Last news in Fakti

17 Март, 2014 08:47 1 327 0

Как Пиер бори смога в Париж?

  • париж-
  • смог

Регистрационната табелка ще е пропуска да се влиза във френската столица

Пиер тежко въздъхна, стана от масата и отиде в съседната стая. Там той трябваше да се приготви за специална полицейска операция. След минути той трябваше да заеме своето място в брънката от силите на реда, които трябваше да гарантират здравето и сигурността на парижани.

Пиер въздъхна и излезе. Той беше готов. Застана заедно със 700 свои колеги на ключови кръстовища, за да гарантира, че от понеделник парижани ще дишат малко по-свеж въздух.

Мярката беше предприета от правителството след като последните дни смогът над Париж придоби застрашителни размери, съобщава Би Би Си. Това принуди властите да се опрат на опита на Атина и да разпоредят във френската столица да могат да влизат коли, чиято регистрационна табела съвпада с деня от месеца. Ако датата е четна, а регистрацията ти завършва на нечетен номер не можеш да влезеш...

Просто и ясно.

За Пиер отдавна беше ясно, че по-замърсен въздух дишат единствено гражданите на Пекин. Той не разбираше защо след като столичните власти вкараха токова пари в метрото и във велосипедния транспорт, французите продължават да използват да личните си автомобили.

Според него една от причините може да се търси в последователната политика на управляващите да насърчават използването на дизелови мотори.

Мотористите също ще бъдат засегнати от рестрикцията – от понеделник ще имат право да се движат само онези на базата четна и нечетна дата. Тези мерки предприе френското правителство заради силно замърсения въздух над столицата. Липсата на вятър както и големите денонощни амплитуди в температурата на въздуха причиниха гъст смог над Париж.

Подобно ограничение беше приложено в Париж през 1997 година. Към момента, качеството на въздуха във френската столица е достигнало рекорд в историята си. В петък замърсяването достигна 180 микрограма частици на кубичен метър, при максимален безопасен лимит от 80 микрограма, пресмята Би Би Си.

В края на миналата седмица, френското правителство се опита да подтикне парижани да оставят колите си у дома като

градският транспорт през уикенда бе напълно безплатен.

Това обаче не бе достатъчно за разсейване на смога, което налага и последвалите мерки, тревожно отбелязва в. "Фигаро".

Организациите на автомобилистите и мотористите се оплакаха, че мярката е прекалена и ще създаде огромни проблеми на хората. Правителството обаче отговори, че няма избор.

"Замърсяването на въздуха е проблем, който засяга здравето на обществото и ние сме длъжни да предприемем сериозни мерки", заяви пред в. "Паризиен" министърът на здравеопазването Марисол Турен.

Скорошно изследване показва около 40 хил. случая на преждевременна смърт годишно, свързани с нивото на замърсяване на въздуха. Лекарите обаче са на друго мнение.

"За 50 години не съм видял някой да е починал от замърсяването на въздуха. Не може и да става сравнение между хората, които пушат по две кутии цигари на ден, и тези, които се разхождат по улиците на Париж", коментира професорът по белодробни болести Жан-Филип Дерен.

Все пак се смята, че около 40 000 случая на преждевременна смърт във Франция се дължат на замърсяването на въздуха, припомня в. "Експрес".

Опитът от Гърция показа, че хората с възможности си купуват или два мотора с различни регистрационни табели или втори автомобил.

Европейската комисия (ЕК) отново призова

България да предприеме спешни мерки срещу влошеното качество на въздуха.

Основен проблем са фините прахови частици, които причиняват дихателни проблеми, рак на белите дробове и преждевременна смърт.

98 е броят на дните през 2010 г., в които фините прахови частици PM10 в софийския въздух са надвишили допустимата дневна граница от 50 ug/m3 за ЕС. Според регулациите на ЕС те не бива да са повече от 35 дни годишно. С това София е на първо място в последната класацията на Европейската агенция по околна среда (ЕАОС), начело на петте най-замърсени европейски столици.

Най-много зелени пространства има във Виена и Хелзинки. В Копенхаген и Амстердам пък колоезденето е най-разпространено – 59,5% ходят на работа с велосипед в датската столица, докато в Амстердам с въртене на педалите се придвижват 45,6%.

Властите в София залагат на развитие на метрото и твърде малко на велотранспорта. През последните месеци се разширява периметъра на действие на синя и зелена зона в София, но това има малък ефект, защото трафикът минава през центъра.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

Новини по държави: