23 Април, 2023 06:23 3 894 34

Румъния открива своя "Голдън гейт" в края на юни

  • румъния-
  • мост-
  • браила-
  • тулча-
  • голдън гейт

Мостът трябва да свърже град Браила с намиращия се на отсрещния бряг град Мачин в окръг Тулча

Румънският вицепремиер и министър на транспорта Сорин Гриндяну съобщи тази седмица, че в края на юни официално ще бъде открит висящият мост над река Дунав при град Браила - един от най-мащабните инфраструктурни проекти в страната през последните три десетилетия.

Мостът трябва да свърже град Браила с намиращия се на отсрещния бряг град Мачин в окръг Тулча и по този начин да подобри транспортната свързаност между зоната на Галац-Браила и черноморските окръзи Тулча и Констанца. Местните медии определиха съобщението на министъра като "дълго очаквана новина".

Това ще бъде последният мост над река Дунав преди вливането ѝ в Черно море и четвъртият мост в румънския участък на реката. Съоръжението ще бъде най-големият висящ мост в Румъния и третият по големина в Европа, отбелязва в. "Евениментул зилей". Изданието също така определя висящия мост при Браила като "най-високата конструкция в Румъния" и "най-скъпия инфраструктурен проект, осъществен през последните 30 години".

Транспортният министър Сорин Гриндяну заяви в петък, че мостът ще бъде отворен за движение, поне частично, на "27 юни, плюс-минус няколко дни", след като първоначално планираното му откриване през 2022 г. не се случи, пише сайтът Хотнюз.

Гриндяну посочи, че наскоро е имал разговор с италианския изпълнител на проекта - компанията УиБилд (бившата Асталди), която е поела твърд ангажимент да открие моста за движение през това лято. А за да окаже допълнителен натиск за спазване на обещания срок, румънският министър заяви, че ще изпрати покана на италианския си колега да присъства на събитието.

Мостът е част от експресния път Бузъу-Браила-Тулча-Констанца, планиран да бъде изграден в периода 2020-2030 г. и целящ да свърже северната част на областта Мунтения и южната част на областта Молдова със северната част на Добруджа, където се намира Делтата на Дунав.

Идеята за такъв мост се заражда още през 1980-те години, когато са анализирани три възможни местоположения, а през 1996 г. е направено предварително проучване за осъществимост на базата на идеите, представени едно десетилетие по-рано. През 2001-2003 г. е извършено проучване за осъществимост на проект за "Строеж на висящ мост над Дунав в района на Браила", а в периода 2015-2016 г. проучването е актуализирано. През 2017 г. е обявен търг, за който са подадени две оферти.

"Румънското чудо - мостът над Дунав при Браила, ще бъде открит през юни", пише агенция Медиафакс по повод съобщението на Гриндяну. Същевременно министърът уточни, че свързващите пътища, които водят към моста, ще бъдат готови само "частично" до лятото.

За строежа са нужни около 81 000 километра стоманено въже, достатъчни да се обиколи два пъти Земята, уточнява Националната компания за администрация на пътната инфраструктура. Образуваните по този начин два основни кабела ще имат общо тегло над 6700 тона.

Стойността на договора е 2,375 милиарда леи (около 500 милиона евро) с ДДС. За целта са отпуснати безвъзмездни средства на стойност около 363 милиона евро от Европейския фонд за регионално развитие, които да бъдат използвани както за строежа на моста, така и и на 23-те километра свързващи пътища, посочва Аджерпрес.

Дължината на висящия мост е над 1,974 километра, а височината на пилоните - близо 200 метра. Съоръжението, свързващо окръзите Браила и Тулча, ще има обща ширина от 31,70 метра, която ще включва четири ленти за движение на автомобилите и две ленти за движение на пешеходци и велосипедисти от двете страни.

Търгът за изграждането на моста беше спечелен през 2017 г. от съдружие между италианската компания Асталди (Astaldi, купена по-късно от WeBuild) и японската Ай Ейч Ай Инфрастръкчър Системс (IHI Infrastructure Systems). Договорът беше подписан на 19 януари 2018 г., а строителните работи започнаха през пролетта на 2019 г. Срокът за завършване на строителните дейности съгласно договора трябваше да бъде до декември 2021 г., напомня Хотнюз.

Строежът на мащабното съоръжение обаче не вървеше гладко - след серия от спорове и закъснения и след взаимни обвинения в несериозност между представители на държавата и на фирмата-строител, се стигна и до няколко съдебни дела. Сайтът ОбсерваторНюз съобщава, че през октомври 2020 г. са били в ход общо 12 съдебни дела, заведени както от държавата, така и от строителя, а вече изтеклите срокове за завършване на строежа са удължени с още три години.

"Всеки път, когато съм идвал аз или е идвал премиерът или някой друг, ни се казваше, че в края на годината мостът ще бъде пуснат в експлоатация. След това действията бяха други", заяви миналата година министърът на транспорта Сорин Гриндяну при една от поредните си инспекции на строежа.

Заради неспазените срокове Асоциацията Про Инфраструктура, най-важната асоциация за наблюдение на транспортните проекти, определи в края на миналата година моста при Браила като "провала на годината" що се отнася до големите инфраструктурни проекти на Румъния, съобщава изданието Еконмедия.

Все пак работата по моста продължи да напредва и в средата на март тази година Националната компания за администрация на пътната инфраструктура, която е възложител на проекта, съобщи, че строежът на моста е завършен на 93 процента, а на свързващите пътища - на 60 процента.

В края на март започнаха дейностите по полагане на асфалтовата настилка, като в момента пътните платна са асфалтирани и в двете посоки на движение. Предстоят тестовете за устойчивост и финализиране на всички детайли на моста. Паралелно строителят работи и по изграждането на свързващите пътища, които са необходими за функционирането му. Ако пътищата за достъп не са готови, завършеният мост над Дунав би останал за известно време само "един музей на открито", коментира Хотнюз.

Румънските медии често наричат висящия мост при Браила "Голдън Гейт на Румъния" или "Голдън Гейт над Дунава". Дължината на моста е 1974 метра, от които 1120 метра е централният отвор, плюс два странични отвора от 489 метра на брега към Браила и 364 метра към брега на Тулча. За сравнение, известният мост "Голдън Гейт" в Сан Франциско е дълъг 1970 метра, а централният му отвор е 1280 метра, отбелязват местните издания.

Двете кули на моста при Браила достигат височина 192 метра и са най-високите съоръжения в Румъния, като се изключат комините и антените. "В момента на финализирането ще бъде третият по големина мост в Европа от гледна точка на централния отвор и дължината", посочва Националната компания за администрация на пътната инфраструктура.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Баце

    16 13 Отговор
    Очаквам покана за да им резна лентичката!
  • 2 Киро обратнотно на сложното

    35 7 Отговор
    ПП-то строим осем моста над Дунава!

    Коментиран от #26

  • 3 Шишков тъпото

    44 4 Отговор
    А Боко още не може да свърже Мездра-Ботевград.

    Коментиран от #13

  • 4 Александър Димитров

    64 1 Отговор
    Едно време нямаше какво да ядат, сега са далеч пред нас...да благодарим на всички политици и тяхната безродност и безхаберие и алчност разбира се...

    Коментиран от #6

  • 5 Електро-Дачии

    37 1 Отговор
    Мостове,Румъния е в градиращ прогрес - кога ще ги стигнем румънците?
  • 6 Тишо

    51 2 Отговор

    До коментар #4 от "Александър Димитров":

    Едно време им викаха цигани и искаха да ги разделят от нас щото ни бавят за ЕС, а сега си джиткат из БГ с нови коли.

    Коментиран от #31, #32

  • 7 щото толкова можем

    27 4 Отговор
    пък ние ще направим нов чушкопек с 4 чуки и половна
  • 8 елементарна логика

    37 0 Отговор
    когато в една държава се намалят политическите кражби веднага започва да гради защото и остават много пари …
  • 9 А Ганьо

    21 4 Отговор
    и правителство си няма......
  • 10 БолгарТолуп

    11 7 Отговор
    Да ама туй са само 2 келометра за 500 мильона. За тез пари в Болгария ще направят цели 10 келометра магистрала. Кой е по-по-най а? Болгарите или ромънците? Хаха
  • 11 мани мани

    20 1 Отговор
    пфф това не е нищо... тук, ако има такъв проект, само 50 милиона евро ще бъде табелката "ей го на- мост след 20 метра"... браво на съседите!
  • 12 дедо Герчо

    4 0 Отговор
    СМЪРДАН,МАЧИН Е ПО НАТАМ.
  • 13 БиБиКинг

    8 1 Отговор

    До коментар #3 от "Шишков тъпото":

    Не вярно, направих 500,000 км пътища!
  • 14 СЗО

    2 2 Отговор
    Представям си колко чувала с пари са изтеглени от банката за този проект!!
  • 15 фенче

    6 4 Отговор
    евтино направен е моста, от чужди, разбирай нерумънски фирми, не е за голяма хвалба, но и за нас е добре че го има, туристите от Украйна и Молдова ще могат да пристигат по лесно в Балчик и Албена
  • 16 Абе

    13 3 Отговор
    Това мостче,по боково-пеевски ценоразпис е има няма 2-3 милиарда,плюс няколко анекса за още толкова.Иди ги гони сега румънците,бокоо.
  • 17 Хасан

    8 3 Отговор
    А вие българетата и една тоалетна неможите да. Направит

    Коментиран от #20, #27

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 един

    6 4 Отговор
    Румънците строят мост за 1млрд. наши пари,а ние построихме на Русия газопровод за 3млрд., и им изкупихме старото желязо за 1,5млрд.лв.!Как да му кажеш “умен“ на тоз народ!
  • 20 Един

    5 11 Отговор

    До коментар #17 от "Хасан":

    Наблегни на българския байрамче. Ако беше останала тиквата досега да сме у Шенген и Еврозоната. А Видин Ботевград щеше да е готов. Хемус щеше да е до Плевен или до Бяла. Струма до Промахон. А тунела под Шипка щеше да се копае. Сега ни определят дневния ред и ни яздят мутри , олигарси и джендъри. Жълтопаветниците смучещи от фондовете на Козяк. И румънците ни издухаха с 200.

    Коментиран от #21

  • 21 фенче

    11 2 Отговор

    До коментар #20 от "Един":

    тебе със сигурност някой те е издрусал, но не са румънците, най вероятно е някой подобен на тебе
  • 22 глоги

    4 0 Отговор
    Идеята за такъв мост се заражда още през 1980-тА годинА,,,,,,,,1980-ТА ГОДИНА Е САМО ЕДНА. 80-ТЕ ГОДИНИ НА ХХ-ТИ ВЕК.
  • 23 редник

    1 2 Отговор
    "Стойността на договора е 2,375 милиарда леи (около 500 милиона евро) с ДДС."

    Хм, тунел под Дунав няма ли да е по-евтин?
  • 24 БОЙКО ПРАВЕШЕ ТАКИВА МОСТОВЕ

    9 4 Отговор
    ЗА ТРИ ДЕНА ! ТОЙ БЕШЕ ВЕЛИК ЛЪЖЕЦ И БОКЛУК !
  • 25 Един откос само до просперитета

    8 1 Отговор
    Браво на румънците имаха куража да ликвидират Чаушеско и обкръжението му и сега нямат мутри и нагли крадци като у нас . Имат инвеститори и производство и по-висок стандарт от БГ. У нас крадец до крадеца навсякъде и мизерията се увеличава главпломно всяка година . Това което направиха румънците с малко патрони у нас ще трябва да се направи с малко повече че много се размножиха мафиотите .
  • 26 ъхъ

    1 1 Отговор

    До коментар #2 от "Киро обратнотно на сложното":

    А вие построихте магистралата до Луната.
  • 27 трай си

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "Хасан":

    Вие пък само тоалетни правите.
  • 28 Бахари Захаров

    2 1 Отговор
    Егати, а пък в Бургас толкова време строят една спортна зала и още не е готова. Ама иначе много хора станаха милионери покрай нея.
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Ще се оправим

    3 3 Отговор
    Ние с румънците, няма как да се сравняваме! Още при социализма, те бяха започнали да интегрират икономиката си със запада, да развиват търговски отношения с Китай и да странят от СССР! Това е проблема-Русия! Ами, вижте Северна Корея и Южна Корея, преди това, Източна Германия и Западна Германия, или Северен Виетнам и Южен Виетнам!
  • 31 Е да де

    3 4 Отговор

    До коментар #6 от "Тишо":

    Ама в Румъния нямат толкова много русофили колкото в БГ които да спират западното развитие на страната въпреки близостта си с Русия и румънците имат топки и не се страхуват от лудостта на Путин, нищо че са на по първа линия на югоизточния фланг , а се радват да има много по силно присъствие с повече бази на НАТО по Източния фланг в Румъния и подпомагат активно Украйна и Молдова, затова натам текат пълноводни реки от западни инвестиции към Румъния и драстично изпреварва в развитието си България...!!!
  • 32 АРИЙСКИЯ КХМЕР

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "Тишо":

    ТО СЕ ВИЖДА СЕГА КОИ СА ЦИГАНИТЕ ДАЛИ НЕ СА ТЕЯ ОТ ЮЖНИЯ КРАЙ НА ДУНАВА САМО ЧЕ
  • 33 СЗО

    1 0 Отговор
    Боко Голдън гейт (златното чекмедже) отдавна го е открил.
  • 34 мечката

    0 0 Отговор
    а в България последните 34 години кой как дойде на власт си прави " бели" магистрали на масата и златни в шкафчето!
Новини по държави: