25 Юни, 2005 08:36 2 798 0

От А до Я

  • peugeot-
  • peugeot 203

Един от най-интересните модели на френското следвоенно автомобилостроене е обозначен с модификационен номер 203. Странното е, че броят на различните версии е такъв, че на практика обхваща всички класове - от двуместен кабриолет и купе, през седан, универсал и някакво шестместно подобие на ван, до товарен автомобил с товароносимост 1 100 кг. Всъщност всички тези разновидности на модела са изградени на една платформа, като само в някои случаи тя е леко удължена. Основните възли и агрегати също са идентични. На практика моделът 203 е снабден с достатъчно мощни двигатели и е с класическа концепция - предноразположен агрегат, предаващ момента на задния твърд мост. Първите екземпляри слизат от конвейера през месец януари 1944-та. Появата му пред публика обаче е умишлено забавена чак до месец декември 1947 година, а едва десет месеца по-късно автомобилът се появява в дилърската мрежа. Естествено е, че моделът е базиран на предвоенна концепция, която е успешно доразвита и в следващите модели на компанията 403 (1955 - 1967г.) и 404 (1960 - 1979г.). Първите екземпляри са във вариант седан, който е със стандартно и луксозно изпълнение. Двигателят е бензинов с горен разпределителен вал, обем 1 290 см3. и мощност 44 к.с. Трансмисията е четиристепенна, но интересното при нея е, че предавателните числа 0.763 и 0.755 (в зависимост от модификацията) позволяват достигането на максималната скорост дори и на трета предавка. Моделът 203 е първият от марката с носеща каросерия. Предното окачване е независимо с подпружинни полуелиптични ресори, докато задното е зависимо, на цял мост, като при купето, кабриолета и седана е снабдено с пружини, а при товарните версии - с ресори.Гамата е обогатена през 1948-ма, когато на парижкия автосалон са представени шестместната пътническа версия Familiale, товарното изпълнение на 203 и варианта универсал. Те се различават от седана с различно удължена база и усилени възли по окачването.

Най-интересни и маниашки обаче си остават изпълненията купе и кабриолет. Освен че са произведени в изключително ограничено количество, те са доразработени от специализираната парижка фирма “Darl “Mat” (днес подобни компании се наричат тунинг ателиета). Преработката на каросерията и нейното усилване са основна част от дейността на “Darl “Mat”. Задните калници прикриват голяма част от гумите, а обтекаемостта на предния и заден капак е значително оптимизирана. Освен с това обаче фирмата обръща внимание и на силовите агрегати. В най-яката версия “Darl “Mat” монтират двигател с обем 1 468 см3, заимстван от модела 403, като освен това добавят и механичен компресор от фирма Constantin. Надеждната конструкция и немалката за онова време мощност позволява на “Лъвчетата” с номер 203 да се докажат и на състезателните писти. Те участват в няколко от състезанията 24-те часа на Льо Ман, но най-големият успех е първото място в надпреварата 1000 езера, провела се през 1952-ра, когато финландският екипаж Ело/Нуортила се качва на най-високото място на почетната стълбичка благодарение на 203 coupe.

Днес почти не може да се срещне един модел с толкова различни модификации. Най-ценната обаче, както вече стана ясно, е версията 203 coupe, която се произвежда през периода 1953 - 1954-та и са произведени само 955 екземпляра. Сега повечето от тях са запазени и се намират предимно в частни колекции. Товарните версии още могат да се срещнат, доста поизморени, но в действие.

Технически характеристики

Peugeot 203

Двигател: редови, четирицилиндров OHV

Работен обем: 1 290 см3

Мощност: 31 Кв. 44 к.с. при 4 500 об./мин.

Скоростна кутия: механична четиристепенна

Степен на сгъстяване: 7.1:1

Диаметър на цилиндъра и ход на буталото: 75/73 мм

Габарити: дължина 4 350/ ширина1 620/ височина 1 500 мм

Междуосие: 2 580 мм

Маса: 890 кг

Максимална скорост: 115 км/ч

Окачване отпред/отзад: независимо/зависимо

Спирачки: барабанни и на четирите колела

Предаване на момента: на задните колела

Модификации: купе, кабриолет, седан, комби, шестместен универсал, товарен пикап

* данните са за версия седан


Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]

Технически характеристики
Peugeot 203

Двигател:
редови, четирицилиндров OHV

Работен обем:
1 290 см3

Мощност:
31 Кв. 44 к.с. при 4 500 об./мин.

Скоростна кутия:
механична четиристепенна

Степен на сгъстяване:
7.1:1

Диаметър на цилиндъра и ход на буталото:
75/73 мм

Габарити:
дължина 4 350/ ширина1 620/ височина 1 500 мм

Междуосие:
2 580 мм

Маса:
890 кг

Максимална скорост:
115 км/ч

Окачване отпред/отзад:
независимо/зависимо

Спирачки:
барабанни и на четирите колела

Предаване на момента:
на задните колела

Модификации:
купе, кабриолет, седан, комби, шестместен универсал, товарен пикап

* данните са за версия седан


Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]
 

Темите в брой 25(410)
от 25.06.2005-01.07.2005


Играчка за милиони
(НОВА ГЕНЕРАЦИЯ)


Основателят на Daewoo се умори да живее под прикритие
(КОЛИ И ПАРИ)


Peugeot 309
(АВТОМОБИЛЪТ НА СТАРО: ПЛЮСОВЕ И МИНУСИ)


Малкото чудо
(АВТОСАЛОН)


Малкият чаровник
(АВТОСАЛОН)


Формула 1 за любители
(ПАЗАРЪТ В БЪЛГАРИЯ)


От А до Я
(МАНИЯ)


Задокеански фарс
(СПОРТ НА КОЛЕЛА)



Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА