Маранело отдавна се слави като родно място на някои от най-скъпите колекционерски автомобили в историята. Малко от тях обаче могат да се мерят с постиженията на Ferrari 250 GTO. От 1962 до 1964 г. са произведени едва 36 бройки от състезателната версия на 250 GT, към чието име е добавено пояснението “Omologato”. Като нов автомобилът струва главозамайващите $18 000, а всеки от кандинат-купувачите минава през личното одобрение на Енцо Ферари. Още през 70-те и 80-те моделът се превръща в най-ценната колекционерска придобивка с черно конче в емблемата.
Носят се легенди за баснословните суми, които съпровождат всяка смяна в собствеността на 250 GTO. През 1988 г. “Таймс” публикува статия, в която се разказва как ФБР продава конфискуван от наркопласьор оригинален екземпляр за близо $2 млн. През следващата година японски колекционер брои рекордните $13.3 млн за GTO, без да се смята комисионната за аукионната къща. В началото на 90-те пазарът изглежда се поуспокоява. През 1991 г. друг екземпляр от модела намира нов собственик на търг в Лас Вегас срещу скромните $5.5 млн., а три години по-късно “японското” GTO-рекордоьор е препродадено за смешните $3.5 млн. Дори и най-фантастичните суми обаче изглеждат жалки в сравнение с една инвестиция на британски колекционер от преди пет години, който купи кола от култовия модел срещу 15.7 млн. паунда. Купувачът предложил еквивалента на 20 млн. евро или 15 Veyron-а на аукцион в интренет, запазвайки анонимност. Така Ferrari 250 GTO официално става най-скъпият автомобил на марката, оставяйки далеч назад всички шампиони преди това.
Италианското бижу е конструирано за участие в състезания в клас GT. Използва шасито на 250 GT във вариант с къса база. Отговорник по проекта е Джото Бицарини, който успява да монтира трилитровия V12 от 250 Testa Rossa зад предния мост и работи с дизайнера Серджо Скалиети по каросерията. След като Бицарини и повечето инженери на Ferrari са уволнени заради спор с Енцо, проектът е предаден на Мауро Форгиери. Той довършва изпитанията в аеродинамичен тунел и тестовете на писта. За разлика от повечето коли на компанията, дизайнът на 250 GTO не е дело на някое от обичайно наеманите за целта каросерийни ателиета на Ботуша, но въпреки това се смята за абсолютен шедьовър.
Тогавашните правила на FIA за участие в състезания от клас GT изискват автомобилът да е произведен в поне 100 бройки. Днес не е съвсем ясно защо на 250 GTO е позволено да се съревновава. Моделът дебютира в “12-те часа на Себринг” през 1962-ра. Зад волана са световният шампион Фил Хил и белгиецът Оливие Жандбиен. Същата година 250 GTO печели на Ferrari титлата при производителите. Постижението е затвърдено през 1963-та и 64-та. 250 GTO се смята за последният конкурентен автомобил с предноразположен двигател в състезателната история.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 BMW POWER
Коментиран от #2, #3, #6, #12, #16
15:57 08.09.2011
2 Линдрос
До коментар #1 от "BMW POWER":
През 1962-а това си е било цяло състояние. Не си разбрал, защото се малък сигурно.15:57 08.09.2011
3 Пешо Кирката
До коментар #1 от "BMW POWER":
Със сигурност си много малък още !15:57 08.09.2011
4 .!.
15:57 08.09.2011
5 innercity
повече ... сами разбирате че за тази разлика от тази година може да си закупиш още 2 "по-достъпни" супер автомобилчета. Колкото до автомобила успях да видя 1 на изложение в малко градче до Лондон но лично за мен беше по-интересен друг експонат на собственика Cizeta Moroder(може да "чекнете" в youtube при интерес
Коментиран от #7
15:57 08.09.2011
6 BMW SUCKS
До коментар #1 от "BMW POWER":
tup si i si maluk brato zatva nemoje6 da razbere6 pii si mliakoto i si liagai!!!15:57 08.09.2011
7 Тошето
До коментар #5 от "innercity":
http://spisanie.mobile.bg/avtomobili/da-ne-chue-diavolyt.html15:57 08.09.2011
8 VOLVO C70
15:57 08.09.2011
9 kuro
Коментиран от #10
15:57 08.09.2011
10 ренде
До коментар #9 от "kuro":
Прав си,обаче като се има предвид цената на тая кола и ти да беше 2 трупчета ше му сложиш.При такива коли с цена която може да изхрани малка държава се предвиждат всички рискове доколкото е възможно ;)15:57 08.09.2011
11 M_SUX
15:57 08.09.2011
12 M_SUX
До коментар #1 от "BMW POWER":
SAmo po nick name moje da se razbere che si piklio15:57 08.09.2011
13 enzo
$128,000.00 using the Consumer Price Index
$104,000.00 using the GDP deflator
$152,000.00 using the value of consumer bundle
$146,000.00 using the unskilled wage
$174,000.00 using the Production Worker Compensation
$266,000.00 using the nominal GDP per capita
$438,000.00 using the relative share of GDP
Коментиран от #14, #19
15:57 08.09.2011
14 тъп си
До коментар #13 от "enzo":
кво пишеш на английски бе тапана_р главоч шиба_ни ако си англичанин кви ги вършиш в български сайт говед_о мръсно долн_о
Коментиран от #18
15:57 08.09.2011
15 голфу
15:57 08.09.2011
16 тате
До коментар #1 от "BMW POWER":
питай баща ти .15:57 08.09.2011
17 qnko
15:57 08.09.2011
18 Страстоубиец
До коментар #14 от "тъп си":
Тъп си ти - човекът ти показва как изглеждат днес тогавашните 18 хил. гущера, цитира дословно, ама как да го разбереш на английски, като ти български не знаеш бе, профан нещастен!15:57 08.09.2011
19 JTD
До коментар #13 от "enzo":
Енцо - мерси за инфото! Откъде черпиш тази информация? Така като гледам, най-адекватен показател е Consumer Price Index-а, което е 128к.$, което не е толкова впечатляващо, всъщност."Тъп си" - верно си тъп, да знаеш!
15:57 08.09.2011