Към момента на пазара не се предлага електрическа кола, която да разчита единствено на слънцето за своето задвижване. Според автомобилните производители поставянето на слънчеви панели върху колите е трудна задача, тъй като те са тежки и нискоефективни, което не би позволило зареждането на изразходената по пътя енергия. Не така, обаче смята китайски екип, който представи интересна разработка по време на световна конференция в Тиендзин.
Екипът показа компактен ван, подходящ за градски условия, който може да побере до четири човека и разполага с четвърто ниво на автономност за самостоятелно шофиране в градски условия. Въпреки, че това е доста интересна технология, не това е най-интересното около колата. Според създателите ѝ, тя може да измине до 75 километра, като за това не трябва да заплащате абсолютно нищо.
В слънчеви дни, колата може да генерира до 7.6кВч на ден, което да зарежда литиево-йонна батерия. Това е постигнато с поставянето на слънчеви панели с площ от 8.1 квадратни метра върху тавана на колата. Все още няма информация за това дали от компанията искат да превърнат концепта в сериен автомобил или ще си партнират с някоя компанията за вграждането ѝ в по-масов модел.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #31
11:32 17.07.2022
2 хахахаха
11:32 17.07.2022
3 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Коментиран от #7, #8
11:35 17.07.2022
4 А американците нищо!!!!
Коментиран от #20
11:39 17.07.2022
5 Като изключим другото
11:39 17.07.2022
6 Бебенце
11:41 17.07.2022
7 Селския
До коментар #3 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Е, ся, при 10часа слънце(че се смята по лесно), ако ти напишат 0,76кв.ч няма да ти звучи добре......маркетинг.........Коментиран от #10
11:42 17.07.2022
8 Тя физиката си е една и съща
До коментар #3 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Ама явно трябва да седнеш да я научиш.И ти ли бъркаш мощност и енергия?
7,6 киловатчаса на ден се равняват на 50 километра дори с Тесла модел 3, което е повече от достатъчно за ежедневно градско шофиране. В слънчевите страни километрите дори ще са повече. А те там и свестни пътища нямат, та с ниска скорост ще могат да пътуват и с опънати панели.
Коментиран от #12, #14
11:45 17.07.2022
9 Бебенце
11:48 17.07.2022
10 Да не сте съученици
До коментар #7 от "Селския":
Chat като гледам един и същ учител по физика ви е преподавал?Върху квадратен метър в Ясен слънчев ден, слънцето доставя по 1000 вата. Тук става въпрос за осем квадратни метра които са 8kw. Обаче КПД на преобразуване на слънчевата светлина в електричество на съвременните панели е около и малко над 20%. Тоест мощността на 8,1 квадратни метра панели е на теория 1,6 киловата. Пак на теория, Това означава, че при идеални условия ще добият 7,6 киловатчаса за по-малко от 5 часа, а не за 10 както твърдиш ти.
А на практика в много малка част от деня, точно когато слънцето е перпендикулярно спрямо панелите и няма грам облаче, ще се достигне максималната мощност, а иначе ще е доста по-малко през деня но за повече часове. Като за всеки час добива ще е различен и няма дори теоретична вероятност да е един и същ, за да говориш за 10 часа с една и съща мощност.
Точно затова при каквото волтаици те никога не се говори за добив на час. Дори тези 7,6 киловата не се знае дали са средната или максималната добита енергия на ден, но като се има предвид че това е рекламна статия вероятно е второто.
Правилното е да се каже колко са на година защото в рамките на 11-годишния слънчев цикъл, в един и същи географски район разликата между енергията доставена от слънцето върху квадратен метър през различните 11 години е в рамките на плюс минус 5-6 процента, като е почти константа от хиляди години за всеки 11-годишен слънчев цикъл и така ще бъде и през следващите хиляди го
11:59 17.07.2022
11 Турбо
Коментиран от #13
12:27 17.07.2022
12 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #8 от "Тя физиката си е една и съща":
Не ти ли звучи като километър за час за ден ‼️Дано схванеш разликата между
Цялата работа
и
Мощността за единица време ‼️
12:38 17.07.2022
13 Гост
До коментар #11 от "Турбо":
Колата е подходяща за дебелаци,желаещи да отслабнат.Като се напече купето от слънцето, вътре ще стане като оранжерия.Зимата няма ли да се кара този автомобил?12:43 17.07.2022
14 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #8 от "Тя физиката си е една и съща":
Ами по старата физика 7,6 киловатачаса са си 7,6 киловата за един час ! За един ден те са си 7,6 киловата за деня .Не случайно примера който даваш е грешен, защото при движение с Vоптимално може да изминеш 50км, ама с Vмаксимално може да спреш на 30-тия километър!
Коментиран от #15
12:44 17.07.2022
15 По сбъркана теория не бях чувал
До коментар #14 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
А бе умник, в какво ти измерват електричеството на електромера? В киловата на месец ли?Киловат е мярка за мощност, а киловатчас марка за енергия.
Ако оставиш включен един 3 киловата радиатор у вас, ще ти изразходва по 3 киловатчаса на час. 72 киловатчаса на ден (денонощие).
Тесла модел 3 стига от София до Слънчев бряг с 60 киловатчаса, като е изминала 420 км, а по магистралата се е движела със 130 километра в час.
Това прави 14,3 киловатчаса на 100 километра или 7,2 киловатчаса на всеки 50 км пробег този автомобил произвежда под 7,6 киловатчаса на ден.
С други думи, с подобни панели ще ти трябва да зареждаш осем дни преди да тръгнеш за морето, а ако стоиш една седмица, може и е пекло слънце, можеш да се върнеш със зареденото от слънцето.
И става парадокса, че в момента търся най-голямата сянка около хотела за да паркирам, а тези автомобили ще търсят най-голямото слънце. Ех как се менят времената!
Коментиран от #16, #17, #19
13:33 17.07.2022
16 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #15 от "По сбъркана теория не бях чувал":
Забелязал ли си , че електромера отчита консумирана ел.енергия и ти сам я сравняваш през мощността на консуматора ! А сега остава да забележиш дали ще има къде автомобилът да складира енергията от Слънцето , за варианта който предлагаш . Пак ти казвам , че това е ИЗВЪНСИСТЕМНА единица, която умишлено се налага ! Също като Инч и Цол !Коментиран от #41
14:26 17.07.2022
17 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #15 от "По сбъркана теория не бях чувал":
Урок по физика за начинаещи :Електрическа мощност е физична величина, характеризираща
скоростта, с която електрическата енергия се предава или преобразува в електрическата верига.
Мерната единица в SI за мощност е ват или джаул за секунда.
ПАК :
ВАТза СЕКУНДА
( киловат за час )
А не , че
"Киловат е мярка за мощност...."
Коментиран от #21
14:34 17.07.2022
18 по наклонената плоскост
Keep going!
14:34 17.07.2022
19 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #15 от "По сбъркана теория не бях чувал":
Ами то си е сбъркано още да викамеединицата е ВАТ ,
кръстена на УАТ !
14:49 17.07.2022
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Объркал си урока
До коментар #17 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Киловатчас (означение: kWh, както и запис kW·h) е единица за измерване на работа и енергия, равна на работата извършвана от една машина с мощност 1 киловат (kW) в продължение на 1 час. 1 Тази единица в Международна система единици е за измерване на мощност от групата на производните единици със специално име ват (W), обозначавана със символ с главна буква, поради това че носи собствено име. 2Стандартната представка множител kilo (1000) към производните единици, прави единицата измерител по-близка за възприемане на моментната мощност т.е. - kW. С включването на интервалът от време (1 час), еднозначно се измерва изразходваната енергия за извършване на определена работа с определена мощност. Киловатчас не принадлежи към международната система SI, но поради голямото ѝ практическо значение ISO позволява използването ѝ в специални области заедно с единиците SI
Коментиран от #22, #23
15:28 17.07.2022
22 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #21 от "Объркал си урока":
Да, прав си с написаното ‼️ Не исках да изнасям лекция . Мъчех се да напиша , че се получава двусмислие в изписванията и използването на извънсистемните единици . Разстоянията например се измреват в метрична система, а в моторните спортове въведоха разстояние в..... секунди !("Разстоянието между тях е само три секунди!" )
Самият аз , като дете се чудех доста време каква е разликата между ЦОЛ и ИНЧ , докато един техник не ми я обясни ❗ Тогава нямаше Интернет!
Коментиран от #24
15:54 17.07.2022
23 Гост
До коментар #21 от "Объркал си урока":
Пак ли любимата уикипедия? Многониковото, всезнаещ, всеможещ и винаги е прав, дори когато греши.16:26 17.07.2022
24 Любопитен
До коментар #22 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
А ти в каква мерна единица предлагаш да се измерва консумирана електрическа енергия и капацитета на батериите на електромобилите?Дай идея за нещо по-практично и правилно вместо "7.6кВч на ден" от което се възмущаваш?
Коментиран от #26
17:35 17.07.2022
25 оня с коня
Коментиран от #27
19:25 17.07.2022
26 Хмм
До коментар #24 от "Любопитен":
Акумулаторните батерий се измерват в Ампер час.Коментиран от #30
20:12 17.07.2022
27 Турбо
До коментар #25 от "оня с коня":
Илон Мъск е проектирал за Тесла фотоволтаични панели работещи на лунна светлина.20:27 17.07.2022
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 автоджамбаз
09:25 18.07.2022
30 Пак абсурди
До коментар #26 от "Хмм":
Амперчас не ти казва почти нищо.Например никой не може да ми отговори, ако една батерия има капацитет 100 амперчаса, това на колко киловатчаса се равнява, защото е невъзможно да се сметне и не дава никаква смислена и полезна информация за разлика от киловатчас.
Коментиран от #33, #42
10:27 18.07.2022
31 Българин
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Доста производителни трябва да са тези панели. В условията на българския климат в летните месеци от 8 м2 покривни панели излизат макимум 4,5 kWh на ден.Коментиран от #32
13:15 18.07.2022
32 Това от каква позиция го казваш?
До коментар #31 от "Българин":
Току-що погледнах аз колко добив имам за последните дни. Единият ми стринг е с 6 броя 330 ватови панели с размери 1 на 1,5 метра общо 9 квадрата свързани на инвертор с лимитер, който ограничава мощността, ако панелите произвеждат повече, отколкото ми е консумацията за да не връщам в мрежата.За вчера добива ми е бил 6,6 киловатчаса, а за събота 7,3 киловатчаса, като със сигурност не съм ползвал всичката енергия и ако връщах в мрежата остатъка щеше да е повече. А както виждаш, панелите не са от най-ефективните ама за 200 лв на панел - толкова.
13:34 18.07.2022
33 Гост
До коментар #30 от "Пак абсурди":
Пак ли се правиш на умник?Като знаеш колко волта е батерията,можеш да си сметнеш.Коментиран от #34, #35
14:23 18.07.2022
34 Сметни де!
До коментар #33 от "Гост":
100 амперчаса колко киловатчаса са?След като можеш да сметнеш мощността само от разхода 7,5 литра на 100 и твърдиш, че е 75 квт без да знаеш средната скорост или да я включваш в сметките дори когато я знаеш, за какво ти е напрежението за да сметнеш капацитета на батерията?
Виждаш ли абсурда на това, капацитета на батериите да се измерва в амперчаса, а не в киловатчаса?
Точно както е абсурдно, да твърдиш, че от литър дизел можеш да получиш 10 киловата мощност, без да питаш за колко време е изгорен този литър.
Точно затова енергията на горивото е в киловатчаса или мегаджаула, а не в киловати.
Точно както и капацитета на батериите се записва в киловатчаса (ватчаса на малките батерии - тази на телефона ти) защото батериите са с различно напрежение. Като почнеш от 1,2 волта и стигнеш до 900 волта.
Точно както един литър дизел може да се изгори за една минута и да достави мощност 600 киловата, но също така при изгаряне за едно денонощие ще достави мощност 0,42 киловата. Доста различни от твоите 10 киловата!
Коментиран от #36
14:53 18.07.2022
35 Ето ти волтове, смятай
До коментар #33 от "Гост":
Стандартни 400 волта и 100-те амперчасаДай идея за нещо по-практично и правилно вместо "7.6кВч на ден" от което се възмущаваш?
Напиши същото, но вместо киловатчас използвай амперчас"
И още един въпрос. След като сметнеш капацитета на батерията, ако можеш въобще, ще кажеш ли колко амперчаса трябва да заредиш, за да я напълниш от нула до 50%?
15:01 18.07.2022
36 Гост
До коментар #34 от "Сметни де!":
Пак не четеш.Разход 15л/100км =7,5л/50км с скорост 50 км/ч и входяща 75 квт.15:20 18.07.2022
37 Ти да видиш!
Браво!
Хайде Сега сметни капацитета на батерията, да те видим?
Нали беше елементарно като знаеш напрежението?
Коментиран от #38
16:08 18.07.2022
38 Гост
До коментар #37 от "Ти да видиш!":
Зависи колко ампера ток ще черпиш.Измерваш тока в ампери и мериш напрежението в волтове.Умножаваш и ще получиш мощност.Коментиран от #40
21:00 18.07.2022
39 Пак получи мешена салата
Знаеш ли въобще в какво се измерва капацитет?
Защото очевидно не можеш да го изчислиш,
21:28 18.07.2022
40 Пробвай пак
До коментар #38 от "Гост":
Повтарям данните:Стандартни 400 волта и 100-те амперчаса
И още един въпрос. След като сметнеш капацитета на батерията, ако можеш въобще, ще кажеш ли колко амперчаса трябва да заредиш, за да я напълниш от нула до 50%?
21:50 18.07.2022
41 БАЙЧО
До коментар #16 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Инча се използва от началото на 7 ми век а метър сантиметър от 18 век, а сега смятай кой ти налага умишлено нещо си.13:02 19.07.2022
42 трифазен
До коментар #30 от "Пак абсурди":
100 амперчаса Х 12 волта = 1200 вата или 1.2 киловата на час, ако ползваш консуматор 120 вата ще издържи 10 часаамер Х волт = ват
единицата за напрежение е волт
силата на електрически ток е ампер
Сметнах ти го
единицата за измерване на мощност на консуматор е ват
13:32 19.07.2022
43 Нищо не си сметнал
Освен това те питам за капацитет, а той се измерва в киловатчаса, а не във ватове
Акумулаторът който си дал за пример има капацитет 1,2 киловатчаса.
Коментиран от #44, #45, #53
13:48 19.07.2022
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 трифазния
До коментар #43 от "Нищо не си сметнал":
Стига с тия електромобили, научи си урока за електричеството сила на ток напрежение и консумирана мощност и после говори за абсурдност във електрофизиката.Коментиран от #46
14:15 19.07.2022
46 Какви електромобили?
До коментар #45 от "трифазния":
Говоря ти абсолютно по принцип как се смята капацитет на батерия и в какво се смята!Ако батериите на дистанционното ти за телевизора, мобилният телефон и електрическия велосипед са по 2 амперчаса всяка, означава ли, че двете ще захранят един консуматор за едно и също време докато се разредят?
Виждаш ли колко е абсурдно да се даде и дори да се сравни капацитета на батериите, ако той е написан в амперчаса?
За да знаеш за колко време ще захранят например 10 ватов консуматор, трябва да знаеш колко ватчаса или киловатчаса им е капацитета.
Ако не си съгласен, можеш ли да сметнеш за колко време може да го захрани всяка една от батериите? А дано, ама надали!
Амперчас е абсолютно абстрактно понятие, което има отношение към точно определен акумулатор! Киловатчас е универсално понятие и няма значение колко е напрежението или колко му е капацитета в амперчасове, за да знаеш колко енергия може да ти достави и да сметнеш колко работа може да свърши.
Коментиран от #47, #49, #50, #51
16:04 19.07.2022
47 трифазния
До коментар #46 от "Какви електромобили?":
"Говоря ти абсолютно по принцип как се смята капацитет на батерия и в какво се смята!"Но никъде не си казал как се смята само глупости
Аз съм ти написал как се смята, за променлив или високочесторен няма да говорим че ще се опетлаеш тотално.
Коментиран от #48, #55, #56
00:26 20.07.2022
48 трифазния
До коментар #47 от "трифазния":
Понеже не си съгласен с електрофизикатаЕто ти домашно за смятане батерия за лаптоп има капацитет 65W/h ти ми сметни колко и е напрежението за големината на тока няма да питам, според тед той абсолютно ненужна величина.
|...за твое улеснение напрежението е волтовете
00:52 20.07.2022
49 трифазния
До коментар #46 от "Какви електромобили?":
""Киловатчас е универсално понятие и няма значение колко е напрежението или колко му е капацитета в амперчасове,""След като няма значение волтове и ампери давам ти пример с любимата ти заигравка ват/час
Пример / имаш елвелосипед с батерия 36 волта и 10 ампера ( което е 360 вата на час) и електромотор с мощност 360 вата.
Давам ти друга батерия също със 360 вата на час капацитет НО със 360 волта и 1 апер ( което също прави 360 вата на час). И двете батерий са 360 вата на час можеш ли да ги размениш????
При положение че напрежение и ампери според теб нямат значение.
Коментиран от #58
01:09 20.07.2022
50 трифазния
До коментар #46 от "Какви електромобили?":
Или 3.6 волтова батерия със 100 ампера ( пак е 360 вата на час) ще го подкараш ли тоя 36 волтов ел двигател ??? Все ненужни според теб величини.Коментиран от #54, #57
01:14 20.07.2022
51 трифазния
До коментар #46 от "Какви електромобили?":
И последно да те питам Колко херца е батерията ти в телефона ?Коментиран от #52
01:19 20.07.2022
52 трифазния
До коментар #51 от "трифазния":
Ха ха ха01:19 20.07.2022
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 трифазния
До коментар #50 от "трифазния":
А питаме защо останахме на ниво чушкопек, няма да се учудя ако тоя майстор на спорта ми изкара диплома за електротехник...Боко-тиквата си го каза със слаб матриял толкоз.01:43 20.07.2022
55 Ето казвам Как се смята
До коментар #47 от "трифазния":
"Пример / имаш елвелосипед с батерия 36 волта и 10 ампера ( което е 360 вата на час) и електромотор с мощност 360 вата.Давам ти друга батерия също със 360 вата на час капацитет НО със 360 волта и 1 апер ( което също прави 360 вата на час). И двете батерий са 360 вата на час можеш ли да ги размениш????"
Математическите действия са ти правилни, нов накрая пак получаваш грешен резултат.
Първата ти грешка е че умножаваш ампери по волтове И получаваш ватове на час.
Втората ти грешка, е че говориш за капацитет на батерия в ампери.
Третата ти грешка е че говориш за някакво понятие ватове на час, в което пак няма връзка с капацитета
Капацитета на батерията не се измерва в ампери а в амперчаса.
След като умножиш 10 амперчаса по 36 волта получаваш 360 ватчаса Wh , а не ватове на час W/h
10:43 20.07.2022
56 Пак ли нова физика?
До коментар #47 от "трифазния":
""Говоря ти абсолютно по принцип как се смята капацитет на батерия и в какво се смята!"Но никъде не си казал как се смята само глупости
Аз съм ти написал как се смята, за променлив или високочесторен няма да говорим че ще се опетлаеш тотално."
Този път тотално ме хвърли в размисъл. Наистина не знам как се смята променливотоков или високочестотен капацитет на батерия. Ще обясниш ли поне какво точно представляват?
Да не бъркаш капацитет с импеданс?
10:47 20.07.2022
57 Разбира се
До коментар #50 от "трифазния":
И какъв е проблемът да се подкара велосипед със 3,6 волта батерия, след като може да осигури 100 ампера ток? Технически е възможно точно както можеш да си заредиш 3,7 волтовата батерия на телефона със зарядно което се включва в запалката, като няма значение дали запалката е 12 или 24 волта.Колелото ще измине точно толкова километри, колкото с друга 360 ватчаса батерия, независимо дали е 36 волта 10 ампера часа, 72 волта 5 амперчаса или 18 волта 20 амперчаса или 9 волта 40 амперчаса.
Забелязваш ли разликата?
Ако ти кажат само колко амперчаса е батерията, без да ти кажат колко волта е, нямаш никаква идея колко километра можеш да минеш. Но ако ти кажат колко ватчаса е, въобще не е необходимо да се споменава напрежение. Знаеш ли поне за един електромобил на колко волта е батерията му? Някой някъде да е споменавал? А колко амперчаса е? Това са технически подробности за инженерите които трябва да подберат работното напрежение на консуматора.
10:55 20.07.2022
58 Дали са взаимозаменяеми?
До коментар #49 от "трифазния":
Ами очевидно не са, защото работят на различно напрежение, но ако започнеш от батерията и избереш подходящия инвертор, за велосипеда няма значение с колко волта батерия си. От техническа гледна точка винаги е по-добре да се работи с по-малък ток, когато е възможно, защото тогава кабелите са много по-тънки и евтини и затова се избира по високото напрежение.И тогава се получава абсурда, че акумулаторната батерия на електромобил има по-малък капацитет в амперчаса, отколкото на стартерната 12 волта 100 амперчаса батерия, жаргонна наречена акумулатор на автомобил с ДВГ.
Ето защо е безумно да се използва амперчаса за капацитет на батерия, вместо много по разбираемото ватчаса или киловатчаса. Тогава въобще не е нужно да питаш за работното напрежение, ако трябва да смяташ колко часа ще работи консуматор с определена мощност.
Капацитет в амперчаса може да се сравнява само за консуматори с едно и също работно напрежение.
11:06 20.07.2022
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Добавка
15:44 01.08.2022