Last news in Fakti

6 Март, 2017 10:55 108 221 60

Немският аутобан от Хитлер до днес

  • аутобан-
  • магистрала-
  • германия
Немският аутобан от Хитлер до днес - 1

Липсващите ограничения на скоростта са визитна картичка на германските магистрали по света. Тези уникални съоръжения обаче са много повече от състезателни писти за цивилни пилоти.

Официалната история на немския аутобан започва на 23 септември 1933 г. На този ден Адолф Хитлер забива лопатата си в почвата край Франкфурт и обявява началото на строителството на национална пътна мрежа. В действителност обаче всичко започва доста по-рано и на съвсем друго място.

Немският аутобан от Хитлер до днес
Павираното високоскоростно шосе между Бон и Кьолн

Строителството на първия пътен участък, който отговаря на определението за магистрала, стартира през 1913 г. по проект от 1909-а. Първата световна война паузира строежа, който е завършен чак през 1921 г. 10-километровата затворена отсечка се използва за изпитания и състезания и по-късно става част от аутобана А-115.

Между 1929 и 1933 г. по инициатива на кьолнския кмет Конрад Аденауер са построени още няколко високоскоростни пътища, които свързват подопечния му град с Бон и Дюселдорф. Още тогава по новите магистрали може да се кара със скорост 130 км/ч, макар че малко автомобили вдигат повече от 60.

През 1926 г. е изготвен внушителен проект с обем над 70 тома за федерална пътна мрежа с дължина 22 000 км, но в съсипаната от Първата световна война Германия няма достатъчно средства за толкова мащабно строителство.

Немският аутобан от Хитлер до днес

Планът е отхвърлен и от Националсоциалистическата работническа партия на Германия, чийто лидер Адолф Хитлер провъзгласява аутобаните за приоритет още с идването си на власт през 1933 г. Планът на нацистите подозрително прилича на проекта от 1926-а, но е представен като идея на фюрера, родена през 1924 г., когато той лежи в затвора.

Магистралите на Третия райх са предназначени за леки коли, въпреки че по онова време малцина немци могат да си позволят собствен автомобил, а за военни нужди има добре разлита железопътна мрежа. Строителството на аутобани обаче осигурява огромен брой работни места и стартира едновременно в 22 провинции на страната.

Немският аутобан от Хитлер до днес

През първите години строежът върви много бавно. С кирки и чукове не се напредва бързо, а недостигът на техника е катастрофален. Първият готов участък е открит чак през май 1935 г., но след това колелото се завърта и в навечерието на Втората световна война Германия вече може да се похвали с 3 300 км пътища, свързани в мрежа. След избухването на войната повечето немци са мобилизирани в армията и в строителството на магистрали са впрегнати военнопленници и концлагеристи.

На аутобана се допускат автомобили с максимална скорост над 60 км/ч. Движението на транспортни средства с животинска тяга и велосипеди е забранено. След началото на Втората световна война с цел икономия на гориво е въведено ограничение от 100, а по-късно и 80 км/ч. През 1943 г. плътността на трафика става толкова рехава, че по магистралите позволено карането на колело, а някои участъци са използвани като самолетни писти.

Немският аутобан от Хитлер до днес

Още от самото начало при строителството на немските аутобани се отделя огромно внимание на хомогенния им стил, както и на запазването на ландшафта и природата. Основно изискване е строежът да се вписва в съществуващия пейзаж с минимално вмешателство. Всички мостове и надлези са проектирани в стила на провинцията, в която се строи.

В проектите са заложени изисквания за плавни завои, които да не позволяват на водачите да се унасят и да губят концентрация по време на дългите пътувания. Подобна концепция позволява да се икономисва от сложни инженерни конструкции и да се мине само с човекочасове - неизчерпаем ресурс в нацистка Германия. Следвоенното строителство е подчинено на други принципи, но високата скорост си остава основна цел на проектантите.

Немският аутобан от Хитлер до днес

Общата дължина на магистралите в Германия към 2016 г. е 12 993 км. От 2009-а върви мащабна програма за реконструкция и разширяване на най-натоварените участъци. Огромно внимание се обръща на безопасността. По аутобаните са инсталирани над 16 000 телефона за връзка с аварийните и спасителни служби. Въпреки развитието на мобилните мрежи от тези стационарни устройства се приемат около 700 обаждания всеки ден.

Стане ли дума за немска магистрала, най-любопитен за автомобилистите си остава въпросът с ограниченията на скоростта. Противно на някои легенди от шофьорския фолклор такива има, при това педантично описани. Автобуси с правостоящи пътници и мотоциклети с ремаркета могат да се движат с максимум 60 км/ч. Ограничение от 80 км/ч важи за возила с допустимо тегло над 3.5 с изключение на леки коли, камиони, автомобили с ремаркета и автобуси. Със 100 км/ч могат да се движат автобуси и леки коли с ремаркета, които имат специално разрешение за това или сертификат.

Немският аутобан от Хитлер до днес

На отделни места важат временни ограничения, свързани с намаляването на шумовите замърсявания през нощта или сезонните промени във времето. Препоръчителната скорост по немските аутобани е 130 км/ч. Отговорност за превишаването ѝ обаче се носи само в случай, че стане причина за пътнотранспортно произшествие.

По почти половината немски аутобани липсва ограничение на максималната скорост. Германците са необичайно емоционални, когато трябва да защитават правото си да натискат педала на газта до ламарината. Всички публични предложения за въвеждане на ограничения предизвикват вълни от протести сред обикновените немци.

Немският аутобан от Хитлер до днес

Еколози и "зелени" неведнъж са опитвали да се преборят за намаляване на скоростта по немските магистрали и през годините са лобирали многократно за въвеждане на ограничения в експериментална цел. Измерванията обаче така и не са установили значима зависимост между скоростта и вредните емисии, в резултат на което въпросът се замита под килима, докато някой природозащитник не се сети да го рециклира с политически цели.

Обединението на двете Германии през 1990 г. създава някои проблеми по магистралите. До онзи момент в ГДР може да се кара най-много със 100 км/ч и внезапната поява на мощни и бързи коли в комбинация с липсата на ограничение на максималната скорост водят до лавина от смъртоносни катастрофи. За 10-ина години обаче ситуацията се нормализира, а неумолимата статистика показва, че аутобаните са едни от най-сигурните пътища по света. Пътните полицаи са безкомпромисни и още от 50-те години на миналия век разполагат с коли, с които могат да настигнат всеки нарушител.

Немският аутобан от Хитлер до днес


Поставете оценка:
Оценка 5 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Фюрера

    250 33 Отговор
    Хитлер е ВЕЛИК

    Коментиран от #4, #6, #36

  • 2 Патето Яки

    52 8 Отговор
    Публикувано във факти.бг: в строителството на магистрали са впрегнати военнопленници и концлагеристи. !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 3 МАНАФА

    137 22 Отговор
    ХАИЛ ХИТЛЕР.ХАИЛ АУШВИЦ.WELCOME МИГРАНТИ.
  • 4 filo

    204 18 Отговор

    До коментар #1 от "Фюрера":

    Подкрепям. Германия се превръща от воидеща техническа нация в циганска махала. Фюрера се обръща в гроба. Вместо да се води политика за поддържане на расовата чистота молоумницата Меркел продължава да съсипва тази велика страна, като приютява разни получовеци.

    Коментиран от #54

  • 5 уеишг

    15 49 Отговор
    пъвоначално Хитлер строи магистралите за придвижване на танковете и др.тежка техника в посока изток запад. Дори при някои танкове е имало индекс "А" = аутобан, преди войната на танковете виригите са се сваляли и така на ролки, по хубав път, са могли да вдига по-голяма скорост

    Коментиран от #7, #13, #39, #57

  • 6 Оня

    92 18 Отговор

    До коментар #1 от "Фюрера":

    Не зная велик ли е Хитлер или не, но Баце е превелик! неговите МАГИСТРАЛИ! МАГИСТРАЛИ! МАГИСТРАЛИ! приличат на девиза на Митьо Пищова - Манекенки, манекенки, манекенки!, тоест, тъкмво се направят нови и веднага почват ремонтите по тях... И пак бюджета налива милиони за "усвояване"? Вероятно ако германците си правеха пътищата толкова често като у нас, нямаше да стигнат до никъде? чудното е изобщо, че ние изобщо караме коли по тия пътища? ние сме по-велики, защото с бараки втора и трета употреба, успяваме да шофираме в тая дива пътна джунгла и въпреки всичко, катастрофите са малко, пу да няма никакви!
  • 7 Трол

    66 5 Отговор

    До коментар #5 от "уеишг":

    Я пак за танковете без вериги как вървяло само по "ролки" :):):):)

    Коментиран от #9

  • 8 me be re

    90 5 Отговор
    А къде сме ние ?
    По "Хемус" пътува често и ми падат пломбите при скорост над 90 км/ч. И постоянно е в ремонт. . .
  • 9 toho

    58 2 Отговор

    До коментар #7 от "Трол":

    човека е виждал танк в музея а не в движение!!
  • 10 Гошо

    73 4 Отговор
    Хитлер ако знаеше дъщеря му (Меркел) кви ги върши...щеше да се изправи от гроба
  • 11 Morgoth

    114 1 Отговор
    Който може прави магистрали, който не може слага ограничения и прави кампания "Войната по пътищата"!
  • 12 Снайпериста

    134 10 Отговор
    ПАМЕТНИК ЗА ВЕЛИКИЯ ФЮРЕР ! ВСИЧКИ ЗНАЕМ,ЧЕ ИСТОРИЯТА НЕ Е ТАКАВА ЗА КОЯТО НИ Я ПРЕДСТАВЯТ ЕВРЕИТЕ... БЪЛГАРИЯ МАЖЕШЕ ДА БЪДЕ ВТОРАТА ШВЕЙЦАРИЯ В ЕВРОПА,НО............

    Коментиран от #20

  • 13 ГОШО

    41 0 Отговор

    До коментар #5 от "уеишг":

    ХАХАХАХАХА, МОЛЯ СМЯХ!!!Ти имаш ли представа как се задвижва танк?
  • 14 учител

    29 1 Отговор
    нов глагол ,,Паузирам,,..............................
  • 15 tost

    28 1 Отговор
    До уеишг.
    Пич,да не си мислиш че веригите на танка се сменят като на лека кола. Махни си гумите и направи едно кръгче с колата си,за да разбеш за какво става въпрос ;)

    Коментиран от #21

  • 16 Хайл

    112 9 Отговор
    За никого не е тайна, че Хитлер превръща Германия от една жалка провинциална страна във велика сила и то без чужда помощ.
    Ако имахме и ние такива политици щяхме да сме на светлинни години от сегашното положение.

    Коментиран от #40

  • 17 Vasik Atanasova

    76 11 Отговор
    той каквото е направил
    го е направил както трябва
    всичко е запазено
    има и сгради който и да ги бомбандираш не се срутват
    Хитлер е гения на 20 век
  • 18 кроко

    36 11 Отговор
    Тъпите чехи имат една такава магистрала от хитлер, дето е била с бетонни панели (то и в Германия си седят), обаче малоумните чехи са лепнали отгоре асфалта и заради фугите между панелите, окачването направо ти се разкатава, ушите те заболяват от постоянното думкане и т.н. особеннов дясното платно, където са тежките тирове, е направо невъзможнода се кара. И естествено, искат винетки тия мошенници.

    Коментиран от #37

  • 19 Гошо

    35 24 Отговор
    И Васичка се показа.
    Въпросът е кой е финансирал Германия, и за какво са я подготвяли.
    Или има все още хора, които мислят че Германия е птица Феникс.
  • 20 НикиД

    55 12 Отговор

    До коментар #12 от "Снайпериста":

    .....НО се появиха онези с ватенките и галошите и над цяла източна Европа настана тъмнина! иначе кво да коментирам да тичаме в противоположни посоки ,пак не можем ги стигна и след сто години... историята на възхода на Фюрера показва, че не е нужно да си най-големия гений в областта на икономиката или финансите за да оправиш една страна. с няколко елементарни логични стъпки Хитлер успява за няколко години да превърне една банкрутирала и разграбена страна във военна и икономическа сила номер едно. ЖАЛКО просто, че всичко това е проиграно и днес германците са най-големите плужеци в Европа....

    Коментиран от #23, #25

  • 21 НикиД

    13 10 Отговор

    До коментар #15 от "tost":

    имало е такива танкове, като например съветския БТ-7, лек танк , на който веригите са му се махали и е можел да се движи на колела. не съм чувал обаче германците да си имали такива идеи.
  • 22 партизанин

    6 9 Отговор
    Гошо е прав,за птицата Феникс.

    Коментиран от #24

  • 23 Соломон Вагенщайн

    32 4 Отговор

    До коментар #20 от "НикиД":

    Червения еврейски интернационал командва в световен мащаб,за което сме виновни всички ние. България е важно гео-политическо и стратегическо място и тук не им е нужно население а болни,но живи лумпени за да ги обслужват.
  • 24 НикиД

    60 5 Отговор

    До коментар #22 от "партизанин":

    и понеже гледам , че се развиват разни теории за птици феникс и някакви тайнствени спонсори и финансисти ,които били помогнали на Германия да се възстанови..... едно от първите неща, които прави Фюрерът е да откачи Германия и нейната валута от бандитските еврейски международни банки и финансови институции, които до ден днешен държат като заложници цели държави, включително и нашата. естествено Германия си е Германия, имали са фабриките имали са технологиите, имали са качествен материал и е бил небходим просто човека, който да вкара машината в релсите. всичко друго са разни глупости и и измишлъотини....

    Коментиран от #32, #58

  • 25 партизанин

    32 12 Отговор

    До коментар #20 от "НикиД":

    Всичко това е създадено с финансиране от вън. Американски заводи(например на "Форд") работят в Германия през цялото време, дори са бомбардирани от своите и получават компенсации за това.Цялата Втора Световна война е финансирана и дирижирана (както и Наполеон, революции, Първата Световна и др. Победителите , са все едни и същи - финансиращите, раздавачите на кредити.
  • 26 пет

    23 5 Отговор
    До 45год. и малко след това, на село са ходели със свински цървули и по официални с дървени подметки.Закърпите били толкова много,че не се знаел кой е основния плат, а жените с клашници и апънджи .През втората световна война, децата са миели колите на германците за празна стъклена бутилка и малко шоколад.( Разкази от стари хора 10 и 30 набор.)Танка по черно с50- 60 км/ч върви като лодка , по асфалт или павета с тази скорост е страхотно друсане.
  • 27 ТИР

    60 4 Отговор
    Немските магистрали се правят с 70см. асфалт, в Сащ е 35см, в БГ никой не знае! В Германия винетка няма, от цената на горивото се взимат 1-3 цента на литър в повече за целта, логиката-караш тогава плащаш, от това по-разумно решение няма.... Ние ще има да чакаме...

    Коментиран от #28

  • 28 БЪЛГАРИН

    36 4 Отговор

    До коментар #27 от "ТИР":

    В БГ уж с 7см хасфалт обаче само така се казва иначе я има 2-3 см я не и с най долнопробните и нискокачествени матеряли се прави всичко за да се краднат евро средства.И затова ли плащаме данъци винетки гражданска...
  • 29 БЪЛГАРИН

    34 2 Отговор
    В София пътищата са абсолютна трагедия и много хора от други населени места викат те ни вземат от парите за да правят на софиянци.Може и да е така,но не правят нищо парите потъват някъде.

    Коментиран от #30

  • 30 БЪЛГАРИН

    41 2 Отговор

    До коментар #29 от "БЪЛГАРИН":

    Лично съм виждал запълват дупки и още не са си тръгнали те са се вдлъбнали-некачествен ремонт,отделно защо има шахти по средата на бълевардите и най вече защо са толкова некадърно направени че трябва да караш на зигзаг за да ги избягваш.В Германия дали е така?!
  • 31 аааааааа

    52 6 Отговор
    Боко - гледай какви аутобани стават, когато не се краде като за световно.
  • 32 Крилья Советов

    30 42 Отговор

    До коментар #24 от "НикиД":

    Ти си много объркан човек. Хитлер е обикновен популист, който привлича вниманието на тълпите, а неговите покровители решават да му дадат възможност. Иначе щеше да си пие в самотната мюнхенска бирария и да се радва на новосъздадената си партийка с цели 9 членове. Германия е с огромни ресурси не заради Хитлер, магистралите не са построени от Хитлер - той само решава въпроса с голямата безработица, съвременните достижения на немската държава не се дължат на стария австриец. Безспорно, всички, които са си имали работа с него, са го подценили. Безспорно, има доста заслуги за уважението към Германия и за добро или лошо е оставил следа в световната история.

    Ти се радваш на Хитлер и нацизма като на нещо хубаво. България е била някакъв смешен съюзник на Германия - предимно аграрна страна, с единствено по-съществено производство, което интересува германците - тютюн. Нацизмът обаче утвърждава германската раса като господар, а всички останали ѝ служат. Какво мислиш, че би те очаквало в такъв свят? Да бъдеш роб на нацисткия режим. Не си германец, русокос, светлокож, със сини очи. Ако Германия беше смазала СССР, постепенно щеше да се разправи и със съюзниците си в Европа - Италия, Унгария, Румъния, Финландия, България.

    Коментиран от #59

  • 33 Gost

    7 28 Отговор
    Da bate v germaniy vinetki nyama zastoto ima kasi na autobanite.kato slojat i tuk i nie nyama da imame . Taka i tryabva karas plastas pocivas ne plastas

    Коментиран от #34

  • 34 Rldik

    66 6 Отговор

    До коментар #33 от "Gost":

    Голяма боза е в главите ви момчета относно Хитлер. Човекът е награждаван два пъти през Голямата война и е бил обгазен с иприт, което го е мъчило до последно. Германия след края на WW1 e една разгромена и осакатена, към територии, промишленост, армия и т.н. държава. На ръба на гражданската война е. Всяка партия си има паравоенни образования /ама вие сте чували само за "кафявите ризи" / В един момент паравоенните са били повече от официалните въоръжени сили. Хитлер не само че изправя Германия на крака, но я превръща в една от най-бързо развиващите се икономики на времето си. Колкото до танковете / бронирани машини/, които са могли да се движат по шосета Такива са имали руснаците и защо ли, след като почти не са има ли шосейна мрежа ? За малко вместо в Нюрнберг да съдят Германия, в някой руски град щяха дя съдят СССР. Днес малко се говори за това, че си поделиха Полша, че немската тактика за "блицкириг" е разработена съвместно с Червената армия, че Литва, Латвия ,Естония, Финландия и др. са в ръцете на СССР преди Хитлер да помисли да ги напада. Историята пишат победителите. А ние едва сега започваме да разбираме колко са ни лъгали.
  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Васил

    75 5 Отговор

    До коментар #1 от "Фюрера":

    Хитлер е мислел за народа си,и е тръгнал срещу враг номер едно на цялото човечество ЕВРЕИТЕ които хвърлят милиарди долари за да променят историята.Той се изправя срещу фамилиите РОДШИЛД и РОКФЕЛЕР . ПАМЕТНИК ЗА ВЕЛИКИЯ ФЮРЕР !

    Коментиран от #41

  • 37 мишо

    11 5 Отговор

    До коментар #18 от "кроко":

    Кроко.тач магистрала кадето приказваш нее от хитлер а от комунизма.и тва ако не ти е познато не е асвалт ами са бетонни плоскости.не е мислено за високи скорости.обаче тая магистрала до 2020 трябва да е комплект готова.и все пак не забравяй че винетката е за магистралите а не както в бг и на междуселските.
  • 38 Пич

    43 7 Отговор
    За мен Хитлер е една велика личност. Той обедини България.
  • 39 ролка

    14 2 Отговор

    До коментар #5 от "уеишг":

    Е,пич вдигна ми настроението хубаво-когато моторът на колата ти почне да се задвижва от ролките то тогава танка ще може да се движи без верига,а само по ролки.Не само движението но и завиването на танка става от веригите.
  • 40 Сталин

    17 8 Отговор

    До коментар #16 от "Хайл":

    Не думай! Викаш, по времето на кайзера и Бисмарк, Германия е била жалка провинциална страна. БМВ, ИГ Фарбен и Круп все при Хитлер са създадени.

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Mercedes-Benz

    71 7 Отговор
    Вечна слава на най-великия водач Адолф Хитлер, Бог да го прости, делото му беше в интерес на белия човек и християнска Европа!
  • 44 PlimP

    16 2 Отговор
    Polizei+ CORVET = якоооооо
  • 45 Бай ХОЙ

    31 2 Отговор
    Този човек не може да бъде коментиран от сульо и пульо!Това е човека с най-голяма заслуга за еврозоната!Личност!
  • 46 Мария Николова

    12 1 Отговор
    Издадена е книга на български за историята на немските аутобани от Ханс Пфлуг.Годината е 1941 Берлин - Германската Информационна служба.Книгата има и много снимки от етапите на строителство.
  • 47 ЧЪРЧИЛ

    8 3 Отговор
    А ТУК Е ОБРАТНО. ТИРОВЕТЕ КАРАТ КОЛКОТО МОГАТ И ПЕДАЛА ДО КРАЙ ЩОТО БОСОВЕТЕ КОЙТО СА ИМ СОБСТВЕННИЦИ СА СИ ПЛАТИЛИ ДА НЕ ГИ СПИРАТ И ГЛОБЯВАТ
  • 48 Фюрера

    24 3 Отговор
    Благодаря за разбирането на повечето, нека дойде новият Хитлер, нека да излекуваме Европа
  • 49 Скорпион29

    5 6 Отговор
    Втората световна както и първата я скалъпват алчните капиталисти и струва 50 000 000 човешки живота. смешници от цирка такива поддръжници на оня с единия таш...к

    Коментиран от #55

  • 50 Ahnenerbe

    15 3 Отговор
    Споко,пак ще има за сапун и абажури.Тя кака за това ги подмами ,да са ни под рька,а па те циганьорите си помислиха че са много на далавера и че сме шматки.Сега малко повече ще е пушека че са по охранени, ама с новите технологии може и по друг начин да се отьрвем от тая гнидава биомаса,па те нек си хитреят,малко им остана
  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 Бобо

    3 0 Отговор
    Поклон пред великия фюрер, всички мангасари в аушвиц, наред с продажните и алчни политици Германия и Европа за чиста раса, дошло е време да трябва човек като Хитлер да прочисти народите. Бяла с негро направо тепане. Всяка жаба да си знае гьола.
  • 53 Бобо

    3 0 Отговор
    Пропуснах, и всички джендъри, и подобни които не приличат на нормални и тях към аушвиц
  • 54 Dragan

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "filo":

    Знаете ли че в Германия 1/3 от населението са пенсионери, и няма достатъчно работна ръка, за да им плащат пенсията. Затова им трябва работна ръка
  • 55 Преминаващ

    0 0 Отговор

    До коментар #49 от "Скорпион29":

    Това са преки жертви, Косвените ги изчисляват между 100-150 000 000
  • 56 Преминаващ

    0 1 Отговор
    Всяка война струва $,след военна Германия е в криза от ПСВ, гордите немци са капитулирали, от Франция.И,на сцената "удобно", се появява "месията", спасителя, реваншиста на нацията, тайно финансиран, от едрите Капиталисти през цялото време, малко подценен, разбира се. Факт е, че в същия вагон,в който е подписала капитулацията Германия от ПСВ, е подписала Франция от ВСВ. Парите който са ползвали за разплащане немците, са били печатени на място, според нуждите, валидността им е била, само по военновременен период.Който може, да си направи изводи
  • 57 Чико фънка

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "уеишг":

    БрЪчед,ролките на танка са единствено водачи на веригите!
    Спри с електронните игри!!!
  • 58 SS man

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "НикиД":

    И най-важното,имали са и имат едни отлични гени,за разлика от нас...
  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 1988 г

    0 0 Отговор
    https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%BD%D1%86%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%82_%D1%81_%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8_%D0%95%D1%8A%D1%80%D0%B1%D1%8A%D1%81_(1988)