Победителят в евроизборите е ГЕРБ

Факти, новини, статии - Да извадим фактите наяве

Французинът, който стана италианец, немец и чех

Публикувана: 25 Юни, 2018 12:09
8 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 7563
ШРИФТ ПЕЧАТ

Малко камиони могат да се похвалят с еднакъв успех и от двете страни на Желязната завеса, която разделя Европа през втората половина на 20 век. Един от тези отличници е Saviem Super-Goelette, по-познат у нас като AVIA.

Разработен от поделението на Renault за товарни автомобили, този камион започва да се произвежда през 1965 г. Моделът се предлага в два варианта, които се различават само по товароносимостта и двигателите. По-лекият носи обозначението SG-2, а по-тежкият - SG-4.

Super-Goelette намира широко приложение не само като лек камион. На популярност се радват фургоните и хладилните версии. На базата на SG са създадени множество специални машини за нуждите на комуналните и спасителни служби, както и на полицията.

Моделът става толкова успешен, че лицензът за производството му е продаден в Италия още в края на 60-те години, където се продава под марката Alfa-Romeo.

От 1969 г. Super-Goelette започва да се произвежда и в Германия с емблемата на... MAN. Renault и немската компания си разменят лицензи. Французите предоставят шасито, а германците - разработения наскоро дизелов двигател, от какъвто камионът има огромна нужда за успешен износ. МАN 7-90 се предлга във варианти лек камион и фургон.

Най-голям търговски успех обаче носи продажбата на лиценза в Чехословакия. Производството в Летняни започва през 1969 г. и продължава до 1997-а. може да се каже, че SG става най-известен именно под марката AVIA, която предлага около 30 варианта с различни двигатели и надстройки.

Социалистическият лагер се запознава с AVIA A15-20 през 1977 г., когато изтича договорът с французите и чешките камиони вече могат да се изнасят за страните от Съвета за икономическа взаимопомощ. Нуждите от такъв камион са толкова остри, че чехите не могат да насмогнат на търсенето.

AVIA превъзхожда руските аналози ГАЗ-52 и ГАЗ-53 до такава степен, че в между шофьорите в социалистическите предприятия не на шега започва съперничество кой да кара чехословашките камиони. Западните технически решения, ергономията и удобствата за водача си казват думата.

Super-Goelette се изявява и в спорта. Saviem TP-3 Sahara, създаден на базата на фургона SG-2, се представя добре в африканските ралита, които стават много популярни във Франция през втората половина на 70-те.

Кемперите и фургоните за техническа помощ на Saviem остават неизменни спътници на участниците в почти всички големи автомобилни състезания в Сахара и други труднодостъпни места в Африка и Азия.

Различните превъплъщения на Super-Goelette се сещат по пътищата и до ден-днешен. Собствениците продължават да си ги харесват заради надеждността, евтината поддръжка и отличната ремонтопригодност.


Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.