Опит за лобистки промени зад гърба на кмета Васил Терзиев

6 Октомври, 2025 13:00 3 347 17

  • външна реклама-
  • сос-
  • васил терзиев

Има опасения, че се обслужват интересите само на една компания-оператор на реклама в столицата

Опит за лобистки промени зад гърба на кмета Васил Терзиев - 1
Снимка: БГНЕС

Националната асоциация за външна реклама алармира, че Столичният общински съвет се опитва да направи лобистки промени във външната реклама на София зад гърба на кмета на столицата Васил Терзиев. В тази връзка организацията изпрати писмо до кмета на София Васил Терзиев, до председателя на Столичния общински съвет Цветомир Петров и до арх. Богдана Панайотова, главен архитект на Столична община.

С писмото асоциацията изразява своето крайно възмущение от провеждането на изменения в нормативната база, регулираща бизнеса с външна реклама, обявени на единния електронен портал на Столична община, без обществен и професионален дебат, както са правени предходните промени в Наредбата за преместваемите обекти, за рекламните, информационните и монументално-декоративните елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община (НПОРИМДЕРДТСО). Самото наименование на горецитираната наредба предполага наличието на две страни, чиито обект е нормативната регулация - Столична община от една страна, и бизнесът, в качеството му на собственик и изпълнител на дейности с преместваемите обекти и рекламните елементи, от друга страна.

Ето какво още пишат в писмото:

До момента, при всички предприемани изменения на НПОРИМДЕРДТСО през последните 20 години, Столична община е уважавала браншовите организации, представляващи бизнеса с преместваеми обекти и оператори на външна реклама.

Бихме искали, също така, да отбележим, че Асоциацията ни е дългогодишен партньор на Столична община по редица проекти с обществена значимост, като предоставя услугите на своите членове при нужда от информационно пространство, от специализирано и естетично ограждане на строителните площадки при строежа на Софийското метро, от коледна украса за Столицата, в информиране на населението относно мерките при бедствия и аварии, при всякакви нужди от кампанийно информационно известяване на населението относно обществено полезни социални дейности и активности, предприети от Столична община.

Ето защо, недоумението ни за провеждането на акт за Изменение и допълнение на нормативната база, регулативната основа на бизнеса ни, без да бъдем информирани, е меко казано „огромно“! Впечатлението е, че ОЧЕВАДНО се обслужват интересите само на една компания-оператор на реклама в столицата, която е монополист от десетки години насам и стопанисва над 100% от рекламата на спирките, 70% от общинските билборди и 50% от мегабордите на крак, които грозно са надвиснали над представителните булеварди на нашата Столица!

Неясен остава въпросът защо след като години наред Столична община не успява да се справи с най-очевидните примери за визуален хаос в Столицата – незаконни рекламни елементи в партерната зона, появили се дигитални елементи по основните булеварди, незаконно брандиране на витрини, графити върху сгради – паметници на културата и т.н., тихомълком се изготвя Доклад за изменение на НПОРИМДЕРДТСО, който безпрекословно ще доведе до заличаване на определени рекламни оператори, които противно на изредените примери, спазват стриктно НПОРИМДЕРДТСО и са с доказан принос в естетизиране на градската среда.

НАВР настоява срокът на Обществените консултации по приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за преместваемите обекти, за рекламните, информационните и монументално-декоративните елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община, публикуван на единния електронен портал на обществените консултации на Столична община, да бъде удължен и да се проведат реални обществени обсъжадния! Да бъде сформирана работна група, в рамките на която да бъдат обсъдени подготвяните промени, а те да бъдат прецизирани и обективни за всички оператори на външна реклама. НАВР от своя страна, прилага своите конкретни аргументирани предложения и остава на разположение за всякаква форма на взаимни срещи и консултации.

Даваме само няколко примера за това от къде идва визуалното замърсяване по бул. "България" и "Цариградско шосе", които добре онагледява, че същото не е в следствие на покривните значи и калканните стени с реклама:

Опит за лобистки промени зад гърба на кмета Васил Терзиев

Уважаеми Дами и Господа, този начинът на действие, сам по себе си създава не малки съмнения относно непредумишлеността на мотивите, които го пораждат. След прочита на така публикувания Доклад СОА25-ВК66-6877/13.08.2025, съмненията ни за наличие на лобистка практика още повече се засилиха. Имам предвид следните предложения за промяна:

1. Чл. 16. Премахва се изцяло рекламния формат – „светещ покривен знак“, като остава само възможността за покривна реклама върху бизнес сгради и жилищни сгради, в които рекламиращата се компания извършва своята дейност. Аргументът е: „Забраната ще намали съществено рисковете за причиняване на вреди върху сградите и минувачите, в случаите на некачесвено проектиране и изпълнение на конструкцията, както и в зачестилите природни събития с висока интензивност (бурен вятър, мълнии и др). Тя ще намали рисковете за безопасността на дижението по пътищата и ще намали светлинното замърсяване………“.

Коментар:

Мотивите са твърде неубедителни! Защо клетките на мобилните оператори не създават риск за конструкцията на сградите и обитателите?

До момента няма регистриран инцидент с падане на покривна рекламна конструкция или част от нея, която да е застрашила живота на обитател или минувач. Всички покривни знаци се поставят след изготвяне на технически поректи, които се одобряват на Експертен съвет по устройство на територията. Относно изпълнението им органът, издал Разрешение за поставяне, има пълното право да приложи контрол спрямо своите правомомщия във всеки един момент.

По отношение на светлинното замърсяване – през 2019г. НАВР предостави Научна разработка на тема: Правила и стандарти за осветеност на светлинната реклама в гр. София“, изготвена от „Технически университет – София – Технологии“ на Направление „Архитектура и градоустройство“ във връзка с приемането на регулативни мерки за осветеността на покривните рекламни елементи. Целта на разработката беше да установи ясни стандарти за осветеност на покривните знаци, така че да не причиняват какъвто и да било дискомфорт на обитателите на сградата и съседните на нея сгради. В тази връзка до момента няма един регистриран сигнал/жалба срещу светлинното излъчване на който и да било покривен знак.

Този рекламен формат е един от най-разпространените и имиджови рекламни формати, който се използва само от утвърдени компании и само на изключително централни и комуникативни локации.

Може да се каже, че съвременния облик на всички световни столици се свърза именно с наличието на този рекламен формат, ето и няколко примера:

Опит за лобистки промени зад гърба на кмета Васил Терзиев

2. Чл. 16б. Рекламата върху калкани и фасади без прозирци се ограничават до 60м². Основният аргумент е: „Това се прави, за да бъде съхранен цялостния архитектурен облик на сградите“

Коментар:

Намаляването в площта на рекламния елемент, който се експонира върху дадена фасада има противоположен ефект, а именно създава своебразно „петно“, което беше коментирано многократно на проведени срещи с представителите на Направление „Архитектура и градоустройство“.

Калканните стени и тези без прозорци са добър пример за европейски практики на реклама, която е естетически вписана в градската среда! Архитектурно неиздържано е тя да бъде ограничена в 60м², когато стената е с площ, примерно, 200м². За рекламните елементи върху калканни стени се изогтвят индивидуални проекти, които винаги кореспондират с архитектурните дадености на сградите, като след това се одобряват на Експертния съвет по устройство на територията от архитекти, инженери и специалисти по „публични пространства“. Унифицирането на рекламните елементи до 60м² за всички сгради е абсурдно.

3. Чл. 17а. Премахват се всички мегаформати върху калкани на сгради от I-ва, II-ра, III-та, IV-та и VII-ма зона с аргумента: „Право на СО е да формулира изисквания към градската среда, с които да ограничи използването на преместваеми обекти и на рекламни елементи в определени типове поземлени имоти или върху определени типове сгради“!?

Коментар:

Нужно е някой да разтълкува как Столична община определя в кои имоти и върху кои сгради да ограничи поставянето на рекламните елементи. Така заложените промени всъщност премахват изцяло рекламния формат „мегаборд върху калкани на сгради“ от всички останали зони без периферията, а именно V-та зона - мярка, която не кореспондира по никакъв начин с предприетата политика на Столича община по намаляване на визуалния шум. Защо?

Години наред НАВР сигнализира специализираната администрация на общината относно причините за визуалния шум. В поредица писма (Писмо № СОА20-НД62-168/14.02.2020г) с приложени примери сме доказвали къде са най-високите нива на визуално замърсяване от рекламно-информационни елементи, а именно, в партерното ниво на жилищните централни сгради. Там, където присъстват регламентирани и нерегламентирани фирмени табели, стикери, лепени обяви, афиши, графити и т.н. Компаниите, членове на НАВР не веднъж са участвали безвъзмездно с възстановителни дейности по фасадите на централните сгради след грубите посегателства по тях от страна на графитърите. Въпросът за използването на калканните стени на сградите и тези, които са чисти фасади без прозорци, е обсъждан вече със специализираните дирекции на Столична община, именно по причина на необходимостта от естетизиране на градската среда. За последните 20 години компаниите-оператори на рекламния формат „мегаборд върху сгради“ възстановиха фасадите на голям брой централни сгради, особено в идеалния център на гр. София, II-ра зона! Сгради, които имат вече и своя утвърден художествен облик, съгласно приетата Наредба за градска среда на Столична община, Приложение № 7! Обърнете внимание, че именно в Приложение 7 са показани позициите, пердвидени за поставяне на рекламни елементи. Възприетата политика относно рекламирането в централната градска част беше продиктувана вселдствие на добрите практики между бизнеса и Етажните собствености на сградите в последните десетилетия. Прилагам Писмо за подкрепа № СОА18-ГР94-2125/20.04.2018г. от 16 централни Етажни собствености, които декларират, че поддържането на сградите им се осъществява единствено през прихода от рекламна дейност! Този факт е неоспорим и може да бъде проверен във всеки един момент, в случая го онагледяваме с приложени снимки в презентационна форма!

Ето и няколко произволни примера от централната част на европейски столици и градове за изпозването на свободни фасади за реклама:

Опит за лобистки промени зад гърба на кмета Васил Терзиев

В тази връзка считаме, че подготвяните промени в НПОРИМДЕРДТСО атакуват директно компаниите, опериращи с този рекламен канал и ще доведе категорично до техния фалит, освобождаване на персонал и етажни собствености без приход!

Отворен остава въпросът защо се заличава този рекламен канал без предварителен диалог с неговите оператори, в чия полза е това?!

4. Интересен е фактът, че се премахва ограничаването на Чл. 27, който забранява поставяне на обект или елемент с неприключено административно производство за нарушение на разпоредбие по тази наредба. Това насочва вниманието към определени фирми в бранша, които биха искали да „разчистят пътя си“ и да се реабилитират въпреки системните си нарушения на НПОРИМДЕРДТСО. Явен лобистки ход!

5. Чл. 33. „Разрешението за поставяне е едно за всички обекти и елементи в обхвата на спирката на масовия градски транспорт….“.

Този текст предполага, че с Разрешението за поставяне на спирките ще бъдат легитимирани и рекламните елементи, което автоматично изключва възможността за отделен конкурс за разполагане и поддържане на нови рекламни дигитални елементи. Липсата на конкурсен принцип при разпределянето на най-апетитния рекламен формат „спирките“ е в полза на основният им оператор в момента!

6. Отпадат всички членове, касаещи издаването на Удостоверение за въвеждане в експлоатация, което по принцип беше спорно още от предходните изменения в Наредбата, но решителността, с която се улеснява получаването на разрешителни документи в този рекламен формат е изцяло в полза на фирмата, която има монополен дял в него.

Изводи:

Изменението на НПОРИМДЕРДТСО се извършва НЕПРОЗРАЧНО и без РЕАЛНИ предварителено обявени обществени обсъждания, без предварителни срещи и коментари на предстоящите за изменение текстове. Това, само по себе си, е достатъчно компрометиращ факт относно прозрачността на предприетите промени в Наредбата.

Предприетото Изменение на НПОРИМДЕРДТСО се прави без ясен анализ за последващите ефекти върху пазара на външна реклама и обобщен анализ на иконоческите и социалните последствия върху множество етажни собствености и техните сгради.

Няма ясно обосновано становище какво налага промяната именно на тези предложени текстове, а не на други, които са коментирани като спорни на предходни процедури по изменение на наредбата.

Предложените промени в Чл.16 и Чл.17 целят премахването на двата най-естетичсески издържани и ненатрапчиви рекламни канала – „покривна реклама“ и „реклама върху калкани на сгради“, което ще доведе до фалити на определени компании. Респективно търсенето на пазара ще се насочи към останалите рекламни формати, от което ще се облагодетелства конкретна фирма - монополист в тях! Налице е предспоставка за нелолялна конкуренция и дисбаланс на пазара на външна реклама и превръщането на Столична община в бизнес регулатор!

Неясен остава въпросът защо след като години наред Столична община не успява да се справи с най-очевидните примери за визуален хаос в Столицата – незаконни рекламни елементи в партерната зона, появили се дигитални елементи по основните булеварди, незаконно брандиране на витрини, графити върху сгради – паметници на културата и т.н., тихомълком се изготвя Доклад за изменение на НПОРИМДЕРДТСО, който безпрекусловно ще доведе до заличаване на определени рекламни оператори, които противно на изредените примери, спазват стриктно НПОРИМДЕРДТСО и са с доказан принос в естетизиране на градската среда.

След всичко изложено дотук, НАВР настоява срокът на Обществените консултации по приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за преместваемите обекти, за рекламните, информационните и монументално-декоративните елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община, публикуван на единния електронен портал на обществените консултации на Столична община, да бъде удължен и да се проведат реални обществени обсъжадния! Да бъде сформирана работна група, в рамките на която да бъдат обсъдени подготвяните промени, а те да бъдат прецизирани и обективни за всички оператори на външна реклама. НАВР от своя страна, прилага своите конкретни аргументирани предложения и остава на разположение за всякаква форма на взаимни срещи и консултации.

С уважение,

ТИХОМИР МЛАДЕНОВ, ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАВР


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 11 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Костадинов иска арест за боко тиквун

    9 2 Отговор
    БОРИСОВ НА ПРОКУРОР ЗА ДЪРЖАВНА ИЗМЯНА!

    24 ЧАСА БОЙКО БОРИСОВ СРАМНО МЪЛЧИ ЗА АФЕРАТА "ДА ШИТНЕМ НЕФТОХИМ И ТРЪБАТА НА ТРЪМП-МЛАДШИ, ЧЕ ДА СПАСИМ ПЕЕВСКИ ОТ "МАГНИТСКИ"!

    Измъкване обаче този път няма - очевидно е "поръчан" от най-високо ниво в Белия дом. Атестация за това е и платформата, публикувала разкритието - тежкарският официоз "Уолстрийт Джърнъл".

    Лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов току-що внесе в Софийска градска прокуратура сигнал за държавна измяна срещу Бойко Борисов.

    Предлагал ли е Борисов национални активи НЕЗАКОННО в името на лично облагодетелстване? Слагал ли е на тезгяха "Южен поток" и "Нефтохим" зад гърба на данъкоплатците и легитимната власт? Опитал ли е да търгува с чужда собственост (руската рафинерия на "Лукойл")?

    Това са острите въпроси в сигнала на Костадинов. Време е да се разбуди цялата опозиция, не само "Възраждане"; да се консолидира около непосредствената задача за сваляне на корупционния режим, който ни дискредитира пред света.

    Ситуацията е тежка - в дипломатически, геополитически и морален план. Белия дом не припознава България като съюзник, отказва да ни изпрати посланик, отказва да приеме наш посланик във Вашингтон, отказва да ни изпрати всички изтребители F-16. И май поръчва статии против Борисов в приближени медии.

    Дано някой у нас се стресне! САЩ е уволнил Борисов и бандата "Желязков" - пиша го от месеци.

    Скандалът с "Уолстрийт Джърнъл" е посланието на Тръмп, че народът, опозицията, норма

    Коментиран от #17

  • 2 Територията

    8 0 Отговор
    Кочина и кич!
  • 3 Този Терзиев още ли е кмет

    9 9 Отговор
    Този Терзиев още ли е кмет? Аз си мислех че си е подал оставката. От нищо не разбира и само проблеми създава на софиянци. Корупцията е навсякъде. Ремонтите са ужасни и некачествени. София е по-мръсна отвсякога. Криза с боклука. Криза с парното. Криза с ремонтите. Криза със задръстването. Откакто тоя ДС наследник се появи София е по-зле от всякъде. Всякакви кризи и корупционни скандали и ужасни задръствания заради Терзиев. Нищо не е направил за София а само проблеми създава. Затова незабавна оставка и да се омита от общината.

    Коментиран от #4, #5

  • 4 ааа не

    4 4 Отговор

    До коментар #3 от "Този Терзиев още ли е кмет":

    Ние си (не) го избрахме и сега ще си сърбаме попарата. Половината му мандат мина. Колко още поразии да направи до края на мандата си?
  • 5 Кризата я прави Терзиев

    7 3 Отговор

    До коментар #3 от "Този Терзиев още ли е кмет":

    както винаги и както всички кризи в София са направени от некомпетентни и неможещи хора пробутани от ПП. Терзиев не е направил обсолят но нищо за София а само проблеми и кризи. Скоро сигурно ще стане клиент на прокуратурата, защото дори и един проблем в София не е решил. Но е забъркал каши и кризи във всичко: транспортната система е в хаос, задръствания и некачествени ремонти, за които трябва да го разследват, Топлофицирането в София е в криза. София е най-мръсният град заради кризата с боклука. Няма места в детски градини защото ПП не са построили нови , а Терзиев не си е мръднал пръста да разреши кризата с детските градини и ясли. Огромни задръствания заради ПП и Терзиев защото нищо в инфраструктурата на София не са направили и не са предвижили напред.Този кмет е голям провал.
  • 6 Хптнф

    0 0 Отговор
    Дввтгнвфэ
  • 7 Защо

    4 3 Отговор
    Чудя му се на Терзиев защо се занимава с софийските и.диоти а не си харчи 300 млн.които ги има.Остави ги да плащат по 500 лв за тон и да ги дере Вълкъ,прасето ,тиквата

    Коментиран от #14

  • 8 Българин

    2 3 Отговор
    Определено е, че сметосъбирането ще се извършва от фирмите на Таки. Обаче васко ушето нещо пак не разбрало и саботира работата на общината, общинските фирми и живота на софиянци!

    Коментиран от #9

  • 9 Спомням си

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "Българин":

    Борисов като млад кмет също имаше големи ядове с боклука. Как ли се оправи тогава?

    Коментиран от #15

  • 10 защо се мъчите да оправдаете Ухото?

    3 3 Отговор
    Зад гърба муили не работата му (която си закупи за 5 млн) е да спира лошите практики каквито и да са те. Досега оценката за работата му е 2-

    Коментиран от #12

  • 11 специално Костадинов

    1 2 Отговор
    Ще бъде съден по чл.94-101 от Наказателния Кодекс на България, за работата му в името за Русия.
  • 12 кви пет милиона

    1 3 Отговор

    До коментар #10 от "защо се мъчите да оправдаете Ухото?":

    Кмета не декларира големи суми в Данъчната си декларация. Явно ДС му продаде фирмата за да препере едни пари от САЩ и да го сложи за кмет на София. А ние балъците захапахе въдицата, и сега ревем. С глас.
  • 13 Кит

    4 0 Отговор
    Да напомня на любознателните: за двете си години в Общината, ДС др. Терзиев доказа, че и отпред, и отзад - все е гръб!
  • 14 Кризата

    4 2 Отговор

    До коментар #7 от "Защо":

    Когато му казаха че така не се прави търг. Терзиев се мислеше за умен и ето какво се получи. Той сам е виновен за кризата с боклука и за двойно по-големите поръчки. Защото той така направи търговете. Абсолютен нескопосник. Да си подава оставката и да се омита от София. Такъв неспособен кмет София никога не е имала. А да неговорим за корупцията на ПП в София по места заради която много заместниците му напуснаха а други бяга задържани. Оставка
  • 15 Българин

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "Спомням си":

    Общината си плати на Вълка каквото бе определенои се оправиха нещата. И сега това се иска. Няма само гайтански да ходи с Бугати я!
  • 16 Анонимен

    1 0 Отговор
    Абе кмета знае много добре даже, просто се надяват, че като му се подмажат с такива приказки, ще им се отплати.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове