Правилата за движение по пътищата на повечето страни в Европа задължават водачите да включват фаровете през деня най-малкото през определен период от годината. Неспазването на закона се наказва с глоба почти навсякъде, макар да има и държави като Германия, Франция и Швейцария, където дневните светлини са само препоръчителни. Във всеки случай обаче всеки шофьор, поел на път из Стария континент би постъпил предвидливо ако провери предвалително какви са правилата във всяка страна, през която планира да мине - санкциите могат да бъдат наистина солени.
Най-ниската глоба за невключени дневни светлини е в Латвия. Там санкционират заплесите, които са забравили да си пуснат фаровете, с едва 5 лата или 7 евро. Това е доста по-евтино от средния размер на санкцията в Европа - между 30 и 60 евро. В Норвегия нарушението се наказва със 190 евро, а в Естония - със 192.
На фона на тези суми глобата от 20 лева за невключени дневни светлини у нас изглежда направо смешна. В Румъния санкцията е 20 евро, в Исладния - 30, в Италия - 38, в Унгария - 40, в Швеция - 43, във Финландия - 50, в Полша - 55, в Чехия - 53, в Дания - 70, а в Словакия - 135 евро.
17 Юни, 2011 10:53 23 820 134
Колко струват невключените дневни светлини
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Несляп
Лампите през деня са добър бизнес за производителите на компоненти по осветителната система на превозните средства, означават по-високи обороти за петролните компании и за самите производители на автомобили. Последните, за да ти изтъргуват "сигурност", под формата на допълнителна екстра, добавят сериозна цифра към офертата (справка: проверете колко струват фарове със светодиодна лента за новия Голф). Глобите от "заплеси" са добро постъпление в бюджетите на различните ведомства.
Трудно ми е да си представя, че изброените по-горе заинтересовани ще тръгнат да лобират сами срещу себе си. Те са които са вече са прокарали закони в изброените по-горе няколко държави от Европа. Водачите сме, които нямаме право на глас. Имаме задължението да плащаме всички узаконени интереси. Имаме още и превилегията да си "вадим" очите един на друг.
Коментиран от #2, #5, #8, #15
16:03 08.09.2011
2 Калоян
До коментар #1 от "Несляп":
Просто нямам думи за твоето свръх ограничено мислене. Всичко ли обръщаш в пари и интереси. Дори и един човешки живот да бъде спасен, благодарение на "скъпите" крушки зца фарове, то пак според мен си струва инвестицията. А мобилето прави много добре, като се опитва да набута малко акъл в главии като твоята.16:03 08.09.2011
3 Paco
16:03 08.09.2011
4 kola
16:03 08.09.2011
5 VTEC
До коментар #1 от "Несляп":
Ти вероятно не си виждал сива кола срещу теб на междуградски път. Когато водачът на въпросната сива кола не си включи фарчетата, наистина не се вижда. Ама как да се обясни това на теб.16:03 08.09.2011
6 n
Те заплесите, и светеща реклама да им сложиш няма да я забележат. Който не знае да преценя и да кара си не може. Да се обърне внимание на качеството на шофиране и обученията, не на светлините.
16:03 08.09.2011
7 Ghost_Town
Веднъж на едно кръстовище спрях и се огледах за коли уж нямаше но точно когато тръгнах видях как една сребриста кола лети към мен...нз как се разминахме но ако караше на фарофе щях да го видя по от далеч ;)
За това винаги на включени светлини!!!
16:03 08.09.2011
8 graver
До коментар #1 от "Несляп":
Е те пък цените на крушките са много голямо перо при обслужването на един автомобил...Въпрос на време е да ги направят задължителни.
Щом имаш пари за нов голф и за едната екстра ще имаш пари. Стига глупости- цяла Европа препоръчва да се кара с включени светлини, само ние сме все опаката
16:03 08.09.2011
9 Kунев
16:03 08.09.2011
10 И...
То и заплатите в България са смешни, ама си траем...
16:03 08.09.2011
11 ???
16:03 08.09.2011
12 jj
16:03 08.09.2011
13 LiRiX
Защото не мисля, че през деня светлината от задните габарити се вижда. Мисля, че е по-добре да светят само предните светлини и то с ограничена осветеност. Щом ще караме на "дневни светлини" (DRL (Day Running Lights)) трябва да е дефиниран от закона.
16:03 08.09.2011
14 светлина
Коментиран от #17
16:03 08.09.2011
15 шофиорин
До коментар #1 от "Несляп":
бе ти може да си "несляп", но я се огледай колко шофьора има около теб с очила...и се чудя ако се даде на водачите глас колко ли ще стане максималната скорост в град...
16:03 08.09.2011
16 FotoFace.EU
16:03 08.09.2011
17 user
До коментар #14 от "светлина":
Абсолютно съгласен с написаното - затова в Германия, Швейцария и Франция са препоръчителни, а не задължителни. Не коментираме сумрак или нощно време - при слънчево време да караш на светлини е безмислено. А ако има индивиди, които виждат само фаровете, а не колите - еми отидете на очен лекар, фаровете през деян дразнят повече, отколкото да помагат - цяла кола ако не видиш фаровете ли ще ти помогнат да я забележиш ? А хленчат после за екология ...16:03 08.09.2011
18 някой
Много са ми смешни хората, които се обосновават с това, че виждат тези с/у тях от много далече и ги преценявали. Ами то принципно има 2 ленти, твойта и насрещната. Ти си стоиш в твойта, а насрещният да си седи в неговата. От километри, виждаш само фаровете, не в коя лента точно се намира... а и дали ще те удари с включени или с изключени фарове каква е разликата? Така или иначе излизат с/у теб и те блъскат в посленият момент, а не 2км пред теб.
Общо взето това за нашата страна е глупост, за тези облачните, тъмните и дъждовните страни го разбирам, там си трябват, но ние не сме такава страна. DRL светлините са диодни и са много по-слаби от фаровете на автомобила... а и не знам дали сте си обслужвали колите в официален сервиз, но там за смяна на крушка искат по 5лв на крушка, само за труд...
И да ... екология и целогодишно каране на фарове са две взаимо изключващи се понятия :)
16:03 08.09.2011
19 Петър
16:03 08.09.2011
20 maksito
16:03 08.09.2011
21 real
16:03 08.09.2011
22 PlimP
16:03 08.09.2011
23 Bat Pesho
16:03 08.09.2011
24 Неглух
Ако си сложа и корабен фар на покрива, ще се виждам още повече от тия с късите, дългите и халогените.
16:03 08.09.2011
25 Петър
16:03 08.09.2011
26 Станишев
16:03 08.09.2011
27 Димчев
Явно автора на тая статия е смешен, защото на фона на Средната работна заплата в другите държави, тая в БЪЛГАРИЯ е адски смешна..
Относно темата.. това с фаровете през лятото е адски тъпо !!!
Рефлекторите ти заминават за има-няма 2-3 лета.. както е известно на всички крушката създава някаква температура, слънцето, което нагрява купето също.. можете да си представите какво се получава.. (цяло лято карате на фарове)
зимата когато са ви наистина нужни ги светвате и.. толкова
Светят като свещи .. и не ви вършат работа.. АДСКИ ПРОТИВ СЪМ ЗА КАРАНЕТО НА ФАРОВЕ ПРЕЗ ЛЯТОТО !!!
Коментиран от #28
16:03 08.09.2011
28 aha
До коментар #27 от "Димчев":
Рефлекторите могат да се почистват.Ако мислиш,че 110 вата ще ти се отразят на 30+ градуса трябва да си доста наивен.ВИНАГИ карам на фарове!
16:03 08.09.2011
29 aha
16:03 08.09.2011
30 tanto
Коментиран от #34
16:03 08.09.2011
31 s
на фона на Стандарта в другите страни 20 лв. си е добре .....
16:03 08.09.2011
32 Иво Р.
Такива като теб си пускат фаровете само когато не виждат, после се вайкат, че не знам си кой ги отнесъл и не ги видял ...
Който не може да си поема разходите, да ходи пеш. Никъде не пише, че всички непременно трябва да карат кола.
16:03 08.09.2011
33 Стига
Коментиран от #37
16:03 08.09.2011
34 митко
До коментар #30 от "tanto":
Разбира се че е свързано с разходи,но дай като има разходи да ги направим още по големи само защото на някой му се струва че така било по добре.Никой не е доказал че със светнати фарове намаляваш риска от катастрофа особено в слънчев ден.Както вече се каза това са мегавати електроенергия хвърлени на вятъра.Представете си една електроцентрала работеща само за да светят късите светлини на колите.Като че ли преди като не светеха през деня имаше кой знае каква разлика.16:03 08.09.2011
35 мене
Карането на фарове трябва да е задължително целогодишно точно заради такива лумпени. В Германия било препоръчително. Да, препоръчително е всички карат със запалени фарове. Само в нашата ориенталска държава това няма да се спазва, защото е препоръчително, обаче материала не слуша какво му се препоръчва и не го спазва, понеже не е задължително.
Иначе светнатите фарове през деня помагат на другите шофьори. И не ми обяснявайте, че нямало значение, значение имат, и то много голямо. Просто ей така за улеснение на останалите участници в движението. Ама пуст манталитет ... производителите накрушки направили пак конспирацията ... Нишо, че със сигурност това е една от причините за някои катастрофи.
16:03 08.09.2011
36 MoncheV
Коментиран от #39
16:03 08.09.2011
37 не стига
До коментар #33 от "Стига":
Да не би да са спрели катастрофите като се кара със светнати фарове?Говориш пълни глупости.Който кара с 200 по магистралата не са му проблем фаровете.Ако ще и лазерен лъч да си пусне пак ще те отнесе.А правилата се обсъждат , не може някакъв днеска да реши че иска всички да са с фарове защото на него така му се струва.
Утре може да поиска да си сложиш и знаменце на покрива с прожектор за да те виждат от далече.Пак ли ще кажеш че това са правилата.
А че това е вредно за екологията е факт.На една кола може да не го усещаш но на милиони и дори милиарди превозни средства е енергия съизмерима с тази на ядрена централа.
16:03 08.09.2011
38 Нед
Коментиран от #41
16:03 08.09.2011
39 ...
До коментар #36 от "MoncheV":
А на кого е табелата ? На една фирма която произвежда лампи.Колкото повече лампи горят толкова по добре за тях.Естествено че ще пишат как спасявала живот.
Нищо не може да ти спаси живота ако не караш съвестно и не уважаваш другите както и те теб.
16:03 08.09.2011
40 Кристиян
16:03 08.09.2011
41 Кристиян
До коментар #38 от "Нед":
Аз го правя и още не са ми се счупили пръстите или лостчето :)16:03 08.09.2011
42 Без Име
16:03 08.09.2011
43 Bango
Коментиран от #48
16:03 08.09.2011
44 dimitar
16:03 08.09.2011
45 Dizzle
Коментиран от #51
16:03 08.09.2011
46 month
16:03 08.09.2011
47 3
http://www.infrastructure.gov.au/roads/safety/publications/2003/Cons_Lights.aspx
На този линк са дадени различни данни за влиянието на включените дневни светлини. Резултатите варират от 5 - 9 % намаляване на катастрофите, като има описани случаи до 58 %
редуциране на инцидентите с фатален край. Мисля че бях чел подобен резултат и във франция (над 50% намаляване )на инцидентите през първата година на задължително включени дневни светлини.
Ако някой кара само няколко километра на ден и е в кондиция и с отлично зрение може и да не го касае, но иначе смятам включените дневни светлини за ЗАДЪЛЖИТЕЛНО условие , ако искаме да намалим жертвите по пътищата. Естествено има и много други неща за оправяне но цифрите показват че това е много, МНОГО ВАЖЕН фактор.
Коментиран от #50
16:03 08.09.2011
48 3
До коментар #43 от "Bango":
Bango,ако ти изкочи някой само защото не те видял че идвашнеш - 20000 лева ше ти се видят добре изхарчени по въпроса.
Дано на никого не се случва де!!!
16:03 08.09.2011
49 роро
16:03 08.09.2011
50 ха ха
До коментар #47 от "3":
За твое сведение точно във Франция не са задължителни дневните светлини,както в Германия и Швейцария.Ако беше доказано че намаляват произшествията с 50 процента мислиш ли че точно тези държави нямаше да задължат всички да си светват фаровете?
Това категорично не е доказано дали ако някой си е бил светнал фаровете е нямало да умре при инцидент.Говорите глупости и влизате в манипулативните игри на определени кръгове.Много е интересно да видиш табели на фирми произвеждащи лампи как светлината спасява живот.е как няма да спасява особено когато си пълниш джоба от това.
Коментиран от #52
16:03 08.09.2011
51 Night Rider
До коментар #45 от "Dizzle":
Интересно, с колко би ти се качил разхода ?Бях чел, че на консумация 1кW (КИЛОват) разхода се увеличава със 100g/100km. Една крушка ползва 55 ват, ти имаш 2 крушки, сам сметни с колко ти се вдига разхода :)
А това, че ще сменяш крушки през няколко месеца за по 50-60 лв. няма да го коментирам, прекалено е несериозно ;)
16:03 08.09.2011
52 3
До коментар #50 от "ха ха":
Какчо,писах ДОКОЛКОТО си спомням. Става въпрос за края на 80 началото на 90те. Сега във Франция не са задължителни , но са ПРЕПОРЪЧИТЕЛНИ. Прочете ли какво пише на линка който съм далм или пак трябва да спамя 200 реда във темата ?
Май не си защото става въпрос за сериозни организации, а не ас цитирани ХАХАхчо и неговите сподръжници!
16:03 08.09.2011
53 aha
16:03 08.09.2011
54 Fero_B
16:03 08.09.2011
55 STFU ;]
То и минималната заплата в БГ е смешна, да не казвам трагична.. но това дали някой го гледа?
16:03 08.09.2011
56 biv6 fen na bmw
16:03 08.09.2011
57 Росен
16:03 08.09.2011
58 фиссас
16:03 08.09.2011
59 ever20102
16:03 08.09.2011
60 onzii
16:03 08.09.2011
61 котката
16:03 08.09.2011
62 520 zender
16:03 08.09.2011
63 гневнен
16:03 08.09.2011
64 мене
Ей това е българският манталитет - с телефон за 1000 лв няма 50 ст в него да клипне. Същата работа и тука - да Феро хиляди левове за ксенонови фарове, ама после няма по 200 лв на крушка да си ги поддържа. Ами ще си караш на обикновени фарове и няма да даваш толкова пари за една крушка!
Коментиран от #67
16:03 08.09.2011
65 Alex
16:03 08.09.2011
66 GLUPACI
16:03 08.09.2011
67 W203
До коментар #64 от "мене":
po princip si prav/no dase kara laitoto v grada na farove e glupavo.da prez zimata ili liatoto na magistrala sam saglasen ama v grada liatoto e glupost.16:03 08.09.2011
68 da be da
16:03 08.09.2011
69 m
16:03 08.09.2011
70 SsToKaTa
16:03 08.09.2011
71 GGG
16:03 08.09.2011
72 HaHaHa
16:03 08.09.2011
73 GOGO
Но, предлагам и за всяка дупка на пътя или на улицата да глобяват отговорните за състоянието на пътя или улцата всяка седмица по 50 лв. до отстраняването на дупката!
16:03 08.09.2011
74 Глава
16:03 08.09.2011
75 520 zender
16:03 08.09.2011
76 yosiyos
16:03 08.09.2011
77 520 zender
16:03 08.09.2011
78 някой
За дъжд, мъгла и вечер, много ясно, че трябва да караме на фарове... това го знае всяко хлапе. Но в слънчевите дни някак безмислено.
Колко пък ги преценявате тези на 10км пред вас като им видите фаровете... какво точно правят изпреварват ли с/у вас ли карат... пълни глупости.
Другото което е, че на някои коли смяната на крушките не е никак ама никак лесна задача.
Също така през деня няма как да разпознаеш, че ти е изгоряла крушка по време на движение, освен ако колата ти не е от най-съвременните и не сигнализира за изгоряла крушка на таблото. В този случай, полицая те спира глобява те за изгоряла крушка... и хайде усмихвайте се след това. Разбира се по правилник, ако си я смениш не би трябвало да те глобяват... но нашите полицаи не са нормални хора, а мошеници и един колега отнесе акт, въпреки че си сменил крушката пред тях.
Ако няма задължителни фарове, планетата ще е по-щастлива и по-чиста!
16:03 08.09.2011
79 520 zender
16:03 08.09.2011
80 някой
16:03 08.09.2011
81 520 zender
16:03 08.09.2011
82 някой
16:03 08.09.2011
83 520 zender
16:03 08.09.2011
84 някой
Но ти си неспъсяем... няма какво повече да ти кажа...
16:03 08.09.2011
85 520 zender
16:03 08.09.2011
86 VOLVO C70
16:03 08.09.2011
87 тони
16:03 08.09.2011
88 Алекс
"На фона на тези суми глобата от 20 лева за невключени дневни светлини у нас изглежда направо смешна. В Румъния санкцията е 20 евро, в Исладния - 30, в Италия - 38, в Унгария - 40, в Швеция - 43, във Финландия - 50, в Полша - 55, в Чехия - 53, в Дания - 70, а в Словакия - 135 евро."
Кое му е смешното бе, че те взимат за 8ч работен ден по 900-1500 евро на месец, а аз блъскам като луд от 8часа сутринта до 23:30 с 3 часа почивка "тоест 12 / 12 часа и 30мин" и то за 500 / 600 лева! Това ли е смешното питам аз ? Мен ми вземат 4% от заплатата с една такава глоба а на тях около 1% "ако има и толкова" и пак да попитам кое му е смешното ? Особено като сметнеш, че тука влизаш гладен с 20 лева в магазина и пак излизаш гладен ?
16:03 08.09.2011
89 Anonymous.
Да не говорим, че няма статистика, която да потвърди, че на нашата ширина включените светлини са намалили процента на произшествията.)застрахователите веднага щяха да публикуват такава)
Ако още не ви е ясно, че това беще, за да могат едни хора да вземат един пари и да продължават да ги вземат до безкрай.
Аре чао!
16:03 08.09.2011
90 до 3
Тва е в Австралия, където има три климатични и 6 часови пояса, и 2/3 от пътищата са макадам и черни пътища. За такива "специалисти" като теб да повторим - НЯМА ДАННИ, че ПТТ-та намаляват.Иначе Франция, Германия и Швейцария първи щяха да въведат задължителните светлини.
16:03 08.09.2011
91 Маймуницата
Коментиран от #99
16:03 08.09.2011
92 520 zender
16:03 08.09.2011
93 Racer
16:03 08.09.2011
94 mitko
16:03 08.09.2011
95 520 zender
16:03 08.09.2011
96 петър
16:03 08.09.2011
97 geno
da napravim globata kolkoto edna minimalna zaplata..tova li iskate...
16:03 08.09.2011
98 shamandurata
16:03 08.09.2011
99 dido
До коментар #91 от "Маймуницата":
I POCHVAM DA PLACHA16:03 08.09.2011
100 Нетъп
Убити при ПТП, България:
2002 г. 959
2003 г. 960
2004 г. 943
2005 г. 957
от ноември 2006 е задължително използването на къси от ноември до март
2006 г. 1043
2007 г. 1006
2008 г. 1061
Коментиран от #101, #115
16:03 08.09.2011
101 W203
До коментар #100 от "Нетъп":
da saglasen sam s teb no prs liatoto v grada e glupavo dase kara na farove.na magistralata sam saglasen che farovete triabva dasa zadaljitelni i zimno vreme navsiakade.16:03 08.09.2011
102 Kael
16:03 08.09.2011
103 няма значение кой
Латвия - 281.69
Естония - 278.02
Исландия - 751.59
Унгария - 280.6
Полша -353
Чехия-319.2
Словакия - 317.0
Румъния -157.2
Испания - 641.50
БЪЛГАРИЯ -122,7 :D
16:03 08.09.2011
104 Zmeyw
16:03 08.09.2011
105 Public_Owner
16:03 08.09.2011
106 Дошан
Включените денем светлини затрудняват разпознаването на участници в движението, които нямат такива; дрязнят очите и затрудняват възприятиятията; вие насърчавате ненужна амортизация на осветителната система; поощряват гъзария, имитраща поведението на "мутрите", извинена в името на имагинерна безопасност; развивате рекламните кампании на заинтересовани фирми и основни проповедници на извратената употреба на светлините.
Вие не сте запознати с реалността. Там където се легализира подобен закон, инцидентите се увеличават. Вие не сте потърсили мнението на лекари, занимаващи се с темата. Изследванията им алармират за това, че шофирането със запалени светлини денем води до катастрофи. По същата причина в Австрия признаха, че светлините са причина за доста повече инциденти с велосипедисти, пешеходци и мотоциклетисти и ги отмениха на "препоръчителни".
Мислете преди да пишете, макар че по въпроса дали черното е черно, а бялото бяло, дори не е необходимо да се разсъждава.
Коментиран от #114, #127
16:03 08.09.2011
107 Denko
16:03 08.09.2011
108 бай Свет
16:03 08.09.2011
109 Svetlio
16:03 08.09.2011
110 Niki
16:03 08.09.2011
111 sashe
16:03 08.09.2011
112 Тупанов
16:03 08.09.2011
113 LIDIQ
POVE4ETO VODA4I SA KELE64ETA NA BOGATI RODITELI I SI MOSLQT 4E SA NAD ZAKONA TATI IMA PARI NE MOJ ME PIPNA
A TOVA 4E NESKA E UBIL DETE ILI VUZRASTEN 4OVEK NQMA ZNA4ENIE KVO OT TOVA NALI SME MNOGO NALI SME SILNI
MAI SAMO NA PRIKAZKI I NA MASA PO VDIGANE NA 4A6A
ZA SUJALENIE NI6TO NE STAVA OT NQKOI XORA DAJE I 4EP ZA VULNA
16:03 08.09.2011
114 Dimata
До коментар #106 от "Дошан":
Napulno spodelqm mnenieto,4e upotrebata na svetlini denem ne samo ne podobrqva sigurnosta na putq,ami naprotiv-postavq q pod risk i to nai-ve4e pri izprevarvane !!! Koito nevqrva neka da se opita da preceni pravilno distanciqta na koqto se namira nasrestno dvijestiqt se avtomobil s vklyucheni svetlini osobenno v slunchevo vreme ( naprimer na put za moreto )togava ste si otgovorite i zasto togava stavat nai-mnogo i tejki katastrofi,a ne prez zimata pri losha vidimost i pri hluzgav put !!! Pomislete malko nad tova ( a nesamo da govorite v shabloni ) i go izprobvaite,i chak sled tova govorete za prevenciq na PTP-tata !!!!16:03 08.09.2011
115 3
До коментар #100 от "Нетъп":
Какво значи 1000 души. На база на колко регистрирани коли(2002, 2003 пред блока имаши две трети не заети парко места. А сега не можеш ДА СИ НАМЕРИШ МЯСТО ЗА ПАРКИРАНЕ).Дай статистика колко коли са се движили през годините 2002-2011. Е на това викам аз не тъпи данни. Изолирай и дай броя на случейте, в които смъртните случай се дължат на лоша видимост или късна реакция на шофьора. Тогава направи сравнение и ми дай нещо в %. В какви групи са разпределени смъртните случаи сега и преди?
Защото като те нацепи некой челно щото леко му е потно сутрин стъклото , а ти на сумрак фарове не пускаш щото ИНАЧЕ ХРАНИШ ТИЯ с бизнеса с крушки и не ти се дават 22 ст. повече на 100 км. Че има други фактори има(тоя дето уби незнам си колко деца и с фарове и без се тая) обаче да си ограничен не Е ИЗВИНИЕ. ЩОТО като изсмучете по некоркостотин лева по кръчмите или си кичите колите ненужно не ви е скъпо!!!!!!!!!!!!
Коментиран от #116
16:03 08.09.2011
116 Нетъп
До коментар #115 от "3":
Според официалните отчети на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасност на движението по пътищата (ДОККПБДП), няма регистриран нито един случай на късна реакция на шофьора при нормална видимост, или казано с други думи, нито една катастрофа поради невключени светлини.Най-много от убитите са блъснати пешеходци, велосипедисти и каруцари. Като основна причина се посочва несъобразена скорост; неправилно изпреварване и навлизане в лентата за насрещно движение; единични ПТП с напускане на пътното платно; употреба на алкохол и неправоспособни водачи.
Коментиран от #129
16:03 08.09.2011
117 Peter
16:03 08.09.2011
118 Peter
16:03 08.09.2011
119 Петър
16:03 08.09.2011
120 Peter
16:03 08.09.2011
121 Peter
16:03 08.09.2011
122 Peter
16:03 08.09.2011
123 Peter
16:03 08.09.2011
124 Дженев
бил със запалени през деня светлини противоречи на ЗДП.
Справка- как трябва да се движи автомобил през деня,теглещ аварирало МПС.Как ще го разпознаем от другите такива, които не теглят нищо,освен малоумие и папагалщина.Не светете през деня ,вредно е и противозаконно......
16:03 08.09.2011
125 ECU
16:03 08.09.2011
126 Боян
16:03 08.09.2011
127 3
До коментар #106 от "Дошан":
ИМА ПОЛЗА ОТ ВКЛЮЧЕНИ ДНЕВНИ СВЕТЛИНИ СПОРЕД ИНСТИТУТИ ЧИЯТО РАБОТА Е ДА ОЦЕНЯТ ДАЛИ Е ТАКА ИЛИ НЕ!!!!ТОВА СА ДАННИ ОТ ЕВРОПА, АНИ ОТ ...
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/UK/FS_DRL.pdf
СЛЕДВАЩИЯ ПОСТ Е ЗА ТИЯ ДЕТО СЯ ШЕ КАЖАТ ,ЧЕ ТОВА СА ГЛУПОСТИ И Т.Н , А ТО ПРОСТИ ГИ МЪРЗИ ДА ОТВОРЯТ АДРЕСА...
16:03 08.09.2011
128 3
Summary
Europe has decided that from 2011 new types of passenger cars and delivery vans must be fitted with lights that automatically switch on when the car is started. Daytime running lights (DRL) increases the visibility of road users and thus reduces the risk of a crash. Research has shown that road users who do not carry lights during the daytime, pedestrians and cyclists, can also benefit from DRL. DRL's negative consequences, such as a higher fuel consumption and thus larger emissions of harmful materials, are limited by using special DRL units with energy-saving lamps.
Background
DRL involves motor vehicles having their headlights on during hours of daylight. These can be their dipped headlights or a special lighting unit. Having motor vehicle headlights on during the daytime makes motor vehicles more noticeable and saves road crash casualties.
DRL is already compulsory in a number of European countries. As yet, this has not yet been the case in the Netherlands. However, it can be seen that many motorists voluntarily switch their headlights on during daylight hours, especially on rural roads and when the visibility is poor. The last time that the use of DRL was measured in the Netherlands was in 1993; 30% of the drivers then had their lights on (Lindeijer & Bijleveld, 1994).
The European Commission (EC) aims at harmonizing the DRL regulations and devising the corresponding necessary vehicle requirements. In doing so it is important to emphasize the positive effects (saving road crash casualties) and to limit the negative effects (greater fuel consumption) as much as possible. Another point of interest for the EC is whether the road users who do not carry lights (cyclists and pedestrians) will still be noticed, and whether motorcyclists (who already use DRL) are still sufficiently conspicuous. In 2003, the EC commissioned a study of DRL's effects and the implementation strategies, in preparation for European legislation. Research institutes in the Netherlands (Netherlands Organization for Applied Scientific Research TNO and SWOV) and in Norway (Institute of Transport Economics TØI) have carried out this study. This fact sheet not only deals with the results of this study, but also those of studies carried out in the 1990s.
What is the effect of DRL?
In-depth crash studies have shown that not having seen the other road user plays a role in 50% of the daytime crashes, for intersection crashes this is even 80%. Theoretical insight and observations mainly attribute the DRL effect to the greater contrast between vehicles and their surroundings; this increases the visibility of vehicles and makes them better identifiable. An additional effect is that vehicles with DRL are estimated to be closer than they really are. This reduces taking risks while overtaking and when entering intersections.
DRL is a tool to assist road users in their visual observation task. DRL studies in the 1990s indicated reductions of 10-15% (Elvik, 1996) and 8-22% (Koornstra, 1993) in the numbers of daytime crashes in which two or more road users were involved.
The 2003 study commissioned by the EC involved a meta-analysis of 41 studies of the effect for cars and 16 studies of the effect for motorcycles (Elvik et al., 2003). This showed that for cars DRL reduces the number of daytime injury crashes by 3-12%, and for motorcycles by 5-10%. For both categories we should mention that the results found per individual study (may) differ greatly. The reduction refers to daytime crashes in which more than one road user was involved. A greater effect may be estimated for fatal crashes. Some of the studies found that the DRL effect became less after some time, but others found that it did not decline. No proof was found that the DRL effect depends on the season. In agreement with the previous study of Koornstra et al. (1997), it was found that the effect depends on latitude, but the relation is now shown to be less strong.
The fact that rear lights that are on in the daytime can obscure the brake lights, is no longer a problem since the introduction of the third brake light which has been compulsory in the Netherlands since 1994. In addition, automatic switches have the option of not automatically switching the rear lights on.
SWOV Fact sheet 1 © SWOV, Leidschendam, the Netherlands
August 2009
Reproduction is only permitted with due acknowledgement
How visible are the other road users?
It is sometimes suggested that vehicles who do not have their lights on in daytime are visually 'pushed aside' by DRL vehicles due to the obscuring effect. The EC also had this investigated. TNO carried out a laboratory experiment (Brouwer et al., 2004) in which subjects were shown slides with pictures of traffic situations in daylight circumstances. The slides contained a car with or without DRL and another road user: a pedestrian, a cyclist, or a motorcyclist with or without lights. The subjects were instructed to determine as quickly as possible whether there was another road user present. The time needed to do this was registered.
The results showed that subjects were able to identify the traffic situation of cars with DRL more accurately and faster than that of cars without DRL. No indications were found of a lesser conspicuousness of vulnerable road users when near a car with DRL. On the contrary, results pointed in the opposite direction: road users without lighting in fact profited from DRL. It is also an advantage that vulnerable road users can see cars with DRL sooner than cars without DRL.
The meta-analysis of Elvik et al. (2003) concludes - be it with some reservation - that DRL probably reduces the number of car crashes involving cyclists and pedestrians. A recent study carried out by the Austrian Epigus Institut (Pfleger, 2007) concludes that, based on a study of road users' looking behaviour, DRL has no benefits in good weather, but is an advantage in bad weather. In rare cases DRL could be responsible for obscuring persons and vehicles, according to this study.
Motorcyclists in the Netherlands, who nearly all have their headlight on during daytime, sometimes express the fear that their conspicuousness will lessen if cars also have their lights on during daytime. The TNO laboratory experiment (Brouwer et al., 2004) showed that the subjects saw both motorcycles with their lights off and motorcycles with their lights on earlier if cars also used DRL. However, motorcycles with DRL were spotted faster. Wildervanck (1994) had already explained this phenomenon earlier. By having his headlight on a motorcyclist separates himself from the static surroundings and is therefore noticeable as a moving vehicle. And that situation does not change, even if the surrounding vehicles also have their lights on.
Does DRL have any disadvantages?
The use of DRL increases fuel consumption. Obviously, when the lights are switched on, a bigger load is placed on the dynamo. But there is a large difference between using the customary dipped headlights and using low-energy LED lights. We will first take a look at the customary dipped headlights. Although the extra consumption due to switching on the dipped headlights is the same per car (2x55W), the relative differences are large. A fuel efficient car using 6.7 litres per 100 km (1:15) with DRL by using dipped headlights has an extra consumption of 3%. A 10 litres per 100 km (1:10) car, for example, uses 2% more, and a lorry using 33 litres per 100 km uses 1% more (ETSC, 2003). At the same time, increased fuel consumption causes an increased emission of harmful materials which is bad for the environment. The CO2 emissions of car traffic would increase by 0.6-1.4% (Elvik et al., 2003). Saving fuel and reducing CO2 emissions can be achieved by using special DRL lamps (21W per lamp) or LED (about 5W per lamp). In addition, automatic switches can be used to turn off unnecessary lighting (e.g. the rear lights).
Another disadvantage of DRL is that headlamps burn out more often, because they are switched on longer. This problem is small if LED lamps are used. Batteries can also go flat if one forgets to turn the lights off. This can be solved by installing a bleeper or an automatic DRL switch (after turning off the engine the dipped lights go out). Both can be installed in existing cars (Schoon, 1991).
There is also the matter of to what extent blinding occurs when DRL is used. Blinding has been researched extensively (Koornstra et al., 1997; Hagenzieker, 1990). There are different degrees of blinding, varying from a nuisance to complete blinding. It has been established that DRL can cause blinding (mainly nuisance) when the light intensity of the dipped light is too high and the surrounding lighting is at a relatively low level (for example at sunset). The too intense dipped lights are due to incorrect adjustment. In fact this is not a DRL problem; the blinding is more serious at night time. Nowadays dipped lights are quite well adjusted because of the MOT and built-in systems that take care of automatic adjustment of headlights. Blinding does not occur with lamps that have been specially developed for DRL purposes, like the low-energy DRL lighting that can be used from 2011.
What are the options for implementing DRL?
The EC requested that various options for DRL introduction in the EU be given (Commandeur et al., 2003). These are:
1. only a behavioural measure with manual operation of dipped lights;
2. same as 1, but with a compulsory automatic DRL switch for new cars;
SWOV
И Т.Н............................
16:03 08.09.2011
129 3
До коментар #116 от "Нетъп":
МОЛЯТЕ КОМЕНТИРАЙ ТОВА http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/UK/FS_DRL.pdfНе разбирам що за зомбита сте? Хората правят изследвания (Сериозни организации !!!) и на тяхна база доказват , че има полза,а вие българските лоареати на нобелова награда по стистика и анализ ги ОБОРВАТЕ С НЕПОКЛАТИМИ ДОВОДИ !???
Не ви ли се струва, че нещо не е как требе, а?
16:03 08.09.2011
130 Centrino
Колега, какво си се разпенил? Ето ти цитат от ТВОЯ материал:
"Does DRL have any disadvantages?
The use of DRL increases fuel consumption. Obviously, when the lights are switched on, a bigger load is placed on the dynamo....Although the extra consumption due to switching on the dipped headlights is the same per car (2x55W), the relative differences are large. A fuel efficient car using 6.7 litres per 100 km (1:15) with DRL by using dipped headlights has an extra consumption of 3%. A 10 litres per 100 km (1:10) car, for example, uses 2% more, and a lorry using 33 litres per 100 km uses 1% more (ETSC, 2003). At the same time, increased fuel consumption causes an increased emission of harmful materials which is bad for the environment. The CO2 emissions of car traffic would increase by 0.6-1.4% (Elvik et al., 2003)."
Или с други думи - някой ни бърка в джобовете (всички знаем кой), някой НЕ милее за Природата (отново знаем кои са те), и най-тъпото - НИКОЙ ОТ НАС НЕ ПРАВИ НИЩО ПО ВЪПРОСА ! Всеки се е затворил в неговата си черупка и смята че има "сериозни организации". Ха, майтап! Да ви изненадам - НЯМА ТАКИВА! Всичко вече стана - пари! Няма морал, няма Природа, няма вече загриженост за идните поколения! Всичко е покварено! Нали знаете - "парите развращават, а многото пари развращават ужасно много"!
Коментиран от #131
16:03 08.09.2011
131 3
До коментар #130 от "Centrino":
Първо матеряла не съм гописал аз! Много е важно да не вкарваш в таки игри , защото има доста подобни коментари по надолу! Също не лошо да вникнеш в темата и да прочетеш коментарите та да не се налага да ти разяснявам кой , защо и как и т.н.Паля се защото има очевидно предимство във видимостта при пуснати дневни светлини и личния ми опит МЕ КАРА ДА СЕ ПЕНЯ!
Както съм казвал и преди , темата с горивата и икономията като цяло е друга . Колко гориво съответно вредни емисии се дължат на калпаво шофиране и "ластици" по родните ни пътища? Има проблеми и с пияни шофьори и т.н
Обаче ТУК ТВЪРДИТЕ ЧЕ НЯМА ПО-ДОБРА ВИДИМОСТ ПРИ ПОЛЗВАНЕ НА ДНЕВНИ СВЕТЛИНИ с което съм апсолютно несъгласен!
16:03 08.09.2011
132 Светлан Ламбев
16:03 08.09.2011
133 Karuzo
16:03 08.09.2011
134 Георги Тодоров
09:16 01.11.2011