Last news in Fakti

9 Декември, 2019 18:58 60 899 62

Откриха оцелял EV1

  • general motors-
  • ev1-
  • електромобил

На многоетажен паркинг в Атланта бе открита може би последната в света оцеляла бройка от електромобила EV1, разработен от General Motors в средата на 90-те години на миналия век. Американският концерн унищожава целия тираж на революционния модел, увековечен в документалния филм "Кой уби електрическата кола", но червеното купе някак си е успяло да отърве пресата.

Откриха оцелял EV1

През 1996 г. щатът Калифорния приема драконовски закон за чистотата на въздуха, който задължава производителите да продават не по-малко от 2% автомобили с нулеви емисии. В противен случай на компаниите, които не покриват изискванията, се отказва достъп до един от най-богатите пазари в САЩ.

Откриха оцелял EV1

Новите правила принуждават General Motors да се хвърли с все сили в разработката на сериен електромобил. За проекта EV1 са изхарчени над $1 млрд., тъй като ръководството на концерна решава да започне от нулата вместо просто да електрифицира някой от съществуващите си модели.

Откриха оцелял EV1

Инженерите на GM са принудени да положат доста усилия, тъй като разглезените калифорнийци надали биха били съгласни да слязат от комфортните си автомобили единствено в името на екологията. EV1 се получава доста лек - теглото е 1 350 кг, 530 от които се падат на батерията - и има рекордно нисък коефициент на въздушно съпротивление от 0.19. За сравнение при сегашния шампион по обтекаемост Lightyear One този показател е 0.20.

Откриха оцелял EV1

Автономният пробег на EV1 е доста скромен. Заради стремежа на GM да ограничи разходите са избрани оловно-киселинни акумулатори, които позволяват изминаването на едва 120 км с едно зареждане. От 1999 г. започва монтирането на никел-металхидридни батерии, благодарение на които обсегът се увеличава двойно до 240 км. Мощността на трифазния електромотор е 138 к.с., а максималната скорост е ограничена на 130 км/ч.

Откриха оцелял EV1

EV1 има съвсем прилично оборудване дори по днешните мерки. Базовата версия се предлага с климатик, подгряване на предното и задното стъкло, круиз контрол, електрически усилител на волана, радиокасетофон, система против пробуксуване и ABS. Произведени са общо 1 117 екземпляра преди през 2003 г. властите в Калифорния отново да променят екологичното законодателство в полза на намаляване на вредните отработени газове на автомобилите с ДВГ вместо на всяка цена да се целят нулеви емисии.

Откриха оцелял EV1

Електромобилите бързо изпадат от приоритетите на производителите и GM моментално преустановява проекта EV1, изземвайки всички отдадени под аренда бройки, за да ги унищожи. Официалната причина за радикалното решение е да бъдат избегнати бъдещи разходи за поддръжка, производство на резервни части и инфраструктура за минимум 15 години, които са задължителни по законите в Калифорния. Оцеляват само няколко екземпляра, които са дарени на музеи и образователни институции с деактивирани задвижващи системи.

Откриха оцелял EV1

Един от "осъдените на смърт" EV1 обаче явно е успял да избегне екзекуцията. Ако се съди по дебелия слой плах по каросерията, електромобилът е престоял на многоетажния паркинг в Атланта немалко години, но изглежда напълно окомплектован и със сигурност би представлявал интерес за колекционерите.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 58 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Driving pleasure

    102 60 Отговор
    И кво... илончо не бил измислил топлата вода :) А някой от моделите му и днес не предлагат 240 км пробег ;)

    Коментиран от #3

  • 2 ....

    59 37 Отговор
    Тва чудо за първи път го виждам

    Коментиран от #13, #39, #49

  • 3 Гост

    38 57 Отговор

    До коментар #1 от "Driving pleasure":

    Че кой модел Тесла неможе да мине 200км? Роудстъра им минава 600 мили...

    Коментиран от #7, #12, #28

  • 4 JPower

    95 70 Отговор
    Гледах клипа, щях да зарева...., Как са лишили добрите американци от двуместен миксер с който да ходи на работа!!! Цена в пъти по-скъпи от ДВГ и подръжка, колкото на ДВГ... На американец с добра реклама, можеш да продадеш изпражнение!!!! По-тъп народ няма!!!

    Коментиран от #25, #47, #62

  • 5 ГруЮ

    43 14 Отговор
    Има поне още един оцелял.Видях го с очите си на магистрала в Холандия преди две седмици.

    Коментиран от #59

  • 6 Random

    18 18 Отговор
    По новата методология тоя миксер минава 89 километра, по-новите с никелови батерии 169км, 200 някой друг път
  • 7 Driving pleasure

    16 16 Отговор

    До коментар #3 от "Гост":

    За да измами канадския закон беше пуснал модел 3 със 150км пробег и то съвсем наскоро - преди няколко месеца
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 PK 0001

    26 10 Отговор
    ЕСЕ! Цена !?? Възможно ли е да се монтира АГУ ..!?
  • 10 незнайко

    29 4 Отговор
    Във филма се казва, че са произведени 400 броя и нито един не е продаден а са давани под наем !!! Откъде изникват тези 1117 броя ??? 2003 година НЕФТЕНИТЕ МАГНАТИ побеждават и всички коли са иззети и онищожени без ЕДНА !!!
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Хайл

    6 4 Отговор

    До коментар #3 от "Гост":

    пак ли ръсиш мозък
  • 13 Коментара

    2 2 Отговор

    До коментар #2 от "....":

    И аз!
  • 14 Ех американските

    7 1 Отговор
    ...многоетажни паркинги са легенда сами по себе си...виждал съм много интересни коли. И са напълно безплатни в почивните дни и празниците, за да се насърчава използването на обществен транспорт.
  • 15 Зомби с квадратен волан

    46 23 Отговор
    EV1 е бил много добър за времето си. Ако електрификацията на транспорта беше започнала от 1995, вместо 25 години по-късно, щяхме да избегнем най-неприятните последствия от климатичната криза, която сами си направихме.
    Електрическите коли са бързи, тихи, здравословни, симпатични и учат на планиране и дисциплина при шофирането.

    Коментиран от #16, #17, #18, #35

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Георги

    55 9 Отговор

    До коментар #15 от "Зомби с квадратен волан":

    Определено са изпреварили времето си. Но за бай Ганьо не става! БМВ требе, с права генерация да го чуват още преди да са го видели да влиза настрани в кръстовището :)
  • 18 Антиелектрика

    45 15 Отговор

    До коментар #15 от "Зомби с квадратен волан":

    Точно колите са ти виновни, че изсякоха горите на планетата и населението надхвърли 7 милиарда. Пък те са толкова здравословни, та чак може да изядеш батериите им.

    Коментиран от #20

  • 19 ДВГ

    10 18 Отговор
    Грозотия. Като всички електрички.
  • 20 Зомби с квадратен волан

    27 10 Отговор

    До коментар #18 от "Антиелектрика":

    Едното и другото нямат общо. Това са все негативни фактори: изсичането на горите намалява капацитета на планетата за абсорбиране на въглероден двуокис; повече хора потребяват повече храна и енергия, което води след себе си до по-високи емисии на въглероден двуокис; повече автомобили с ДВГ произвеждат повече въглероден двуокис.
    Автомобилите с ДВГ не са били проблем при свят с 5 млрд. души население, 250 млн. автомобили с ДВГ и горите да си стоят.
    Обаче, при свят с близо 8 млрд. души и близо 1,5 млрд. автомобили с ДВГ са проблем, голям проблем. Особено като изсичаш горите.
    И все забравяш, че в света има нефт за не повече от 50 години! Но не може да го изгорим безопасно, защото това е CO2, което е било затворено под земята под формата на нефт и газ, но ако го извлечеш, изгориш и прибавиш към атмосферата, ще я затоплиш до нива, които ще бъдат несъвместими със съществуването на сегашната човешка цивилизация.

    Коментиран от #21

  • 21 Антиелектрика

    12 7 Отговор

    До коментар #20 от "Зомби с квадратен волан":

    Хайде стига с този СО2. За твое сведение продължава да си бъде 0,039%, а през периода Карбон е бил повече от 2 пъти повече в атмосферата, а температурите са били същите. В сегашния си вид ДВГ изхвърля доста по-отровни газове от набдения СО2, който между другото го има е газираните напитки в много по-голям процент отколкото в атмосферата, а не знам някой да е умрял от това. Парников газ се води и озонът, дай да го махнем и него, нали?

    Коментиран от #22

  • 22 Зомби с квадратен волан

    24 8 Отговор

    До коментар #21 от "Антиелектрика":

    Боравиш с остарели данни и не си правиш труда да ги провериш. В момента концентрацията на въглероден двуокис в атмосферата е 0.041%. Преди 200 г. е била 0.028%. Тази разлика от 0.013% е била прибавена в резултат горенето на изкопаеми горива, изсичането на гори и увеличаването на населението, отглеждането на повече говеда, авиацията и товарните превози по море. Всичко се събира и обръща колата.
    Изглежда малко,, незначително, но земната екосистема е в много деликатен баланс. То е като при хората: ако имаш 37 градуса си окей, но при 37,5, само половин градус, вече си болен.

    Коментиран от #24, #40

  • 23 Зомби с квадратен волан

    6 0 Отговор

    До коментар #16 от "Зомби с квадратен широк анус":

    И при двете е необходимо планиране и умереност. Докъде ще стигнеш, да се подготвиш, кога ще го направиш, да не прекаляваш!
  • 24 Антиелектрика

    12 2 Отговор

    До коментар #22 от "Зомби с квадратен волан":

    Май не четеш какво пиша? Виж нивата на СО2 през периода Карбон. Няма такъв чудодеен газ на света, който само с повишение на съдържанието му с 0,001% да повиши температурата с 2 градуса. Температурата на газовете се повишава с повишение на налягането, затова дори на екватора е студено при надморска височина над 2000 метра.
  • 25 Има

    0 1 Отговор

    До коментар #4 от "JPower":

    мада раша го ражда
  • 26 Хахаха

    4 0 Отговор

    До коментар #16 от "Зомби с квадратен широк анус":

    Е гати името :)
  • 27 гост

    10 1 Отговор
    И не може ли да я вземат, да й плеснат една литиево-йонна батерия тип Тесла и да видят как ще се представи? Мисля си, че старите коли са били много добри и само батерията ги е спирала да не са масови, както и нежеланието на концерните. Има го във филма за тази кола, как маркетинга се е борил да ги продава, а директорите са се борили да не се продава и нито са рекламирали, нито са ги предлагали на клиентите свободно за покупка както са били останалите коли.
  • 28 333

    5 1 Отговор

    До коментар #3 от "Гост":

    Роудстъра има само картинка за сега, ама знаеш колко минава.
    Миналия век на Тесла теслите колко минаваха?
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Андрей Андреев

    3 1 Отговор
    "...УСИЛИТЕЛ на волана...". Факти, такава дума в българския език не съществува. Иначе на руски е "усилитель", да.

    Коментиран от #31

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 това на предния капак

    0 0 Отговор
    в прахта какво е?
  • 33 MasterYoda

    12 0 Отговор
    Чудна работа, но... през 2005 г. работех в магазин в Атланта и една жена идваше често да пазарува с такава кола. Помагал съм и да натовари стоките, защото се оказа, че под задния капак е пълно с акумулатори и няма почти никакво място, както и зад предните седалки. Възможно е да е същата кола :)
  • 34 Чети бе прост народе!!!

    8 2 Отговор
    Абе какво стана с озоновата дупка?Питам специално електроджендърчетата недоносчета?!Май се затваря,а пък уж било причина CO2?!?!

    Коментиран от #37

  • 35 Трифонов

    24 1 Отговор

    До коментар #15 от "Зомби с квадратен волан":

    Нищо й няма на планетата, не се излагайте. Била е тук много преди нас и ще продължи да бъде много след като и последната следа от съществуването на човека изчезне. Нямайте никакво съмнение. Просто още един изчезнал биологичен вид. И то кофти - алчен, агресивен и напълно неспособен да се учи от грешките си - основната причина, поради която човеците ще потънем бавно в тъмнината така сякаш никога не ни е било на този свят. А след това, природата бавно и неумолимо ще заличи и най-малките следи от нашето съществуване. Както е постъпвала с всички други биологични видове.
  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Зомби с квадратен волан

    6 3 Отговор

    До коментар #34 от "Чети бе прост народе!!!":

    Озоновата дупка я оправиха с Монтреалския протокол, което беше пример, че държавите могат да си сътрудничат успешно по въпросите на климата. Ако не бяха я оправили сега климатичната криза щеше да бъде още по-зле.
    Рейгън, който подписа протокола беше все пак по-разумен от Тръмп, макар и с много малко.

    Коментиран от #38

  • 38 Антиелектрика

    4 2 Отговор

    До коментар #37 от "Зомби с квадратен волан":

    Момент, я сега си избери точно срещу какво се борим, защото озонът е класифициран като парников газ. Та срещу измисленото Глобално затопляне ли се борим или срещу озоновата дупка, защото са взаимно изключващи се неща. Само още нещо да те светна - озонът е кислород с атома в молекулата, а СО2 е с една молекула въглерод и две кислород в молекулата. Та в този ред на мисли, да вземем да махнем този гаден кислород, че много топли.

    Коментиран от #43, #46

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Японеца

    1 2 Отговор
    Видеото казва всичко, петролното лоби е победило! Жалко. ЕС обаче не си поплюва, а и Америка произвежда ТЕСЛА!

    Коментиран от #42

  • 42 Антиелектрика

    1 2 Отговор

    До коментар #41 от "Японеца":

    Блажени са вярващите. Вземи чети от къде идват парите сега за електричките и ще видиш, че всичко е добре режисирано отново с парите на петролното лоби.
  • 43 Баланс

    0 3 Отговор

    До коментар #38 от "Антиелектрика":

    Колко дървета посади ти антиелектрическа четко за зъби! Бягай бърже да измиеш нечии зъби и сади дървета. 1млн. на година ще спрат въгелродният двуокис!

    Коментиран от #44, #45

  • 44 Антиелектрика

    6 0 Отговор

    До коментар #43 от "Баланс":

    За пореден път показваш, че си пълен комплексар. Не използвах нито една обидна дума, дадох ти доводи, а ти като нямаш какво да кажеш и започна с малоумните си изблици на простотия. Смешник.
  • 45 Жоро

    0 0 Отговор

    До коментар #43 от "Баланс":

    Ще спрат, но само в района, в който са посадени :D
  • 46 Зомби с квадратен волан

    2 2 Отговор

    До коментар #38 от "Антиелектрика":

    Не са взаимоизключващи се неща. Направо ме шокира с този текст, защото те възприемам като четящ и информиран, макар и дезинформиран човек.
    Озонът е парников газ, CO2 е парников газ, както и доста други газове. Не се борим срещу озона, защото той защитава хората, които живеят на Земята от вредни ултравиолетови лъчи от Слънцето. Точно затова изтъняването на озоновия слой беше проблем, който беше решен с Протокола от Монтреал.
    Твърде малко или твърде много озон е проблем. Същото е и със CO2. В земната атмосфера трябва да има деликатен баланс на газовете, за да е стабилен климата.

    Коментиран от #48, #50

  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Антиелектрика

    3 2 Отговор

    До коментар #46 от "Зомби с квадратен волан":

    Виж сега, аз съм радетел за чиста природа, но определено СО2 не е проблемът, който го изкарват, най-малко защото именно никой не знае какви трябва да нивата му, след като сегашните му нива са най-ниските в историята на планетата ни. СО2 се абсорбира чрез фотосинтеза, елементарно е. Замисли се над тези факти първо и тогава може да дискутираме що е то спектрален анализ, атмосферно налягане, прецесия и нутация на земната ос, тектоника на плочите, слънчева активност и т.н. Опростяване с СО2 е признак на елементарно мислене.

    Коментиран от #53, #54

  • 49 Jacques Yvec Moineau

    0 1 Отговор

    До коментар #2 от "....":

    Ами гледай филма и доста неща ще ти се изяснят.
  • 50 Джуган

    0 1 Отговор

    До коментар #46 от "Зомби с квадратен волан":

    Озон в тропосферата - полезен, озон в приземния слой - вреден, не е сложно, чети бре!
  • 51 One Wise

    3 2 Отговор
    За всички които се чудят защо още са бедни, ето защо , защото сте тъпи но упорити . Сто километра с е кола струват 2 лева, но "баровците" астралопитеци предпочитат шестака дизеляк, да им чади и реве и плащат 25лв. на сто. е-колата набира за 3 секунди 100 км, почти не е необходима поддръжка, можеш да зареждаш навсякъде и в къщи дори. И най-важното двигателя има над 95% КПД при около 30% за течните горива. И е 100% екологичен.

    Коментиран от #52

  • 52 Антиелектрика

    2 1 Отговор

    До коментар #51 от "One Wise":

    Ти ли си богатия и умния бе, кроманьонецо? Много си богат щом се радваш, че ще даваш 2 лева на 100 км. Освен това ми е чудно коя електричка прави от 0 до 100 км/ч за 3 секунди? А, това май беше Тесла, която пък струва над 200 бона и харчи към 5 лева на 100 км. Викаш и поддръжка не им трябва на електричките, нищо че се чупят толкова, колкото и колите с ДВГ, защото имат същата ходова част. 100% екологични са само в увреденото ти съзнание, което си мисли, че една електричка е само двигател и не знае колко е КПД на батерията и инвертора. Давай, следващия път пак напиши тази тъпня с поредния си ник.

    Коментиран от #61

  • 53 Зомби с квадратен волан

    2 0 Отговор

    До коментар #48 от "Антиелектрика":

    СO2 е просто газ, който е необходим за живота на планетата Земя. Но в съответните количества!!! Нито повече, нито по-малко, ако искаме да съхраним стабилните климатични условия, при които се е развила съвременната човешка цивилизация.
    НЕ Е ВЯРНО

    Коментиран от #56

  • 54 Зомби с квадратен волан

    2 1 Отговор

    До коментар #48 от "Антиелектрика":

    CО2 e прocтo гaз, кoйтo e нeoбхoдим зa живoтa нa плaнeтaтa Зeмя. Нo в cъoтвeтнитe кoличecтвa!!! Нитo пoвeчe, нитo пo-мaлкo, aкo иcкaмe дa cъхрaним cтaбилнитe климaтични уcлoвия, при кoитo ce e рaзвилa cъврeмeннaтa чoвeшкa цивилизaция.
    НE E ВЯРНO, че в момента CO2 е с най-малко количество в цялата човешка история и в историята на планетата. Имало е периоди, когато е бил повече и когато е бил по-малко. Но съвременната цивилизация е възникнала и процъфтяла при стойности от 0.028% до 0.030%. Повече от това предизвиква затопляне на атмосферата=глобално затопляне. Което предизвиква хаотичен климат с повече и по-силни природни бедствия, което от своя страна влияе негативно на икономиката и на благоденствието на хората.

    Коментиран от #55

  • 55 Антиелектрика

    0 0 Отговор

    До коментар #54 от "Зомби с квадратен волан":

    Нали не смяташ да си говорим общи приказки? Дал си данни за периода Карбон, дадох ти пример за това, че във всички еони е имало винаги по-високи нива на СО2. Ти обаче продължаваш да повтаряш едни и същи лъжи. Ок, живей си живота и вярвай в каквото си искаш, нямам време за губене.
  • 56 Антиелектрика

    2 1 Отговор

    До коментар #53 от "Зомби с квадратен волан":

    И за да завършим, ще постна това: https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D1%80%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BA Там може да търсиш и да ме обориш дали има в историята по-ниски нива на СО2. Там доста ми е интересно как ще обясниш защо през периода Ордовик нивата на СО2 са 15 ПЪТИ ПО-ВИСОКИ, а температурата е само с 2 градуса по-висока. Нещо май ти издиша теорията.

    Коментиран от #57

  • 57 Зомби с квадратен волан

    1 1 Отговор

    До коментар #56 от "Антиелектрика":

    Ами, благодаря ти за линка, от който ясно се вижда, че през периода Ордовик, при 2 градуса по-висока температура морското равнище е било по-високо с 180 метра. Знаеш ли какво означава това? Градове като Ню Йорк, Бостън, Вашингтон, Лос Анжелис, Сан Франциско, Рио де Жанейро, Шанхай, Амстердам и т.н. да бъдат дълбоко под водата.
    Точно за това писах, че повишаването на глобалните температури е несъвместимо със сегашната човешка цивилизация. Не с планетата, мен хората ме интересуват и тяхното оцеляване и благоденствие. Но, когато имаш САМО ЕДНА планета, на която екосистемите са в деликатен баланс, трябва да я пазиш. И за това не е добре да караш ДВГ с вътрешно горене при свят с 8 мрлд. души. И затова EV1 е бил страхотен автомобил за времето си и ако електрификацията беше започнала тогава, преди 30 г., сега щеше да е по-добре за всички.

    Коментиран от #58

  • 58 Антиелектрика

    0 0 Отговор

    До коментар #57 от "Зомби с квадратен волан":

    Отново четеш каквото ти изнася. Просто пропускаш една подробност, че Антарктида не е била на Южния полюс и не е задържала лед. За това ти и казах, че е добре да четеш много, а не да се държиш само за СО2.
    Също така е добре да знаеш, че няма по-екологично от ДВГ, но на водород. Така, че има още много да се образова.
  • 59 Миткалото

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "ГруЮ":

    До поп Грую под №5:
    Ама че "отворко" има между нас, за който
    разстоянията от България до Холандия са
    като, забежките на баба ви Гица от Мало Бучино
    . . .до Големо Бучино !?
    С една дума видял си ми "задните части", друже !
  • 60 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 61 Ами

    0 1 Отговор

    До коментар #52 от "Антиелектрика":

    Не виждате нещата реално например Франция има 22 аец рено на ток и дизел и бензин турбо много. Изберете си и не си таковайте майката постоянно ето гледам шопите се върнали в турско робство дърва въглища. Японски хиперинвертор не роми бе.
  • 62 Този коментар е премахнат от модератор.