29 Декември, 2020 04:26 5 467 27

29 декември 1929 г. Умира Вилхем Майбах

  • вилхем майбах-
  • дизел-
  • автомобил

Като самостоятелна марка Maybach престава да съществува през 1961 г.

29 декември 1929 г. Умира Вилхем Майбах - 1
Снимка: Архив

На 29 декември 1929 г. в Щутгарт умира Вилхем Майбах.

Той е роден на 9 февруари 1846 г. в Хайлборн. Израства в семейство с шест деца.

Когато Вилхелм е на 8 години, семейството му се мести от Льовенщайн (Вюртемберг). Там го сполетява трагедия и той остава сирак. През 1856 г. умира майка му, а две години по-късно и баща му. По тази причина той е настанен в приют за сираци в Ройтлинген. Там изучава професията на чертожник и конструктор. Основателят и директор на училището Густав Вернер забелязал и развил техническия талант на момчето.

Там за първи път Вилхем Майбах среща Готлиб Даймлер, в чиито задължения като ръководител на машиностроителен завод влизало и шефство над приюта. Вилхелм Майбах е разпределен като помощник на Даймлер.

Майбах останал верен приятел на Даймлер до смъртта му през 1900 г. През септември 1869 г. Майбах работил в Карлсруе заедно с Даймлер, а по-късно се преместил в завода на двигатели Deutz. Този период го вдъхновил да започне работа по създаването на лек високооборотен двигател с вътрешно горене, подходящ за използване във водни, сухопътни и въздушни превозни средства.

Даймлер напуснал Deutz Gasmotorenfabrik в средата на 1882 г. след възникването на противоречия с управителния съвет на компанията. През октомври 1882 г. Вилхелм Майбах го последвал в Канщат, за да довърши работата си по изработването на лек високооборотен двигател. През 1883 г. той създал първия си хоризонтален двигател, след която се появил „големият стенен часовник” – двигател с вертикално разположен цилиндър. През 1885 г. новият двигател за пръв път бил монтиран на дървена „кола за пътуване”, а след това, година по-късно, и на карета. Но Майбах не бил доволен от идеята да произвежда двигатели за карети.

Затова Майбах разработил автомобил от стомана. С този автомобил в автомобилостроенето била въведена скоростната кутия. Автомобилът на Майбах със стоманени колела бил представен на Парижкото световно изложение през 1889 г. и ускорил развитието на френската автомобилостроителна промишленост.

Когато Готлиб Даймлер основал Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) заедно с Макс Дутенхофер и Вилхелм Лоренц през ноември 1890 г., Майбах бил назначен за главен конструктор. Той обаче напуснал компанията през февруари 1891 г., като се позовал на неприемливи за него условия в договора му.

През следващите 18 месеца Майбах продължил конструкторската си работа у дома. През пролетта на 1892 г., с финансовата подкрепа на Даймлер, той започнал развойната си дейност в хотел „Херман” в Канщат. Тази промяна довела до такива важни изобретения като карбуратора с дюза, двигателя „Феникс” и подобрения на системата за ремъчно задвижване. По молба на английския индустриалец Фредрик Симс, Майбах бил върнат като технически директор на DMG през ноември 1895 г. Там той създал тръбния радиатор с вентилатор, а след това радиатори тип „восъчна пита”.

"Roi des Constructeurs" (Кралят на конструкторите), както го наричали французите, преминавал от едно техническо постижение към друго, създавайки първия автомобил с 4-цилиндров двигател, а през 1898/99 г. – и на цяло поколение двигатели, включващо пет модела с мощност от 6 к.с. (4 kW) до 23 к.с. (17 kW).

През 1909 г. заедно със своя син Карл Майбах създава собствена фирма за производство на авиационни двигатели. С негови мотори се окомплектоват въздушните съдове на знаменития Фердинанд Цепелин.

През 1921 г. Карл Майбах предлага да правят автомобили и в периода 1922 г. – 1939 г. се пускат разкошни коли под автомобилната марка Maybach. Най-известен е Maybach Zeppelin 12, пускан през 30-40-е години в няколко модификации.

Като самостоятелна марка Maybach престава да съществува през 1961 г., влизайки в състава на Mercedes-Benz. В края на 2013 г. от Щутгарт обявиха прекратяване на марката.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Санитар

    7 1 Отговор

    До коментар #3 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":

    От компресията е- цилиндъра не издържа и се цепи.
  • 5 Бай Курти

    5 1 Отговор

    До коментар #2 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":

    Само гледай да не разберат в Анадола че шардена ще ти се влачи . Но кефа цена няма
  • 6 7vc8v8v

    57 4 Отговор
    Човек чета биографията на един от най-великите конструктори живяли някога и си задава въпроси.....
    Преди има-няма 140 години, тоя човек е изобретявал ДВГ-то и автомобила, а сега една секта от обратни, напъват всичко това да се забрани. Вече са приети и сроковете за това, дори. И с това се обезмисля животът и творчеството на една плеада изобретатели и конструктори. Какъв е смисълът от техният живот тогава? За какво им е бил тоя устрем и ентусиазъм?! Къде са отишли мечтите им?!
    Как биха се чувствали тия хора, ако можеше да научат, че едва ли не те са виновни за "глобалното затопляне", "ланскио снег" и пр. ?
    Какво биха усетили, ако можеше да разберат, че заради автомобилните горива САЩ водят 80-годишна война с цял свят?
    Разни такива мисли напират в мен.

    Коментиран от #7, #8, #12, #15

  • 7 един от стадото

    19 1 Отговор

    До коментар #6 от "7vc8v8v":

    с подобни мисли съм и аз. Гледай само да не ни изкарат прътовете наврени в колелото на прогреса. И ако и не сме и ваксинирани сме направо за затвора..

    Коментиран от #9

  • 8 Рошко

    4 17 Отговор

    До коментар #6 от "7vc8v8v":

    Е дай да живеем тогава в пещери и колиби, да ползваме ножове от камък и да бием жените си щото някой е изхабил много време да се се сети за тия неща ?? Сериозно ли..
  • 9 Хайл

    10 4 Отговор

    До коментар #7 от "един от стадото":

    Аз също съм прът в "колелото" на електроджендърите...и на ваксините

    Коментиран от #10

  • 10 Мания за величие

    8 8 Отговор

    До коментар #9 от "Хайл":

    И с какво си прът в колелото на прогреса? Като лаеш по форумите? Ако искаше да бъдеш полезен и да застанеш на пътя на електромобилите, можеше да изобретиш нещо по-ефективно от електродвигателя.

    Само че това няма да е ДВГ със сигурност. Още от времето на daimler, електродвигателите са били по-ефективни и ако тогава са съществували съвременните технологии за производство на батерии, ДВГ въобще нямаше да съществува в момента.

    Понеже не е имало такива батерии, ДВГ за времето си е бил най-добрия избор и доскоро беше. Дори към момента, за 80% от света ДВГ е единственият избор, ВКЛЮЧИТЕЛНО ЗА БЪЛГАРИЯ. Никой никога не е обвинявал изобретателите и производителите на ДВГ, защото това е било най-доброто решение за времето им. Завинаги ще останат в историята като Велики изобретатели и ще се радват на уважение. Но прогреса трябва да продължи, без да бъде спъван заради печалбите от ДВГ. Както виждаш, дори toyota е безсилна и не може да бъде прът в колелата на електрификацията. Не се мисли за по-велик от Айкидо Тойода.

    Съвременните батерии също не са съвършени, но към момента са най-доброто с което разполагаме. Само след 20 години, днешните батерии ще изглеждат като технология все едно да сравняваш съвременен двигател с произведен от daimler преди век. И като пробег и като време за зареждане и като тегло и като безопасност и замърсяване при производство. Не можеш да спреш прогреса с хейт. Хайл не Хайл това е положението.

    Коментиран от #17, #18

  • 11 Wilhelm

    13 0 Отговор
    ВилхеЛм, а е Вилхем... Неграмотници
  • 12 Погледни от друга гледна точка

    5 7 Отговор

    До коментар #6 от "7vc8v8v":

    За времето си, двигателите с вътрешно горене са били по-чистата технология, защото другата алтернатива са били парните двигатели на въглища. Тогава защитниците на въглищните превозни средства също са наричали тези които карат ДВГ меки китки. Обяснявали се как нищо не може да замени въглищата, защото едно е с бензин да си возиш задника, но той не може да задвижи кораби и влакове. Въпреки това, бензиновите и дизеловите двигатели са заменили въглищата като по-чиста тяхна алтернатива. От тогавашна гледна точка, не са били замърсители, а точно обратното. Само се опитай да си представиш разликата между това което излиза от ауспуха и това което излиза от комина на влака задвижван с въглища?

    Коментиран от #13

  • 13 един от стадото

    4 5 Отговор

    До коментар #12 от "Погледни от друга гледна точка":

    ..и от трета гледна точка. Първи са били елколите след въглищата, после ДВГто. Но никакви ги нямаше реално 140г. Що така..Щото мъже се грижеха за прогреса. До сега..

    Коментиран от #16, #19, #21

  • 14 Вече съм ти отговорил

    2 4 Отговор
    За тогавашното ниво на развитие ДВГ и течните горива са били по-подходящи, защото както виждаш дори 100 години по-късно, батериите все още не са на подходящото технологично ниво. Само до преди три години, пълното зареждане на батерия отнемаше час дори на бързо зарядно, а до 80% за 40 минути независимо от капацитета на батерията. Вече 40 процента се зареждат за 10 минути, а какво ли ще е с новите батерии, чието производство започва да година в Берлин?


    Да споменавам ли, че преди 100 години едва са смогвали да произвеждат и пренасят ток, за да захранят някоя друга крушка за осветление, а за зареждане на електромобил е била необходима мощност, която е била невъзможна нито за производство, нито за пренос и разпределение по онова време. Днес потреблението би се вдигнало само с 10%, ако от утре всички автомобили минат на ток. В добрите стари времена само износа беше 20% от производството.

  • 15 Вили Молтенбах

    2 13 Отговор

    До коментар #6 от "7vc8v8v":

    какви велики хора бе какво са измислили.Тия боклуци двг с кпд 30% ли.Та това е смешно
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Хо хо хо

    2 15 Отговор

    До коментар #10 от "Мания за величие":

    Кои са тия велики изобретатрли бе дето се научили да смятат и корен квадратен.В момента един пакистански студент е сто пъти по умен от който и да е от тия изобретатели.Да не говорим че им чкат наследничките из Дрезден и Лондон

    Коментиран от #26, #27

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Бизона

    8 0 Отговор
    Не “влиза в състава” на Мерцедес-Бенц, а на Даймлер Бенц. Не, не е едно и също. Надявам се някои да разберат за какво става дума.
  • 21 Дрън-дрън

    5 4 Отговор

    До коментар #13 от "един от стадото":

    Много "мъжко" изказване. Ако за тебе мъжкарското се изразява в притежанието на точно определен автомобил, не си никакъв мъж. Какъвто и автомобил да караш, съм сигурен че такъв притежават и доста обратни.
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Типичен швейцарец

    1 1 Отговор
    Има ли общо между Майбах и Хенкелбах
  • 26 ЙО ХО ХО

    0 5 Отговор

    До коментар #18 от "Хо хо хо":

    Така е прав си..само да допълня и наследниците! Та и роднините!
  • 27 Не е точно

    1 0 Отговор

    До коментар #18 от "Хо хо хо":

    така. И аз да речем поназнайвам висша математика но не ми идва ан ум да се сравнявам с Питагор, който няма как да е знаеш диференциалните уравнения.
    Знанията са едно, гениалното мислене е друго.
    Тоя пакистански студент наистина знае повече но и там ще си стои, каквото научил от другите и това е (нищо лошо за пакистанците).
    Но гений като Майбах тогава е измислил някакъв нов вид ДВГ, а сега би работил или върху електричките или върху нещо друго съвременно и гениално.