Водещата глобална медийна агенция – Carat, публикува първата си прогноза за разходите за реклама в световен мащаб през 2016 г., заедно с най-актуалните данни за 2015 г.
Увеличение на рекламните инвестиции с 4,6% до 540 милиарда долара през 2015 г. показва прогнозата, получена на база на данните от 59 държави от Северна и Южна Америка, Азиатско-тихоокеанския регион и Европа. Пазарен оптимизъм се отчита и в предвижданията за 2016 г. – 5% ръст на разходите, които рекламодателите правят за реклама на годишна база в световен мащаб.
Дигиталната реклама продължава да държи първенството по отношение на ръст на рекламните бюджети със 17,4% увеличение през 2014 г. Заради предвижданията за силен ръст на мобилната и видео рекламата, съответно с над 50% и 21% през 2015 г., прогнозите са през 2016 г. инвестициите в дигитални медии да достигнат 25% т.е. една четвърт от общите разходи за реклама в глобален мащаб.
През 2014 г. всички пазари са отбелязали ръст - Западна Европа с +2,3%, +4,5% за Северна Америка, +5,3% за Азиатско-тихоокеанския регион и Латинска Америка с +11,4%. Очакванията са тази тенденция да се запази и през настоящата година.
Изключение прави Централна и Източна Европа – прогнозата за първи път е с отрицателен знак от 2009 г. насам – спад с около -2% от общите разходи за реклама, заради окачваната рецесия на най-големия пазар в региона – руския. Предвижданията за намаление на рекламните инвестиции през 2015 г. засягат всички видове медии: -4,1% за телевизия, -14,8% за вестници, -18,7% за списания, -4,7 за радио, -3,9 за външна реклама, -10% за кино реклама. Дигиталните медии са единствените, които се очаква да избегнат негативния тренд с прогнозно увеличение на инвестициите от 12,9% на годишна база.
За България прогнозата на Carat е за увеличение на общите рекламните инвестиции през 2015 г. с над 3%, като най-добре представящата се медия отново ще бъде дигиталната с ръст на годишна база от 9%. В основата на този ръст ще бъде бързо навлизащата и у нас автоматизирана реклама (т.нар. programmatic buying), която се очаква през 2015г. да се покачи с 300%.
Джери Булман, главен изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network, част от който е и Carat, коментира: „Най-новата прогноза на Carat повишава още повече оптимизма в доброто бъдеще на световната реклама. Тежките времена вече са зад нас, пазарите с отрицателен ръст вече са малцинство и може да гледаме положително към прогнозите за растеж през 2016г. на всички ключови пазари.
Силата на дигиталната реклама и преразпределението на бюджетите продължава да бъде горещата тема на пазара. Мобилните устройства променят достъпа до информация, начина по който се разглежда съдържание, търсят се продукти, купуват се стоки и това естествено се отразява и на подхода, който прилагаме към стратегиите на своите клиенти“.
Годишен растеж в проценти на база текущи цени | |||
2014 г. | 2015 г. | 2016 г. | |
Глобално | 4.6 (5.0) | 4.6 (5.0) | 5 |
Северна Америка | 4.5 (4.9) | 4.5 (4.5) | 4.6 |
САЩ | 4.5 (4.9) | 4.6 (4.6) | 4.7 |
Канада | 3.3 (3.3) | 2.5 (3.1) | 3 |
Западна Европа | 2.3 (2.7) | 2.8 (2.5) | 2.8 |
Великобритания | 6.8 (7.5) | 6.4 (4.7) | 5.8 |
Германия | 1.4 (1.0) | 1.6 (1.5) | 1.8 |
Франция | -0.9 (-0.9) | 0.0 (0.2) | 0.2 |
Италия | -2.0 (-1.3) | 0.9 (0.9) | 0.7 |
Испания | 5.8 (2.6) | 6.8 (3.3) | 6.9 |
Централна и Източна Европа | 2.5 (3.5) | -2.2 (4.6) | 3.9 |
Русия | 3.8 (3.9) | -7.1 (5.0) | 4.5 |
Азиатско-тихоокеански регион | 5.3 (5.4) | 5.2 (5.9) | 5.8 |
Австралия | 0.3 (0.1) | 1.0 (0.9) | 1.5 |
Китай | 7.6 (7.6) | 7.9 (7.9) | 8.1 |
Индия | 8.7 (8.7) | 11.0 (9.0) | 11.3 |
Япония | 2.9 (2.0) | 0.9 (1.7) | 1.2 |
Латинска Америка | 11.4 (12.1) | 11.1 (11.8) | 11.9 |
Бразилия | 9.5 (9.4) | 6.6 (8.1) | 8.4 |
Данните в скоби показват предишните прогнозни данни на Carat от септември 2014 г. |
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА