Last news in Fakti

28 Юли, 2001 00:00 1 462 0

Двойна комбина

  • citroёn-
  • citroёn berlingo-
  • peugeot partner-
  • fiat-
  • doblo

Всичко в този клас започна със Citroёn Berlingo. Французите първи разбраха, че за някои клиенти конвенционалното комби не е достатъчно. Тогава те създадоха хибрид между лекотоварен и пътнически автомобил.

Почти по същото време на пазара се появи и близнакът на Berlingo Peugeot Partner. Известно време те сами обираха овациите за оригиналната идея. Съвсем малко по-късно обаче на пътя стъпи Renault Kangoo, който в Европа е много по-популярен, отколкото у нас.

На първо време останалите производители не реагираха с нищо ново. Те вярваха, че е достатъчно да поставят някаква квадратна надстройка на компактния си модел и това ще свърши работа. Най-фрапантни примери - VW Caddy, Opel Combo, Skoda Felicia.

Друга обаче бе стратегията на FIAT. Съгласно принципа “бързата работа срам за майстора” италианците си дадоха време. И преди няколко месеца представиха автомобилът, който трябва да даде отпор на френските “баничарки”.

Още с първия поглед става ясно, че инженерите в Торино не са си губили времето. Doblo изглежда доста по-голям от основните си конкуренти. Немалка вина за това има масивната радиаторна решетка, която придава на автомобила нещо от излъчването на големите всъдеходи.

Така или иначе в този сегмент това как изглежда колата не е най-важно. При всички случаи останалите участници в движението ще ви възприемат като лекотоварен снабдителен автомобил. Дори и да се откажете от белия цвят, пренебрежението едва ли ще е по-малко.

Каквото и да си мислят водачите на останалите автомобили, те също си дават сметка за предимствата на модели като Doblo - пространството, независимо за пасажери или багаж, различните възможни комбинации от седалки и другите по-малки, но съществено улесняващи живота идеи.

Конкретно за Doblo всичко това важи с пълна сила. Дори двойно, когато става въпрос за вътрешното пространство. Сухите числа показват, че багажникът на италианския автомобил е с 50% по-голям от този на Kangoo. Ако пък се вземе максималната му вместимост се оказва, че в Doblo могат да се превозват два пъти повече товари, отколкото с конвенционално комби от рода на Opel Astra Caravan например.
Субективното впечатление от големината на купето не е по-различно. На всяко от местата се седи съвсем спокойно. Наоколо нищо не обезпокоява комфорта на пътника. Достатъчно е само да влезете в салона на дилъра и да седнете зад волана на Doblo, за да разберете какво имам предвид. После опитайте да шофирате небрежно, поставяйки лакът на прозореца - кое е далече, вратата?

Свободата над главите е достатъчно голяма и позволява да се возите с шапка на цветни петна. Още повече, че тя ще отива на интересното оформление на интериора, където всеки детайл носи определена емоция. Не може да се каже, че скупчването на всички обслужващи елементи в средата на таблото е непрактично. Напротив, всичко се достига лесно, без продължително гадаене. В купето обаче забелязахме и някои озадачаващи решения. Например не стана ясно как трябва да се постави кутия кола в конусовидната поставка за чаши. Или защо прозорецът не се смъква съвсем до долу. За сметка на това обаче веднага схванахме идеята на дупките по поставката над предното стъкло. Не сте познали ако мислехте, че те са там, за да ви падне на главата запалката когато свалите сенника. Поставката е перфорирана, за да видите без да ставате, къде сте забравили надуваемата топка от последното лято.

Разбира се, от Doblo не може да се очаква да предложи возията на лимузина. Въпреки това големи оплаквания не трябва да има. Задната част е неспокойна само на наистина лоша настилка. А стабилността е на доста добро ниво. Естествено, височината не може да не се отрази на поведението в завои, където при (не)съобразена скорост би могла да се изпълни характерна балетна поза на две колела.

Тогава подпомагащ ефект трудно може да има сравнително директното и леко управление. Предавките на скоростната кутия също се превключват точно и с лекота. Колкото до ефективността на спирачките тя е задоволителна, предвид формата и теглото на автомобила.

Които неминуемо се отразяват и на динамичните характеристики на Doblo. Засега италианската подвижна кула се оборудва с два мотора - 1.2-литров бензинов и 1.9-литров дизел. Малкият двигател определено изпитва известни трудности по задвижването. Ускорението е тромаво, а доускорението при високи скорости е нещо като забавен кадър в стар италиански филм.

Слабостта на машината личи и при разхода на гориво. Цялото си добро желание за сравнително бързо придвижване моторът компенсира със сериозна жажда за бензин. По всичко личи, че решението на FIAT съвсем скоро да постави 1.6-литров двигател на Doblo е напълно разумно.

Няма нищо неразумно в покупката на Doblo от гледна точка на цената. Базовата пътническа модификация струва 21 646 лв. Оборудването є е съвсем скромно. Въпреки това, при сравнение с конкурентите по показател цена/оборудване се оказва, че Doblo поддържа нивото на останалите, без да ги превъзхожда или да им отстъпва.

Погледнато цялостно на модела става ясно, че аргументите му за покупка са изцяло в сферата на функционалността. Най-големият товарен отсек в класа, освен това най-голямата странична врата (според FIAT), най-ниският праг на багажника, отличната товароносимост, възможността за ползване на данъчен кредит са все доводи в полза на Doblo.

Петър Иванов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА