7 Юни, 2016 08:22 6 330 3

7 юни 1981 г. Операция „Опера“ или как Израел унищожи атомния реактор на Ирак

  • израел-
  • реактор-
  • ирак

Тел Авив е имал шпионин сред най-доверените хора на Саддам Хюсеин

7 юни 1981 г. Операция „Опера“ или как Израел унищожи атомния реактор на Ирак - 1

Израелската разузнавателна служба „Мосад“ разсекрети операция, осъществена преди 35 години. Нейната цел е била да бъде унищожен ядрен реактор в Ирак, пише италианският вестник „Стампа“.

След 35 години от онзи 7 юни 1981 г. Ветерани на „Мосад“ разказаха неизвестни детайли от операция „Опера“. Тя е била на границата на възможностите на самолетите и хората. Целта и датата са били избрани с „помощ отвътре“, е потвърдил Гад Шимрон, бивш сътрудник на „Мосад“, пише в. „Стампа“. Израел е разбрал за иракската ядрена програма за производство на плутоний и за създаването на атомна бомба през 1976 г. След това на етапи са се предприемали крачки за саботирането на проекта по създаването на реактора „Осирак“. Оборудването на обекта се е забавило с две или три години. Най-важна е била операцията в пристанището Ла Сен сюр Мер във Франция.

Първият модул на реактора, който е трябвало да бъде транспортиран до Ирак по море, се е взривил при неизяснени обстоятелства. Източник вътре в иракския режим е съобщил кога започва производството на урана, който ще е достатъчен за производството на бомба.

Операцията с кодовото име Ammunition Hil е била разкрита на лидера на опозицията Шимон Перес. Менахем Бегин е отменил операцията, но започнал да я готви под друго име: „Опера“. Най-основният проблем се е състоял в това, че самолетите F-16 не са разполагали с необходимата автономност, така че да нанесат удар по обекта, намиращ се на 15 километра от Багдад и после да се върнат обратно. Израелската авиация е трябвало да получи самолети за зареждане във въздуха едва през 1982 г.

Операцията не е могла да чака. Взето е решение да се действа в неделя, когато чуждестранните специалисти не са били на обекта. На самолетите са сложени допълнителни резервоари за гориво, а полетът на 3000 км е бил разработен до най-дребните детайли. Правителството и командващият ВВС Давид Иври са имали готовност за загуби на един или два самолета, защото проблемът е бил не в нанасянето на удара, а в завръщането.

По непотвърдени данни на иракски източници на израелските самолети е оказана помощ от територията на Ирак. Подразделенията на ПВО отишли да закусват и изключили радарите. Реакторът така и не е бил построен, макар Саддам Хюсеин да е започнал да осъществява мащабна програма за обогатяване на уран.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ключа за бараката

    1 6 Отговор
    Сега ми стана ясно колко стари ще са тези употребявани F16, които ще купуваме - възможно най-стари и от към оборудване и от към производство, колкото по-към края на ресурса им, толкова по-вероятно да станат наши.

    То по-добре да си платим за ремонт и модернизация на нашите си нелетящи мигове 29!
  • 2 СДФГ

    2 4 Отговор
    Ние не сме в състояние да поддържаме бойна авиация. За тва трябват много неща,които за последните 25 год. бяха унищожени- летища,инфраструктура,подготвени пилоти и най-важно - модерни самолети. Пари също няма-за да се възроди всичко това. Най-добре е НАТО да ни пази небето- така или иначе отдавна сме свалили гащите и ни пошляпват. Така или иначе ,последните 70 години правим квото ни кажат - 45 години СССР и сега 25 години САЩ. Винаги сме били дупедавци.
  • 3 ВВС

    0 0 Отговор
    Пари няма много наистина, но при добро желание ще стигнат. А имаме 2 военни летища след ремонт, така че и инфраструктурата я има достатъчно. Самолетите ни никога не са спирали да летят, може и да нямаме същите техници и пилоти като преди, но поне ги има и може би са по- мотивирани от преди!
Новини по държави:
Новини САЩ, Новини Великобритания, Новини Германия, Новини Италия, Новини Русия, Новини Франция, Новини Испания, Новини Гърция, Новини Украйна, Новини Белгия, Новини Китай, Новини Сирия, Новини Сърбия, Новини Бразилия, Новини Австралия, Новини Япония, Новини Швейцария, Новини Северна Македония, Новини Турция, Новини Полша, Новини Румъния, Новини Иран (Ислямска Република), Новини Австрия, Новини Нидерландия, Новини Северна Корея, Новини Всички държави, Новини Унгария, Новини Канада, Новини Литва, Новини Индия, Новини Мексико, Новини Южна Корея, Новини Хърватия, Новини Норвегия, Новини Дания, Новини Финландия, Новини Ирландия, Новини Аржентина, Новини Дубай, Новини Португалия, Новини Словакия, Новини Беларус, Новини Латвия, Новини Естония, Новини Словения, Новини Чехия, Новини Швеция, Новини Афганистан, Новини Албания