Красимир Вълчев: Има проблеми, свързани с мотивацията за учене най-вече на природни науки - математика, физика и химия

15 Септември, 2025 09:23 3 797 40

  • красимир вълчев-
  • проблеми-
  • мотивация-
  • учене-
  • природни науки

Усилването на възпитателната функция на училището е едно от най-важните неща, които трябва да направим. Една голяма част от проблемите в обществото ни днес са функция именно на отслабената възпитателна функция, коментира още образователният министър

Красимир Вълчев: Има проблеми, свързани с мотивацията за учене най-вече на природни науки - математика, физика и химия - 1
Снимка: БНТ

Усилването на възпитателната функция на училището е едно от най-важните неща, които трябва да направим. Една голяма част от проблемите в обществото ни днес са функция именно на отслабената възпитателна функция. Това заяви в "Денят започва" по БНТ министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

През новата учебна година приоритет ще са програмите. Вълчев коментира, че в момента няма единно мерило за качество на образованието - има проблеми, свързани с мотивацията за учене най-вече на природни науки - математика, физика и химия.

"Имаме проблеми с учебните програми, с това, че учителите и учениците нямат време, препускат, това произвежда културата на заучаването - когато един ученик няма време да измисли, той просто заучава за изпита и след това забравя. Оценяването, което трябва да бъде насочено към измерване на умения, трябва да променим учебните програми, не стигат часовете по нито един общообразователен предмет".

Българската образователна система възпитава национално самосъзнание, но и патриотичното, и гражданското образование могат и трябва да се завишат, смята министърът. Приоритет ще бъде формирането на отношения и нагласи, тъй като в момента програмите са пълни с фактология, понятия, но относително малко умения.

По думите му системата за санкциониране на учениците не работи добре, а учителите се въздържат от налагане на забележки. Един от основните проблеми остава използването на телефоните в клас - предвижда се учителите да могат да налагат забележки за това много по-лесно - като нанасяне на оценка.

"Телефоните ще могат да бъдат използвани за учебни цели, при медицински нужди. И в момента училищата по свои правила организират неизползването на телефони - не е задължително събирането им, но учениците не трябва да ги ползват. Учителите трябва да имат възможност да ги санкционират, ако нарушават правилата. Училищата са спокойни, че ще могат да организират това и да събират телефоните по веднъж на ден, а не преди всеки час".

Учителите също трябва да променят методите си на преподаване, защото днешните деца все по-трудно се мотивират.

"Изключително важно е и здравното възпитание, което също сме поставили като акцент, децата могат да водят 5 до 10 години по-дълъг и качествен живот и това зависи от навиците, създадени в училище. Предвидени са тематични срещи с родители и тематични уроци по отношение на различните зависимости, но учителите трябва да са готови да говорят с учениците по темата и да създадат нагласи против употребата на наркотици".

Не може да има универсален час за започване на училище - някои са начални, други обучават деца от 1 до 4 клас, а най-големият проблем е в тези с двусменен режим, където часовете не могат да бъдат изтеглени по-късно, обясни Вълчев.

"Най-важното, което трябва да направим, е да продължаваме да строим и пристрояваме училища".

Приложните задачи в изпита по математика след 7 клас няма да бъдат трудни, каза още министърът. В условията им просто ще бъдат включени основни понятия от природните науки като напрежение, мощност, топлина, киселинност - които всяко едно дете трябва да знае, поясни той.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 11 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    20 2 Отговор
    1989 г милион и половина ученици а сега само 700 000.

    Коментиран от #33

  • 2 Последния Софиянец

    18 1 Отговор
    Децата вече нямат мозъчни клетки от тези вейпове.Половината ученици от училището до заведението ми бяха на поправителен лятото.

    Коментиран от #5, #10

  • 3 Всъщност

    3 8 Отговор
    цинанин математик няма, само Витанов, но той не е чист математик

    Коментиран от #16

  • 4 Перо

    18 2 Отговор
    Всичко се хвърля на политология и бяга от инжинерни науки като дявол от тамян, но това скоро ще се промени и ще останат без измислената Сорос професия за опростачване на обществото!
  • 5 Ей, добре

    2 3 Отговор

    До коментар #2 от "Последния Софиянец":

    Добре че не те оцели този трамвай в ситняково
  • 6 честен ционист

    4 4 Отговор
    Пацаните трябва да учат за войници. Девчата за фронтови мед сестри.

    Коментиран от #18

  • 7 Учителка

    8 0 Отговор
    Българчетата са добре, други са проблема
  • 8 Астроложка

    9 1 Отговор
    Математиката е вечна и универсална, нищо че имам 3
  • 9 провинциалист

    14 2 Отговор
    "отслабената възпитателна функция" - кое точно е отслабено? Т.нар. политически елит и т.нар. медийни звезди са непреодолим стожер и пример за подражание.
  • 10 Ха,ха

    9 1 Отговор

    До коментар #2 от "Последния Софиянец":

    Нямат от зяпане в телефона.

    Коментиран от #12

  • 11 Кумчо Вълчев

    16 1 Отговор
    Математика, физика и химия, не са "природни науки". Това са основни, базови науки, останалите научни дисциплини са производни на тях или хуманитарни.
  • 12 Последния Софиянец

    11 1 Отговор

    До коментар #10 от "Ха,ха":

    Ама зяпат глупости.А цялото знание е в телефона.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 муцунка

    3 2 Отговор
    напрежение с жена, мощност на шамара й,ако не я гушнеш, топлина на тялото й и киселинност на онова там,отдолу
  • 15 хахаха

    14 3 Отговор
    Министърът не прави разлика между математика, физика и химия:)))
    Та какъвто ни е министъра, такива са и учениците!
  • 16 Прометей

    17 2 Отговор

    До коментар #3 от "Всъщност":

    Витанката е го тин , но и той е безсилен да изчисли как при шест милиона население в България , при седемстотин хиляди ученици , триста хиляди деца под седемгодишна възраст получаваме шест и половина милиона пълнолетни гласоподаватели.
    Това само свръх супер професорът по научнофантастическа математика Проф Мишо Константинополски може да обясни.

    Коментиран от #19

  • 17 Един

    16 2 Отговор
    Даскалите имат 0 мотивация да мотивират децата - раздадохте им добри заплати, те си кибичат на сянка докато дойде поредната ваканция и на всичко отгоре от нищоправенето си в училище накрая кешират с незаконни частни уроци от родителите, които са загрижени!

    ... и накрая всички неуки деца влизат в университета, където нищоправенето за много пари се повтаря, щото университетите са повече от випускниците!

    а ние глупаците от частния сектор плащаме за цялата тая дивотия!

    Коментиран от #22

  • 18 Калоян

    6 1 Отговор

    До коментар #6 от "честен ционист":

    Шегуваш се,но виж едно от предаванията на Диана Панченко (укр блогърка с два милиона последователи),в което нагледно показва какво учат децата в укрия.Сто процента от твоята шега, се оказва истина.

    Коментиран от #26

  • 19 голям смях

    6 0 Отговор

    До коментар #16 от "Прометей":

    моля моля, повреме на избори се увеличавам до 8 милиона население и всички имат право да гласуват
  • 20 както при професорите има конкуренция

    3 1 Отговор
    така и при учащите се . по добрите са малко , а по не смогващи и по-зле развиващи са мнозинства . следователно методът за бизнесменстване и менаджерстване над фракците и фрагментиралите прослоики е неработещ механизъм . тоягата и близалката срещат както в сръбска така и в юта, така и в охайо стрелби и апатия . на практика не може да се увеличи броя на можещи и паметливи .
  • 21 Колко много

    7 1 Отговор
    Глупави приказки! Обществото е тотално разложени морално и няма как да възпита свестни деца! А това, че тези “повредени” хора щели да живеят по-дълго, е още по-тревожно!
  • 22 Последния Софиянец

    15 1 Отговор

    До коментар #17 от "Един":

    Учителите нямат право да използват тоягата и затова са обречени на неуспех.
  • 23 Директора

    7 0 Отговор
    Спрете телефоните на децата!!!
  • 24 Силиций

    16 1 Отговор
    "Вождовете" го докараха до там положението в България,че повечето деца даже осъзнаха,че ученето на физика,химия и математика в мутренска България ще ги остави гладни работещи бедни ,гледащи лъскав живот на бившите си съученици-двойкаджий.
  • 25 Читател

    19 0 Отговор
    Ще има проблем с мотивацията за учене, докато на отговорни постове се назначават неграмотни персони, които са нагледен урок за подрастващите защо не трябва да се учи.
  • 26 честен ционист

    6 1 Отговор

    До коментар #18 от "Калоян":

    Въобще не се шегувам. Военен и мед сестра са най-популярните професии в строя, в който сме се запътили.
  • 27 Некадърник

    4 0 Отговор
    Да и една от причините си ти
  • 28 незнайко

    9 2 Отговор
    ( Има проблеми, свързани с мотивацията за учене най-вече на природни науки - математика, физика и химия )
    Затова ли включвате изучаването на религия като наука, която е по точна от посочените ???
  • 29 Майстор Тричко

    12 0 Отговор
    "Има проблеми, свързани с мотивацията за учене най-вече на природни науки - математика, физика и химия..." Проблемът, господин Въчев е с елементарно решение: просто на всички бъдещи инженери с основа посочените природни науки трябва да се плащат 3 пъти по-голем заплати и от всички политици, социолози, прависти, финансисти и др. нищоправещи анализатори, за шофьорите да не говорим (те са такива, защото са некадърни да правят нищо друго). Не може един машинен инженер, който проектира сложни съоръжения или строителен инженер, който проектира сгради за милиони да има заплата под средната не само за София, но и за страната (въпреки постоянните оплаквания на т.н. БГ-бизнесмени, че им липсват такива специалисти). Иначе напънът Ви е обречен на неуспех...
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Взаимодействията в Света !

    4 0 Отговор
    Взаимодействията в Света !

    Не се Основават !

    Само !

    На Тези !

    Три Науки !

    Каун !

    Такъв !
  • 32 Не искаме учители дошли от село в града

    7 0 Отговор
    Защо изгонихте умните хора от България ? Гражданите отидоха по чужбина а селяните по градовете учители да стават. Беше точно обратното на времето.
  • 33 На тези управляващи и това им е

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    много. Като ги докарат до 70000 може да успеят да ги обучат.
  • 34 Ромеи математика физика и химия не учат

    8 1 Отговор
    Те са писатели анализатори психолози политолози социолози депутати министри професурати и културтрегери най вече. Не сме чули да са инженери. Там трябва учене и бачкане. За медицинските специалисти също рядко се навиват. По тънката част са пиар маркетинг банки медии и маникенки.
  • 35 Поне да беше премахнал телефоните

    5 0 Отговор
    Но дори и това не свърши. Само разлая кучетата. На неграмотни телефонисти дипломи дават и шофьорски книжки. Изпотрепаха се по пътищата . Едно дърво да има и го оцеляват или една крава.
  • 36 ПЕНКО

    1 2 Отговор
    НЕ НАУЧЕН ВЪЛЧО --- ТОВА НЕ СА ПРИРОДНИ НАУКИ ---ТОВА СА САДИСТИЧНИ НАУКИ -----ПРИРОДНИ СА АНАТОМИЯ ; ФИЗИОЛОГИЯ ; БОТАНИКА ; БИОХИМИЯ ; ЗЕМЕДЕЛИЕ ; МОРСКО И ОКЕАНСКО СТОПАНСТВО ; МАЛКО ЛИТЕРАТУРА И ИСТОРИЯ И Т. Н. !?!?!?!?!?!?!!!?
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Ивет

    1 0 Отговор
    Учителите са тези, които трябва да мотивират децата, но често пъти това не се случва а става точно обратното-демотивират ги като ги упрекват непрекъснато, че нищо не става от тях и им пишат двойки. Учителят е този, който трябва да направи така, че ученикът да има желание да учи даден предмет. Много често децата намразват предмета точно заради да скала. Знам го от личен опит а и от децата. Другото е, че всяко прекалено нещо става досадно в един момент.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол