Last news in Fakti

12 Септември, 2015 09:30 47 708 13

Два неизвестни факта за "първото" автомобилно огледало

  • огледало-
  • автомобили
Два неизвестни факта за "първото" автомобилно огледало - 1
В Индианаполис има музей, посветен на знаменитото състезание "500-те мили на Индианаполис". Именно там може да се види първото в историята огледало за обратно виждане. Или поне така пише на експоната. Истината обаче е малко по-различна.
Пред вас е ярко жълтия болид Marmon, пилотиран навремето от Рей Харун. Точно този болид печели първото състезание "500-те мили на Индианаполис" през 1911 година. Изтъкваната причина за победата на Харун е, че той се отказва от навигатор, като го заменя с малко правоъгълно огледало, закрепено на предния капак на автомобила. Харун има и късмет, защото неговия различен Marmon е одобрен от комисарите на състезанието.
 
В цялата тази история обаче има, така наречени два секретни факта: 1) това не е първото огледало за обратно виждане; 2) "хитростта" на Харун въобще не сработва по време на надпреварата.
 
Дайте като за начало да започнем да разглеждаме втората точка. Логичен е въпросът: Как така смяната на навигатор с огледалото не е проработила? Още по онова време пистата Индианаполис Мотор Спидуей е известна с прозвището си "Тухленият двор". И това название не е случайно. Първоначално трасето е било покрито изцяло от керпичени блокчета, а всеки от нас знае какви вибрации предизвиква подобна настилка, дори и в съвременните автомобили. А в случая говорим за състезателен автомобил с изключително твърдо окачване, при това от началото на миналия век. И поради тези причини впоследствие е доказано, че иновацията, която Харун вгражда в болида си е била напълно безполезна. Единствено по-лекото тегло на автомобила му е помогнало да спечели.
Сега по първата точка. Съвсем не е вярно, че споменатото огледало за обратно виждане е първото в света. Има едно малко уточнение и то е, че огледалото на жълтия болид Marmon е първото, монтирано на състезателен автомобил. Иначе огледала за обратно виждане са съществували още в края на 19 век, но те са били монтирани на каляски, теглени от коне. Даже Харун признава, че е заимствал иновацията от двуколка теглена от кон. Ако говорим за моторизирани превозни средства, то първите описани огледала за обратно виждане са в книгата на Дорти Левит "Жената и автомобила", излязла от печат през 1906 година. Това по никакъв начин не лишава Харун от заслугите му в автомобилния спорт, но не той е откривателят на автомобилното огледало. Иначе първият патент за огледало за обратно виждане на автомобил е направен чак през 1921 година от Елмер Бергер.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Андрети

    1 0 Отговор
    Не е павирания а тухления. И сега на финала има ивица тухли.
  • 2 Марто

    3 0 Отговор
    Много интересна и любопитна статийка, Поздравления;
  • 3 Ото

    5 0 Отговор
    Много ме радва болида му. Интересна статийка.
  • 4 Skier

    1 0 Отговор
    Супер интересен материал. Евала.
  • 5 onq s konq

    0 5 Отговор
    На мен огледало за назад не ми трябва.Не стига че се мотаят в краката на БМВ-то ми,ами като ги задмина-да ги гледам в огледалото какви са хубавци:)И ми писна докато чакам на светофарите разни "доброжелатели" да ме подсещат със жестове че съм забравил да си отворя страничните огледала.

    Коментиран от #7, #10

  • 6 хаха

    3 3 Отговор
    На мен пък БМВ ми харесват какви фарове имат в огледалото ми са много готини

    Коментиран от #11, #12

  • 7 хихи

    4 0 Отговор

    До коментар #5 от "onq s konq":

    Аз на баничарката като и запаля двигателя и огледалата се отварят сами.Ти бягай при вносителя да ти активират тази екстра,че иначе много ти смотано бмв..то.Ако не са ти ел.си ги бутай с една пръчка през прозореца.
    Статийката е интересна.
  • 8 смолата

    6 0 Отговор
    Аз пък си представям състезание до кафето със съответния собственик на БМВ. Докато отвори огледалата, че да не му одраскат безценната боица, докато извади чистачките от жабката, че са му бош, а на село се краде, докато свърже клемите на акумулатора, че тия убави дневни светлини имат отечка и докато сипе 3лв. газ то ще си стане време за вечеря. А колега (хихи), как се активират ектрите на БМВ 316 88г ?

    Коментиран от #13

  • 9 Волен Сидеров

    0 4 Отговор
    ако караш кенефа оооо ,то ще видиш като пристигнеш до кафето как тоа с бмв си пие кафето,е може и да не видиш от пушека който излиза от твоят кенеф 0000-за аудито ти става въпрос да не си помислиш друго.
  • 10 хмйж

    0 1 Отговор

    До коментар #5 от "onq s konq":

    май вече си намерил точния кон?
    преди май нещо ги плюеше бмв, или се лъжа?
  • 11 хжб

    0 0 Отговор

    До коментар #6 от "хаха":

    тва са емблемите на 0000!
  • 12 666

    0 0 Отговор

    До коментар #6 от "хаха":

    Уби го!😂😂😂😂
  • 13 666

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "смолата":

    Хахахаха евала добре го каза😂😂😂😂👌