Серийната версия на автобуса с горивни клетки Sora, който Toyota ще покаже на автосалона в Токио, ще се появи по улиците на японската столица още догодина. До началото на Олимпийските игри през 2020 г. броят на водородните рейсове в мегаполиса ще достигне 100.
Sora се задвижва от доработена версия на задвижващата система на седана Toyota Mirai. Силовата установка се състои от два електромотора с обща мощност 154 к.с. и въртящ момент 335 Нм и електрохимичен генератор, който произвежда енергия от реакцията между водород и кислород.
Автобусът е снабден с десет резервоара със сумарна вместимост 600 литра водород. Toyota Sora разполага и с външна енергийна система с максимална мощност 9 кВт, която може да се използва като източник на енергия в случай на стихийно бедствие.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ппп
15:18 18.10.2017
2 Грую
Коментиран от #4
15:36 18.10.2017
3 Driving pleasure
Към Ппп - на тоя свят няма чиста енергия но горините клетки що касае екология са най-доброто решение. Да го кажем така за да генерираш водород ще използваш по-малко количество енергия спрямо нужното за зареждане на батериите, при които има много загуби. Дори при най-лошия сценарий двете да са рвани като количество СО2 при батериите остава огромното количество СО2 нужни за самото и производство.
Всъщност няма единино решение - само ДВГ могат да осигурят 100% мобилност самостоятелно, но те са на топа на устата заради замърсяването (нищо че автомобилитее причиняват едва 20% от СО2 емисиите)
При количеството автомобили, които имаме днес (а то ще се увеличава) нито електрическите могат да осигурят 100% поради липса на нужната за това енергия, нито водородните клетки могат да покрият цялата нужда.
Просто трябва да се намери компромис между трите а не да се обявяв че това или онова гориво е враг! Трябва да се стимулират МАЛКИТЕ електроавтомобили тип Смарт и Рено ЗОЕ, малка батерия малък пробег достатъчен за градска среда - не чудовища като Тесла, които задръстват градовете а така или иначе не предлагат нито екология нито пробег. Трябва да се стимулира тежкия транспорт камиони и автобуси, които са много съществена част от замърсителите да минават на горивни клетки, които предл
16:24 18.10.2017
4 Зорлем
До коментар #2 от "Грую":
Абе, то и инсталациите за нагнетяване и съхранение на водорода нито са евтини, нито са леки, нито са с просто усткройство. Нищо общо нямат с "бидона", наречен "резервоар", който може да се пълни с канче и да се източва гравитационно с гумен маркуч.Ама като са гракнали, че бъдещето е в батериите и водорода, та няма заглушаване. Че чак и съвсем близкото бъдеще щяло да бъде! Добре, че някои от нас вече сме на години та помним как се пишеше за тия работи, както и много други, в Паралели и Popular Science още в средата на 80-те и 90-те години и не вярваме на "сълзи" (е, те сега заради тази препратка вече със сигурност ще ме обявят за мурзилка и собственик на руска бензиностанция!)
Коментиран от #5
16:29 18.10.2017
5 Driving pleasure
До коментар #4 от "Зорлем":
"Близкото бъдеще" се очертава 2050+ :)което макар и да не съм чел Паралели ми дава надежда, че съзнателното си шофиране ще го прекарам в нещо с истински двигател :)
17:04 18.10.2017
6 От Wikipedia
Батериите на електромобилите имат КПД ~99%
Зарядните КПД повече от 95%
Следователно замърсяват пет пъти по-малко, ако източникът на електроенергия е един и същ.
Единственото предимство е по-бързо зареждане с водород. Временно предимство, предвид 15 минутната зарядна станция на Порше
17:10 18.10.2017
7 гост
Коментиран от #9
17:13 18.10.2017
8 Енергия
Незнайно защо, "без да искат са пропуснали", че първата част от преминаването към чисто бъдеще - производство на чиста енергия, е в много по-напреднал стадий и се развива много по-бързо отколкото електромобилната. Ето докъде са стигнали нещата и какви са прогнозите за следващите пет години:
"Според агенцията генерираната възобновяема енергия ще се увеличи с повече от една трета до 8169 TWh през 2022 г. - спрямо 6012 TWh през 2016 г. - което се равнява на общото потребление на електроенергия на Китай, Индия и Германия.
Възобновяемите източници ще формират 29% от глобалния енергиен микс след пет години спрямо 24% в прогнозата от миналата година."
Още днес да се произвежда повече зелена енергия, отколкото ще е необходима за стопроцентово преминаване на електрическа мобилност, ако това въобще някога се случи.
Следователно липсата на енергия и замърсяването от електромобили е силно преувеличено. Само скромното производство на българските фотоволтаици вятърни генератори, надвишава енергията необходима за зареждане на всички електромобили движещи се днес по света!
Коментиран от #10
17:32 18.10.2017
9 Водород
До коментар #7 от "гост":
Ти хубаво го произведе този водород, но не е лошо да прибавиш и енергията за втечняването му!Една батерия с инвертор powerpack на Тесла струва 25 хиляди долара и има капацитет 100 киловатчаса. Може да се зареди няколко пъти в денонощие.
Знаеш ли колко струва една станция, за производство на водород? Милиони!
Почти никой не съхранява енергия във водород, но напоследък има бум на батерии за съхранение на енергия с капацитет десетки мегаватчаса. Защо ли, след като според тебе са толкова скъпи?
17:43 18.10.2017
10 Driving pleasure
До коментар #8 от "Енергия":
Мога да се сетя от де ти е инфото за потреблението то казва, че Германия ползва над 500 ТWh... но всъщност Германия за миналата година е произвела 180... малко ми се разминават данните за китай не ми се ровиИнтересното е друго, че според един доклад общата инсталирана мощност на ВЕИ е 77 TWh от фотоволтаици и 38 TWh от вятърни турбини. за да се стигнат 21 000 TWh колкото е световното потребление и след това да добавим още 5TWh само за електическите автомобили май ще почакаме още доста...
Не случайно в Парижкото споразумение е записано достигане на 30% ВЕИ до 2030 година... което включва разбира се и ВЕЦ... ама проблема е че никой не вярва в постигането дори на тези мизерни 30%, да не говорим че дет се вика още не е ратифицирано споразумението никъде, за да влезе в сила и да почне реална работа по него. То и споразумението от Киото беше така - споразумяха се чудеса, но така и никой не изпълни задълженията си, а болшиството отказаха да го и ратифицират в това чисо и големите замърсители САЩ и Китай
Та чакай ти за чист ток да ти потече в чистите батерии и да ти направи света убав...
19:27 18.10.2017
11 Антиелектрика
В ракетните двигатели е направено отдавна. В автомобилите обаче никой не иска да го направи, въпреки, че това ще е най-чистата енергия на света. При горенето на водорода се отделя само енергия и вода!
Дори има разработки на водородни горива по въглеродно неутрален начин на цена от 1,20 евро за литър. Разработката е на Бош:
http://automedia.investor.bg/a/0-nachalo/31772-bosch-izmisli-spasenie-za-dvigatelia-s-vytreshno-gorene/
Обаче в света явно цари задкулисието и лобизма и налагането на електрички е продиктувано от далеч по-користни цели!
Коментиран от #13
20:05 18.10.2017
12 Прогнози
Китайското правителство оповести плановете си да утрои количеството на соларния инсталиран капацитет до 70 GW до 2017 г., според извънредните новини, съобщенио т интернет страницата на Power engineering International.
Според информацията, Националната комисия за развитие и реформи в Китай е заявила намерението да се достигне целта от 70 GW, което е над три пъти повече в сравнение с онези 20 GW, регистрирани в края на 2013 г. Освен това агенцията се е ангажирала да инсталира инсталира 150 GW ветроенергиен капацитет през същия период.
Сега вече е 2017. Дали китайците са постигнали амбициозните си цели? Как мислите?
То ако ставаше така лесно, развитието би трябвало да изглежда така:
Година МощностGW Год. добив
2013 20 24TWh/год
2014 27 33TWh/год
2015 38 45TWh/год
2016 51 62TWh/год
2017 70 85TWh/год
2018 97 116TWh/год
2019 132 159TWh/год
2020 181 217TWh/год
2021 248 298TWh/год
2022 340 408TWh/год
2023 466 559TWh/год
2024 638 766TWh/год
2025 874 1049TWh/год
2026 1 198 1437TWh/год
2027 1 641 1969TWh/год
2028 2 248 2698TWh/год
2029 3 080 3696TWh/год
2030 4 220 5064TWh/год
2031 5 781 6937TWh/год
2032 7 920 9504TWh/год
2033 10 850 13020TWh/год
2034 14 865 17838TWh/год
2035 20 365 24438TWh/год
2036 27 900 33480TWh/год
2037 38 223 45867TWh/год
2038 52 365 62838TWh/год
2039 71 741 86089TWh/год
2040 98 285 117941TWh/год
Ако това беше възможно, би трябвало 2036 година, само китайските соларни панели да п
Коментиран от #15
23:49 18.10.2017
13 автофен
До коментар #11 от "Антиелектрика":
Провери колко е най големия КПД който ДВГ може да постигне и ще си отговориш сам на въпроса защо не горят водорода а произвеждат елeктричество с него.За сведение горивната клетка има до 80% КПД.
Honda FCX има около 60% КПД от резервоара на водорода до трансформирането му в механична енергия на колелата.
Дизелова кола има КПД не повече от 25%.
Коментиран от #14, #16
00:10 19.10.2017
14 Driving pleasure
До коментар #13 от "автофен":
КПД на Дизеларките e над 45% вече гони 50%, то на бензинката е 30% ти ти ги приравни на парни двигатели :)00:49 19.10.2017
15 Driving pleasure
До коментар #12 от "Прогнози":
Китайките даже и да ги инсталират тия 77 GW пак е глас в пустинята гоби... и то подземен :)По спомен общата инсталирана мощност в Китай е 1500 GW 60% от която е от въглища - даже и да ги инсталират някога това е едва 5% от общото производство... а тука има и още 1 тънък момент, бикой не казва, че това не подобрява състоянието, защото търсенето на електроенергия се увеличава и тия близо 1000 GW ТЕЦ продължават да си бълват, а не биват замествани от екологичното ВЕИ
В крайна сметка при масово електрифициране ще стане обратния ефетк - за да се балансира електрическата система и да е в състояние да покрива пиковите натоварвания допълнителното инсталиране на ВЕИ ще трябва да се съпътства с опълнително инсталиране на Ядрени или по-вероятно фосилни централи, които имат прогнозируемост и константност в производството
Едни хора си мислят, че ще стане с щракане на пръсти и ще почнат да карат електрички дето не се трошалии не горяли нищо ;) да бе да... :)
Коментиран от #17
00:59 19.10.2017
16 Антиелектрика
До коментар #13 от "автофен":
Изобщо си в голяма грешка за КПД-то. Колегата ти е написал колко е на дизела - гони 50%. А и това с КПД-то е пълна демагогия.Тук става дума, че при горене на водорода се получава само вода - абсолютния екодвигател. Освен това водородът е 3 пъти по-калоричен от бензина и дизела. Да не говорим, че може да се използва сега съществуващата база за производство на ДВГ на водород.
Ето една статия отпреди 11 години: http://www.capital.bg/biznes/tehnologii_i_nauka/2006/08/18/278130_da_suhranish_vodorod/
Няма КПД, няма електрички, това е нещото от което се нуждае човечеството!
01:17 19.10.2017
17 Прогнози
До коментар #15 от "Driving pleasure":
След като споменаваш 77, а не 70гв както беше по прогноза за 2017, значи си проверил, че прогнозата не се е сбъднала. Всички анализатори и специалисти обясняваха колко е нереалистично утрояване за 4 години.Прогнозите и на скептиците и на оптимистите бяха разбити на пух и прах от ПАЗАРНИТЕ ПРИНЦИПИ.
Както правилно отбеляза, заради ръста в икономиката са необходими нови мощности за електропроизводство. Фотоволтаичните мощности се оказаха най евтини и най-бързи за изграждане. Никой вече не иска да прави скъпи въглищни централи, които след това се нуждаят и от гориво, за което трябва да се плаща още.
Вместо по първоначалния план с 37% увеличение на година, увеличението е с 57% годишно. Следователно горната таблица не е вярна. Ако се запази тренда това е правилната таблица:
Година Мощност Годишно производство
2013 20 24TWh/год
2014 31 38TWh/год
2015 49 59TWh/год
2016 77 93TWh/год
2017 122 146TWh/год
2018 191 229TWh/год
2019 300 359TWh/год
2020 470 564TWh/год
2021 738 886TWh/год
2022 1 159 1391TWh/год
2023 1 820 2184TWh/год
2024 2 857 3429TWh/год
2025 4 486 5383TWh/год
2026 7 042 8451TWh/год
2027 11 057 13268TWh/год
2028 17 359 20831TWh/год
2029 27 254 32704TWh/год
2030 42 788 51346TWh/год
2031 67 177 80613TWh/год
2032 105 469 126562TWh/год
2033 165 586 198703TWh/год
2034 259 970 311964TWh/год
2035 408 152 489783TWh/год
2036 640 799 768959TWh/год
2037 1 006 055 1207266TWh/год
2038 1 579 506 189
08:45 19.10.2017
18 Прогнози
Следващата напълно логична стъпка е производството и употребата на много батерии за акумулиране на енергия. Схващате ли логиката за стимулиране на електромобилите?
В голяма грешка си, че батериите ще предизвикват пикове в натоварването. Напротив дори ги заглаждат и балансират системата, при следващата логична стъпка - смарт грид. Въпрос на време е да се натрупа достатъчно капацитет(и за производство и за съхранение), за да започне тази трета стъпка.
И да се върнем на темата. Не виждам никаква роля на водорода в този сценарий. Всяко излишно преобразуване на енергията от един вид в друга е свързано със загуби. Няма никаква пазарна логика да инвестираш милиарди в нещо което да ти намаля КПД, при положение че за милиони ще направиш нещо много по-ефективно.
Коментиран от #19, #21
09:02 19.10.2017
19 гост
До коментар #18 от "Прогнози":
Водородът може да е само като балансиращо гориво, което да усвоява излишъците и пиковете на енергия, вместо да се замества с огромни батерии. Само токава има смисъл, но пък и експертите си го казват, че поради ниската плътност на водорода, ако правиш система ток-газ (power-to-gas), то конвертирането на електричество в метан или пропан е по-смисленото и логично решение като се използва излишното електричество и се усвояват въглеродните окиси. Та измислено е и няма плюс в полза на водорода.09:38 19.10.2017
20 гост
10:53 19.10.2017
21 Driving pleasure
До коментар #18 от "Прогнози":
Добре бе баце, а от де ще намериш толкова батерии, които да складират 21 TWh ползвани в момента + още 5 TWh за електроавтомобилите + още N TWh за увеличаващото се потребление?Лития е относително рядък, вярно че има в океаните, но концентрацията е много ниска и е икономически неефективно добиването, ползват се и други ценни и радиоактивни метали...
Ако направим една сметка (била тя и много селска без кръчмар) Имаме грубо 30 TWh световно потребление.
Китай за 5 TWh имат инсталирани мощности от 1500 GW
Значи имаме 30 : 6 х 1500 = 7500 GW
Айде имаш и директно потребление, но ефективното производство на фотопанелите е около 8 часа значи 1/3 от времето демек два проблема:
1ви проблем - трябва да инсталираш не 7500 а тройно повече мощности - ако ефективното производство е 8 часа, а потреблението е 24 през тия 8 часа ти трябва да произвдеш и нужното за по-късното потребление
2 проблем - трябва да го складираш това произведеното, значи ти трябват батерии с капацитет към 15 TWh на Свети Мъск Гигафакторито е с 35 GW (и то недостигнати) - до 15 000 GW??!
ами успех :)
вярно ВЕИ не е само фотоволтаици, но вятъра е още по-непредсказуем, ВЕЦ горе долу може, но мощностите са относително малко хич никак не се връзват нещата с батериите
11:25 19.10.2017
22 Прогнози
Напълно съм съгласен, че към днешна дата и предвид моментното състояние, необходимият капацитет изглежда плашещ!
Искам да напомня обаче, че всяка година се произвеждат 100 милиона автомобила. След като светът е организирал такова мащабно производство на толкова сложна машина, ще е детска игра, Да се организира производството на толкова просто нещо като фотоволтаици, батерии гатерни генератори в големи мащаби.
Ако приемем че психологическия минимум за пробег с едно зареждане е реални 500 км. , то значи че е минималната батерия Трябва да е около 100 киловатчаса.
Един милион електромобила с такава батерия имат общ капацитет 100GWh .
10 милиона биха имали 1TWh, а това е само 10% от годишното производство на автомобили.
Най-големия пазар в света е Китай. От 2018 година, никой автомобилен производител няма право да продава по-малко от 12% електромобили.
Следователно тези 15 тераватчаса, които ти изглеждат огромен капацитет, ще се натрупат за следващите няколко години.
Ако се изпълнят плановете и след 2030 година се произвеждат само електромобили, тогава всяка година ще се произвеждат поне 10TWh батерии само заради леките автомобили. Отделно за камиони и автобуси. Да не говорим че дотогава, средния капацитет ще е доста над 100 киловатчаса за автомобил.
Като база за сравнение, през
15:23 19.10.2017
23 Продължение
Следователно за 16 години, разликата в производството е 435 пъти повече!
Ако това стане и с батериите, днешните 70GWh годишно, след 16 години ще станат 30,5 TWh всяка година.
След като е било постигнато с една технология, защо да не се постигне и с друга?
Коментиран от #24
16:07 19.10.2017
24 Driving pleasure
До коментар #23 от "Продължение":
Ще ти кажа само - ОПТИМИСТ :)Коментиран от #25
23:58 19.10.2017
25 Прогнози
До коментар #24 от "Driving pleasure":
Благодаря за комплимента!11:57 20.10.2017