Skoda 1000MB

Публикувана: 5 Февруари, 2005 22:29
4 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 4808
ШРИФТ ПЕЧАТ

Когато заговорим за марката Skoda асоциациите ни са свързани най-вече със соцпродукцията на тази прочута чешка фирма. Историята й обаче започва по времето на Австро-Унгарската империя, а днес компанията е в ръцете на немците от VAG. Продукцията, произвеждана по време на социализма все пак остава в автомобилните анали, а темата на този материал е свързана именно с автомобил, появил се на бял свят през времето на този утопичен строй. Годината, когато екземплярът на Здравко слиза от конвейера, е 1968. От създаването на компанията да този момент са минали доста години и просперитетът е видим. Животът на Skoda започва през 1903 година. Първоначалната дейност на фирмата е свързана с изработката на различни двигатели. След края на Първата световна война заводът се оказва в територията на Чехия, през 1924-та се появява и първият автомобил. Той е точно копие на известната по това време Hispano-Suiza H6. Чак след края на Втората световна война обаче фирмата се ориентира към производството на масови автомобили. След легендарната Octavia се появява един модел, който изглежда далеч по-модерно за онези години. Той носи обозначението 1000 МВ. Този автомобил става доста популярен, но днес от него са останали сравнително малко бройки.

Повечето от тях безмилостно гният захвърлени на най-различни места. Има и такива обаче, които са си намерили майстора, т.е. попаднали са в добри ръце и днес продължават да радват окото на запаления ретро маниак. Автомобилът, който ни гостува в този брой, е един от малкото късметлии, запазили оригиналния си външен вид и впечатляващи с перфектно техническо състояние.

Агрегатът на соцвозилото е разположен отзад, редови четирицилиндров е, а работният му обем е едва 998 см3. Мощността е само 42 к.с., но те са напълно достатъчни да "теглят" малкото купе. Скоростната кутия е четиристепенна, синхронизирана и предава въртящия момент на задните колела посредством чупещи се полуоси. Интерес представлява окачването, което вече е независимо, пружинно, както отпред, така и отзад.

Предният отсек служи основно за багаж, но под него е интегрирано специално "чекмедже" в което се намира резервната гума. Още едно странно решение е свързано с местоположението на гърлото на резервоара. То е разположено на предния десен калник, като капачката представлява емблемата на колата.

Салонът е максимално опростен, но комфорт в него не липсва. И четирите малки триъгълни странични прозорци се отварят, като предните посредством машинка, а задните са само на панти. Акумулаторът се намира под задната седалка - решение, което се използва доста след свалянето на модела от производство. Всички уреди са аналогови, отделни за различните показатели. Странното е, че лампата за маслото светва и когато има спад в нивото на спирачната течност - факт, който ако не е известен на водача, би могъл да му създаде сериозни главоболия.

Днес чешката антика е на 32 000 реални километра, боята й е оригинална, като единствено подменени са гумите. Автомобилът е редовен участник във всички прояви на БАК "Ретро", а през останалото време се съхранява в гараж.

Технически характеристики
Skoda 1000 MB (1968 г.)
Двигател
редови четирицилиндров.
Работен обем
998 см3
Мощност
42 к.с.
Скоростна кутия
механична четиристепенна
Окачване отпред и отзад
независимо
пружинно
Спирачки
барабанни и на
четирите колела
Ел. Инсталация
PAL 12V


Радославъ СЛАВЧЕВЪ
rslavchev@avto.bg

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка