КЗП: Дигиталният пазар се развива значително

Броят на регистрираните онлайн търговци в България нараства с 30% годишно

Публикувана: 20 Март, 2018 22:33
6 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 2360

Към момента все още традиционният пазар заема по-голямата част от взаимоотношенията
потребители-търговци, но дигиталният се развива със значителен темп. Всяка година с около 30%
нараства броят на регистрираните онлайн търговци в България и на потребителите, които
използват този начин на пазаруване. Това коментира председателят на Комисията за защита на
потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред ТВ+.

„При нас започват да постъпват все повече жалби и сигнали за различни проблеми във връзка с
пазаруване през Интернет. Ние изискваме от търговците гарантиране на всички потребителски
права – коректно информиране на клиентите за всички параметри на офертите, включително и
условията, при които стоката може да бъде върната в дадения от закона 14-дневен срок”, каза
Маргаритов.

По думите му важно е също да има възможност за пряка комуникация. „Понякога се появяват в
онлайн пространството мними търговци, отправят атрактивни оферти, потребителите се „хващат”,
събират им парите и ги няма”, обясни председателят на КЗП и уточни, че в такива случаи се търси
съдействието на ГДБОП, но е по-сложно. Според него потребителите често са склонни да
инвестират доверие в нереалистични оферти, а трябва да си даваме сметка, че никой търговец
няма да предложи, дори и в Интернет, оферта за сделка, от която самият той ще загуби.

Маргаритов отбеляза, че все още, включително и на общоевропейско ниво, има известно
объркване за това какъв трябва да бъде подходът към т.нар. споделена икономика и оттам се
получава така, че няма за момента правила и яснота относно регулацията на този пазар. „Ако
потребителското търсене извиква една потребност и е ясно, че тя не е в драматично противоречие
със закона, защо да не се удовлетвори това желание на потребителите”, коментира той. И добави,
че напоследък има позитивно възприятие от страна на големите оператори в социалните мрежи –
Google, Facebook и т.н., по отношение на апел на Европейската комисия те да въведат част от
правилата, които се отнасят до онлайн търговията в класическия и вид към търговските аспекти на
общуването в социалните мрежи.

Председателят на КЗП обобщи, че описаното показва настройката за това, че и в споделената
икономика, включително търговията през социални мрежи, ще се постигне консенсус да се
въведат ясни правила. „Целта е потребителите спокойно да могат да сърфират, знаейки че при тези
условия могат да си купят или да получат една или друга услуга или стока и винаги когато има
нарушаване на тези правила, ще има кой да се намеси и да санкционира, завърши Маргаритов.

България

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.