извлечено от контекста:- тази препоръка важи ако двигателя е натоварван без значение дали това е турбо или атмосферен. Понеже двигателя има нужда да се охлади до нормална рабтна температура преди да се угаси.
- нормалната работна температура е 90 градуса, ако оставите колата си в горещ ден на място тя може дори да повиши температурата, понеже няма охлаждане от насрещно движещия се въздух
- така или иначе последните минути докато стигнете до паркинг, да паркирате (стига да не форсирате на макс) и си вземете дреболиите колата така или инак ще е работила поне няколко минути на ниски обороти без натоварване.
- по-скоро да се журналиста да се разтърси за старт-стоп системите, знам, че някои поддържат климатизацията, но дали въртят и водната помпа - не знам. Понеже при старт стоп е доста по-нездравословно, колата се кара по пътя и списа след 10сек на сфетофар, двигателя се гаси моментално, при което прегряване е много по-вероятно понеже липсва преходен период, от натоварване за няколко секунди се преминава към гасене.
- знам, че някои СС системи не гасят винаги двигателя, може би отчитат температура или други фактори.
Коментиран от #11
13:08 17.05.2016
11 Пешо Краниста
До коментар #10 от "гост":
Страт-Стоп Системата гаси само буталата не целият двигателКоментиран от #15, #113, #118, #132
13:23 17.05.2016
12 Павел
13:30 17.05.2016
13 ИНЖ
13:33 17.05.2016
14 jullliann72
13:42 17.05.2016
15 гост
До коментар #11 от "Пешо Краниста":
Не знам какво разбираш под гасене само на бутала, такъв термин няма. Водна помпа, маслена помпа, разпределителни валове, генратор и колянов вал са свързани и едното не може да работи ако другите не работят, освен ако няма байпасна система за водата например, или помпата не е електрическа. Това важи и за обикновенните климатични системи, има нови които са при хиббридите и те са тип термопомпа, те могат да останат да работят без да работи бензиновия двигател, понеже са чисто електрически, а не с механично-задвижван компресор.Затова е важно да се разгледа темата от прегряване при Старт-Стоп системи, смятам, че не се знае какви сситеми остават да работят, ако въобще някакви, какви условия има и др.
13:47 17.05.2016
16 Красимир Иванов
До коментар #3 от "Керкенез":
Статията дава теми за размисъл. Няма да е лошо да понаучиш как функционира двигателят и системите му, пък после да коментираш, защото в момента издишаш мощно.14:31 17.05.2016
17 ГолЕми глупости
Относно студения старт: когато двигателя е студен маслото е по-гъсто и при 800 об/мин помпата не качва достатъчно масло, за това е препоръчително незабавно потегляне след запалването на студен двигател, но оборотите трябва да са в ниския диапазон за съответния автомобил. Така помпата ще подсигури необходимото масло и ще бъде избегнато сухо триене!
14:37 17.05.2016
18 Станимир
До коментар #3 от "Керкенез":
Статията е точно за такива като теб, но не за да коментират, а просто да научат, че не е добре да се гаси двигателя веднага след дълго пътуване. Тя не предлага конкретика в детайли, защото на 99% от хората не им е нужна. Просто трябва да знаят, че не е добре за мотора. Но ти явно си толкова ограничен, че не се и замисляш, но дай да хейтим.Коментиран от #115
15:07 17.05.2016
19 qwerty
15:22 17.05.2016
20 много сте зле
15:40 17.05.2016
21 Косматия
По голяма глупост не бях чел скоро!!!
16:04 17.05.2016
22 Дани
До коментар #8 от "Пламен":
Много сте ми интересни. Пазите кочините илезнали от моргите на запад на по 500-600 хил. км, а ако имаш пари да си позволиш нова няма да я крепиш 20 години, а ще си вземеш нова след 5-6 години. Карайте ги тия коли стига ги пазихте...16:04 17.05.2016
23 борислав
Коментиран от #116
16:15 17.05.2016
24 борислав
Коментиран от #27
16:16 17.05.2016
25 FHI
16:36 17.05.2016
26 renaut
17:01 17.05.2016
27 renaut
До коментар #24 от "борислав":
ТОЧНО ТАКА17:06 17.05.2016
29 ЛУДИЯТМАКС
17:16 17.05.2016
30 Прост
Малко пояснения 1. Ако ще ви прегрява кочината, то това може да стане и при работа на място. Водната помпа на ниски обороти има по-малък дебит.
