Кариерните самосвали са техника, която не е лъжица за устата на всеки производител. На света има общо взето две-три утвърдени марки и когато през 1961 г. на пазара излиза Беларуският автомобилен завод, продукцията му веднага предизвиква сериозен интерес. Скоро БелАЗ-540 става една от най-ликвидните съветски стоки зад граница.
За разлика от очевидно сполучливите беларуски самосвали, съветските автомобили изобщо не вълнуват западните клиенти. Държавното предприятие "Автоэкспорт" полага неистови усилия да промени това, но въпреки луксозното преоборудване, кожените седалки и климатиците, за които обикновеният руснак може само да сънува, разпознаваемостта на съветските марки в чужбина клони към нула.
Ето защо когато получава шанса да се пребори за тлъста поръчка за камиони за започналото през 1973 г. строителство на тунела под Ламанша, "Автоэкспорт" бързо решава да преименува непознатия на запад КрАЗ-256 на добилия добра репутация БелАЗ.
В историята има доста ирония, тъй като КрАЗ-256 е практически точно копие на американския Diamond T 980, доставян на СССР по програмата "Заем-наем" през Втората световна война. Сделката обаче е толкова успешна, че впоследствие цялата продукция на Кременчуцкия автомобилен завод за износ се продава с емблемата на БелАЗ.
Подобна съдба, между другото, има и УАЗ. Марката е напълно неизвестна извън СССР и когато през 1978 г. "Автоэкспорт" решава да се пробва да изнася 452Б в чужбина, това отново става с емблемата на БелАЗ.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 незнайко
Коментиран от #4
12:08 06.01.2017
2 Колю
13:16 06.01.2017
3 OMG WTF
Коментиран от #5
13:18 06.01.2017
4 компетентен
До коментар #1 от "незнайко":
Най-голям не означава автоматично най-добър. Относно САЩ, случайно да си чувал за фирмата Caterpillar? Между другото това е най-големият производител на строителна техника в света...Коментиран от #8
13:18 06.01.2017
5 някой
До коментар #3 от "OMG WTF":
Не само той.ЗИЛ,ГАЗ,ВАЗ,АЗЛК ЗАЗ също копират челен западен опит.
13:23 06.01.2017
6 гатанка
http://images.google.fr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fs1.cdn.autoevolution.com%2Fimages%2Fnews%2Fbantam-pilot-reconnaissance-car-recreation-looks-spot-on-video-93572_1.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.autoevolution.com%2Fnews%2Fbantam-pilot-reconnaissance-car-recreation-looks-spot-on-video-93572.html&h=815&w=1000&tbnid=hZn6JUrKh2SzEM%3A&vet=1&docid=vbTqllVsT5hM1M&ei=eIBvWMCrA8LXasyvvig&tbm=isch&client=firefox-b&iact=rc&uact=3&dur=943&page=0&start=0&ndsp=24&ved=0ahUKEwjAx5-Qtq3RAhXCqxoKHcyXDwUQMwgdKAMwAw&bih=734&biw=1525
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fiat_124#/media/File:Fiat_124-Sedan_Front-view.JPG
http://auto.samondeo.com/fiat-125-s.php
Познай коя руска кола е това.
Коментиран от #15
13:42 06.01.2017
7 Сноудън
Българина е "специалист по всичко" и за голямо съжаление може само да лае!
Коментиран от #10, #12, #17
18:14 06.01.2017
8 Сноудън
До коментар #4 от "компетентен":
То, че е най-големият производител на строителна техника не означава, че Белаза не е по-добъ!За една работна машина е важно колко струва и колко и е скъпа подръжката!
От Директор в Мини Марица Изток знам, че западните машини не издържат и гаранционния си срок без ремонт, а след втората година стават само за отпадъци!
На мината издържат на напана само руките машини, просто са вечни!
Коментиран от #9, #16, #18
18:28 06.01.2017
9 2017
До коментар #8 от "Сноудън":
За това в Марица Изток се отказаха от ДЕТ.Много добре съм запознат с техниката им и хората които работят както и начина по който се печелят обществени поръчки за части и ремонт.А относно ремонтите далаверите там с лоша нафта и куп други неща си вървят здраво.
А машините вече трябва да са със стандарт TIER 4 final.
Това прави двигателите капризни. Иначе стари Komatsu 355 от 70 те и 80 те още си работят и имат много по голяма производителност от руските железа.
Що се отнася до Белаз откакто ползват двигатели Cummins са много по добре.Проблема е че са само 10% по евтини от Komatsu вече и не са конкурентни.
19:28 06.01.2017
10 гост
До коментар #7 от "Сноудън":
България не произвежда , но и не се бие в гърдите ,че е световна сила , както се мъчат ежедневно да ни убеждават руснаците и такива като теб (съвсем безкористно естествено) . А относно кой е по-добър , руското производство е под 5% от световното и тая статиика говори за края на 70-те години , в момента нищо руско не може и да мечтае да пробие на запад и по-лошото е ,че и в Русия почват да ги сменят със западни машини , а тия смешки за "директора" на Марица Изток моля ти се , ще ме разплачеш направо20:05 06.01.2017
11 ооооооо
Сефте.
20:27 06.01.2017
12 Патето Яки
До коментар #7 от "Сноудън":
България пък произвежда световно известният чушкопек за една чушка даже и за две чушки.21:02 06.01.2017
13 Minielectro
22:55 06.01.2017
14
23:04 06.01.2017
15 Иван
До коментар #6 от "гатанка":
1. Освен малка външна прилика, по нищо друго не прилича на ЗАЗ2. К'во трябва да е това? ГАЗ 69, по-скоро ГАЗ 67, и то само отзад. Решетките са различни.
3.Над 800 разлики: Двигател(OHC на Лада, OHV на Фиат), задни барабани(през 60-те дисковете не са били това което са днес), задното окачване е подсилено, по-дебела стомана и др.
Ето ти да почетеш
http://totalcarmagazine.com/classicandbeloved/2014/04/29/fiat_124_vs_lada_shiguli_1200/
4. Отпред леко мяза на 2103/2106, иначе е базата на полски 125.
Нещо друго?
Учудва ме че си пропуснал да кажеш как на москвич 412 и 2140 двигателя уж е М10 на BMW
Коментиран от #20
01:23 07.01.2017
16 ссс
До коментар #8 от "Сноудън":
Е това твое изказване дебели троле направо счупи тъпомера : Директора на мини - Марица каза, че РУКИТЕ машини били най убави ! Спри веднага да пиеш разни очистители и бояръшници, по добре си приемай редовно хапчетата.07:41 07.01.2017
17 OMG WTF
До коментар #7 от "Сноудън":
А какво произвежда южнокорейската компания SAMSUNG, другарю Сноудън? И какво произвежда Вашата любима рассссия? Няма да питам за цялата Южна Корея, че хептен ще се депресирате. :)PS: България не произвежда нищо благодарение точно на Вашите любими червени боклуци, които от 1945 год. тровят държавата ни по всеки възможен начин.
09:16 07.01.2017
18 гост
До коментар #8 от "Сноудън":
Само един русофил може да напише такава нелепа простотия.09:47 07.01.2017
19 Знаменосец
Коментиран от #23
10:07 07.01.2017
20 Copy Paste
До коментар #15 от "Иван":
Аха значи щом смениш решетките и спирачките вече колите били други.Газ 51 Газ 69 Зил 157 и още много други са директно копирани от американските,Уилис и Студебейкър.Краз са ти го написали.
Лада 2103 е Фиат 125 с малко сменени фарове Жигула Фиат 124,
ЗАЗ NSU
да не говорим за копирани двигатели в Москвич било то Опел било БМВ.
Тем не менее, прототип довольно многих конструктивных решений финальной версии этого мотора угадать несложно — новейший, по тем временам, силовой агрегат BMW M10 в версии с рабочим объёмом 1500 см³ (она обозначалась М115 и выпускалась до 1977, а само семейство двигателей М10 просуществовало на конвейере до 1987 года) — агрегат сам по себе исключительно удачный и совершенный по тем временам, хорошо зарекомендовавший себя как в обычной эксплуатации, так и в спорте.
12:46 07.01.2017
21 Copy Paste
След неудачните опити да се използва мотоциклетният двигател „МД-65“ и боксер двигателите на Citroën 2CV и BMW 600 е разработен през 1959 година оригинален V-образен двигател 746 cm3. Унифицирането на двигателя с този за армейски амфибиен всъдеход води окончателно до серийно производство на V-образен 4-цилиндров карбураторен двигател с работен обем 887 cm3 и с въздушно охлаждане. Моделът на двигателя „МеМЗ-965“ има мощност 19,4 kW/26 hp. В „ЗАЗ 965А“ мощността е повишена до 20,1 kW/27 hp.
12:53 07.01.2017
22 Copy Paste
NSU Prinz IV
„ЗАЗ-968“ се произвежда от 1972 до 1980 година. В него е вложен усъвършенстваният двигател тип МеМЗ-968 с работен обем 1 200 cm3 и мощност 31 kW/42 hp.
12:56 07.01.2017
23 OMG WTF
До коментар #19 от "Знаменосец":
Чешката компания Татра е основана през 1850 г., а започва да се занимава с автомобилостроене през 1897 г. Това е далеч преди любимите ти ватенки да окупират незаконно Чехия. :)18:26 07.01.2017
24 Знаменосец
18:16 09.01.2017
25 Миньор
23:10 01.11.2019