12 Март, 2019 16:25, обновена 1 Юни, 2022 14:35 110 301 28

Груби грешки при проверка на охладителната течност

  • охладителна система-
  • антифриз-
  • съвети-
  • автомобили
Груби грешки при проверка на охладителната течност - 1

Автомобилните производители настойчиво препоръчват да се проверява не само нивото на маслото в двигателя, а и това на охладителната течност. В ръководствата за експлоатация на много от автомобилите тази процедура е описана подробно, но както знаем добре, българите рядко четат упътвания. Сега ще ви разкажем за основните грешки, свързани с проверка и доливане на антифриз в охладителната система на колата.

Не отваряйте системата при топъл двигател


Никога не отваряйте капачката на охладителната система, когато двигателят е топъл. Това е оказано с удивителен знак на въпросната капачка, но често се пренебрегва. Трябва да изчакате поне десет минути, защото в противен случай има голяма опасност от изгаряне.

Не добавяйте вода


Доливането с вода, вместо с антифриз е грешка и се отразява зле на системата. Това трябва да се прави само в краен случай, когато няма откъде да си набавите антифриз.

Не доливайте при горещ двигател


Не доливайте концентриран антифриз, когато двигателят работи или е горещ. Концентратът може лесно да се самозапали, ако попадне на нагрят детайл от мотора.

Не доливайте до максимума


Ако нивото на моторното масло е добре да е близо до максимума, то това на антифриза трябва да е по средата между отметките минимум и максимум. Антифризът има свойството да се разширява при нагряване.

Цветът на антифриза


Много майстори съветват да се гледа цвета на антифриза и да се долива от същия. Принципно това е вярно, но невинаги. Основното, което трябва да следите при доливане е класът - G11, G12, G12+ и G13. Той трябва да е еднакъв с този в охладителната система.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 48 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Караиванов

    72 7 Отговор
    Повечето хора знаем за тези съвети, но определено са полезни за начаинаещи шофьори и трябва да се пише за това, защото съвременната младеж е много зле технически, а и не ги учат на нищо по време на курсовете..
  • 2 Борис

    18 2 Отговор
    Имам въпрос породен от статията. Купих си кола, на която на студен двигател антифриза е доста над максимума, почти до капачката. Тук казват, че се разширява, тоест до сега трябваше да е избило. Трябва ли да се притеснявам и да източа от антифриза? Иначе ми е първа кола.

    Коментиран от #3, #7, #18

  • 3 жоро уудстока

    13 5 Отговор

    До коментар #2 от "Борис":

    има разширителен съд ,пластмасов е-свързан е с радиатора с тръба/маркуч/.на него има черта до къде да е нивото.успех в карането!!!!!
  • 4 Няма да съм все жив да ви уча

    15 7 Отговор
    Ако всичко с двигателя е наред , може внимателно с бавно развиване на капачката , и при топъл двигател , като се пазите настрани. Чува се само леко фъссс и готово. Ако има проблем и налягане в системата , наистина може да пострадате. Опасно за двигателя е да сипвате студена течност в прегрял,и спрял двигател , отделно той е загубил част от охлаждащата течност , и попаднала директно вътре студената течност , може нещо да спука , или окриви при рязкото охлаждане. Ако всичко е наред маркучите трябва да са полу-твърди , антифриза в казанчето да не изкача на навън , да си седи почти на едно ниво. При завъртането на перките на радиатора , завивате капачката на разширителният съд - така става най-добре . добре е да се стиснат преди това маркучите няколко пъти, да избута въздуха.

    Коментиран от #20

  • 5 JEEP

    22 3 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Доливането с вода, вместо с антифриз е грешка и се отразява зле на системата. Вярно само от части. Вода се долива, но задължително дестилирана или дейонизирана, а не от чешмата. Системата никога не се пълни само с антифриз. Ако системата е с вместимост 5л - сипват се 4л антифриз и 1л. вода. Приготвяте си смес 50/50 антифриз и вода (1 или 2 литра), която стои в колата и я използвате за доливане при нужда. Без вода, концентратът не издържа на указаните на етикета градуси (-60 обикновенно), защото не се изграждат нужите химически връзки, а гъстотата му е голяма и товари водната помпа. И не забравяйте - антифризът не е вечен, иска си редовна подмяна. Единствено червеният с означение "long life" е предвиден да изкара безпроблемно около 5 години (карал съм го и повече и не е имало ядове, но не трябва да се прекалява).

    Коментиран от #8

  • 6 заредено с Хантифриз

    12 1 Отговор
    Авторът, забравил си най-важния съвет за лаиците тук: колко често се сменя Хантифриза.
  • 7 Същия

    12 1 Отговор

    До коментар #2 от "Борис":

    При загрял двигател , антифриза не трябва да е с повече от един пръст над указаният белег , ако е по- малко ще светне лампа на датчика за липса на течност- дори това не е особен проблем , ако с двигателя всичко е наред - доливаш 300-400 мл. зависи от колата и готово . Ако свети по друга причина си извадил късата клечка , може да надува системата , и се почва ходене по мъките. Може казанчето ти да е пълно с антифриз , а системата с газове. Трябва майстор да я погледне , и тества , има много комбинации от проблеми. Като цяло антифриза трябва да ти седи спокойно в казанчето , при работа на двигателя със свалена капачка , да има нормално силно парно, от малкият маркуч за обезвъздушаване към казанчето ,да хвърля доволно антифриз, ако нещо не е наред води я на майстор , и не експериментирай ,че после ще дадеш повече пари. Френските имат и допълнителни места за обезвъздушаване -забравил съм вече.
  • 8 Гост

    22 10 Отговор

    До коментар #5 от "JEEP":

    Всеки производител си има указания и обикновено водата трябва да е между 40 и 60%. А това, че не става да се долива чешмяна вода е вече вманиачаване. Наложително и задължително използване на дестилирана вода е само там, където има електричество, защото тя е изолатор. Иначе в една такава система като охладителната, където винаги има отлагания, забраната за чешмяна вода е нелепа. Ако е силно варовита има логика да не се препоръчва, но иначе е смешно и несериозно!

    Коментиран от #16

  • 9 Същия

    1 2 Отговор
    Има такава теория , че при рязко сипване на студена течност в прегрял , и не работещ двигател(помпата не върти течността) , от рязкото охлаждане се начупвали сегментите. Но аз не мога да потвърдя , или да отрека.

    Коментиран от #24

  • 10 dido

    4 0 Отговор
    Цялата тази информация я има на всяка опаковка с Антифриз и мястото на което се налива на всако МПС.
  • 11 dido

    5 0 Отговор
    пардон-всяко
  • 12 onq s konq

    16 6 Отговор
    Едно е да си приказвам с някой на улицата и да му слушам евентуално "шофьорските" съвети изпълнени с АНТИЛОГИЗЪМ,съвсем друго е МЕДИЙНО в ПИСМЕН ВИД да се разпространяват "неточности",при това на ЕЛЕМЕНТАРНА ТЕМА!Първо за доливане на ВОДА вместо антифриз:Има 100 вида вода-чешмяна,"снежна"/от разтопен сняг/,КАЛНА/!/,студена,топла и т.н.Естествено че се долива вода,но тя е ЙОНИЗИРАНА И ДЕСТИЛИРАНА-нещо което авторът "премълчава".Второ:Не в "топъл"- в ГОРЕЩ ДВИГАТЕЛ/80-90 градуса/ може да се ДОЛИВА спокойно вода или антифриз,но САМО ПРИ РАБОТЕЩ ДВИГАТЕЛ за да може да се смеси чрез циркулацията безопасно с останалата!Трето:Никакво значение няма дали радиатора ще е пълен ДО ГОРЕ,защото си има ИЗРАВНИТЕЛЕН СЪД,където при разширяване излишната течност се отвежда.Спирам,щото коментара ми ще стане по-дълъг от статията:)

    Коментиран от #13, #21

  • 13 Пежо

    4 2 Отговор

    До коментар #12 от "onq s konq":

    Напълно съм съгласен с теб
  • 14 Дестилатор

    3 1 Отговор
    Да питам колегата с Коня, какво е значението за охладителната система на дейонизираната вода? За акумулатора знаем - тя е изолатор защото няма соли. Но за охлаждането това със солите, йоните и електропроводимостта каква роля играе?

    Коментиран от #15

  • 15 onq s konq

    6 2 Отговор

    До коментар #14 от "Дестилатор":

    При доливане на вода в охл. с-ма е важно тя да бъде преди всичко БЕЗ СОЛИ,които да се отлагат по стените.Което на практика значи,че спокойно може да се долива "снежна вода",т.е. чист разтопен сняг на печката в тенджера,а през лятата- скреж от хладилната камера на хладилника.Йонизацията/или дейонизацията / на дестилираната вода от магазина няма как да бъде постигнато в дом. условия и то си е ЕДИНСТВЕНО за ВДИГАНЕ НА ЦЕНАТА.
  • 16 САП

    9 4 Отговор

    До коментар #8 от "Гост":

    Кажи в българия къде не е варовита водата? В 90% от случаите е варовита. Няма начин да я проверите, каква е освен в лаборатория. Затова,ако наливате вода ползвайте дестилирана или дейонизира вода, да ви е мирна главата.

    Коментиран от #17, #23

  • 17 Гост

    12 5 Отговор

    До коментар #16 от "САП":

    Първо България се пише с главна буква! Второ, винаги съм доливал само чешмяна вода десетилетия наред, като и всички мои познати са го правили и никой не е имал проблеми. Антифризът на позволява на варовикът да се отложи, но всеки си решава. Аз предпочитам да сменям антифризът на няколко години, вместо да се занимавам с глупости за дестилирана вода.
  • 18 Коментара

    3 0 Отговор

    До коментар #2 от "Борис":

    Да, трябва да се притесняваи и радваш същевремено, че до сега не е избило! Елементарна физика... разкачи маркучето което влиза в разширителния съд за антифриз и излей в нещо част от течноста. Статията е хубава и информира за базови неща които всеки шофьор би трябвало да знае, всичко се случва на път.
  • 19 Чиста реклама

    3 2 Отговор
    Ср на вода и антифриз е различна. Спазваите температурните предписания. Важно е. Антифриз смазва в. Пома.
    Чиста вода охлажда повече 20 /40%
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 катъра

    3 3 Отговор

    До коментар #12 от "onq s konq":

    Нахраним си коня и не се превъзбуждай толкова, темата е сложна за теб...
  • 22 Стар

    4 0 Отговор
    Когато вали слагам кофа под чучура. След като се утаи я преливам на 2/3- без утайката и съхранявам при необходимост!
  • 23 Факт

    6 0 Отговор

    До коментар #16 от "САП":

    27 години карах само с вода и на опело нищо му нема!

    Коментиран от #28

  • 24 Теория за напукването

    1 1 Отговор

    До коментар #9 от "Същия":

    Добър ден! Не съм пробвал на автомобили, за това не мога да кажа дали ще се случи. Теорията се нарича "температурен градиент". Ако една точка на материала е с "температурен градиент"(пример 500 градуса) над останалата част, природата приема това за 2 обекта и го счупва на две.

    Съжалявам ако има правописни грешки, от телефона ми е трудно да пиша.
  • 25 Чофер

    8 0 Отговор
    Нас пък навремето в шофьорската школа ни учеха,че охладителна течност при загрял двигател се долива при работещ мотор,а не при загасен,тъка се избягват повреди от язката смяна на температурата
  • 26 Гошо

    1 1 Отговор
    Купих си нова кола и забелязах, че по отвора за сипване на антифриз от външната страна има кристали наподобяващи сол. Какво може да е това? Засъхнал антифриз?
  • 27 Жена

    0 1 Отговор
    Проблем ли е, че напълних с концентрат без да разред?
  • 28 Какъв

    0 1 Отговор

    До коментар #23 от "Факт":

    Какъв ти е опела?