Нужна е промяна на заложените автоматични формули за нарастване на заплатите, които в момента са обвързани една с друга в законодателството. Този съвет към управляващите е на подуправителя на БНБ Петър Чобанов, който даде специално интервю за БНТ.
По думите му е наложително освен спазване на фискална дисциплина, страната ни да поддържа критериите от Маастрихт, на базата на които страната ни стана член на еврозоната. Петър Чобанов коментира новите решения на БНБ за работата на Централния кредитен регистър, чиято цел е да се намалят измамите с изтеглени кредити. На два дни се намалява срокът за вписване на кредитите в регистъра, реши УС на БНБ, а не както досега - пет дни.
Надя Обретенова, БНТ: След решението на Управителния съвет на БНБ по отношение на Централния кредитен регистър, какви промени се очакват с цел преодоляване на измами от страна на бизнеси, на отделни физически лица за злоупотреби с тегленето на кредити?
Петър Чобанов, подуправител на БНБ: Задължение на финансовите институции, независимо дали са банки или не, финансови институции, част от които са популярни като "бързи кредити", те вече ще трябва, след като отпуснат кредит или променят предоговорят кредит, в рамките на два работни дни да подадат тази информация в кредитния регистър. Т.е. така се съкращава този срок от пет дни, който евентуално се счита, че би могъл да бъде използван за измами. Това ще намали далеч маневреността на тези, които искат да се отнасят недобросъвестно и използват свои контакти в финансовите институции, за да получат едновременно няколко кредита, които после не могат да върнат.
Част от промените за тези два дни влизат от 1 февруари, да не се струпа на банките едновременно да направят прекалено много неща?
Другата посока, в която правим съответно промените, с които си говорихме и с омбудсмана. Това е тогава, когато имаме влязло в сила съдебно решение по отношение на кредит. В някои случаи това е, че кредитът е нещожен. Той никога не е съществувал в правния мир, но институциите, които са го отпуснали, често се разсейват и не подават промените в кредитния регистър. Ние вече след 1 януари 2026 г. ще можем служебно да отбележим срещу този кредит, че има влязло в сила съдебно решение, което го прави нещожен, т.е. той не трябва да тежи на лицето.
Ако институцията откаже, въпреки нашето директно указание, да коригира тази информация, т.е. да я премахне от кредитния регистър в този случай, тогава ние имаме възможност да накажем съответната институция, като я лишим от достъп до кредитния регистър.
Заличаването на данни от Централния кредитен регистър. Как ще става това? Има ли промяна?
Това, което се променя, е, че вече имаме по-активна роля и отговорност и на Българската народна банка в този процес. Ние ще имаме възможност, въпреки че правилата, по които функционира кредитният регистър, той урежда това да имаме достъпна информация за самите хора, дали те имат задължение към съответните институции. Тоест взаимоотношенията продължават да бъдат между лицето, на което е отпуснат кредит и институцията, която го отпуска.
Ние не се намесваме в тези задължения, тъй като и европейските правила не позволяват това. Това, което обаче ние правим тогава, когато кредитът е нещожен, т.е. никога не е съществувал и не би трябвало да поражда правни последици. Ние отбелязваме в кредитния регистър, че за този кредит има влязло в сила съдебно решение и той е нищожен.
Оттук нататък, както казах, задължение на институцията е своевременно да коригира тази информация в кредитния регистър, така че лицето повече да няма подобна тежест. Както и до момента, лицата, както казах, могат да подадат заявление и в съответните срокове, които са на базата на действаща нормативна уредба.
Те бързо получават тази информация и вече могат по този начин, с този нов ред, който първо те искат от институцията да бъде заличена, тя отказва или се разсейва, тогава се обръщат към нас. Ние казваме, че задължително трябва да го направи, което до момента не беше разписано ясно и категорично и отбелязваме служебно, че това е така. Очакваме тя да го свърши, като когато не го направи, ѝ спираме достъпа до кредитния регистър. Докато не стане отново коректна към съответните лица, които ползват нейните финансови услуги.
Като човек, който е правил бюджет, какво можете да посъветвате управляващите в този един момент?
Това, което не ги съветвам, е да увеличават данъците. Не трябва това да се случва. По отношение на осигуровките вече видяхме, че това ще се случи. Това има своята логика за да се подобри баланса в пенсионната система.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Кажете г-н Чобанов
Това е изнудване от страна на Законотворците, Вие лишавате от достъп до Здравеопазване, българи осигурявали се в ЧУЖБИНА, и самоосигурващи се българи плащащи и след 65 г. оситуровки до ГРОБ.
04:41 03.11.2025
3 40 милиарда лева заеми 25 и 26
Още 20 милиарда лева в началото на 2026 предвидени, общо 40 милиарда лева държавен дълг ЗА ДВЕ ГОДИНИ, такова Безобразие си позволи Горанов 2016 г. 16 милиарда дълг, при крайно неизгодни лихви и Условия..
За 2025 г. 23 милиарда лева за БЮДЖЕТНИЦИ. Част от тях не си плащат осигуровките, при пенсиониране 20 заплати. От 76 милиарда държавни заеми вклч. предвидени за 2026 г., 56 милиарда се падат на ГЕРБ, ДПС.
Като България НЕ ПРОИЗВЕЖДА НИЩО, България е евтин суровинен придатък на ЕС. 80% икономика на УСЛУГИТЕ.
Единственото което печелеше беше ЕНЕРГЕТИКА, от която губим приходи в хазната, заради подаряване ток АЕЦ на УКР. Молдова, Македония, защото ЕС така искал"обща енергийна политика". За българите високи миксове на Ток и БЕЗУМИЕТО БОРСА ТОК, която засега НС отлага, по ПВУ.
Само от въвеждане на Юрошийт, България губи 6 милиарда лева.
Ако България беше съкратила 80% от бюджетниците, нямаше да е необходимо да се вдигат данъци и 40 милиарда лева ЗАЕМИ И ЛИХВИ. Вдигането на данъци съвпада с ЧУДОВИЩНАТА ИНФЛАЦИЯ, започнала 2020 юли на храни, ток, вода, Данък Сграда с 140% за 2 години, От 2020 увеличени за 5 години: такси банки с 200%, административни услуги с 150%. Има една граница, над която ДАНЪКОПЛАТЦИТЕ излизат на улицата, защото няма откъде да ПЛАЩАТ.
Какви са тези заплати в ДЪРЖАВЕН СЕКТОР 9000 лева следователи, 36000 лева годишни бонуси, 24 хиляди лев
05:01 03.11.2025
4 НЗОК 20 милиарда лева
Какви са тези заплати в ДЪРЖАВЕН СЕКТОР 9000 лева следователи, 36000 лева годишни бонуси, 24 хиляди лева заплати ВСС, 5500 годишно за костюми, 20 000 лева депутати, 60 000 шефове на държавни болници.
Вие къде живеете в Монако или Катар?
Унищожавайки Валутен Борд де факто от 2020 г., Умишлено обезценявайки лЪв, резервна валута на ЕС, вие унищожихте България, тази е истината. Унищожавайки Конституцията, която имаше върховенство над право на ЕС, вие унищожихте България.
Вие на държавна ЗАПЛАТА, живеете в Друг Свят, светът на Петролните шейхове
Да, трябва да взимате високи заплати, но не повече от 6000 лв на месец ЧИСТО.
Просто защото, България НЕ ПРОИЗВЕЖДА!
При 4000 лв. максимална държавна заплата, чиста.
А сега ни карате да си купим Въжете, с което ще ни обесите.
Целият Ви финансов и макроикономически модел след 1997 г. е ТОТАЛНО СБЪРКАН.
05:12 03.11.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Цървул
07:44 03.11.2025
8 Мухаа ха!
08:37 03.11.2025
9 ТОА ЛАЛЮ КЪДЕ ЛИ НЕ ГО
11:16 03.11.2025