Днес, автомобилните производители са принудени да работят в голяма конкуренция, не само помежду си, а и да отговарят на все по-строгите екологични норми. Настъпващата масова електрификация също застрашава някои от производителите на двигатели. За момента обаче двигателят с вътрешно горене все още не е изхвърлен зад борда и повечето автомобилни производители правят всичко възможно това да не се случи.
Сега ще ви разкажем за един двигател с вътрешно горене, който е доста популярен и се характеризира с прилична мощност, дълговечност и не на последно място - с икономичност. Става дума за четирицилиндровия двигател от семейството Prince, който се монтира на автомобилите BMW 1er и 3er, MINI(включително и на Cooper S), а така също и на Peugeot 208, 3008 и на Citroёn С3, С4.
Главната особеност на този агрегат е особената му система за охлаждане, над която се трудят специалисти от една водеща в света компания за разработка на механизми и оборудване, носеща името Dayco. Инженерите от Dayco конструират контролирано задвижване на помпата на охладителната система с така наречената превключваща междинна триеща шайба.
Уникалността на задвижване на водната помпа в този двигател се крие в управляемия механизъм, който позволява включване на помпата само при необходимост, тоест за непосредствено охлаждане на двигателя. Иначе казано, ако двигателят все още не е загрял до работна температура от 103 градуса по Целзий антифризът в системата не циркулира, помпата си "почива" и така увеличава ресурса си.
Освен това без циркулация на охладителната течност моторът загрява много по-бързо, което води и до по-добрата му икономичност, защото бързо достига оптимални температурни режими. Купето също се загрява по-бързо при необходимост и експлоатация в зимни условия. Когато моторът достигне оптимална температура, въпросната междинна триеща шайба включва помпата. За да се предпази от внезапно претоварване по време на активиране и изключване на помпата, шайбата на коляновия вал е в постоянен контакт с "колелото" на междинната ролка.
Още една любопитна новост в този агрегат (PRINCE BMW-PSA) е иновационният опъващ механизъм, който заменя обичайния спомагателен обтегач на ремъка. Устройството е от т.нар. торсионен тип и е патентовано от Dayco. Благодарение на него не се използва традиционните спираловидни пружини.
Такава система предполага наличието на ремък, чифт ремъчни шайби и торсионно натягащ механизъм. Благодарение на тази конструкция се оптимизира сцеплението на ремъка, което снижава загубите от триене без влошаване на свойствата за устойчивост на износване. Предвид тези нововъведение консумацията на енергия на двигателя е сведена до минимум, без това да скъсява неговия експлоатационен срок.
Иновациите водят до съществена икономия на гориво, както и до намаляване на нивото на емисиите на токсични вещества в околната среда, което от своя страна опростява усилията на производителите на автомобили да постигнат желаните Euro 5 екологични стандарти.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ПРост
Коментиран от #46
11:48 29.10.2018
2 Гаргамел
11:52 29.10.2018
3 Муя
Колкото до "иновацията" от Дайко - само времето ще покаже надежността й.... Иначе цената й ще е запомняща се!
11:54 29.10.2018
4 onq s konq
Коментиран от #5, #39, #102, #122
12:00 29.10.2018
5 Гъдю
До коментар #4 от "onq s konq":
Твоя кон с каква водна помпа е?Коментиран от #41, #113
12:11 29.10.2018
6 Ник
Коментиран от #10, #63
12:18 29.10.2018
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Христо
12:25 29.10.2018
9 НАТО ВЕЦ
12:29 29.10.2018
10 Ads
До коментар #6 от "Ник":
CR TDI преди 2007г. няма, има помпа-дюзаКоментиран от #88, #89
12:41 29.10.2018
11 Гого
12:45 29.10.2018
12 Random
Коментиран от #42
12:46 29.10.2018
13 незнайко
12:48 29.10.2018
14 Емил
12:51 29.10.2018
15 Анализатор
Пълна трагедия!
Здрав дизелов ДВГ е 1,9 ТДИ на ВАГ 90 к.с., без променлив ъгъл на лопатките на турбото.
Който разбира ще ме разбере.
Коментиран от #17, #65
13:01 29.10.2018
16 Трендафилка Минеткова
Коментиран от #130
13:14 29.10.2018
17 Цеко сифоня
До коментар #15 от "Анализатор":
+++13:14 29.10.2018
18 GAS
Коментиран от #24
13:16 29.10.2018
19 НАТО ВЕЦ
Коментиран от #22, #35
13:17 29.10.2018
20 Чиста реклама
120000 х.км. удоволствие от фофиране...
Коментиран от #110
13:26 29.10.2018
21 Добрич
Чисто ново мини купър кънтримен С 190 коня на 48000 км смених двигателя...
В отговор бил съм го карал дълго и продължително във високи обороти...
Та колата си е със автоматична скоростна кутия, тя си определя кога да смени
13:29 29.10.2018
22 Тахир
До коментар #19 от "НАТО ВЕЦ":
Имах Астра 93 с такъв двигател.През какво е минала колата само аз си знам.Няма умиране двигателя,разход 4-5 но пък ръжда колкото искаш,накрая отиде в моргата с работещ ДВГ.Коментиран от #79
13:33 29.10.2018
23 Тодор
Коментиран от #87
13:36 29.10.2018
24 ванката
До коментар #18 от "GAS":
браво това ме изкефи много добре казано кюмюрджиите нека да слагат минуси с тяхното гориво за отопление който иска спортна кола бензин задължително !!! айде ся чипосаните печки да започнат лаенето сега13:45 29.10.2018
25 0000
Коментиран от #80
13:51 29.10.2018
26 асссссс
14:17 29.10.2018
27 Viktor
Коментиран от #31
14:23 29.10.2018
28 АЛ КУРОПАТКИН
имам поло 92 година 1.0 карбуратор, за 140000 км по двигателя нищо не се счупи
ангренажния ремък е 15 лева.ролки няма,незнам тия новите що са с по 4-5 ролки и хидравлични опъвачи за ремъка
14:36 29.10.2018
29 не мерси
14:39 29.10.2018
30 ааааааааааа
Карайте си ТДИ-то от 96 година, както мечтаеше тук един от вас и не се занимавайте с новите мотори-тях има кой да ги кара.
Коментиран от #124
15:07 29.10.2018
31 тоз
До коментар #27 от "Viktor":
Те за това му казват : Последната здрава кола правена някога т.е. миналия век.15:07 29.10.2018
32 Чурулик чурулик
Коментиран от #43, #70, #81
15:53 29.10.2018
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Bai mangal
ДВИГАТЕЛЯТ Е 2,0HDI !!!!!!!
16:34 29.10.2018
35 Батко.
До коментар #19 от "НАТО ВЕЦ":
Такъв мотор няма. На Исузу последния двигател преди комън рейл беше с шибаната помпа тип Епик и дюза с датчик детонации. Помпа-дюза 1.7 няма.17:46 29.10.2018
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 trol
18:11 29.10.2018
38 Стъпков мотор..
18:19 29.10.2018
39 Хахаха
До коментар #4 от "onq s konq":
Мислех,че,си прост,а то се оказа и че си неграмотенКоментиран от #44
18:25 29.10.2018
40 Куче
18:25 29.10.2018
41 Хахаха
До коментар #5 от "Гъдю":
Вида518:26 29.10.2018
42 Хахаха
До коментар #12 от "Random":
За това купуват двигатели,а напоследък и цели автомобили на Фиат и им сменят само предната решетка и букви и емблеми-за справка може да проверите в първата бърза помощ и да видите линейките18:31 29.10.2018
43 СмеХурко
До коментар #32 от "Чурулик чурулик":
И като забравиш да си платиш тока- клъц от " Енерго"- то и нанайси охлаждане!18:37 29.10.2018
44 Ахахах
До коментар #39 от "Хахаха":
Мислиш, че мислиш.18:40 29.10.2018
45 Дъртият шофьор
Коментиран от #48
18:46 29.10.2018
46 Дъртият шофьор
До коментар #1 от "ПРост":
ПРост- ьо, той е с ремък, бе! Подходящо именце си избрал...Коментиран от #78
18:49 29.10.2018
47 КОМУНИСТ
19:06 29.10.2018
48 Ввв
До коментар #45 от "Дъртият шофьор":
Айде взимай ги тези хапове де,че пак се заплесна в простотии,а???19:14 29.10.2018
49 Икономик
19:40 29.10.2018
50 гост
19:43 29.10.2018
51 комбайнер
20:04 29.10.2018
52 Слушай Батко
П.П Имам два бензинови Ситроена и дизелово пежо.
20:42 29.10.2018
53 Анонимен
Коментиран от #56
20:44 29.10.2018
54 ime
21:13 29.10.2018
55 Weso bmw
21:13 29.10.2018
56 Несъгласен
До коментар #53 от "Анонимен":
Сменен комплект dayco аксесоарен ремък, обтегач и ролки след 240 000км. е още на колата, ремъка е сменен на 230 000км. Защото започна да свири, ролките имат още живот.21:26 29.10.2018
57 гнида
21:30 29.10.2018
58 12345
Коментиран от #61
21:31 29.10.2018
59 100
Коментиран от #120
21:33 29.10.2018
60 745
PSA спряха вече да го ползват от 2 години, за другите незнам.
21:46 29.10.2018
61 Чети етикета
До коментар #58 от "12345":
Ти ще си купиш ли кола дето било нормално да има разход от 800 грама масло на 1000км. е не експерти ми малоумници са ги правили Тея двигатели.22:00 29.10.2018
62 Я.Петров
22:12 29.10.2018
63 Volvo Fan
До коментар #6 от "Ник":
Безсмъртния двигател е 3.0l., 6 цилиндъра, редови атмосферен, 204 кс, на Волво...Другото е приказки.
Коментиран от #100
23:00 29.10.2018
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Що каиш
01:43 30.10.2018
67 Що каиш
Добре , но защо си имал 5 .
01:54 30.10.2018
68 Renault 19 88-150 hp
02:13 30.10.2018
69 Аз карам
07:18 30.10.2018
70 Сополоцо
До коментар #32 от "Чурулик чурулик":
Този дядо с полото от 96 на 1400000 ха ха. Аз за три месеца ще мина на заден повече километри отколкото той напред. Така ще го кара до 2026.07:22 30.10.2018
71 Пса
07:33 30.10.2018
72 Koti Puka
08:21 30.10.2018
73 peshaka
08:58 30.10.2018
74 Моряк
Коментиран от #76
08:58 30.10.2018
75 Христов
09:49 30.10.2018
76 Майстор
До коментар #74 от "Моряк":
Ха така, и аз се сещам за корабните ДВГ. То надеждност, то моточасове, то.... чудо!13:51 30.10.2018
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Димов
До коментар #46 от "Дъртият шофьор":
Не е с ремък, с верига е. Жалко, че няма как да постна снимка, да я видиш.18:32 30.10.2018
79 Димов
До коментар #22 от "Тахир":
Айде да не си имал Астра с ДВГ Исузу баш ПОМПА ДЮЗА. Виж, че в коментар 19 е уточнен така. Имал си я с обикновена помпа. Но си прав - този двигател наистина е вечен. И аз имах Вектра с такъв. Всичко изгни. Три смени на прагове и вежди, но за 10г мотора не ми направи и един проблем. Последните няколко години беше обща и резервна кола, с масло и филтри на по 30хил км и с ремък на над 160хил км.18:46 30.10.2018
80 Димов
До коментар #25 от "0000":
В заводски форсираният му вариант достига 240кс. Доста добре за атмосферен 1,6. Не бих го нарекъл спънат кон.18:49 30.10.2018
81 Димов
До коментар #32 от "Чурулик чурулик":
Или пък с хамстер във въртележка.18:52 30.10.2018
82 Напушляк
Коментиран от #105, #111
19:00 30.10.2018
83 Трифонов
Коментиран от #101
19:22 30.10.2018
84 Волво s 80
Коментиран от #106
19:50 30.10.2018
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 БМВ фен
21:02 30.10.2018
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 Nik
До коментар #10 от "Ads":
https://www.auto-data.net/bg/skoda-octavia-i-tour-1.9-tdi-90hp-14251Тогава тези бъркат, защото не съм го написал ей така.
09:13 31.10.2018
89 Този коментар е премахнат от модератор.
90 Този коментар е премахнат от модератор.
91 един там
15:07 31.10.2018
92 Този коментар е премахнат от модератор.
93 оня с дроня
Коментиран от #95
21:02 01.11.2018
94 Opel
07:24 25.11.2018
95 пейо
До коментар #93 от "оня с дроня":
Радвай се докато можеш. Почне ли да ти изчезва маслото няма спиране.10:14 25.11.2018
96 Бай Тошо
11:41 25.11.2018
97 бял
12:22 25.11.2018
98 ХММММ
14:05 25.11.2018
99 диан
19:34 25.11.2018
100 Кондьо
До коментар #63 от "Volvo Fan":
P180 ако искаш да караме за по-сигурно?20:29 25.11.2018
101 Иванов
До коментар #83 от "Трифонов":
Кенефите са 2-3 годишшните, а не 20 годишните!20:37 25.11.2018
102 Бай Хой
До коментар #4 от "onq s konq":
VW 1,8 90коня21:22 25.11.2018
103 бай Кольо
10:41 26.11.2018
104 AR146TS
14:32 07.12.2018
105 Bat Sande
До коментар #82 от "Напушляк":
Аз също имам кола с този мотор (XUD9 / D8B TE) и гласувам за него с 2 ръце. Карам го вече 10г, като от 5 поне се опитвам да го счупя с газ и не мърда. Освен това е масов - с разлики в периферията е монтиран на какво ли не. Освен масло, ролки, ремъци и филтри- 2 пъти съм сменял подгревни свещи и това е. Към момента километража е на 320к като за последните 160 съм сигурен и колата работи по-добре от някои нови.10:19 13.12.2018
106 Ауди
До коментар #84 от "Волво s 80":
Този двигател на Волво s80 е с код д5252 . А при Ауди е с код АЕЛ и се монтира на Ауди от 1994 г. На модел а6 4с.и така мотора не е на Волво а е на Ауди.18:00 30.12.2018
107 audi80 b4 quattro
18:42 04.01.2019
108 али баба
09:40 08.01.2019
109 МАZDA 3
22:20 09.01.2019
110 Марк
До коментар #20 от "Чиста реклама":
Ейййй тя Маздата изкарала колко едно Жигули, да не повярваш чак!21:38 11.01.2019
111 Този коментар е премахнат от модератор.
112 доган
15:40 19.01.2019
113 панагюрския бик
До коментар #5 от "Гъдю":
сигурно е потапяща ,кьде се пуска у бунаро.14:19 07.02.2019
114 Нов
00:12 17.03.2019
115 Този коментар е премахнат от модератор.
116 ВЛАДИМИР ЙОТОВ
09:50 21.09.2019
117 ВЛАДИМИР ЙОТОВ
09:55 21.09.2019
118 Байно
23:37 29.12.2019
119 Този коментар е премахнат от модератор.
120 луд
До коментар #59 от "100":
При 103-105 градуса на почти всички коли се включва перката за охлаждане на радиатора.13:53 24.01.2020
121 AMG
12:14 03.03.2020
122 Да еааа!
До коментар #4 от "onq s konq":
Пич, колко пъти трябва да ти казват че средната буквички в съчетанието BMW е "М", като (М)отор, а не "N", като (Н)окторезачка.21:27 03.03.2020
123 Неграмотен
10:37 19.03.2020
124 .....
До коментар #30 от "ааааааааааа":
Купи си един такъв новичък и си го карай до сервиза и обратно. Има много по добри от този двигател които са също нови.23:36 04.05.2020
125 Аззз
10:51 21.05.2020
126 Аззз
10:52 21.05.2020
127 Кольо
11:28 21.05.2020
128 Andrei
13:04 21.05.2020
129 Ванус
14:24 07.06.2020
130 Monupet
До коментар #16 от "Трендафилка Минеткова":
И какво от това, те в Русе се отливат глави и за V8 TDI16:16 07.06.2020
131 Този коментар е премахнат от модератор.