Липсващите ограничения на скоростта са визитна картичка на германските магистрали по света. Тези уникални съоръжения обаче са много повече от състезателни писти за цивилни пилоти.
Официалната история на немския аутобан започва на 23 септември 1933 г. На този ден Адолф Хитлер забива лопатата си в почвата край Франкфурт и обявява началото на строителството на национална пътна мрежа. В действителност обаче всичко започва доста по-рано и на съвсем друго място.
Строителството на първия пътен участък, който отговаря на определението за магистрала, стартира през 1913 г. по проект от 1909-а. Първата световна война паузира строежа, който е завършен чак през 1921 г. 10-километровата затворена отсечка се използва за изпитания и състезания и по-късно става част от аутобана А-115.
Между 1929 и 1933 г. по инициатива на кьолнския кмет Конрад Аденауер са построени още няколко високоскоростни пътища, които свързват подопечния му град с Бон и Дюселдорф. Още тогава по новите магистрали може да се кара със скорост 130 км/ч, макар че малко автомобили вдигат повече от 60.
През 1926 г. е изготвен внушителен проект с обем над 70 тома за федерална пътна мрежа с дължина 22 000 км, но в съсипаната от Първата световна война Германия няма достатъчно средства за толкова мащабно строителство.
Планът е отхвърлен и от Националсоциалистическата работническа партия на Германия, чийто лидер Адолф Хитлер провъзгласява аутобаните за приоритет още с идването си на власт през 1933 г. Планът на нацистите подозрително прилича на проекта от 1926-а, но е представен като идея на фюрера, родена през 1924 г., когато той лежи в затвора.
Магистралите на Третия райх са предназначени за леки коли, въпреки че по онова време малцина немци могат да си позволят собствен автомобил, а за военни нужди има добре разлита железопътна мрежа. Строителството на аутобани обаче осигурява огромен брой работни места и стартира едновременно в 22 провинции на страната.
През първите години строежът върви много бавно. С кирки и чукове не се напредва бързо, а недостигът на техника е катастрофален. Първият готов участък е открит чак през май 1935 г., но след това колелото се завърта и в навечерието на Втората световна война Германия вече може да се похвали с 3 300 км пътища, свързани в мрежа. След избухването на войната повечето немци са мобилизирани в армията и в строителството на магистрали са впрегнати военнопленници и концлагеристи.
На аутобана се допускат автомобили с максимална скорост над 60 км/ч. Движението на транспортни средства с животинска тяга и велосипеди е забранено. След началото на Втората световна война с цел икономия на гориво е въведено ограничение от 100, а по-късно и 80 км/ч. През 1943 г. плътността на трафика става толкова рехава, че по магистралите позволено карането на колело, а някои участъци са използвани като самолетни писти.
Още от самото начало при строителството на немските аутобани се отделя огромно внимание на хомогенния им стил, както и на запазването на ландшафта и природата. Основно изискване е строежът да се вписва в съществуващия пейзаж с минимално вмешателство. Всички мостове и надлези са проектирани в стила на провинцията, в която се строи.
В проектите са заложени изисквания за плавни завои, които да не позволяват на водачите да се унасят и да губят концентрация по време на дългите пътувания. Подобна концепция позволява да се икономисва от сложни инженерни конструкции и да се мине само с човекочасове - неизчерпаем ресурс в нацистка Германия. Следвоенното строителство е подчинено на други принципи, но високата скорост си остава основна цел на проектантите.
Общата дължина на магистралите в Германия към 2016 г. е 12 993 км. От 2009-а върви мащабна програма за реконструкция и разширяване на най-натоварените участъци. Огромно внимание се обръща на безопасността. По аутобаните са инсталирани над 16 000 телефона за връзка с аварийните и спасителни служби. Въпреки развитието на мобилните мрежи от тези стационарни устройства се приемат около 700 обаждания всеки ден.
Стане ли дума за немска магистрала, най-любопитен за автомобилистите си остава въпросът с ограниченията на скоростта. Противно на някои легенди от шофьорския фолклор такива има, при това педантично описани. Автобуси с правостоящи пътници и мотоциклети с ремаркета могат да се движат с максимум 60 км/ч. Ограничение от 80 км/ч важи за возила с допустимо тегло над 3.5 с изключение на леки коли, камиони, автомобили с ремаркета и автобуси. Със 100 км/ч могат да се движат автобуси и леки коли с ремаркета, които имат специално разрешение за това или сертификат.
На отделни места важат временни ограничения, свързани с намаляването на шумовите замърсявания през нощта или сезонните промени във времето. Препоръчителната скорост по немските аутобани е 130 км/ч. Отговорност за превишаването ѝ обаче се носи само в случай, че стане причина за пътнотранспортно произшествие.
По почти половината немски аутобани липсва ограничение на максималната скорост. Германците са необичайно емоционални, когато трябва да защитават правото си да натискат педала на газта до ламарината. Всички публични предложения за въвеждане на ограничения предизвикват вълни от протести сред обикновените немци.
Еколози и "зелени" неведнъж са опитвали да се преборят за намаляване на скоростта по немските магистрали и през годините са лобирали многократно за въвеждане на ограничения в експериментална цел. Измерванията обаче така и не са установили значима зависимост между скоростта и вредните емисии, в резултат на което въпросът се замита под килима, докато някой природозащитник не се сети да го рециклира с политически цели.
Обединението на двете Германии през 1990 г. създава някои проблеми по магистралите. До онзи момент в ГДР може да се кара най-много със 100 км/ч и внезапната поява на мощни и бързи коли в комбинация с липсата на ограничение на максималната скорост водят до лавина от смъртоносни катастрофи. За 10-ина години обаче ситуацията се нормализира, а неумолимата статистика показва, че аутобаните са едни от най-сигурните пътища по света. Пътните полицаи са безкомпромисни и още от 50-те години на миналия век разполагат с коли, с които могат да настигнат всеки нарушител.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Фюрера
Коментиран от #4, #6, #36
11:05 06.03.2017
2 Патето Яки
11:54 06.03.2017
3 МАНАФА
11:56 06.03.2017
4 filo
До коментар #1 от "Фюрера":
Подкрепям. Германия се превръща от воидеща техническа нация в циганска махала. Фюрера се обръща в гроба. Вместо да се води политика за поддържане на расовата чистота молоумницата Меркел продължава да съсипва тази велика страна, като приютява разни получовеци.Коментиран от #54
12:03 06.03.2017
5 уеишг
Коментиран от #7, #13, #39, #57
12:09 06.03.2017
6 Оня
До коментар #1 от "Фюрера":
Не зная велик ли е Хитлер или не, но Баце е превелик! неговите МАГИСТРАЛИ! МАГИСТРАЛИ! МАГИСТРАЛИ! приличат на девиза на Митьо Пищова - Манекенки, манекенки, манекенки!, тоест, тъкмво се направят нови и веднага почват ремонтите по тях... И пак бюджета налива милиони за "усвояване"? Вероятно ако германците си правеха пътищата толкова често като у нас, нямаше да стигнат до никъде? чудното е изобщо, че ние изобщо караме коли по тия пътища? ние сме по-велики, защото с бараки втора и трета употреба, успяваме да шофираме в тая дива пътна джунгла и въпреки всичко, катастрофите са малко, пу да няма никакви!12:10 06.03.2017
7 Трол
До коментар #5 от "уеишг":
Я пак за танковете без вериги как вървяло само по "ролки" :):):):)Коментиран от #9
12:30 06.03.2017
8 me be re
По "Хемус" пътува често и ми падат пломбите при скорост над 90 км/ч. И постоянно е в ремонт. . .
12:42 06.03.2017
9 toho
До коментар #7 от "Трол":
човека е виждал танк в музея а не в движение!!13:07 06.03.2017
10 Гошо
13:16 06.03.2017
11 Morgoth
13:26 06.03.2017
12 Снайпериста
Коментиран от #20
13:27 06.03.2017
13 ГОШО
До коментар #5 от "уеишг":
ХАХАХАХАХА, МОЛЯ СМЯХ!!!Ти имаш ли представа как се задвижва танк?13:39 06.03.2017
14 учител
13:42 06.03.2017
15 tost
Пич,да не си мислиш че веригите на танка се сменят като на лека кола. Махни си гумите и направи едно кръгче с колата си,за да разбеш за какво става въпрос ;)
Коментиран от #21
14:13 06.03.2017
16 Хайл
Ако имахме и ние такива политици щяхме да сме на светлинни години от сегашното положение.
Коментиран от #40
14:18 06.03.2017
17 Vasik Atanasova
го е направил както трябва
всичко е запазено
има и сгради който и да ги бомбандираш не се срутват
Хитлер е гения на 20 век
14:20 06.03.2017
18 кроко
Коментиран от #37
14:40 06.03.2017
19 Гошо
Въпросът е кой е финансирал Германия, и за какво са я подготвяли.
Или има все още хора, които мислят че Германия е птица Феникс.
14:52 06.03.2017
20 НикиД
До коментар #12 от "Снайпериста":
.....НО се появиха онези с ватенките и галошите и над цяла източна Европа настана тъмнина! иначе кво да коментирам да тичаме в противоположни посоки ,пак не можем ги стигна и след сто години... историята на възхода на Фюрера показва, че не е нужно да си най-големия гений в областта на икономиката или финансите за да оправиш една страна. с няколко елементарни логични стъпки Хитлер успява за няколко години да превърне една банкрутирала и разграбена страна във военна и икономическа сила номер едно. ЖАЛКО просто, че всичко това е проиграно и днес германците са най-големите плужеци в Европа....Коментиран от #23, #25
15:21 06.03.2017
21 НикиД
До коментар #15 от "tost":
имало е такива танкове, като например съветския БТ-7, лек танк , на който веригите са му се махали и е можел да се движи на колела. не съм чувал обаче германците да си имали такива идеи.15:26 06.03.2017
22 партизанин
Коментиран от #24
15:27 06.03.2017
23 Соломон Вагенщайн
До коментар #20 от "НикиД":
Червения еврейски интернационал командва в световен мащаб,за което сме виновни всички ние. България е важно гео-политическо и стратегическо място и тук не им е нужно население а болни,но живи лумпени за да ги обслужват.15:34 06.03.2017
24 НикиД
До коментар #22 от "партизанин":
и понеже гледам , че се развиват разни теории за птици феникс и някакви тайнствени спонсори и финансисти ,които били помогнали на Германия да се възстанови..... едно от първите неща, които прави Фюрерът е да откачи Германия и нейната валута от бандитските еврейски международни банки и финансови институции, които до ден днешен държат като заложници цели държави, включително и нашата. естествено Германия си е Германия, имали са фабриките имали са технологиите, имали са качествен материал и е бил небходим просто човека, който да вкара машината в релсите. всичко друго са разни глупости и и измишлъотини....Коментиран от #32, #58
15:41 06.03.2017
25 партизанин
До коментар #20 от "НикиД":
Всичко това е създадено с финансиране от вън. Американски заводи(например на "Форд") работят в Германия през цялото време, дори са бомбардирани от своите и получават компенсации за това.Цялата Втора Световна война е финансирана и дирижирана (както и Наполеон, революции, Първата Световна и др. Победителите , са все едни и същи - финансиращите, раздавачите на кредити.15:46 06.03.2017
26 пет
16:21 06.03.2017
27 ТИР
Коментиран от #28
16:31 06.03.2017
28 БЪЛГАРИН
До коментар #27 от "ТИР":
В БГ уж с 7см хасфалт обаче само така се казва иначе я има 2-3 см я не и с най долнопробните и нискокачествени матеряли се прави всичко за да се краднат евро средства.И затова ли плащаме данъци винетки гражданска...16:58 06.03.2017
29 БЪЛГАРИН
Коментиран от #30
17:00 06.03.2017
30 БЪЛГАРИН
До коментар #29 от "БЪЛГАРИН":
Лично съм виждал запълват дупки и още не са си тръгнали те са се вдлъбнали-некачествен ремонт,отделно защо има шахти по средата на бълевардите и най вече защо са толкова некадърно направени че трябва да караш на зигзаг за да ги избягваш.В Германия дали е така?!17:03 06.03.2017
31 аааааааа
17:05 06.03.2017
32 Крилья Советов
До коментар #24 от "НикиД":
Ти си много объркан човек. Хитлер е обикновен популист, който привлича вниманието на тълпите, а неговите покровители решават да му дадат възможност. Иначе щеше да си пие в самотната мюнхенска бирария и да се радва на новосъздадената си партийка с цели 9 членове. Германия е с огромни ресурси не заради Хитлер, магистралите не са построени от Хитлер - той само решава въпроса с голямата безработица, съвременните достижения на немската държава не се дължат на стария австриец. Безспорно, всички, които са си имали работа с него, са го подценили. Безспорно, има доста заслуги за уважението към Германия и за добро или лошо е оставил следа в световната история.Ти се радваш на Хитлер и нацизма като на нещо хубаво. България е била някакъв смешен съюзник на Германия - предимно аграрна страна, с единствено по-съществено производство, което интересува германците - тютюн. Нацизмът обаче утвърждава германската раса като господар, а всички останали ѝ служат. Какво мислиш, че би те очаквало в такъв свят? Да бъдеш роб на нацисткия режим. Не си германец, русокос, светлокож, със сини очи. Ако Германия беше смазала СССР, постепенно щеше да се разправи и със съюзниците си в Европа - Италия, Унгария, Румъния, Финландия, България.
Коментиран от #59
17:38 06.03.2017
33 Gost
Коментиран от #34
17:41 06.03.2017
34 Rldik
До коментар #33 от "Gost":
Голяма боза е в главите ви момчета относно Хитлер. Човекът е награждаван два пъти през Голямата война и е бил обгазен с иприт, което го е мъчило до последно. Германия след края на WW1 e една разгромена и осакатена, към територии, промишленост, армия и т.н. държава. На ръба на гражданската война е. Всяка партия си има паравоенни образования /ама вие сте чували само за "кафявите ризи" / В един момент паравоенните са били повече от официалните въоръжени сили. Хитлер не само че изправя Германия на крака, но я превръща в една от най-бързо развиващите се икономики на времето си. Колкото до танковете / бронирани машини/, които са могли да се движат по шосета Такива са имали руснаците и защо ли, след като почти не са има ли шосейна мрежа ? За малко вместо в Нюрнберг да съдят Германия, в някой руски град щяха дя съдят СССР. Днес малко се говори за това, че си поделиха Полша, че немската тактика за "блицкириг" е разработена съвместно с Червената армия, че Литва, Латвия ,Естония, Финландия и др. са в ръцете на СССР преди Хитлер да помисли да ги напада. Историята пишат победителите. А ние едва сега започваме да разбираме колко са ни лъгали.18:32 06.03.2017
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Васил
До коментар #1 от "Фюрера":
Хитлер е мислел за народа си,и е тръгнал срещу враг номер едно на цялото човечество ЕВРЕИТЕ които хвърлят милиарди долари за да променят историята.Той се изправя срещу фамилиите РОДШИЛД и РОКФЕЛЕР . ПАМЕТНИК ЗА ВЕЛИКИЯ ФЮРЕР !Коментиран от #41
19:38 06.03.2017
37 мишо
До коментар #18 от "кроко":
Кроко.тач магистрала кадето приказваш нее от хитлер а от комунизма.и тва ако не ти е познато не е асвалт ами са бетонни плоскости.не е мислено за високи скорости.обаче тая магистрала до 2020 трябва да е комплект готова.и все пак не забравяй че винетката е за магистралите а не както в бг и на междуселските.19:47 06.03.2017
38 Пич
19:50 06.03.2017
39 ролка
До коментар #5 от "уеишг":
Е,пич вдигна ми настроението хубаво-когато моторът на колата ти почне да се задвижва от ролките то тогава танка ще може да се движи без верига,а само по ролки.Не само движението но и завиването на танка става от веригите.20:06 06.03.2017
40 Сталин
До коментар #16 от "Хайл":
Не думай! Викаш, по времето на кайзера и Бисмарк, Германия е била жалка провинциална страна. БМВ, ИГ Фарбен и Круп все при Хитлер са създадени.20:21 06.03.2017
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Mercedes-Benz
21:31 06.03.2017
44 PlimP
22:02 06.03.2017
45 Бай ХОЙ
22:20 06.03.2017
46 Мария Николова
23:39 06.03.2017
47 ЧЪРЧИЛ
11:04 07.03.2017
48 Фюрера
18:15 07.03.2017
49 Скорпион29
Коментиран от #55
23:05 07.03.2017
50 Ahnenerbe
23:41 07.03.2017
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Бобо
09:35 19.03.2019
53 Бобо
09:39 19.03.2019
54 Dragan
До коментар #4 от "filo":
Знаете ли че в Германия 1/3 от населението са пенсионери, и няма достатъчно работна ръка, за да им плащат пенсията. Затова им трябва работна ръка09:47 19.03.2019
55 Преминаващ
До коментар #49 от "Скорпион29":
Това са преки жертви, Косвените ги изчисляват между 100-150 000 00015:25 19.03.2019
56 Преминаващ
15:42 19.03.2019
57 Чико фънка
До коментар #5 от "уеишг":
БрЪчед,ролките на танка са единствено водачи на веригите!Спри с електронните игри!!!
23:00 19.03.2019
58 SS man
До коментар #24 от "НикиД":
И най-важното,имали са и имат едни отлични гени,за разлика от нас...18:26 23.12.2019
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 1988 г
03:33 12.01.2020