Toyota и Volkswagen може да продават по 10 млн. коли годишно срещу едва 367 500 за Tesla през 2019-а, но в технологично отношение автомобилните мастодонти изостават с поне 6 години от компанията на Илон Мъск. До този извод стига авторитетното японското издание Nikkei след разглобяването на редакционния Model 3 с цена $33 000.
Недостижимото технологично превъзходство на Tesla се дължи на интегрирания централен блок за управление или "компютър за изцяло автономно управление". Известен още като Hardware 3, този модул е най-силното оръжие на компанията срещу конкуренцията на избуяващия пазар на електромобили. Потърсен за мнение от Nikkei, смаян инженер от голяма японска автомобилна компания проучва компютъра и признава: "Не можем да го направим".
Модулът, който се монтира на всички модели на Tesla от пролетта на миналата година, представлява две платки с площ 260 квадратни милиметра (колкото пакетче чай) и водно охлаждане. Компанията на Илон Мъск е разработила чиповете и софтуера за управлението им самостоятелно. Hardware 3 управлява не само ултрамодерната информационно-развлекателна система на колата, а и функцията за автономно управление.
Именно тази електронна платформа с мощни собствени чипове държи ключа за обработката на гигантския обем от данни, необходима за самостоятелното движение на електромобила без участието на водача. Представители на компютърната индустрия предричат, че останалите производители ще разполагат с подобна технология най-рано през 2025 г.
Предимствата, които Hardware 3 дава на Tesla, ще доведат не само до тоталната доминация на компанията на пазара на електромобили, а и до сериозни трусове във веригите от доставчици. Предвид необхватните финансови ресурси, с които разполагат, не би трябвало нищо да спира Toyota и VW да догонят бързо компанията на Илон Мъск. Причината за фаталното им изоставане обаче не се дължи на технологични пречки.
Производителите са разтревожени, че компютри като този на Tesla ще обезсмислят изгражданата с години верига от доставчици. Електрониката в колите на американския производител съкращава драстично броя на модулите. За компаниите, които доставят тези компоненти, това означава почти сигурна смърт.
Автопроизводителите продължават да използват сложните пъзели от десетки електронни модули, което им пречи да вървят в крак с времето и да въвеждат новости. На обратния полюс са млади компании като Tesla, които не са обвързани с безкрайна върволица от подизпълнители и разполагат със свободата да развиват най-модерните технологии.
Разглобеният от Nikkei Model 3 разкрива и друга причина за преднината на Tesla. Повечето части в електромобила не носят марката на доставчик, а логото с буквата "T". Това свидетелства, че компанията на Илон Мъск държи под строг контрол всички ключови технологии в конструкцията на електромобилите.
Tesla разработва съвсем самостоятелно не само задвижващите системи, а и софтуера, който ги управлява. Тази стратегия, която засега има забележителен успех, ще принуди конкуренцията да се откаже от стария бизнес модел и да се откачи от веригата от доставчици ако иска да стопи преднината на Илон Мъск, прогнозира Nikkei.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 El chochone
Коментиран от #21
12:19 18.02.2020
2 Дошо
Коментиран от #78
12:19 18.02.2020
3 светльо
12:22 18.02.2020
4 сектант
Коментиран от #63
12:23 18.02.2020
5 Хасан
12:24 18.02.2020
6 Боби
12:24 18.02.2020
7 мани мани
Коментиран от #9, #70
12:33 18.02.2020
8 когато фактите говорят
12:36 18.02.2020
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 пейо
12:45 18.02.2020
11 111111111
Коментиран от #44
12:49 18.02.2020
12 Бай хой
Коментиран от #15
12:52 18.02.2020
13 Къде сте бе зомбита
Коментиран от #18
12:53 18.02.2020
14 оъгтогт
Коментиран от #40
12:54 18.02.2020
15 Боли ги фара от Тесла за твоето мнение
До коментар #12 от "Бай хой":
Тесла за последните две тримесечия са на половин милиард печалба, въпреки че през това време си построиха нов завод в Китай, който произве няколко хиляди автомобила, за които приходите ще са през това тримесечие, а за миналото останаха само разходите.Ако още не си разбрал, този чип управлява абсолютно всичко в автомобила, а не само таблета. Това е почти всичката електроника в автомобила събрана в чип колкото пакетче чай. Останалото е силовата електроника на батерията, която управлява и двигателите. Както е казано, гениална простота. Ама простаците, като чуят простота и си мислят за своята простотия. Леко бъркат двата щата и мислят че им правят комплимент.
13:01 18.02.2020
16 smeh
13:03 18.02.2020
17 тойота
13:05 18.02.2020
18 Антиелектрика
До коментар #13 от "Къде сте бе зомбита":
Тук съм, но се чудя ти къде си бил в часовете по български език? Или толкова ти се е замъглило многониковото мозъче, че не можа да прочетеш, че става за автопилота? Все пак липсата на Боре май е била само в никовете.Коментиран от #36
13:20 18.02.2020
19 Driving pleasure
Коментиран от #20, #26
13:27 18.02.2020
20 Димов
До коментар #19 от "Driving pleasure":
Няма как да не го правят. Едно нещо като не е способно да се наложи само, трябва някой да го прокара насила.13:30 18.02.2020
21 Ами
До коментар #1 от "El chochone":
Да интересно наистина разбрах защо ваг и Япония не иска да прави самозапалващи блъскащи коли. Отиде света ама мерцедес лада де защо не. Даже си отвориха в завод с Русия караш и колелото пада с 200 км на ц класа как може13:44 18.02.2020
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 гост
До коментар #22 от "На теслата дръжката":
Ти ей тия думички видя ли ги или петролофилчетата ослепявате избирателно когато ви изнася ??? Публикувано във факти.бг: До този извод стига авторитетното японското издание Nikkei ??? !!!!Ако искаш и линк кум статията да ти дам , ама на това се надяваш сигурно , че да ме изтрият !
Коментиран от #24, #25, #27
13:59 18.02.2020
24 гост
До коментар #23 от "гост":
И също за сведение , изданието въобще не е "електричарско" , ако и това не ти е известно !!!!14:01 18.02.2020
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Много те моля
До коментар #19 от "Driving pleasure":
Пиши с един ник. Не е нужно да тролиш от много имена.14:08 18.02.2020
27 на теслата дръжката
До коментар #23 от "гост":
https://www.nvidia.com/en-us/self-driving-cars/drive-platform/Заповядай, необразован смотаняк.
Коментиран от #30, #32
14:08 18.02.2020
28 гост
https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/Tesla-teardown-finds-electronics-6-years-ahead-of-Toyota-and-VW2
14:09 18.02.2020
29 Бойко Борисов
14:13 18.02.2020
30 гост
До коментар #27 от "на теслата дръжката":
Цитат от статията , не съм го измислил аз !!!!Модулът - пуснат миналата пролет и открит във всички нови модели Model 3, Model S и Model X - включва два потребителски AI чипа с размер 260 кв. М. Tesla разработи чиповете самостоятелно (!!!!!!!!) , заедно със специален софтуер, създаден да допълва хардуера !!
Ако изкаш има още сто статии , където се казва СЪЩОТО и всеки запознат го знае !!!! Това че чиповете се произвеждат от nvidia е същото , както Айфон се произвежда от Фокскон !! Сигурно ще кажеш , че Айфон е измислен и разработен от китайци ??? Хахахаххахах !!!
Коментиран от #59
14:19 18.02.2020
31 Driving pleasure
Като научите този урок се обадете да ви предадем следваш.
Освен това в крайна сметка говорим за един модул обединяващ други 2 - инфотейнмът и автопилот... да ама истинските производители никога няма да си позволят да рискуват да застрашат живота на пътниците от една обикновена повреда на инфотеймънта - за това разделят функциите и автопилота е отделен модул.
Може да преживееш, че навигацията ти забива... ама мнозина не преживяха на Т'слата "автопилота"! Малоумието на тоя циркаджия и престъпленията му наистина почват да нервят!
Коментиран от #34, #38
14:19 18.02.2020
32 гост
До коментар #27 от "на теслата дръжката":
Следващия път като се мислиш за "образован несмотаняк" , помисли си пак !!! Че някои хора , аз включително , много се забавляват от самовлюбени изтрещели неандерталци , хахахха !!14:25 18.02.2020
33 Бачо Киро
Коментиран от #35
14:26 18.02.2020
34 Бачо Киро
До коментар #31 от "Driving pleasure":
Абсолютно си прав, такъв чадър има над Тесла, че чак слънцето не свети. Коя друга компания в света може да пусне незавършен продукт и да ползва клиентите си като бета тестери? Никоя. Щяха да ги сринат от санкции.14:28 18.02.2020
35 гост
До коментар #33 от "Бачо Киро":
А виждал ли си друга компания от тия "знаещите и можещите" да прави 80% прираст годишно последните 7 (седем) години ПОРЕД ??? Или за същите седем години да стигне цена колкото следващите я по цена ВАГ , ГМ и Форд НАКУП ???? Еееех , колко работи още не си виждал , хахахах !!! И ще ти се ще да не си ги виждал , ама сори , вече са факт !!!14:34 18.02.2020
36 Пич статията е закъсняла с години
До коментар #18 от "Антиелектрика":
Какво има да чета в статията, като това го знам от години. Още като излезе модел 3 се коментираше, че германците от няколко компании, които купиха първите модел 3 и ги транспортираха със самолет за да правят обратен Инженеринг, даже не могат да разберат как работи системата. Също така бяха изумени от почти пълната липса на електроника и кабели, и казаха че това е гениално прост автомобил с нищо излишно по него, въпреки че има изключително възможности и потенциал за още такива само със софтуерни обновления. Още тогава казаха, че за промяна на каквото и да е, на останалите производители са им нужни години, защото всеки модул се прави от различна компания поддоставчик, който няма никаква връзка с останалите поддоставчици. Докато при Тесла всичко е на софтуерно ниво и може да стане с updates по интернет за седмица. Това не си успял да го вденеш преди три години, надали и сега ще успееш. Разликата със сегашното проучване е, че просто в момента чиповете са ново поколение и имат над десет пъти по-бързи. Само изчакай да видиш учудването след обратния инженеринг на модел У след два-три месеца като излезе.14:42 18.02.2020
37 Borislav Popov
14:44 18.02.2020
38 Боби
До коментар #31 от "Driving pleasure":
Интересно. Знаеш ли как точно твоя приятел Антиелектрика обясняваше онзи ден в статията за върнатите Тесли как, Тесла се оправдава с поддоставчици а Тойота си правили всичко сами. И хоп ти искачаш и го контрираш, че всъщност е точно обратното! Я се разберете помежду си, с поддоставчици ли е Тойота и Тесла или не!Коментиран от #41
15:26 18.02.2020
39 Боби
15:32 18.02.2020
40 Боби
До коментар #14 от "оъгтогт":
Момче пии си хапчетата. Гледах го нашия тест. Лоша информация пълна с грешки, пича там не беше запознат въобще с колата. Най-елементарната грешка ще ти кажа която каза,че тавана стъкления таван се доплащал!!! Модел 3 няма без стъклен таван!!!! Другите грешки, автопилота не работи!!!! На автопилота му трябват двете черти на платното, даже и по едната може да следи. Автопилота работи в България и той си върви с колата без да се доплаща. Доплаща се за автономното управление. Автопилота си върви във всички държави, където имаш ленти по пътя или следи предната кола. Та този тест беше доста зле.15:43 18.02.2020
41 Антиелектрика
До коментар #38 от "Боби":
Ти и да четеш ли не можеш? Търсех гост, защото разправяше, че Тесла не отзовава автомобили, какви доставчици бълнуваш? Аман от неграмотници,които лъжат на поразия.Коментиран от #43
15:53 18.02.2020
42 Японеца
15:54 18.02.2020
43 Боби
До коментар #41 от "Антиелектрика":
Да, така е сега го открих. Написано от ГосТ------Да де,ама Тойота не обвиняват доставчиците 😄 Защото си правят сами всичко, а паляка купува абсолютно всичко и прави сбирщайн. Битак. И да сравняваш Тойота или който и да е производител с тая пародия е смешно15:58 18.02.2020
44 Гост
До коментар #11 от "111111111":
ВАГ преди да залеят света трябва да обиколят всичките си електромобили и ръчно с лаптоп и OBD кабел да им ъпдейтнат бъгавия софтуер. Представи си че iD3 не поддържа OTA нищо че е проектиран десет години след Теслътъ!16:17 18.02.2020
45 гост
Коментиран от #46, #48, #50
17:05 18.02.2020
46 гøст
До коментар #45 от "гост":
Евала норвежец, да купуваме ли акции на Тесла?Коментиран от #47
17:25 18.02.2020
47 гост
До коментар #46 от "гøст":
Не , сакън , още са само 850 долара , чакай поне до 2500 , иначе как Мъск ще ти "вземе парите сега" , както твърди твоя гуру Анти !!!!!Коментиран от #49
18:05 18.02.2020
48 Гуруто на Мъск
До коментар #45 от "гост":
Купувайте сайбъртрак, това е "златна" инвестиция в една перфектна каруца, която всеки идиот ще направи с удоволствие и ще си пафка мери джейн до полуда.18:36 18.02.2020
49 Антиелектрика
До коментар #47 от "гост":
Абе ти имаш яка параноя. Освен това имаш и халюцинации. Кога и къде съм писал за акциите на Тесла и за обиране на пари от Мъск?Я стига си измисля, че ми писна от опашатите ти лъжи!
18:37 18.02.2020
50 гост
До коментар #45 от "гост":
Всъщност половината от тия кабели са защото Тесла по закон е длъжна да поддържа отделна 12 волтова система във всичките си модели !! С отделен акумулатор , естествено ! Засега ! Но и тая идиотия скоро ще се промени , заедно със залеза на музейното двг !!18:55 18.02.2020
51 Ония
19:00 18.02.2020
52 Димов
Коментиран от #57
20:32 18.02.2020
53 На Теслата Дръжката
21:31 18.02.2020
54 Random
22:48 18.02.2020
55 Удари ли ви тока
23:04 18.02.2020
56 Удари ли ви тока
23:14 18.02.2020
57 Само така си мислиш
До коментар #52 от "Димов":
Напрежението и на двата вида батерии е едно и също, а капацитетът е по-голям, защото размерът на батериите също е по-голям.23:24 18.02.2020
58 9755
Коментиран от #64
00:16 19.02.2020
59 Джони
До коментар #30 от "гост":
Hardware 3 не се произвежда от nvidia а от Samsung за всичко останало съм съгласен. Процесорите са 2 всеки с по 72 ядра. Единият кара колата а другият следи работата му и ако има аномалия, дефект, отказ на мига поема контрола.06:28 19.02.2020
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Радж Капур
10:00 19.02.2020
62 Ник
10:11 19.02.2020
63 тъпанар
До коментар #4 от "сектант":
Бате, има моменти в които не е удачно да се споменава "Дачия". Има си своите предимства, да. Но тук се обсъжда тема за технологии, кой производител е с по-добър софтуер, а не нисък клас клонинги на "Рено". Всички знаем за манията ти по "Дъстер" и т.н., но моля те понамали този спам. Започва да е досаден с опитите ти да го вмъкваш във всякакви теми. Лек ден желая.10:39 19.02.2020
64 за гъби съм
До коментар #58 от "9755":
Щото е много безопасно да ме вкара в авариен режим на ичка си лелина щото модула за есп-то нещо не е на кеф. Все едно баба ми само с ЕСП е карала дейва и кошниците. 100 пъти по-добре е със софтуерни модули и добавяне на нови по интернет, вместо физически.Коментиран от #65
11:13 19.02.2020
65 Язе
До коментар #64 от "за гъби съм":
В авариен режим съм отивал и прибирал от море(около 1000км).Това като и цакне компа и пеш.Едно сравнение с домашната ел.мрежа-всичко ти е на един предпазител или е разделено?Коментиран от #66, #74, #80
16:41 19.02.2020
66 Две пакетчета чай
До коментар #65 от "Язе":
А да обърна внимание че "пакетчетата чай" са две? Второто е за резерва, ако нещо се обърка с първото. За стотни от секундата веднага поема контрола. В сравнение с видеообработката в реално време от толкова много камери, всички останали системи в автомобила заемат по-малко от 0,1% от процесорната мощ. Освен това всички кабели във веригата за управление отново се връщат при компютъра и могат да продължат да работят дори да бъдат прекъснати някъде по веригата. За всичко е помислено. В повечето модели можеш да се прибереш дори да ти откаже двигателя.Коментиран от #68
18:54 19.02.2020
67 Jojo
19:33 19.02.2020
68 4497
До коментар #66 от "Две пакетчета чай":
Да, но всичко ако е на една платка и дефектира платката - какво правим? Всеки производител на автоелектроника раполага със схемите си на в компютърен вид и не е проблем да се каже на софтуера да ги нареди на една платка. Същото е и с чиповете - няколко различни по функция и марка могат да са на една подложка - за пример прпцесорите с видеокарта. Само че немските и японските пройзводители се имат за сериозни и с име и за разлика от тесла не могат да си позволят да умират хора заради техните хардуерни и софтуерни решения, особено WV и Toyota, които вече имат история с recall-вания на огромен брой коли.Коментиран от #71
19:56 19.02.2020
69 GBBB
1.Нито един от старите пройзводители няма технологиите на Тесла...което доказва едни други неща защо само в щатите се случват разни неща.
2. Откровенно ни казват : ами нашите коли не са здрави защото не можем да ги направим ,и да нашите коли са вече със стара технология.
19:58 19.02.2020
70 Obey the Law
До коментар #7 от "мани мани":
Гледай да не те тресне Корона вируса.20:11 19.02.2020
71 Как го измисли
До коментар #68 от "4497":
Хората ти казват, че не могат да го направят ама за теб, дето нищо не правиш не било проблем. Аре добре, ти знаеш повече от тях.20:54 19.02.2020
72 Алфа Ромео
Коментиран от #73
06:22 20.02.2020
73 Алфа Ромео
До коментар #72 от "Алфа Ромео":
Грешка, исках да кажа автономното управление.06:33 20.02.2020
74 за гъби съм
До коментар #65 от "Язе":
Незнам лек - аз като пътувам по магистралите редовно виждам отбили коли с вдигнат капак, но Тесла не съм виждал в такава ситуация. Аз вярвам на очите си повече отколкото на форумните теоритици. В Германия рекордьор на репатрака за миналата година е Порше. Толкова за "сигурните" модули и гърмящите платки на Тесла.Коментиран от #75, #77
11:04 20.02.2020
75 В коя държава?
До коментар #74 от "за гъби съм":
В коя държава се намираш и какъв е процента на автомобилите на Тесла от общия трафик?И аз подкрепям че е безотговорно такива недоказани технологии да са в серийна кола.
Коментиран от #76
08:02 21.02.2020
76 В коя държава?
До коментар #75 от "В коя държава?":
Ето и пример: Купуваш платка с чиповете на Nvidia, плащаш на малка, но гениална фирма с програмисти да ни напишат софтуера и щом ри го предадат за тестване - ти решаваш да се пусне серийно. Ако си фирма история, която прави автомобили от около 100 години ще го направиш ли?08:16 21.02.2020
77 ABCD
До коментар #74 от "за гъби съм":
Я кажи колко 10 годишни тесли си виждал по пътя? Аз си мисля, че масово са на 1-3г. Дали има значение?Коментиран от #79
10:52 21.02.2020
78 ентусиаст
До коментар #2 от "Дошо":
Хахаха, почти позна. От тойота само някакви пластмасови миксери хибриди излизат, които през целия си живот не надвишават 3000 оборота.12:07 21.02.2020
79 Fuck
До коментар #77 от "ABCD":
Колко 10 годишни искаш, като Модел С се продава от 2012-2013 година. А Роудстъра който е над 10 годишен си вървят.15:35 22.02.2020
80 Стефан Колев
До коментар #65 от "Язе":
Да ама с кола след 2013та есва ли ще минел повече от 100тина км на авариен режим. Иска си нейното -репатрак и сервиз. Иначе аз карах навремето 4 години бмв е39 в авариен режим и чек енджин лампи в цяла европа. Колко десетки пъти ме е прибирало до българия и ме е връщало обратно няма да обаждам. С новите талиги е малко по различно!22:29 12.03.2020