Дори часовете по история и география в гимназията са достатъчни, за да се убеди човек, че ако търси екзотика и допир с древни цивилизации, то двете “неизбежни” дестинации със сигурност биха била Италия и Япония. Въпреки че двете страни предлагат запознанство с коренно различни нрави и култура, емоциите и спомените, които ще съхраните от пребиваването си там, са гарантирани. Къде обаче все пак ще ви хареса повече, е изцяло въпрос на лично предпочитание и вкус.
Почти аналогична е ситуацията и с двата автомобила, които ще ви представим в настоящия материал. Единият произхожда от горещия Апенински полуостров, където слънцето, фиестата и темперамента винаги са били дори в излишък, докато другият е типичен продукт на японската прецизност, уравновесеност и внимание и към най-дребните детайли. В този смисъл не би било пресилено да се твърди, че Alfa Romeo GT и Mazda RX-8 са в голяма степен отражение на културата и стила на живот в страните, където са създадени. Това е може би и причината те да се наложат като едни от атрактивните представители в своя сегмент, отличаващи се с ярка идентичност и безспорни качества. Що се отнася до това пък, на кой от двата “екземпляра” бихте спрели предпочитанията си, зависи най-вече от вашия личен вкус и темперамент. Иначе като
цена
би следвало да знаете, че ще трябва да се бръкнете с около 30 000 евро, за да се сдобиете с луксозните версии и на двата автомобила - Distinctive за Alfa Romeo GT и Revolution за Mazda RX-8. За разлика от почти идентичната цена обаче Alfa Romeo GT предлага задвижване от предните колела и четирицилиндров редови бензинов двигател с директно впръскване на горивото и мощност 165 к.с., докато Mazda RX-8 съблазнява със задно задвижване и ванкелов агрегат, осигуряващ мобилизирането на доста повечко конски сили - 192.
При Alfa Romeo GT моторът работи уверено, като мощността се разпределя равномерно и определено е в плюс при избора на подобно четириколесно. При рязкото ускорение обаче италианският атлет реагира малко вяло и предлага усещания, които не пасват особено на четириколесно, оборудвано с подчертано спортен двигател. Редовата “четворка” сякаш не мобилизира достатъчно тяга, за да “изстреля” иначе изключително стилното купе и в този смисъл понятията ускорение и еластичност при Alfa Romeo GT Distinctive са малко мъгляви. При всички случаи човек очаква повече от возило в този клас. За скоростната кутия също не би могло да се твърди, че предлага чудеса и революционни иновации. Като цяло обаче добрата возия на автомобила, както и балансирания звук на двигателя, донякъде компенсират тези недостатъци и превръщат Alfa Romeo GT Distinctive в добро предложение, особено за пътувания на дълги разстояния.
При Mazda RX-8 Revolution пък звукът е повече от перфектен - смело може да се твърди, че асоциацията с разярен хищник е най-подходяща. Въпреки че акустично японският спортист се налага като далеч по-представителен, това в никакъв случай не бива да ви кара да считате, че предлага кой знае колко повече тяга от своя италиански колега. Ускорението и еластичността при Mazda RX-8 Revolution също търпят критика, а гладката и безпроблемна работа на механичната скоростна кутия буквално е “съботирана” от ненужно големите и понякога дори дразнещи паузи между предавките. Като
поведение
на пътя двата автомoбила предлагат съвършено различни усещания. Alfa Romeo GT Distinctive впечатлява с “нежност”, докато Mazda RX-8 Revolution печели точки с удобство. Именно последната по категоричен начин свидетелства, че спортните амбиции могат много успешно да се съчетаят с висок комфорт и лукс. Така например окачването предлага усещане в купето, съответстващо на това при големите лимузини, но едновременно с това Mazda RX-8 Revolution реагира като класически спортен автомобил при навлизането в остри завои или пък при рязка промяна на траекторията на движение. Силен минус в салона обаче са седалките, като най-драстичният недостатък е недостатъчната латерална поддръжка, което при динамично каране с лекота би могло да издразни водача.
Alfa Romeo GT Distinctive е пълна противоположност на японското возило. Докато то изяжда дребните неравности с апетит, италианският атлет напълно отказва да се съобразява с тях, като резултатът е закономерен - усещате дори и най-малката неравност на пътя. Занчително по-твърдото окачване, закономерно предполага и много по-солидна порция спортни удоволствия. В завой Alfa Romeo GT Distinctive стои наистина изключително стабилно и многократно превъзхожда конкурента си по този показател, но по отношение на динамиката апенинският спринтьор не надвишава драстично уменията на самурая.
Силен плюс за италианците е оборудването на салона. Седалките предлагат висока позиция, перфектен комфорт и силно изразена странична поддръжка. Дори на задните места за сядане бихте се чувствали удобно, освен ако не сте професионален състезател по баскетбол, например. Тогава може и да се наложи чупка в кръста, за да избегнете съприкосновението на главата си с тавана на автомобила. Достъпът до задните седалки също е сравнително безпроблемен. Като цяло по тези показатели Alfa Romeo GT Distinctive е значително по-напред от своя японски конкурент.
Всъщност при Mazda RX-8 Revolution заемането на задните седалки си е истинска сага. Подобаваща заслуга за това имат най-вече задните врати, които са по-скоро дизайнерска атракция, отколкото елемент, улесняващ достъпа до вътрешността на автомобила. Свободата за пътниците отзад също е значително по-малка отколкото при апенинската конкуренция. Въпреки доброто “остъкление” на Mazda RX-8 Revolution, пасажерите в салона се чувстват в известна степен като “вградени” поради специфичното оформление на интериора.
Като цяло може да се отбележи, че всеки от двата автомобила има свои плюсове и недостатъци. За Alfa Romeo GT Distinctive би могло да се каже, че не е перфектният автомобил, но определено като едно от най-новите творения на концерна представлява екзотична смес между атрактивна външност и добро поведение на пътя. Малко мудната работа на двигателя обаче в съчетание с доста твърдото окачване донякъде намялява очарованието на апенинското четириколесно.
При Mazda RX-8 Revolution списъкът с мечтаните промени също остава отворен за дописване, като един от подходящите моменти за размисъл в тази насока е по време на някой от честите престои на бензиностанциите, за да “нахраните” с гориво японското си тамагочи на четири колела... Замисленото ви изражение обаче няма да даде повод на по-завистливите да се порадват, тъй като същите ще бъдат прекалено заети да съзерцават шикозното излъчване на спортното ви возило!
Технически характеристики
|
||
|
Mazda RX-8 Revolution
|
Alfa Romeo GT 2.0 JTS Distinctive
|
Мощност
|
192 к.с.
|
165 к.с.
|
Ускорение от 0 до 100 км/ч
|
7.7 сек.
|
9.1 сек.
|
Еластичност
|
16.6 сек.
|
13.1 сек.
|
Максимална скорост
|
223 км/ч
|
216 км/ч
|
Среден разход на гориво
|
7.2 л/100 км
|
6.1 л/100 км
|
Спирачен път от 100 км/ч
|
39 м
|
41 м
|
Базова цена за страни от ЕС
|
28 700 евро
|
29 450 евро
|
Станислав Гавазов
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА