Last news in Fakti

6 Януари, 2017 11:46 20 962 25

Джобният БелАЗ

  • белаз-
  • краз-
  • уаз-
  • автоэкспорт-
  • ссср
Джобният БелАЗ - 1

Кариерните самосвали са техника, която не е лъжица за устата на всеки производител. На света има общо взето две-три утвърдени марки и когато през 1961 г. на пазара излиза Беларуският автомобилен завод, продукцията му веднага предизвиква сериозен интерес. Скоро БелАЗ-540 става една от най-ликвидните съветски стоки зад граница.

Джобният БелАЗ
БелАЗ-540, 1965 г.

За разлика от очевидно сполучливите беларуски самосвали, съветските автомобили изобщо не вълнуват западните клиенти. Държавното предприятие "Автоэкспорт" полага неистови усилия да промени това, но въпреки луксозното преоборудване, кожените седалки и климатиците, за които обикновеният руснак може само да сънува, разпознаваемостта на съветските марки в чужбина клони към нула.

Джобният БелАЗ

Ето защо когато получава шанса да се пребори за тлъста поръчка за камиони за започналото през 1973 г. строителство на тунела под Ламанша, "Автоэкспорт" бързо решава да преименува непознатия на запад КрАЗ-256 на добилия добра репутация БелАЗ.

Джобният БелАЗ

В историята има доста ирония, тъй като КрАЗ-256 е практически точно копие на американския Diamond T 980, доставян на СССР по програмата "Заем-наем" през Втората световна война. Сделката обаче е толкова успешна, че впоследствие цялата продукция на Кременчуцкия автомобилен завод за износ се продава с емблемата на БелАЗ.

Джобният БелАЗ
Diamond T 980, 1941 г.

Подобна съдба, между другото, има и УАЗ. Марката е напълно неизвестна извън СССР и когато през 1978 г. "Автоэкспорт" решава да се пробва да изнася 452Б в чужбина, това отново става с емблемата на БелАЗ.

Джобният БелАЗ
BelAZ 452, 1978 г.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 незнайко

    35 15 Отговор
    Копирани или крадени, нали ги произвеждат. Защо САЩ нямат най големия кариерен самосвал ? Всеки копира, въпроса е можеш ли да произвеждаш.

    Коментиран от #4

  • 2 Колю

    12 6 Отговор
    Много си незнаещ. Катерпилар кубински ли са?
  • 3 OMG WTF

    13 8 Отговор
    Хм, не знаех, че "гордостта" на савецкото камионостроене КрАЗ е копие на х'американски камион. Не че се учудвам... :)

    Коментиран от #5

  • 4 компетентен

    16 4 Отговор

    До коментар #1 от "незнайко":

    Най-голям не означава автоматично най-добър. Относно САЩ, случайно да си чувал за фирмата Caterpillar? Между другото това е най-големият производител на строителна техника в света...

    Коментиран от #8

  • 5 някой

    17 5 Отговор

    До коментар #3 от "OMG WTF":

    Не само той.
    ЗИЛ,ГАЗ,ВАЗ,АЗЛК ЗАЗ също копират челен западен опит.
  • 6 гатанка

    16 4 Отговор
    https://en.wikipedia.org/wiki/NSU_Motorenwerke#/media/File:NSU_Prinz_4_(Audi_Forum_Neckarsulm).jpg

    http://images.google.fr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fs1.cdn.autoevolution.com%2Fimages%2Fnews%2Fbantam-pilot-reconnaissance-car-recreation-looks-spot-on-video-93572_1.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.autoevolution.com%2Fnews%2Fbantam-pilot-reconnaissance-car-recreation-looks-spot-on-video-93572.html&h=815&w=1000&tbnid=hZn6JUrKh2SzEM%3A&vet=1&docid=vbTqllVsT5hM1M&ei=eIBvWMCrA8LXasyvvig&tbm=isch&client=firefox-b&iact=rc&uact=3&dur=943&page=0&start=0&ndsp=24&ved=0ahUKEwjAx5-Qtq3RAhXCqxoKHcyXDwUQMwgdKAMwAw&bih=734&biw=1525

    https://fr.wikipedia.org/wiki/Fiat_124#/media/File:Fiat_124-Sedan_Front-view.JPG

    http://auto.samondeo.com/fiat-125-s.php

    Познай коя руска кола е това.

    Коментиран от #15

  • 7 Сноудън

    18 14 Отговор
    Какво произвежда България, че немогa да се сетя господин Касабов?
    Българина е "специалист по всичко" и за голямо съжаление може само да лае!

    Коментиран от #10, #12, #17

  • 8 Сноудън

    19 24 Отговор

    До коментар #4 от "компетентен":

    То, че е най-големият производител на строителна техника не означава, че Белаза не е по-добъ!
    За една работна машина е важно колко струва и колко и е скъпа подръжката!
    От Директор в Мини Марица Изток знам, че западните машини не издържат и гаранционния си срок без ремонт, а след втората година стават само за отпадъци!
    На мината издържат на напана само руките машини, просто са вечни!

    Коментиран от #9, #16, #18

  • 9 2017

    19 5 Отговор

    До коментар #8 от "Сноудън":

    За това в Марица Изток се отказаха от ДЕТ.Много добре съм запознат с техниката им и хората които работят както и начина по който се печелят обществени поръчки за части и ремонт.
    А относно ремонтите далаверите там с лоша нафта и куп други неща си вървят здраво.
    А машините вече трябва да са със стандарт TIER 4 final.
    Това прави двигателите капризни. Иначе стари Komatsu 355 от 70 те и 80 те още си работят и имат много по голяма производителност от руските железа.

    Що се отнася до Белаз откакто ползват двигатели Cummins са много по добре.Проблема е че са само 10% по евтини от Komatsu вече и не са конкурентни.
  • 10 гост

    13 1 Отговор

    До коментар #7 от "Сноудън":

    България не произвежда , но и не се бие в гърдите ,че е световна сила , както се мъчат ежедневно да ни убеждават руснаците и такива като теб (съвсем безкористно естествено) . А относно кой е по-добър , руското производство е под 5% от световното и тая статиика говори за края на 70-те години , в момента нищо руско не може и да мечтае да пробие на запад и по-лошото е ,че и в Русия почват да ги сменят със западни машини , а тия смешки за "директора" на Марица Изток моля ти се , ще ме разплачеш направо
  • 11 ооооооо

    5 2 Отговор
    Ушанките пак са крали чертежи за белаза..
    Сефте.
  • 12 Патето Яки

    5 2 Отговор

    До коментар #7 от "Сноудън":

    България пък произвежда световно известният чушкопек за една чушка даже и за две чушки.
  • 13 Minielectro

    4 1 Отговор
    Абе Сноудън,ти откъде си всъщност?Подозирам че си някъде от Трънско....Там ТЕРОАРА е специфичен и особенно подходящ за разтежа на бетонни тикви като твоята.
  • 14

    4 0 Отговор
    Краза е голям звяр!
  • 15 Иван

    2 5 Отговор

    До коментар #6 от "гатанка":

    1. Освен малка външна прилика, по нищо друго не прилича на ЗАЗ
    2. К'во трябва да е това? ГАЗ 69, по-скоро ГАЗ 67, и то само отзад. Решетките са различни.
    3.Над 800 разлики: Двигател(OHC на Лада, OHV на Фиат), задни барабани(през 60-те дисковете не са били това което са днес), задното окачване е подсилено, по-дебела стомана и др.
    Ето ти да почетеш
    http://totalcarmagazine.com/classicandbeloved/2014/04/29/fiat_124_vs_lada_shiguli_1200/
    4. Отпред леко мяза на 2103/2106, иначе е базата на полски 125.

    Нещо друго?
    Учудва ме че си пропуснал да кажеш как на москвич 412 и 2140 двигателя уж е М10 на BMW

    Коментиран от #20

  • 16 ссс

    5 0 Отговор

    До коментар #8 от "Сноудън":

    Е това твое изказване дебели троле направо счупи тъпомера : Директора на мини - Марица каза, че РУКИТЕ машини били най убави ! Спри веднага да пиеш разни очистители и бояръшници, по добре си приемай редовно хапчетата.
  • 17 OMG WTF

    4 0 Отговор

    До коментар #7 от "Сноудън":

    А какво произвежда южнокорейската компания SAMSUNG, другарю Сноудън? И какво произвежда Вашата любима рассссия? Няма да питам за цялата Южна Корея, че хептен ще се депресирате. :)

    PS: България не произвежда нищо благодарение точно на Вашите любими червени боклуци, които от 1945 год. тровят държавата ни по всеки възможен начин.
  • 18 гост

    1 1 Отговор

    До коментар #8 от "Сноудън":

    Само един русофил може да напише такава нелепа простотия.
  • 19 Знаменосец

    4 4 Отговор
    Уважаеми, като сте толкова наясно с руската техника, я ми обяснете защо най използваните машини в дърводобива са Зил 131 и Газ 66, защо Камаз многократно е победител в Париж- Дакар, да не говорим пък за Татра, която е чешка,но пак от времето на соца! Престанете да хвърчите в облаците, които всъщност са американски стомашни газове!

    Коментиран от #23

  • 20 Copy Paste

    1 0 Отговор

    До коментар #15 от "Иван":

    Аха значи щом смениш решетките и спирачките вече колите били други.
    Газ 51 Газ 69 Зил 157 и още много други са директно копирани от американските,Уилис и Студебейкър.Краз са ти го написали.
    Лада 2103 е Фиат 125 с малко сменени фарове Жигула Фиат 124,
    ЗАЗ NSU
    да не говорим за копирани двигатели в Москвич било то Опел било БМВ.
    Тем не менее, прототип довольно многих конструктивных решений финальной версии этого мотора угадать несложно — новейший, по тем временам, силовой агрегат BMW M10 в версии с рабочим объёмом 1500 см³ (она обозначалась М115 и выпускалась до 1977, а само семейство двигателей М10 просуществовало на конвейере до 1987 года) — агрегат сам по себе исключительно удачный и совершенный по тем временам, хорошо зарекомендовавший себя как в обычной эксплуатации, так и в спорте.
  • 21 Copy Paste

    1 0 Отговор
    В сътрудничество с инженери от ЗАЗ и проектанти от института в Москва МАМИ и инженери от колектива на МЗМА (завод "Москвич") е разработен модел „ЗАЗ 965“. При проектирането вероятно са се ръководели от постиженията на италианските конструктори и водещи дизайнери на FIAT в областта на малолитражните автомобили. Това показва приликата между FIAT 600 и разработения модел „Запорожец“ въпреки някои съществени конструктивни различия.

    След неудачните опити да се използва мотоциклетният двигател „МД-65“ и боксер двигателите на Citroën 2CV и BMW 600 е разработен през 1959 година оригинален V-образен двигател 746 cm3. Унифицирането на двигателя с този за армейски амфибиен всъдеход води окончателно до серийно производство на V-образен 4-цилиндров карбураторен двигател с работен обем 887 cm3 и с въздушно охлаждане. Моделът на двигателя „МеМЗ-965“ има мощност 19,4 kW/26 hp. В „ЗАЗ 965А“ мощността е повишена до 20,1 kW/27 hp.
  • 22 Copy Paste

    1 0 Отговор
    Запорожец модел „ЗАЗ-966“ е в серийно производство от 1967 до 1974 година. Разработеният модел силно е повлиян от новостите в автомобилостроенето. Има модерна каросерия, като използва схемата на Chevrolet Corvair и дизайна на NSU Prinz IV.
    NSU Prinz IV

    „ЗАЗ-968“ се произвежда от 1972 до 1980 година. В него е вложен усъвършенстваният двигател тип МеМЗ-968 с работен обем 1 200 cm3 и мощност 31 kW/42 hp.
  • 23 OMG WTF

    2 0 Отговор

    До коментар #19 от "Знаменосец":

    Чешката компания Татра е основана през 1850 г., а започва да се занимава с автомобилостроене през 1897 г. Това е далеч преди любимите ти ватенки да окупират незаконно Чехия. :)
  • 24 Знаменосец

    1 0 Отговор
    Незаконно а? Дали? Или просто никой не е можел да ги спре? Любимите ви американци и англичани защо не са ни "освободили" още тогава? То и турците незаконно са ни поробили и са седяли тук 500г, къде бяха запада през това време?
  • 25 Миньор

    0 0 Отговор
    Стига сте се карали за простотии. Катерпилар може и да са най-големия производител на минна техника но тяхната машина седи паркиран на един табан на рудник Елаците! Работи но по-добре да не се ползва, скоро до нея ще се наредят и средни по товароносимост кариери дъмпер на Хитачи. И корейските машини работят все още но ремонта им е ужасно скъп. Това което се извозва с CAT ИЛИ HITACHI на 5 курса, аз извозвам на 3 с моя Белаз 75260, при един и същ енергиен разход. Но само белоруските машини за сега устискват на тежката работа и имат достъпна потдръжка. Който не вярва, да заповяда на рудник Елаците да го по разходя, и с пропуск ще го уредя.