8 Март, 2022 13:25 6 010 12

В близко бъдеще: Самолети, работещи на водород

  • airbus-
  • водород-
  • зелен водород

Airbus залага на т.нар. "зелен" водород

В близко бъдеще: Самолети, работещи на водород - 1

Може да отнеме повече от десетилетие, за да стигнем до там, но някои от най-големите имена в аерокосмическата индустрия са решени да построят и пуснат самолети с водородно гориво. И не просто водород, а "зелената" му версия, която се получава от вода, използвайки само възобновяема енергия.

Засега различни играчи в индустрията разработват подобни схеми, което може да изглежда като малки стъпки в тази посока, но когато става дума за авиация, която е известна с бавното си преминаване към устойчиви алтернативи, всяка стъпка носи значителна промяна.

Изглежда, че Airbus води тези усилия в Европа, като вече е инициирала проекти, свързани с водорода. Всъщност компанията направи смело твърдение, заявявайки, че „Airbus смята "зеления" водород като най-обещаващия вариант за декарбонизация, за да отговори на екологичните предизвикателства “.

Въз основа на това компанията се надява, че ще има зелен самолет с водородно гориво, който ще започне работа през 2035 г. Базирана в Австралия глобална компания за "зелен" водород се присъединява към Airbus за този проект.

В близко бъдеще: Самолети, работещи на водород

Fortescue Future Industries (FFI) ще се съсредоточи върху предизвикателството, свързано с доставката на "зелен" водород до летищата. От друга страна, Airbus ще проучва аспекти като регулаторната рамка и спецификациите за зареждане с гориво.

Двете компании подписаха Меморандум за разбирателство (MoR) за създаване на работен съюз с една-единствена цел – прилагане на използването на "зелен" водород в авиацията.

„ Проблемът не е в пътуването, проблемът е как да зареждаме нашите самолети и кораби“, каза основателят и председател на FFI, д-р Андрю Форест, който също посочи, че Австралия продължава да бъде сериозно засегната от изменението на климата, което прави приемането на устойчиви алтернативи за зареждане с гориво спешно.

Airbus представи три концепции за базирани на водород самолети, наречени ZEROe, през 2020 г. По-рано тази година обяви , че A380, най-големият пътнически самолет на компанията, ще служи като тестово муле за новата технология. Това ново сътрудничество с FFI ще се съсредоточи и върху другите съществени аспекти за бъдещите "зелени" самолети, главно инфраструктура, веригата за доставки и правната рамка.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Емил

    11 4 Отговор
    Интересно освен "зелена" каква друга енергия е водородът!? Кой "зелен" ум измисли това деление?!

    Коментиран от #10

  • 2 ЪРП

    10 6 Отговор
    ЕЙ СЕГА, КАТО ПУТИН НАЛОЖИ КОНТРАСАНКЦИИТЕ СИ И СПРЕ ИЗНОСА НА ТИТАН И ПАЛАДИЙ, ЩЕ ГЛЕДАТЕ НОВИ ЗАПАДНИ САМОЛЕТИ ПРЕЗ ..... НА ЧУКЕТО..........
  • 3 Айде и ти сега

    4 6 Отговор
    Така де, най-големия производител на водород е и ще бъде Русия. ще станат абсолютно (не)зависими от братушките хахахах

    Коментиран от #4

  • 4 Дрън-дрън

    6 1 Отговор

    До коментар #3 от "Айде и ти сега":

    Русия твърдеше че ЩЕ стане най-големия производител на водород. Но не този водород за който се говори в статията, защото със сигурност няма да произвеждат зелен водород, а ще го добиват от природен газ.

    Цветната“ градация на водорода зависи от начина на неговото получаване и от въглеродната следа, т.е. от количеството вредни емисии2:

    „зелен“ – ако е произведен с помощта на енергия от възобновяеми източници на енергия, по метода на електролиза на водата, се счита за най-чист;
    „син“ – произведен от природен газ; в този случай въглеродният диоксид се събира в специални хранилища;
    „жълт“ – произведен при помощта на атомна енергия.
    „сив“ – при неговото производство вредните емисии се отделят в атмосферата.

    Русия се канеше да произвежда сив водород, защото е най-евтин. Само че при производството, транспорта и съхранението му се отделят много повече вредни емисии, отколкото ако метанът беше изгорен директно вместо от него да правят водород, който да представят за чисто гориво.

    Абсолютно безсмислено е от екологична гледна точка.
  • 5 bullneck

    0 0 Отговор
    не, на п.и.к.н.я
  • 6 Дрън-дрън

    1 3 Отговор
    "Fortescue Future Industries (FFI) ще се съсредоточи върху предизвикателството, свързано с доставката на "зелен" водород до летищата."



    Е какви да са предизвикателствата? Зеления водород може да се доставя чрез ... далекопроводи. Така или иначе се произвежда от зелен ток. Спокойно може да се произвежда в близост до летищата за да не се налага да се транспортира.

    Достатъчно е да се произвежда на километър от летището, от съображение за безопасност при авария и евентуален взрив. По този начин транспорта ще е само на километър и може да стане по всеки известен начин - както с цистерни така и по тръбопровод. А съхранението може да става на още километър от мястото на производство, пак с цел безопасност.

    А по този начин електрическата енергия за производство на водород може да се произвежда на стотици километри от летището и на практика да се ползва излишната възобновяема енергия от цялата страна, която вместо в ПАВЕЦ или батерии, да се съхранява във вид на водород.

    Предвид заявките за 15 гигавата ВЕИ мощности от частни фирми само за последните две години, България също ще се нуждае от производство на водород, защото това е мощността на седем атомни централи като Козлодуй и като пекне слънце няма да има какво да правим излишната енергия.

    Коментиран от #8

  • 7 тресан

    6 1 Отговор
    Ако Путин разреши, нещо за титана и др. материали за строежа им!
  • 8 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "Дрън-дрън":

    "Ако пекне слънце",ами ако не пекне?Като гледам как пече днес.А след малко ще залезе.

    Коментиран от #9

  • 9 Не пече

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "Гост":

    Ама за сметка на това го духа.
  • 10 N/A

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Емил":

    Когато енергията за извличането на водород идва от нещо различно от възобновяем източник, тогава получения водород логично не е зелен. Нуждата от това разделение идва от факта, че когато водорода идва от енергия получена от въглища, тогава няма никакъв смисъл цялото упражнение.
  • 11 селтак

    0 0 Отговор
    Абе то и цепелина Хинденбург беше на водород,такова! Ше има светлинно шоу в небето!
  • 12 pbdan

    0 0 Отговор
    При горенето на водорода с атмосферен въздух се получават азотни окиси, много по-опасни от СО2.