Факти, новини, статии - Да извадим фактите наяве

6 май 1937 г. Краят на "Хинденбург"

Светът преживя една от големите трагедии във въздухоплаването

Публикувана: 6 Май, 2019 07:28
6 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1400

Преди 80 години на тази дата при опит за кацане край Ню Йорк дирижабълът "Хинденбург" избухва в пламъци. При инцидента загиват 36 души.

"Дирижабълът, който е бил наречен на името на германския президент Паул фон Хинденбург, първоначално е разполагал с 50 легла, които в началото на 1937 са увеличени на 72. Конструкторите на летателния уред са създали един луксозен летящ хотел в напълно модерен дизайн. За столовете и креслата са използвани алуминиеви профили, облечени в червена или оранжева дамаска. Масите също са били от алуминий.

Превърнато в днешни пари, един билет за презокеански полет с "Хинденбург" е струвал между 10 000 и 25 000 евро. Но полетът си е струвал парите, защото въздушният гигант е предлагал невиждан за онова време лукс: двуместни каюти с душ-кабина, ресторант с 10 маси, салон (с олекотен алуминиев роял), специално помещение за пушачи, панорамен етаж за наблюдение и т.н.

Творение на архитекти

Цялата мебелировка на борда на дирижабъла е дело на дизайнерското бюро на Фриц Аугуст Бройхаус, който твърдо се противопоставя на идеята, обзавеждането да е издържано в бомбастичния стил на двамата водещи архитекти на Хитлер - Паул-Лудвиг Трост и Алберт Шпеер. Тънките стени на летателния съд били украсени с картини от известния берлински професор график Ото Арпке, използвал за целта техника за рисуване върху коприна. Мотивите си той заимствал от околосветското пътуване на предшественика на "Хинденбург", цепелина LZ-127, които показвали изгледи от Китай, Аляска както и карта на света с маршрутите на цепелините.

"Хинденбург" започва редовни пътнически полети през май 1936 г. и за 12 месеца извършва 37 рейса над Атлантическия океан. Обикновено пътуването траело два дни и половина, в зависимост от посоката на вятъра. При попътен вятър максималната скорост е достигала 150 км/ч, а най-краткото прелитане е отнело 43 часа. В западна посока - от Франкфурт на Майн до Ню Йорк - средно пътуването е отнемало 60 часа, и около 50 часа на връщане. За пътниците това означава две нощувки в кабини с двуетажни легла. Стълбата за горното легло е била изработена също от олекотен алуминий по технология, която е изпреварвала времето си.

Революционни нововъведения

Сгъваемата табуретка, която е била единствената мебел в кабината освен стълбата, е била издържана в модерен класически стил. В салона за пушачи Ото Арпке е бил подредил изложба за съвременното въздухоплаване - от нереализирания проект на Франческо де Лана-Терзи за летателно устройство от сфери с вакуум, през първите образци на въздушни балони с нагорещен въздух на братята Монголфие до различните Цепелини.

Тъй като резервоарите на "Хинденбург" били пълнени с водород, а не както първоначално било предвидено с хелий, на борда важели строги противопожарни правила. Пушенето било позволено само в специалното двойно изолирано помещение за пушачи, при качване в дирижабъла от пътниците са били изземани всички цигари, кибрити и всякакви устройства, които можели да предизвикат искра. Всички членове на екипажа са били задължени да носят специални антистатични дрехи и обувки с изолирани подметки.

Строги мерки за сигурност

Кухнята била оборудвана с електрически уреди, имало е изрична забрана за всякакви открити източници на топлина и светлина. На електрически принцип работели и запалките в помещението за пушачи. Пътниците имали право на максимум 20 кг. багаж, огромните куфари-гардероби не били приемани на борда. Ограничения имало също и за въздушната поща - пратки с размери, по-големи от 50х50х100 см, не били качвани на цепелините.

По времето на катастрофата с "Хинденбург" в строеж се е намирал неговият събрат и точно негово копие "Граф Цепелин". Той обаче никога не полита с пътници, защото междувременно използването на водород за пълнене на дирижабли е било забранено, а заместването му с хелий се оказва икономически неизгодно.

САЩ

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Кристалина Георгиева
Българският еврокомисар обяснява нуждата от внимателно управление на финансите по време на криза пред Дарик
Трябва много да внимаваме да не си сложим яйцата в една кошница, защото като изпуснем кошницата, ще отидат яйцата."

Още бисери