Турският финансов министър Берат Албайрак, който е зет на президента Ердоган, тези дни представи нови оптимистични прогнози за икономическия ръст в страната. Турската лира обаче продължава да се обезценява. През последните 12 месеца турската валута се е обезценила спрямо долара с над една трета, а спрямо еврото – с близо 50 на сто.
Според експерта по валутни въпроси на DZ Банк Зьорен Хетлер, това развитие не е учудващо. Пред „Франкфуртер Алгемайне Цайтунг“ той заявява, че причините за трайно низходящото развитие на турската валута не са икономически, а политически.
Политическите фактори са водещи
Само допреди няколко години лирата правеше изключително стабилно впечатление, но от 2016 насам – след провалилия се опит за преврат и последвалото превръщане на Турция в автократична президентска република, ситуацията се промени съществено.
Особено фатална роля изигра подчиняването на редица държавни институции, като например Централната банка, на волята и разпоредбите на Ердоган. Това оказа катастрофално влияние върху стабилността на турската валута.
Валутният експертът Хетлер, който от години изследва развитието на турските финанси, дава като база за сравнение данните на други бурно развиващи се икономики. От това сравнение става ясно, че не всички се развиват така низходящо, както Турция. Южноафриканският ранд, например, в продължение на 10 години се е развивал по сходен начин с турската лира. От края на 2016 година обаче, линиите на развитие на двете валути започват да се раздалечават.
Факт е, че от 2016-та насам южноафриканският ранд се е обезценил с 20%, но той все още изглежда стабилен в сравнение с турската лира, която през същия период е изгубила над 60% от стойността си спрямо долара.
По икономически ръст Турция е по-напред от Южна Африка. Страната край Босфора се справя по-добре и с пандемията от коронавирус. Следователно, казват експертите, причината за обезценяването на турската лира не може да се търси в споменатите два елемента. Остават само политическите фактори, за които пише Хетлер, а именно: „Надеждността и стабилността на политическите условия, както и репутацията на централните банки в двете държави".
Независима парична политика
Южна Африка, разбира се, не е образец за политическа стабилност и реформаторски усилия. Там също има злоупотреби и корупция. Но страната разполага с демокрация, свобода на печата и независимо правосъдие. „А всеки опит да бъдат орязани правомощията на Централната банка по отношение на паричната политика, бяха задушени още в зародиш", твърди германският експерт.
В Турция обаче през 2019 беше сменен президентът на Централната банка, тъкмо когато той се опитваше да намали инфлацията, повишавайки основния лихвен процент. А турският президент Ердоган неизменно повтаря, че не е приятел на високите лихви, независимо от съветите на всички експерти по този въпрос. За слабия курс на лирата в момента играе роля и друг политичеки фактор - напрежението в региона на Нагорни Карабах, където Турция се изявява като закрилник на ислямската държава Азербайджан.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Киряк Бойко турския везир
18:12 04.10.2020
2 МАНАФА
Коментиран от #5
18:15 04.10.2020
3 шегичка
Коментиран от #14
18:16 04.10.2020
4 Дълбоко Виждащ
18:23 04.10.2020
5 Винокурова
До коментар #2 от "МАНАФА":
Внимателно с курс, че и в Англия е лира18:30 04.10.2020
6 НИЩО НЕ РАЗБИРАТЕ
Коментиран от #7, #12, #62
18:35 04.10.2020
7 Моше
До коментар #6 от "НИЩО НЕ РАЗБИРАТЕ":
Явно ти си бизнес гений. Я ни обясни, как ще купуваш суровина от чужбина в долари и евро, и после ще произвеждаш в Турция и ще продаваш в лири и ще ти прогресира бизнеса ве, мамул? Ами заемите дето ги има този бизнес са в долари и евро, заемите на турската държава са в долари и евро, колкото повече пада турската лира толкова по-зле става за тях.Коментиран от #8
18:43 04.10.2020
8 Само си спомни
До коментар #7 от "Моше":
Преди 30 години стоки за мирярди долари се изнесоха в Сърбия защото лева беше слаб. ...тогава Сърбия беше по богата от БългарияКоментиран от #9
18:46 04.10.2020
9 РистоВич
До коментар #8 от "Само си спомни":
От втората световна война и до сега, Сърбия е по-богата от България. Въпреки войните. А от как е боко на власт, НЯМА ПО БЕДНИ В ЕВРОПА ОТ БЪЛГАРИЯКоментиран от #58
19:08 04.10.2020
10 историк
19:14 04.10.2020
11 Хахаха
19:16 04.10.2020
12 😕😕😕😕....
До коментар #6 от "НИЩО НЕ РАЗБИРАТЕ":
Глупости на търкалета, какво пишеш, имаш ли си понятие от икономика? При тази обезценка на лирата и лошият им кредитен рейтинг, как ще е всичко ОК, според теб. Последните данни на най-големите кредитни агенции дават много лош кредитен рейтинг на.Турция, Техните ДЦК, които търгуват на фондовите пазари са.достигнали дъното. Или на инвеститорите се казва, не купувайте. Лихвите по заемите.които.теглят са високи, това са суапови линии, как мислиш че ще ги обслужват? Вкарваш суровини закупени със скъпи евра и долари, а произвеждаш стоки и услуги с обезценяваща се лира.Коментиран от #13, #17, #21, #69
19:47 04.10.2020
13 Турция има много собствени
До коментар #12 от "😕😕😕😕....":
Суровини. .като почнеш от пластмаса. Захар. .помук. ..какво изнасят? Злато сребро ядки пластмасови изделия облекла обувки кожени изделия сладкиши шоколади голяма част в бившият съветски съюз. .всички тези суровини са собствено производство. ..долара еврото остава в Турция. .България ще стане жив зян ако излезне от еврогеиският съюзКоментиран от #16, #63
20:01 04.10.2020
14 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #3 от "шегичка":
Хитлeр ocвoбoждaвa Гeрмaния oт Мeждунaрoднитe бaнкoви кaртeли. Кoгaтo Хитлeр cтaвa кaнцлeр нa Гeрмaния, гeрмaнcкият нaрoд нямa рaбoтa, нямa пaри и глaдувa. Eдин вaрeл пълeн cъc cтo милиaрдa мaрки нe мoжe дa купи, дoри eдин хляб пo тoвa врeмe. Мнoгo гeрмaнци живeят в бaрaки, тъй кaтo бeзбрoй дoмoвe и фeрми ca били иззeти oт бaнкитe нa Рoтшилд/Рoкфeлeр. В книгaтa cи, „Мaгиятa нa пaритe“ oт 1967 г., прeзидeнтът нa Рaйхcбaнк, Д-р Ялмaр Хoрac Грийли Шaхт рaзкривa гoлямaтa тaйнa: „Дрaмaтичнoтo oбeзцeнявaнe нa мaркaтa зaпoчвa cкoрo cлeд „привaтизирaнeтo“ нa Рaйхcбaнк, или ocтaвянeтo и в ръцeтe нa чacтни инвecтитoри.“ C други думи, oтгoвoрнocт зa cлeдвoeннaтa хипeринфлaция пoeмa нe прaвитeлcтвoтo нa Гeрмaния, a пo-cкoрo чacтнaтa цeнтрaлнa бaнкa в Гeрмaния, кoятo имa мoнoпoл върху cъздaвaнeтo нa пaритe. Нeмcкaтa икoнoмикa бивa рaзбитa и oпуcтoшeнa oт бaнкeри…, дo приcтигaнeтo нa Хитлeр. Cлeд кaтo бивa избрaн, Хитлeр oткaзвa дa игрae пo cвиркaтa нa Рoкфeлeр/Рoтшилд и eднo oт първитe нeщa, кoитo прaви e дa oпрaви кoрумпирaнaтa, бaзирaнa нa дългoвe финaнcoвa cиcтeмa. Тoвa cтaнaлo, чрeз eмитирaнe нa coбcтвeни пaри. Нoвитe пaри нe били oбeзпeчeни cъc злaтo или другa чуждa вaлутa, тъй кaтo вcичкo тoвa билo в ръцeтe нa cвeтoвнитe бaнкeри, a били oбeзпeчeни c трудa нa caмитe нeмци. Прaвитeлcтвoтo плaщaлo нa рaбoтницитe cъc ceртификaти, a c тях рaбoтницитe плaщaли зa другитe cтoки и уcлуги, кaтo пo тoзи нaчин ce cъздaвaли и дoпълнитeлни рaбoтни мecтa. В oтгoвoр нa нoвaтa бКоментиран от #15, #41
20:09 04.10.2020
15 копи пейст
До коментар #14 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
..........................В oтгoвoр нa нoвaтa бaнкoвa cиcтeмa нa Гeрмaния, eврeйcкoтo cвeтoвнo гocпoдcтвo oбявявa вoйнa нa Гeрмaния чрeз бoйкoт нa гeрмaнcки cтoки. Зa двe гoдини бeзрaбoтицaтa в Гeрмaния изчeзвa, a зa пeт гoдини oт нaй-бeднaтa cтрaнa, Гeрмaния cтaвa нaй-бoгaтa cтрaнa в Eврoпa.Коментиран от #39
20:15 04.10.2020
16 😕😕😕😕....
До коментар #13 от "Турция има много собствени":
Тези стоки които изнасят са стоки с ниска добавена стойност, златото е с добра цена в момента, то се продава само при криза, в друго време е резерв, не си мисли че златото по света е в неограничени количества, и можеш да го продаваш като семки. Турция произвежда и стоки със средна и висока добавена стойност, но при тази световна криза, няма как да увеличиш производството за да компенсираш спада на лирата, тъй като в станите които изнасяш...например части, изделия, компоненти, тези страни са намалили и те своето производство.. например износа им за ЕС. Купуваш скъпо евро за произвоство на някаква стока, след три месеца..например трябва да дадеш повече лири за същите евра, без да можеш да увеличиш обема на производство заради кризата. И отделно глупостите които си извършил в банковия сектор.Коментиран от #18, #20
20:19 04.10.2020
17 Хасан
До коментар #12 от "😕😕😕😕....":
Турслата държава няма големи дългове а фирмите имат . Те спокойно могат да си рефинансират дълговете си или да продадат активи ..Турция е подложена на финансови удари защото не е "послушна" и прави независима политика ...може да си смени кредитите от Лондон на Хонконг и ще си разреши проблемаКоментиран от #22
20:22 04.10.2020
18 Винаги помня преди 35 години
До коментар #16 от "😕😕😕😕....":
Като се занимавахме с търговия. .купуваме в държави в който има инфлация. .понеже стоката е евтина във долари и изгодно за износ. ..златото от Турция има много примеси от мед и сребро. ....миналата година когато беше 1400 долара за унция. ..Турция е внесла 40 злато от Венецуела и Русия. .в момента е 1900 за унция. .20:29 04.10.2020
19 Хасан
20:30 04.10.2020
20 Хасан
До коментар #16 от "😕😕😕😕....":
Прав си донякъде но можеш вместо да внасяш стока с евро да почнеш добавено производство ..това което прави Тръмп като връща американски фирми от Китай , Ердоган прави с курса20:43 04.10.2020
21 И тези стоки произведени
До коментар #12 от "😕😕😕😕....":
С обезценяваща се лира се изнасят навън и се продават в долари и евро....схвана ли "економисте" :)))))Коментиран от #23, #24
20:46 04.10.2020
22 😕😕😕😕....
До коментар #17 от "Хасан":
И да смени кредитните си линии, от Лондон в Хонг Конг, едва ли ще си реши проблемите толкова лесно както го пишеш, вътрешният дълг би нисък..как така, като всеки ден турската държава трябва да плаща скъпо струващи военни операци в три региона, изстрелваш пари през дулата, без никаква възвращаемост, как без да трупа дълг ще обслужи всички плащания на държавата, нали плаща и на ВПК за оръжия, те да не работят без пари, и това при спадащи драстично валутни постъпления от кризата. Нали трябва да обезциниш валутата, да повишиш данъците. Фирмите колко ще издържат с рефинансиране и продажба на активи при тази криза? Ами ниските лихви, кредити теглени при неблагоприятни лихвени проценти, нали трябва да се обслужат. А, реакцията на населението..от голямата безработица и спадащи доходи. Е, сигурно има изход от ситуацията..те си знаят.Коментиран от #25, #27
20:53 04.10.2020
23 Хасан
До коментар #21 от "И тези стоки произведени":
Човека прави анализи като си мисли че светът еднополюсен и че Запада решава всичко но светът вече е многополюсенКоментиран от #26
20:53 04.10.2020
24 😕😕😕😕....
До коментар #21 от "И тези стоки произведени":
Уфффф...я стига си писъл глупости, като не разбираш...разкарай се от тук.Коментиран от #31
20:55 04.10.2020
25 Хасан
До коментар #22 от "😕😕😕😕....":
Аз така и не разбрах къде воюва Турция !? В Либия операциите се финансират от признатото либийско правителство, в Азербайджан азерите са достатъчно богати за да могат да воюват сами..имат си ТАНАП..в Сирия турците само патрулират и няма военни действия . В Средиземно море няколко кораба обикалят...цените на петрола и газта падат , цената на златото се покачва и Турция си прибра златните резерви от Лондон ..богати иранци,иракчани,афганци,пакистанци,араби,либийци си купуват имоти в Турция ..Коментиран от #28, #32
20:58 04.10.2020
26 😕😕😕😕....
До коментар #23 от "Хасан":
Да света вече е многополюсен, и Запада не решава всичко, но решава много, и много зависи от него. Това че на някои не им харесва това..си е техен проблем. Иначе статията е безпристрасна.Коментиран от #29
21:01 04.10.2020
27 Хасан
До коментар #22 от "😕😕😕😕....":
Запада след като не успя да смени Ердоган се опитва с вътрешни размирици да предизвика демонстрации и смяна на правителството ..но разликата между турците и западняците е че западняците са егоисти докато турците имат чувство за колективна отговорност и взаимопощ..21:04 04.10.2020
28 😕😕😕😕....
До коментар #25 от "Хасан":
Еее..къде воюва Турция ли? Не бе, не воюва никъде, само си разхождат военните оркестри...ей така, шоу да става.Коментиран от #30, #33
21:05 04.10.2020
29 Хасан
До коментар #26 от "😕😕😕😕....":
Не мога да разбера какво е това "колониално " подчинение на Западния интерес !? Защо " Сащ трябва да бъде още по велика " за сметка на останалия свят ? Защо " седемте сестри " енергийни фирми ( Ротшилд) трябва да добият газта от Средиземно море ? ..Защо 5 членки на Съвета за сигурност на ООН трябва да решават съдбата на всички 200 страни?Коментиран от #37
21:08 04.10.2020
30 Хасан
До коментар #28 от "😕😕😕😕....":
Турция беше подложена на терористични атаки и раЗбира се че ще се отбранява . Щом Сащ търсят навсякъде по света терористи защо Турция да не ги търси в Сирия и Ирак !?21:10 04.10.2020
31 Нищо не разбираш
До коментар #24 от "😕😕😕😕....":
И да имаш диплома сигурно си я купил?21:10 04.10.2020
32 😊😊😊😊
До коментар #25 от "Хасан":
Как няма да купуват имоти богатите чужденци, при този спад на лирата, изгодно им е. Това не е белег на силна икономика, не и в този момент. Златото от Лондон е златният резерв на страната..и какво като си го върнат от там...ще продават защото са зле с мангизите. Чувал ли си за манипулации на фондовите пазари? Чувал си вероятно. Нали знаеш какво се случва когато някой или някои, излезат на пазара с големи количества злато, наясно си какво става с цените.Коментиран от #34
21:14 04.10.2020
33 Хасан
До коментар #28 от "😕😕😕😕....":
Ти ми напомняше на индианеца или африканеца ,който като видял за пръв път белия човек го е помислил за Бог ...те така ти си мислиш Запада за всемогъщ Бог който може да раздава порции,да контролира енергийни и финансови потоци ,да очертава граници ,да разбива и създава държавиКоментиран от #48
21:14 04.10.2020
34 Хасан
До коментар #32 от "😊😊😊😊":
Ами имотите не се продават в лири на чужденци а в валута ...и имота си има данъци,обслужващи такси ...и както казах за Турция е важно икономиката да произвеждаКоментиран от #36
21:18 04.10.2020
35 един българин
Коментиран от #38
21:31 04.10.2020
36 ke da
До коментар #34 от "Хасан":
Хасане/или Иване/ , не те знам от коя ДС си/?/, ВЗЕМИ И ЧЕТИ ЗА ЕВРЕИТЕ, ЧЕТИ ПОНЕ ГОДИНА ВСИЧКО ЗА ТЯХ И ПОСЛЕ САМ ЩЕ РАЗБЕРЕШ ЗАЩО КОЙТО СРЕЩУ ТЯХ СЕ ИЗПРАВИ - ИМА ГОЛЕМИ ПРОБЛЕМИ! И ТАКА Е ОТ ПАНТИВЕКА И ЩЕ Е ВОВЕКА!!!Коментиран от #42
21:34 04.10.2020
37 😊😊😊😊
До коментар #29 от "Хасан":
Ти пишеш вече за геополитика, геополитическите игри на Ердоган, мене не ме интересуват. Аз коментирам само икономическата ситуация в Турция, вътрешно политическите и външно политическите им проблеми не ме интерисуват. България вече е част от този Запад, аз напълно споделям Евроатлантическите ценности, българският интерес е напълно свързан с тези ценности, знаеш ги какви са. Турция и в частност ти сте свободни да защитавате вашите ценности и разбирания, аз нямам нищо против.Коментиран от #40
21:37 04.10.2020
38 Хасан
До коментар #35 от "един българин":
Прав си ...но има и нации които имат развито чувство за независимост21:39 04.10.2020
39 ke da
До коментар #15 от "копи пейст":
И ПОСЛЕ ТАЗИ ПРОСТА/ОГРАНИЧЕНА/ ХИТЛЕРОВА ГЕРМАНИЯ СТАВА ГЛАВНАТА ПРИЧИНА ЗА ИЗБИВАНЕТО НА НАД 100 МИЛИОНА ЧОВЕКА В ЦЯЛ СВЯТ! МЕРСИ ТИ ЗА ПРИМЕРА, НО АЗ СЛУШАМ ЕВРЕИТЕ И НА ТЯХ РАЗЧИТАМ, ТЕ ЗНАЯТ КАК МОГАТ, БЕЗ ДА УБИВАТ И ВОЮВАТ ДА НАПРАВЯТ МАКСИМАЛЕН БРОЙ ХОРА ДОВОЛНИ ОТ ЖИВОТА!Коментиран от #61
21:40 04.10.2020
40 Хасан
До коментар #37 от "😊😊😊😊":
Това искам да ти кажа ..турските капиталисти и интереси се сблъскват с френски,американски,немски,еврейски и английски такива ..и тогава Запада прави политически натискКоментиран от #43
21:41 04.10.2020
41 един българин
До коментар #14 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
ХИТЛЕР И НЕГОВАТА ГЕРМАНИЯ СА - УБИЙЦИ НА МИЛИОНИ ХОРА ПО ЦЯЛ СВЯТ! НИКОГА ПОВЕЧЕ НАЦИЗЪМ И КОМУНИЗЪМ - НИКОГА!21:44 04.10.2020
42 Хасан
До коментар #36 от "ke da":
Нали ти казвам ..ти от малък си учил че " наведена глава сабя не сече" и е нормално да си мислиш ...21:46 04.10.2020
43 😊😊😊😊
До коментар #40 от "Хасан":
Да, сблъскват се турски интереси, икономически и политически..естествено, турският икономически елит и икомомиката на Турция е тясно свързана със Западният свят, политическият елит в момента..не..да Запада оказва силен натиск, но това е свързано с, човешки права, демокрация, всички ценности на Западната цивилизация, ти ги знаеш, а дали е правилно или не, зависи от гледната точка на едните и другите, няма да ти казвам кой е прав или крив, защото съм пристрастен..става въпрос за демокрацията, във всичките и аспекти, икономически и политически.Коментиран от #44, #45, #46
22:03 04.10.2020
44 Хасан
До коментар #43 от "😊😊😊😊":
Демокрация и западни ценности са относителни понятия и обикновено се ползват като бич за колониализиране ...Иран и Сарабия са теологични държави но саудитците имат шейхове,нямат избори,партии,права на жените но са съюзници на Запада и не се критикуват ...Иранците имат избори ,партии,ограничени права на жените но са врагове на ЗападаКоментиран от #47, #54
22:09 04.10.2020
45 Хасан
До коментар #43 от "😊😊😊😊":
Не е важно дали има диктатура или демокрация по важно е кой контролира финансите ,полезните изкопаеми и търговията ..като Венецуела. Национализираха а петродобива и Мадуро е диктатор22:12 04.10.2020
46 Хасан
До коментар #43 от "😊😊😊😊":
В Франция от 1 година има протести,сблъсъци,политическо насилие ,в България от 3 месеца но няма оставки .защо? Защото са верни служители на западната олигархия22:14 04.10.2020
47 😊😊😊😊
До коментар #44 от "Хасан":
Всеки си избира позицията Хасане, Саудитите са избрали този подход, иранците другият, Мадуро е обявен за диктатор..защо не..Борбата за финанси, ресурси и влияние я има от както свят светува, ще се засилва още по-вече, а демократичните ценности не са относително понятие, валидни са за целият свят, някъде ги има, някъде не, важното е да се позиционираш към печелившите, губещите не са на уважение, просто прагматизъм, ще се създават нови съюзи, ще се завземат нови икономически позиции, всеки да си избира, накрая винаги побеждава по силният икономически и носителя на световните демократични ценности, историята е го показала..не си го измислям.Коментиран от #50
22:40 04.10.2020
48 😊😊😊😊
До коментар #33 от "Хасан":
Запада това го прави, и ще продължава да го прави, рефлекси на силните икономики.22:48 04.10.2020
49 Епидавър
23:08 04.10.2020
50 Хасан
До коментар #47 от "😊😊😊😊":
Прав си ..всеки който не опита юмрука на другия си мисли че неговия е боздуган ..и в този аспект Русия е военен конкурент на Сащ, Китай е икономически конкурент ..Коментиран от #51
23:38 04.10.2020
51 😊😊😊😊
До коментар #50 от "Хасан":
Да така е, Русия е военен конкурент на САЩ, респективно и на ЕС. Китай е икономически конкурент и на двете. Опитване на юмруци, в смисъл военен конфликт няма да има, тъй като единият конкурент е в незавидно икономическо и политическо състояние. Другият конкурент е икономически много силен, там икономически сблъсък ще има със сигурност.Коментиран от #52, #53
23:47 04.10.2020
52 Хасан
До коментар #51 от "😊😊😊😊":
Ами Иран дава военна база на Китай ..Китайски фирми навлизат в Африка и Европа ..Китай даде кредит на половин Азия с проекта Пътя на коприната ..и сблъсък между Европа ,Сащ ,Китай и Русия ще е добре за Турция да се опита да се възползва ..23:52 04.10.2020
53 Хасан
До коментар #51 от "😊😊😊😊":
Но трябва идеология която да експортира и защо това да не е " демокрация с пазарна икономика и мюсюлмански ценности " ..както Япония и КитайКоментиран от #56
23:54 04.10.2020
54 No Exit
До коментар #44 от "Хасан":
Сауд беше кърмаче на Америка и тогава, и сега. Никой не критикува отрочето си. Турция е създадена и поддържана с цел да държи проливите срещу Русия. Затова и на Турция всичко и се прощава. Нито Турция, нито Сауд са заплаха за Израел, докато Иран иска премахването на Израел. Затова Америка с Иран ортак няма да стане. И ако Иран има глупостта да разработи ядрено оръжие, то ще бъде унищожено на момента. Сега знаеш кой ти е сайбията и на тебе, и на Турция, нали така!Коментиран от #55
00:02 05.10.2020
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 😊😊😊😊
До коментар #53 от "Хасан":
За мюсулманските ценности...нещо не те разбрах..какво имаш в предвид??? Пазарната икономика в християнският свят и мюсулманският се подчинява на едни и същи пазарни правила. На втория ареал, демокрацията отсъства, ако бъркам поправи ме, или имаш напредвид че пазарната икономика може да съществува в двата свята безпроблемно???00:13 05.10.2020
57 😊😊😊😊
До коментар #55 от "Хасан":
България беше освободена през Руско-Турската война през 1878г, през 1944г беше окопирана от СССР, и под неин контрол, сега доброволно членуваме в ЕС, за какъв сайбия говориш?00:20 05.10.2020
58 тц тц
До коментар #9 от "РистоВич":
И преди Бойко бяхме най бедните. Даже по недни08:28 05.10.2020
59 херодот
09:39 05.10.2020
60 КОЛО
10:54 05.10.2020
61 Винету
До коментар #39 от "ke da":
Факт е че ВСВ започва в Азия от джапанките,така че остави Хитлер на мира и вземи да прочетеш някоя малка книжка.13:38 05.10.2020
62 Каскет
До коментар #6 от "НИЩО НЕ РАЗБИРАТЕ":
Аз пък не разбрах как ще връщат огромните си външни заеми шалварите с тая мижава лира.Ха-ха13:41 05.10.2020
63 Каскет
До коментар #13 от "Турция има много собствени":
Кви суровини от пластмаса имате се?Пластмасови глави и скъсани шалвари...Коментиран от #67, #68
13:45 05.10.2020
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 ИСТИНАТА
А руската рубла направо се сгромолясва!
Днес една рубла струва 0,021 български лева...
Днес една рубла струва две стотинки...
10:38 06.10.2020
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 карамфила
До коментар #63 от "Каскет":
Ами Алито и Амеда събират пластмасови шишета Кока Кола от контейнерите и ги предават за скрап в Константинопол и ей го ся от къде идва турската пластмаса наречена турска суровина.20:21 06.10.2020
68 Запознат
До коментар #63 от "Каскет":
Каскетче и след 100г не можем да я стигнем Турция! Българина се лекува в Турция, почива на турското крайбрежие! Турция за разлика от мутреландия има икономика и изнася стоки за милиарди долари а ние изнасяме наркотрафиканти и проститутки! Атаките срещу турската икономика започнаха след неуспешния преврат срещу Ердоган! Ционистите пак ще се провалят, защото турците подкрепят Ердоган!22:43 12.10.2020
69 Запознат
До коментар #12 от "😕😕😕😕....":
Кредитните агенции се управляват от мошета!22:45 12.10.2020
70 Шишли
22:02 13.10.2020