Един от най-интересните модели на френското следвоенно автомобилостроене е обозначен с модификационен номер 203. Странното е, че броят на различните версии е такъв, че на практика обхваща всички класове - от двуместен кабриолет и купе, през седан, универсал и някакво шестместно подобие на ван, до товарен автомобил с товароносимост 1 100 кг. Всъщност всички тези разновидности на модела са изградени на една платформа, като само в някои случаи тя е леко удължена. Основните възли и агрегати също са идентични. На практика моделът 203 е снабден с достатъчно мощни двигатели и е с класическа концепция - предноразположен агрегат, предаващ момента на задния твърд мост. Първите екземпляри слизат от конвейера през месец януари 1944-та. Появата му пред публика обаче е умишлено забавена чак до месец декември 1947 година, а едва десет месеца по-късно автомобилът се появява в дилърската мрежа. Естествено е, че моделът е базиран на предвоенна концепция, която е успешно доразвита и в следващите модели на компанията 403 (1955 - 1967г.) и 404 (1960 - 1979г.). Първите екземпляри са във вариант седан, който е със стандартно и луксозно изпълнение. Двигателят е бензинов с горен разпределителен вал, обем 1 290 см3. и мощност 44 к.с. Трансмисията е четиристепенна, но интересното при нея е, че предавателните числа 0.763 и 0.755 (в зависимост от модификацията) позволяват достигането на максималната скорост дори и на трета предавка. Моделът 203 е първият от марката с носеща каросерия. Предното окачване е независимо с подпружинни полуелиптични ресори, докато задното е зависимо, на цял мост, като при купето, кабриолета и седана е снабдено с пружини, а при товарните версии - с ресори.Гамата е обогатена през 1948-ма, когато на парижкия автосалон са представени шестместната пътническа версия Familiale, товарното изпълнение на 203 и варианта универсал. Те се различават от седана с различно удължена база и усилени възли по окачването.
Най-интересни и маниашки обаче си остават изпълненията купе и кабриолет. Освен че са произведени в изключително ограничено количество, те са доразработени от специализираната парижка фирма “Darl “Mat” (днес подобни компании се наричат тунинг ателиета). Преработката на каросерията и нейното усилване са основна част от дейността на “Darl “Mat”. Задните калници прикриват голяма част от гумите, а обтекаемостта на предния и заден капак е значително оптимизирана. Освен с това обаче фирмата обръща внимание и на силовите агрегати. В най-яката версия “Darl “Mat” монтират двигател с обем 1 468 см3, заимстван от модела 403, като освен това добавят и механичен компресор от фирма Constantin. Надеждната конструкция и немалката за онова време мощност позволява на “Лъвчетата” с номер 203 да се докажат и на състезателните писти. Те участват в няколко от състезанията 24-те часа на Льо Ман, но най-големият успех е първото място в надпреварата 1000 езера, провела се през 1952-ра, когато финландският екипаж Ело/Нуортила се качва на най-високото място на почетната стълбичка благодарение на 203 coupe.
Днес почти не може да се срещне един модел с толкова различни модификации. Най-ценната обаче, както вече стана ясно, е версията 203 coupe, която се произвежда през периода 1953 - 1954-та и са произведени само 955 екземпляра. Сега повечето от тях са запазени и се намират предимно в частни колекции. Товарните версии още могат да се срещнат, доста поизморени, но в действие.
Технически характеристики |
Двигател: редови, четирицилиндров OHV
Работен обем: 1 290 см3 Мощност: 31 Кв. 44 к.с. при 4 500 об./мин. Скоростна кутия: механична четиристепенна
Степен на сгъстяване: 7.1:1 Диаметър на цилиндъра и ход на буталото: 75/73 мм Габарити: дължина 4 350/ ширина1 620/ височина 1 500 мм Междуосие: 2 580 мм Маса: 890 кг Максимална скорост: 115 км/ч Окачване отпред/отзад: независимо/зависимо Спирачки: барабанни и на четирите колела Предаване на момента: на задните колела Модификации: купе, кабриолет, седан, комби, шестместен универсал, товарен пикап |
Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]
Радослав СЛАВЧЕВ [email protected] |
Темите в брой 25(410) от 25.06.2005-01.07.2005 Играчка за милиони (НОВА ГЕНЕРАЦИЯ) Основателят на Daewoo се умори да живее под прикритие (КОЛИ И ПАРИ) Peugeot 309 (АВТОМОБИЛЪТ НА СТАРО: ПЛЮСОВЕ И МИНУСИ) Малкото чудо (АВТОСАЛОН) Малкият чаровник (АВТОСАЛОН) Формула 1 за любители (ПАЗАРЪТ В БЪЛГАРИЯ) От А до Я (МАНИЯ) Задокеански фарс (СПОРТ НА КОЛЕЛА) |
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА