19 Май, 2017 14:04 5 347 6

За Opel и високо автоматизираните коли

  • opel-
  • ko-haf
За Opel и високо автоматизираните коли - 1

Германският автомобилен производител Opel е част от “Ko-HAF – Kooperatives hochautomatisiertes Fahren” („Съвместно високо автоматизирано шофиране”) – германски проект, който се занимава с изследването и развитието на системите за съвместно високо автоматизирано управление и който представи междинните резултати от дейността си на 18 май в германския град Ашафенбург. Началото на проекта Ko-HAF бе поставено през месец юни 2015 година и се очаква да приключи през месец ноември 2018 година.

При системите за съвместно високо автоматизирано управление няма необходимост от постоянно наблюдение на дейността им от страна на водача. Човекът зад волана може да се занимава с други дейности и задачи, но ако вниманието му бъде изискано от системата, той трябва да бъде в състояние да поеме контрола върху автомобила в рамките на определен период от време. За целта автомобилът следва да „вижда” сам по-далеч напред, отколкото е възможно за човешките сетива, използвайки модерните сензорни технологии, включени в състава на системата.

Именно това е областта, в която решаваща роля играе Ko-HAF – превозните средства изпращат информация за актуалната пътна обстановка около тях като например, участъци от пътя в ремонт, задръствания и пътнотранспортни произшествия към сървъра за безопасност на системата („Safety Server”). Информацията се събира и компресира от Safety Server, така че да се създаде прецизна карта на обстановката, която да се предостави на автомобилите при поискване – подобно на изкуствен хоризонт, който осигурява изключително подробна картина на предстоящия за изминаване маршрут.

Ролята на специалистите на Opel в проекта Ko-HAF е съсредоточена върху разработката на компютризираните карти и върху процеса на изключване на автомобила от режим на автоматизирано управление и обратното предаване на тази функция на водача. Инженерите от Рюселсхайм са проектирали архитектурата, интерфейсите (контактните звена) и протоколите за комуникация на сървъра Safety Server, които в момента преминават изпитания в рамките на проекта.

Допълнителна основна задача е била разработката на ефективен процес за самостоятелно определяне на местоположението от страна на автомобила. Експертите на Opel са проектирали алгоритми за визуално картографиране и локализация, които впоследствие са обединени с информацията от поддържащото програмно звено („back-end”) и бордовите карти, сензорите за движение и данните от глобалната сателитна навигационна система GNSS (Global Navigation Satellite System).

Процесът на определяне на местоположението е преминал процес на одобрение в изпитателен автомобил Opel Insignia в тестовия център на марката Opel, както и при движение по тестовия маршрут на проекта Ko-HAF по магистралните отсечки около Франкфурт на Майн.

Втората област, в която инженерите на Opel са фокусирали своите усилия, засяга действията на водача. Специалистите на компанията са разработили специализиран софтуер и система от сензори за регистрация и оценка на поведението на водача по времето, в който автомобилът се управлява автоматично.

Opel създава и прототип, който може да демонстрира основните функции на съвместното високо автоматизирано управление при движение на магистрала – например автоматизираното качване и включване в движението на аутобана, самостоятелно движение по магистрална отсечка включително маневри за изпреварване и накрая напълно автоматично напускане на магистралата. Публична демонстрация на прототипа на Opel в условия на реално движение по магистрала е планирана в рамките на заключителното представяне на резултатите от проекта Ko-HAF през месец септември 2018 година.

Вследствие на сложността на авангардните електронни системи за подпомагане на водача, необходими за осъществяването на системата за съвместно високо автоматизирано управление, процесът на одобрение на всички функции в условия на реално движение би изисквал изминаване на пробег, надхвърлящ разумните нива. Поради тази причина в момента специалистите на Opel разработват нова изпитателна стратегия, която в максимално възможна степен да замени тестовете в реални условия със симулатори.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сори

    4 17 Отговор
    немски кенеф
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Има грешка

    1 3 Отговор
    По-правилно е Опел да се включат във френски проект за автоматизирано шофиране :). Швабите не разбраха че не всичко в този свят е математика или друга точна наука.