2. Това с турбото са митове и легенди! При тия високи обототи на които се върти и да изгасиш двигателя от максимално натоварване турбината има достатъчно инерция за да има ефект на охлаждане.
3. Тоците: алтернатора зарежда акумулатора и това е електронно стабилизирано. Даже и при проблем със зареждането на акумулатора, на електрониката няма да и стане нищо.
Айде със здраве
Коментиран от #38, #39
17:25 17.05.2016
31 диан
и от автобуса или метрото
не е добре да слизаме веднага
освен в изключителни случаи
когато мислим да векуваме с тях
защото сме бедни и прости
17:58 17.05.2016
32 миакосис200
Някой да си е пускал парното на макс след каране бързо по магистрала?! Така пари,че ръката неможе да си държиш! Тая топлина и налягане ако водната помпа не охлади и не се охлади маслото къде отива бе "умници"?!
Коментиран от #91
19:17 17.05.2016
33 Роман Ценов
Коментиран от #53
19:21 17.05.2016
34 EMSKI
19:39 17.05.2016
35 пепката
19:40 17.05.2016
37 Ghost
Коментиран от #44
20:00 17.05.2016
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Керкенез
До коментар #30 от "Прост":
E, да е салам, да им го набиеш!Ама, то акъл няма как да им налееш!
Гасенето на двг-то необразовани коментатори е само и единствено за турбото, за да се охлади!
За атмосферните коли, няма никакво значение, още повече за алтернатора.
Електрониката е защитена от кондензатори, релета и колата ползва ток дори след гасене на мотора.Жокер - фарове, стопове, радио, осветление!Моята като загася мотора и светва лампата в купето(сигурно да пази електрониката ще да е)
Има доста консуматори при загасен двигател!
20:14 17.05.2016
41 savas
тъпотий на макс
20:35 17.05.2016
42 savas
20:42 17.05.2016
43 savas
20:48 17.05.2016
44 Майстора
До коментар #37 от "Ghost":
Глупости за теб, но не и за мен. За мен твоето мнение е пълна глупост, а статията я прочетох с интерес и си взех поуки. Ако няма да помогнат, поне няма да навредят, а ти и останалите дървени философи слушайте гаражния майстор. То и за това всеки ден сте при него (тоест при мен и такива като мен), щото не признавате написаното.21:12 17.05.2016
45 Bat Sande
Иначе има резон да се изчака малко след СЕРИОЗНО НАТОВАРВАНЕ на мотора преди да се изгаси, защото различните части имат различно термично натоварване, съответно и топлинно разширение. Та като работи помпата и върти антифриза по-бързо и лесно се уеднаквява температурата на детайлите и се предотвратяват негативните последствия. За турбините това важи в най-голяма степен, защото там има топла и студена част и температурната разлика м/у двете е от порядъка на стотици градуси+проблема със спиране на маслото към лагерите им.
21:44 17.05.2016
46 истината
прегряването...Детайлите са нагрети да кажем до 100 градуса.Тази температура се подхранва от една страна от топлината излъчвана при горенето от друга се отнема топлина от движеща се охладителна течност.
Гасим двигателя...Моментално спира генерирането на топлина.След 2 -3 секунди спира и въртенето на вода. Ако детайла е бил нагрят до 100 градуса кое ще го накара да прегрее както твърдят в статията?
Аз съм виждал коли които са карани със повредена водна помпа няколко минути без да са имали проблем а тук си говорим глупости за гасене.Проблем би имало ако на загрят двигател налеем студена вода,това наистина води до големи топлинни натоварвания и пукнатини в глвите.Същото става ако запалиш студен двигател и веднага го подложиш на екстремни натоварвания.
При гасенето на ниски обороти има смисъл защото турбината е развъртяна с 10 000 оборота поне.При гасене маслената помпа спира мазането на компресора и се получава полу сухо триене.И ако това се прави често води до по ранно износване на турбокомпресора.
Коментиран от #47
21:48 17.05.2016
47 Bat Sande
До коментар #46 от "истината":
Колега "истина" позволи ми да не се съглася съвсем с теб. Както при палене на студен мотор е нужно време да се загреят детайлите, така е нужно време и за да се охладят. Различните детайли се загряват с различна скорост и до различни температури. най-голямо термично натоварване имат елементите от цилиндро-буталната група, главата и изпускателния колектор, поради директния им контакт с огъня от горенето. Останалите части се загряват от триене (където го има) и от преноса на топлина по метала. Охладителната течност ускорява и улеснява този пренос.В режими на високи натоварвания термично натоварените елементи се загряват значително повече от другите части и работата на охладителната течност е да отведе тази топлина възможно най-бързо. За това и "водната" помпа е вързана към коляновия вал=>оборотите и дебита са право пропорционални на оборотите на КВ. Повече обороти на вала->повече обороти на помпата->по-голям дебит-> по-добро охлаждане (условно). Като спреш КВ, спира и помпата и охладителната течност. Значи няма какво да отвежда температурата от нягрятите части. Картера е нормало на 90-100 градуса а главата на 500. Какво става с температурните разширения тогава?! Става "Издуха ми гарнитура на главата, че и главата се изкривила".
Коментиран от #133
22:23 17.05.2016
48 GP ara b
23:48 17.05.2016
49 мъжкар
00:09 18.05.2016
50 kris
ГОСПОД ДА ПАЗИ БЪЛГАРИТЕ В ЧУЖБИНА И ВСИЧКИ ШОФьоРИ !
01:50 18.05.2016
51 Бидона
04:20 18.05.2016
52
07:26 18.05.2016
53
До коментар #33 от "Роман Ценов":
То на Алдито квото и да го праиш пак ша се скапе....07:29 18.05.2016
54 Bat Sande
Колега спазвайки някой прости правила не ми се налага да отварям често предния капак и да се цапам с масло...освен когато сменям маслото.
07:31 18.05.2016
55 mediator37
Или навирам я в гаража, чакам да се удуша, чак тогава гася и си изнасям партакешите?
Вероятно е вярно написаното, но не знам дали западняците го знаят, че и спазват. Едва ли? Карат си като файтонджий и не им дреме на жилетката. Ние, понеже сме спестители на плажа, гледаме да къткаме возилото, да му баем и да го галим по косъма. Смешни сме.
07:32 18.05.2016
56 Добре
09:16 18.05.2016
57 Запад
09:44 18.05.2016
58 Ток
12:24 18.05.2016
59 333
Коментиран от #67
14:27 18.05.2016
60 GP popov
14:46 18.05.2016
61 нерегистриран
При турбомоторите е препоръчително при големи натоварвания да се остави да поработи и то само заради турбината.
17:07 18.05.2016
62 кара Лада
21:29 18.05.2016
63 рмз
Коментиран от #64
23:59 18.05.2016
64 смях
До коментар #63 от "рмз":
Ами снимката не е случайна и препоръките в статията са основно към точно тези "нежни" кошници ха ха ха ха ха00:31 19.05.2016
65 Илиан Монов
12:39 20.05.2016
66 Бай Хой
17:08 20.05.2016
67 МоТо
До коментар #59 от "333":
Това работя вече 25 години,дипл.инженер съм:-Ако сте карали нормално градско - гасиш и бягаш ,без да ти пука.
-Ако ти е тежък крака(дори само градско)или си карал на магистрала - задължително 2-3 мин на празен ход -особено е полезно за двиг. с турбина,защо:
Турбото(турбина,вал с лагери,компресорно колело) се нагряват яко,над 500 градуса,от изгорелите газове. Когато двиг. работи на празен ход изгорелите газове падат под 180 градуса -те охлаждат постепенно и равномерно турбината (2-3 мин.).Още по-важно е че маслената помпа подава непрекъснато масло към лагерите/вала на турбото и така ги охлажда също(2-3 мин.)маслото е с температура около 100-120 градуса.
Ако изгасиш такава супер нагрята турбина,спира подаването на масло към лагерите и яко нагрятия на около над 350 градуса вал буквално коксува маслото в лагерите.Всяко следващо палене до измиването на кокса от идващото масло ,се сещате какво се случва с лагерите.
При атмосферните -ползата е пак подобна - на празен ход темп на изгорелите газове пада доста и така се охлажда равномерно целия двигател ,изходящия тракт и ламбда сондата.
Температурата на маслото почва да пада също но по-бавно(2-3 мин.) при работа на място,следвайки температурата на водата.Това че се е включил вентилатора не е страшно ,маслото си се охлажда.Водната помпа с циркулиращата вода однаеквява темп.на двигателя(,блок,глава)-намаляват се темп.напрежения/разширения на всички движещи/недвижести се части(произведени от различни материали).
Така че, ако не сте скъперници (за малко гориво) или еколози ,нека си побръмка без газ 2-3 мин. -само ще удължите живота на двигателя,не очаквайте обаче чудеса:)!Ако сте спокоен драйвър и не обичате високите скорости ,гасете си веднага,няма да навреди!
Ако сте спортни ентусиасти - задължително - поне 3 мин.!И скъпо масло-спортно!
12:01 22.05.2016
68 дани78
10:51 12.02.2017
69 гост
Коментиран от #71
11:28 12.02.2017
70 Ми да
13:01 12.02.2017
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Последователи
15:20 12.02.2017
73 hitler
09:42 13.02.2017
74 руско ангелов
21:34 03.03.2017
75 Бисо
20:25 31.03.2017
76 Христо
и мотор с турбо се гаси не заради водната помпа а за да може да циркулира маслото защото като остане вътре в нагрятата турбина се разрушава и става по гъсто
22:51 31.03.2017
77 ИАА
23:19 31.03.2017
78 Ratamahata
23:23 31.03.2017
79 МИРО
18:51 07.05.2017
80 МИРО
Коментиран от #85, #89
18:53 07.05.2017
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 сгсгсгх
11:56 11.06.2017
83 бай Манол
12:54 11.06.2017
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 Фан
До коментар #80 от "МИРО":
Единствения вариант да се свали температурата е да излезеш от колата и да оставиш за минута две парното да работи максимално... 10-тина градуса може да св свалят...17:56 11.06.2017
86 Някой
18:18 11.06.2017
87 Каруцаря
Незнам дали затова или поради непонятни за мен причини но не съм правил нищо по двигателя, а вече има навъртяни над 250 000км.
Всеки сам може да си направи някакви изводи!
00:13 12.06.2017
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 Абсогт
До коментар #80 от "МИРО":
Това драскотене е обида за човек със средни познания за ДВГ. Всеки с елементарни познания знае че всяко МПС се охлажда по добре в движение. И останалото за зареждане, алуминиеви бутала и д-р са глупости. Но нищо не пречи да се остави мотора да поработи десетина секунди преди да се загаси да нормализира вибрацийте.10:48 29.07.2017
90 Хаха
19:06 29.07.2017
91 Renault19
До коментар #32 от "миакосис200":
Точно така...и после...ама аз двигателя не съм го прегрявал...пък гарнитурата ми се издуха. Точно тогава се опичат доволно17:30 24.12.2017
92 Опоп
До коментар #7 от "2399":
Даже и да не върти помпата, когато перката охлажда радиатора се получава топлообмен. Или казано лесно за да разбереш - топлата вода отива нагоре, а студената надолу. Така циркулира без да върти помпа. Елементарна физика.22:02 16.02.2018
93 Този коментар е премахнат от модератор.
94 просто фен
11:57 17.02.2018
95 Този коментар е премахнат от модератор.
96 Гоуст
До коментар #7 от "2399":
А акумулатова за какво е бре разбирач.Не си натоварвай мозъчето като не отбираш.12:57 01.03.2018
97 Сависи
До коментар #7 от "2399":
Зависи ква е колата има и водни помпи електрически като бмв х622:17 08.03.2018
98 Този коментар е премахнат от модератор.
99 Този коментар е премахнат от модератор.
100 Тозий
09:39 13.03.2018
101 Митко
17:48 13.03.2018
102 гОСТ
18:51 18.03.2018
103 Фолксваген 1'5. Тси
Коментиран от #104, #111
17:18 29.03.2018
104 Антон 1
До коментар #103 от "Фолксваген 1'5. Тси":
Изключваш тъпата система !Аз така правя!
23:07 31.03.2018
105 Фолксваген 1'5. Тси
Да,изключвам я, но нали е уж вредно- защо тези от Фолксваген са я сложили?!
10:31 01.04.2018
106 Да да
Коментиран от #109
20:04 10.04.2018
107 Да да
20:16 10.04.2018
108 Познайте кой съм
23:16 27.04.2018
109 Корабен механик
До коментар #106 от "Да да":
Надявам се да прочетете коментарът ми. Че ще впрегна сивото вещество да съм изчерпателен и разбираем.Тъй като топлината се движи подобно на тока "по най-малклто съпротивление" т.е. метали и други добри топлопроводници ако "изфорсираме" двигателя преди гасене се получава "ядро" от топлина от мястото на източника тя се насъбира тъй като е достигнат максимума на топлопроводимост(преди това тъй като двигателя вече е топъл) и се разпростира първо във най-студените му обеми(на метала) водата във ризата завира или прегрява(заради налягането в системата) и също не може да я отведе. Тогава могат да бъдат постигнати температури макар и за кратко над допустимите т.е. над 375гр.ц.. Или над)колкото е предвидил конструктора, но не това е лошото, а охлаждането след това. Започва охладитешния процес ---- нито ризата нито метала е със симетрична форма нито е предвиден за това и . . . Както се е охладил неравномерно се и охлажда така. ПЪРВО ще се изметне изкриви и натрупа напрежение във дадени точки (след многократно екплоатиране по неправилен начин) това напрежение ще напомни за своето съществуване под формата на осукване или счупване. Най-често микро пукнатини на главата- които ще прерастнат във язви хлабини или изцяло пукнатина. ВТОРО заради температурата и задържаните картерни газове(в които има и кислород макар и малко) ще започне промяна в свойствата на маслото което ще повиши триенето(а от там и температурата) което във дългосрочен план ще засили неблагопиятните е
23:40 27.04.2018
110 Пак аз
23:44 27.04.2018
111 Шшшш
До коментар #103 от "Фолксваген 1'5. Тси":
Шшшш двигателя е друг, предвиден е за това.23:46 27.04.2018
112 Краниста
До коментар #6 от "Пешо Краниста":
Ти за тва, цел живот че си каташ крано12:26 19.07.2018
113 Този коментар е премахнат от модератор.
114 V12
00:32 20.07.2018
115 Ники
До коментар #18 от "Станимир":
Пичага ако статиите не бяха за да дават специфика на нещата с твоята логика щяха да изглеждат така “Не трябва да гасите двигателя веднага след дълго пътуване или след работа на високи обороти(огромна точка по този въпрос) “ Съветвам те да прочетеш коментарите преди твоя. Също ако можеш да си направиш труда да прочетеш нещо за колите произведени след 2013 година и ти гарантирам,че ще останеш изненадан колко много от нещата или проблемите за които се говори в статията изобщо ги няма ! Като започнат хора като теб да спорят за технологии които не съществуват от години и да ми обесняват колко добър бил един немски голф 5 направо ми иде да се гръмна, а най-лошото е че в 99% от случаите хората които хейтят са точно те!11:45 20.07.2018
116 Гориво в кръвта
До коментар #23 от "борислав":
В статията е наблегнато при продължителен пробег или при по голямо натоварване на двигателя. При 4000к оборота на 5скорост въздушната струя с която се обдухва радиатора е в пъти по голяма и затова двигателя не прегрява. Помисли малко какво се случва след като спрем и загасим двигателя веднага...много често така се духват гарнитури. Единственият вариант да се изгаси веднага без това да се отрази негативно за деигателя е, ако същият има електрическа водна помпа00:58 26.08.2018
117 Бутен Щразе
16:13 19.09.2018
118 Димов
До коментар #11 от "Пешо Краниста":
Ко? Ко каза, ко????11:17 28.09.2018
119 Димов
11:26 28.09.2018
120 Този коментар е премахнат от модератор.
121 Mac
До коментар #1 от "Калоян":
Само ако съм летял по магистралата последните 10-15 км намалям темпото до 110-120 км/ч,а след като пристигна 3-4 мин. я оставям на празен ход на място-колата ми е автомат,освен двигателя да изстине равномерно трябва и скоростната кутия маслото и то да се поохлади!При продължителни тежки режими на работа е важно двигателя да се охлади равномерно-на място температирата на изгорелите газове пада под 300 градуса и така се охлажда всичкото тлеещо желязо,охлажда се и маслото на мотора,което при спиране на двогателя не коксува върху силно нагретите части!От години правя така,за философите не задължително те могат да гасят веднага дори още преди да са спрели ! :)06:06 01.10.2018
122 Ynd
12:27 09.10.2018
123 Ynd
12:28 09.10.2018
124 Илко
До коментар #3 от "Керкенез":
Перкатаи и да се върти файда няма тя охлажда само водата в радиатора тази в двигателя никой не я охлажда а и колите с турбо при гонка задалжително на място малко да поработят щот турбината в боклука иначе.13:50 16.03.2019
125 Майстор
19:43 16.03.2019
126 Ники
22:28 16.03.2019
127 чугунка
До коментар #9 от "JOJO":
точно съвременните двигатели са застрашени,гасил съм стар мотор чугунка след карене без вода спука маркуч проблеми нямаше никакви00:05 17.03.2019
128 Някой си
00:53 17.03.2019
129 IMI 2
До коментар #5 от "Jack Bauer":
Това се отнася като паркираш, не като спараш да зареждаш!!!06:21 17.03.2019
130 Метгонтан
12:16 17.03.2019
131 Honda motors.co
До коментар #7 от "2399":
Напълно съм съгласен с колегата!Маслените сегменти също има вероятност да се спечат понеже те са в масло постоянно а след дълъг път и игасянето на мотора веднага охладителнта течност няма как да церкулира и температурата става много висога в самият блок и оттам може да си остане сегмента в канала на буталото и после имаме масларка :)
07:50 18.03.2019
132 Пешо Фадромаджията
До коментар #11 от "Пешо Краниста":
:D :D :D16:47 20.02.2020
133 Анонимен
До коментар #47 от "Bat Sande":
Евала единственият верен коментар които прочетох. За тези който не вярват може много лесно да проверите. Карайте 200км по магистрала лятото при температура на въздуха над 25 градуса спрете на някоя бензиностанция и изгасете колата. Изчакайте една минута и погледнете какво се случва с температурата на колата.20:54 20.02.2020
134 Борислав
До коментар #3 от "Керкенез":
Перката работи ама охлажда само радиатора а водната помпа не работи и течността не циркулира, иначе твоята кола си я гаси и в движение ако искаш, тя си е твоя😁 хубава вечер22:37 20.02.2020
135 Zaxio
Имаме 2 коли и двете ги гася когато паркирам или спра за зареждане, тоест почти моментално. Едната е на 32 години още си е с оригиналната гарнитура на главата, не харчи масло...Единствено има утечки на антифриз през газовата уредба.
А относно перката...Ами ако случайно не знаете, перката духа към двигателя, може да не е ефективна както самото водно охлаждане, но пак спомага да се издуха топлината назад и не позволява на двигателя да достигне критична температура
08:11 21.02.2020
136 Александьр
08:32 21.02.2020
137 Аз бе аз
2. Въпрос 2: тия смешни "експерти" не са ли чували, че повечето автомобили от 20+ години насам имат електрическа водна помпа точно за тая цел с гасенето;
11:09 21.02.2020
138 Всезнайко
До коментар #7 от "2399":
Аз много не ги вдявам тия работи с тока, затова ще те помоля да ме светнеш- как точно генератора продължава да произвежда ток,при изключен контакт,тоест без възбуждане...сигуно ще е по инерция!И за мен тази статия е бистра водица.
13:36 21.02.2020
139 Някой си
18:55 21.02.2020
140 Баце Пешо
До коментар #3 от "Керкенез":
И като перката работи, а водната помпа не, какво точно печелиш? Има коли с ел водна помпа, която може да върти след изгасяне на мотора ама не са прекаено много, дори и новите. Иначе убедително си пишеш глупостите, някой дето не разбира може и да повярва...17:33 22.02.2020
141 съриван
До коментар #7 от "2399":
всезнайко,в момента вкойто врътнеш контактния ключ на off ,тока във възбудителната намотка на генеретора спира и той не произвежда нищо,даже и да се върти,ама ти откъде да знаеш...18:38 22.02.2020
142 МаЕсторО
23:20 24.02.2020
143 ДВГ
14:34 25.02.2020