Предисторията на модела Rio започва от японската компания мини. Всички сме виждали симпатичното Mazda 121, но малцина знаят, че именно на нейната база е построен предшественикът на Rio, наречен Avella Delta. Корейците залагат доста на експорта на Avella, но ниското качество на изработка води до провал в продажбите и скоро след това моделът е спрян от производство. През 1999 година автомобилът е радикално обновен, при това без помощта на японците. Новият модел излиза на пазара под името Rio. През 2000 година градската кола е показана в Чикаго и Женева. След прекратяване на сътрудничеството между Mazda и KIA корейската компания преминава в ръцете на Hyundai и излиза от финансовата криза. Въпреки това Rio не предизвиква особен интерес сред претенциозните европейски купувачи. Сега на ход е второто поколение на компактната корейска кола - автомобил, коренно различен от предшественика си. Новото Rio се предлага у нас във версия хечбек, а гамата от двигатели включва два бензинови и един дизелов агрегат. Тестът, който екипът ни направи бе на 1.6-литровата бензинова модификация, разполагаща с най-ниско ниво на екипировка LX base.
Екстериор
Значителните промени засягат най-вече външния вид на автомобила. Новите форми го правят да изглежда далеч по-компактен и “стегнат”. Габаритите на автомобила са се увеличили на височина (+50 мм.) и ширина (+15 мм.), но са намалели незначително що се отнася до общата дължина (-250 мм.). Предните и задни светлини са основно преработени, като дори и за лаик е видна приликата с новото поколение на Astra. Въпреки заимстването на някои елементи от европейски модели, Rio не е лишена от индивидуалност. Заоблената задна част идеално завършва стилната линия, започваща от предния капак. Фаровете са абсолютно гладки, като ефективното разпределение на светлината става благодарение на профилираните отражатели. Пластмасовите брони са изработени от малко по-качествени материали и са боядисани изцяло в цвета на купето. Те са на достатъчна височина от асфалта, като по този начин обезпечават автомобила с по-добра проходимост. Като цяло екстериорът не блести с иновации, но е далеч по-поносим от този на предшественика.
Интериор
Евтините материали отново се набиват на очи, но всеки специалист ще забележи доста подобреното качество на сглобката. Арматурното табло е максимално опростено, без излишен авангардизъм, но уредите са информативни и изцяло аналогови. Новост се забелязва в централната конзола, която вече е завъртяна леко към водача подобно на BMW. Това решение само по себе си е дори морално остаряло, но в салона на компактното автомобилче не стои зле. Седалките са твърди, но не са неудобни. Единственият им недостатък е доста слабо изразената странична поддръжка.
Вече стана дума, че автомобилът е с намалена дължина. Това не се е отразило въобще на пространството в салона, дори напротив. Мястото за пасажерите отзад е по-голямо от това на предшественика. Все пак тези сантиметри трябва да се компенсират отнякъде. Решението е да се отнеме част от обема на и без това малкия багажник. Сега той е 372 литра, но предвид факта, че задната седалка е асиметрично делима и това, че все пак Rio е градска кола, може да се преживее. Още един недостатък се крие в сгъването на задната седалка. По принцип това действие се извършва много лесно, но за да стане подът абсолютно равен малките подглавници трябва да се махнат. Видимостта напред и назад е отлична, като единственият проблем е скосената “муцуна”, която може да доведе до трудности при маневриране на малки пространства. Всъщност заради тъй желаното подобряване на капковидната форма и респективно на обтекаемостта, последното е присъщо за 90 % от новите автомобили от малките класове.
Двигател и ходови характеристики
1.6-литровият бензинов агрегат е снабден с по четири клапана на цилиндър, икономичен е, а най-голямото му предимство му е изключително безшумната работа. Агрегатът е разработен на базата на т.нар. многоточков инжекцион (multi point injection) и е снабден с два разпределителни вала. Въпреки това еластичността и най-вече доускорението при високи скорости не са на върхово ниво. Това съвсем не значи, че моторчето не е пъргаво. Стартът му е отличен, което е от основно значение за градски автомобил, какъвто на практика е Rio.
Впечатление правят системите за безопасност. Освен въздушните възглавници автомобилът е оборудван с ABS и EBD, което до голяма степен определя и стабилността при мокър асфалт. Окачването е здраво и максимално опростено. Отпред то е от типа MacPherson, а отзад - стандартни носачи и пружини. Хубавото е, че е лесно за сервизиране, но това едва ли ще ви се наложи скоро. Като цяло окачването е яко и идеално пригодено за нашите пътища.
Цена
Тя не се различава съществено от тази на основните конкуренти. За парите си ще получите надежден, максимално опростен нов автомобил, с прилично качество на изработка. Опциите предвид крайната цена обаче са повече, което е предпоставка за повишаване на комфорта. Най-важното обаче е, че освен същото моделно име новата корейска разработка окончателно е скъсала с познатото ни доскоро Rio.
KIA Rio 1.6 16V CVVT LX base
|
Плюсове
|
1. Екстериорът на новото Rio е доста по-добре изглеждащ от този на предшественика му. |
Минуси
|
1. Твърдите седалки не са снабдени с достатъчно изразена странична поддръжка, а трансформацията на задните не е оптимизирана напълно. 2. Доускорението на горните предавки е мудно. 3. Заради силно скосения преден капак габаритите не се виждат от мястото на водача, въпреки настройките на седалката. |
KIA Rio 1.6 16V CVVT LX base
|
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
четирицилиндров
четири клапана на цилиндър |
Работен обем
|
1 599 куб. см.
|
Максимална мощност
|
82 Kw/112 к.с. при 6 000 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
146 Нм при 4 500 об/мин.
|
Скоростна кутия
|
механична, петстепенна
|
Степен на сгъстяване
|
10.0:1
|
Маса на единица мощност
|
10.4 кг/к.с. (14.3 кг/Kw)
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
3 990 1 695 1 470 |
Междуосие
|
2 500
|
Маса, кг
|
1 169 |
Допустимо натоварване, кг
|
411
|
Обем на багажника, л.
|
372 - 1 007
|
Вместимост на резервоара, л
|
80
|
Разход на гориво: |
8.4 л/100км
5.4 л/100км 6.5 л/100км |
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек |
10.2
|
Максимална скорост
|
190 км/ч
|
Гуми
|
185/65 R14
|
Спирачки:
отпред отзад |
дискови, вентилирани барабанни |
Цена на автомобила
|
|
Цена/лв. | 24 431 |
Базово оборудване
|
ABS+EBD, климатик, въздушна възглавница за водача, газови амортисьори, сервоусилител на волана, централно заключване, четири ел. стъкла, аудиоподготовка + четири високоговорителя окабеляване и антена, допълнителни фарове за мъгла, имобилайзер, оборотомер, филтър за въздуха в купето, предопредителен сигнал за забравени светлини, ел. регулиране на фаровете по височена от мястото на водача, регулиране на волана по височина, тонирани стъкла, трета стоп светлина, енерго-абсорбиращи брони, чистачка на задното стъкло, асиметрично делима задна седалка, предпазни колани с пиротехнически механизъм, допълнителни калобрани за всички колела, щора над багажното отделение, стандартно резервно колело, поставки за чаши и др.
|
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС
|
KIA Rio 1.6 16V CVVT LX base
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
HYUNDAI GETZ
|
|
Работен обем
|
1 594 см3
|
Мощност
|
77 кВт/105 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
146 Нм
при об/мин 3 200 |
Габарити, мм
|
3 810/1665/1495
|
Ускорение
|
9.6 сек
|
Максимална скорост
|
180 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
8.9 л/100 км 5.4 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
23 986 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ABS
|
серийно
|
Еърбег, 1 бр. |
серийно
|
Климатик
|
серийно
|
MAZDA 2
|
|
Работен обем
|
1 596 см3
|
Мощност
|
73 кВт/100 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
146 Нм
при об/мин 4 000 |
Габарити, мм
|
3925/1680/1545
|
Ускорение
|
12.6 сек.
|
Максимална скорост
|
180 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
9.2 л/100 км 5.5 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
30 590 лв.
|
ABS
|
серийно
|
Еърбег, 4 бр.
|
серийно
|
Климатроник
|
серийно
|
PEUGEOT 206
|
|
Работен обем
|
1 587 см3
|
Мощност
|
80 кВт/109 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
147 Нм
при об/мин 4 000 |
Габарити, мм
|
3822/1673/1435
|
Ускорение
|
10.5 сек
|
Максимална скорост
|
198 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
9.2 л/100 км 5.6 л/100 км |
Цена на модела с ДДС: Elegance
|
24 902 лв.
|
ABS
|
серийно
|
Еърбег, 2 бр.
|
серийно
|
Климатик
|
серийно
|
Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА