Двигателната компоновка и иначе казано къде трябва да бъде разположен моторът в една кола е тема, която е доста обсъждана в автомобилните среди. Мненията са коренно противоположни, но едно е ясно - няма "най-оптимален" вариант. Всеки от тях си има своите положителни и отрицателни черти. Сега ще ви дадем малко информация за т.нар. моторна конфигурация и за това как се усещат автомобилите с различно разположение на двигателя.
Предномоторна конфигурация - първи тип (FF)
Това е най-разпространената схема на разположение на двигателя в наши дни. От името и става ясно, че двигателят е разположен отпред и задвижва предните колела. Тази компоновка се нарича FF (Front engine/Front-wheel-drive) и се прилага и в най-евтините нови коли. Тя предлага повече пространство в салона, а управляемостта на автомобила е предсказуема. Тя обаче съвсем не е идеална, защото разпределението на теглото между осите не е еднакво. Този проблем донякъде се компенсира с по-специфична структура на окачването. Двигателят отпред може да се разполага както надлъжно, така и напречно, а самият формат е толкова универсален, че въртящият момент може да се предава и на предните, и на задните, и на четирите колела на автомобила. Типичен пример за FF компоновка e VW Golf, например.
Предномоторна конфигурация - втори тип (FM)
При този вариант двигателят се разполага отпред, но зад предната ос и пред пасажерския отсек. Конфигурация се прилага в някои нови и доста скъпи автомобили като Honda S2000, Alfa Romeo 8C, Lexus LFA и Ferrari FF, но далеч не е най-популярната. Този тип обаче обезпечава най-добрия център на тежестта на автомобила и значително по-добро разпределение на теглото между осите. Недостатъците му се крият в това, че FM съкращава доста пространството в салона и прави автомобила доста по-дълъг. Иначе, подобно на FF, и FM позволява предаване на въртящия момент и към предните, и към задните колела, като е съвместим и с 4х4 системи.
Средномоторна конфигурация
Монтирането на двигателя в средата на автомобила е най-доброто решение от гледна точка на разпределение на масата, защото, както е известно, силовият тракт е най-тежкият агрегат в един автомобил. Това решение обаче влияе крайно негативно на пространството в салона. Тази компоновка подхожда най-много на спортни и състезателни автомобили, собствениците на които едва ли се вълнуват от функционалност на интериорното пространство. Обичайно, автомобилите с тази конфигурация са или със задно, или с 4х4 предаване. Някои компании експериментират със схема от средноразположен двигател и предно предаване, но опитите се оказват неуспешни. Отличен пример за автомобил със средноразположен двигател е Audi R8.
Задномоторна конфигурация
Разполагането на двигателя в задната част на автомобила е странен избор и много експерти в бранша са на мнение, че той е неуспешен. Практиката обаче показва, че през годините автомобилите с такава компоновка не са малко. В наши дни задномоторните коли са на изчезване, но съществува един, който е смятан за еталон спред т.нар. спорткари. Това е Porsche 911 - автомобил, който позволява монтиране на втори ред седалки (колкото и минималистични да са те) и най-важното - притежава отлични спирачни възможности. Автомобили от такъв тип обаче се управляват доста по-трудно, но за тези, които умеят, е истинско удоволствие. С добър пилот зад волана тези коли се справят доста по-добре от много средномоторни спорткари. А когато към климатичните условия се намесят лед и сняг, нещата стават трудни за контролиране.
Заключение
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Венци
14:14 27.03.2017
2 бай Иван
14:22 27.03.2017
3 Alex
21:14 27.03.2017
4 F 40
00:29 28.03.2017
5 Гост2
"да се измени кардинално АКО производителите преминат към масово производство на електромобили"
По-скоро не АКО, а КОГАТО ;-)
10:32 29.03.2017