"Студентски град" и "Подуяне", както и кварталите на юг от бул. "Тодор Каблешков" влизат в зелената зона, а части от досегашната зелена ще станат синя зона. Освен това, ще бъде въведена т.нар. уикенд (жълта) зона в Банкя, по искане на районния кмет.
И синята, и зелената зона ще бъдат с удължено работно време: от 9 до 21 ч. Синята зона ще бъде активна през цялата седмица, включително и в неделя, докато зелената ще работи от понеделник до събота.
Това предложение бе подкрепено на съвместното заседание на комисиите по транспорт, финанси и местно самоуправление към Столичния общински съвет. Реформата в паркирането беше описана в 2 доклада: на кмета на София Васил Терзиев, подкрепен от ПП-ДБ, и на "Спаси София".
В крайна сметка те успели да се договорят и предложенията им за промени ще бъдат обединени в доклада на Терзиев, като получиха подкрепа и от ГЕРБ и "Синя София". От исканията на "Спаси София" отпада червената зона в центъра, както и по-радикални увеличения на цените в зоните за паркиране.
Предложението, което утре ще бъде гласувано от Столичния общински съвет, е цените на зоните да бъдат вдигнати двойно от 2026 г., като това ще стане в 4 етапа, обясни общинският съветник от СС Андрей Зографски. Последната промяна в цените на зоните е била през 2012 г. Очакванията е да се съберат приходи от около 40-50 млн. лв., които ще бъдат вложени в инвестиции в транспортната инфраструктура- нови паркинги и автобуси.
Друга промяна, която е договорена, е електромобилите, които досега паркираха абсолютно безплатно в зоните, да започнат да плащат стандарта такса за зона след третия час престой. Идеята е тази промяна да влезе от 1 януари 2027 г., като . Парите, събрани от това ще бъдат вложени в поставянето на зарядни станции за електричките. Достигането на максимален размер на таксата ще става в 3 етапа до 2029 г., за да може car sharing бизенсът да предвижда приходите и разходите си. Вноските им за кола ще бъдат 150 евро през 2027-а, следващата година ще достигнат 300 евро, а от 2029 г. нататък ще заплащат по 425 евро. По този начин те се изравняват с тези на такситата, но вноските ще могат да се плащат на два пъти: в началото и в средата на годината.
Хартиените талони също ще отпаднат, но в средата на 2026 г., защото били бъг в системата. Така щяло да бъде спестено време на служителите от ЦГМ, които ще могат да правят и повече проверки. Следващата стъпка в това отношение е с решение на парламента да се вкара виртуалната скоба.
Служебният абонамент пък ще бъде вдигнат повече от 2 пъти. В момента той е 600 лв., а след вкарването на промените ще достигне до 1600 лв. в синята и зелената зона. Ще бъдат въведени и допълнителни утежнения: с 1/3 по-скъпи удължен и уикенд абонамент. Според вносителите по този начин местата, заети от служебни абонаменти ще намалеят с до 40%, а така ще се освободят около 500 паркоместа в центъра. Ще има и квота: само 10% от общия брой паркоместа да бъдат отделени за служебен абонамент, като след като този капацитет бъде запълнен няма да бъдат издавани повече разрешения. Идеята е да се ограничи практиката улици в центъра да се превръщат в частна собственост, обясни Андрей Зографски.
Според председателят на СОС Цветомир Петров, част от договорените между групите в съвета промени не били правилни. Като такива той посочи рестрикцията на електромобилите в момент, в който София се бори за ограничаване на въглеродните емисии. Разширението на зоните в район "Студентски" биха довели до проблеми в паркирането в "Дървеница", "Мусагеница" и "Малинова долина", където щели да паркират студентите, защото нямало да искат да си плащат таксата. Освен това в "Подуяне" също не било добре да се въвежда паркинг зона, защото може да доведе до проблеми в някои части, където зоната би граничила с много жилищни блокове в район, в който няма зона и това би затруднило тяхното паркиране. В "Хаджи Димитър" и "Сухата река" пък инфраструктурата не била добра, имало огромни кални точки.
Чуха се и оплаквания, че с промените достъпът до центъра щял да стане много труден и хаотичен. Затова лидерът на "Спаси София" Борис Бонев припомни, че през последните 15 г. бе създадена сериозна алтернатива на автомобилния трафик, като обясни за изграждането на 4-те метролинии. Над 2 млрд. лв. били инвестирани в метространциите в центъра.
"След реконструкция на линията на трамвай № 5 за 70 млн. лв. с чисто нови мотриси на практика е като линия на метрото- за 19 мин. се стига от Княжево до центъра, това е най-използвания трамвай на София, има и нови нископодови тролеи в центъра", каза още Бонев. Утре в СОС щели да гласуват за 3 месеца да се поиска заем от 400 млн.- 250 нови превозни средства: 58 трамвая, 50 електробуса, 75 тролея и др.
Освен това, Бонев допълни, че няма да бъдат намалявани паркоместата за хора с увреждания.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Всичко се вдига и заплатите също
Коментиран от #13, #26, #31
21:12 12.11.2025
2 Да,бе
21:12 12.11.2025
3 Мимо
21:14 12.11.2025
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Антидържавата
ППДБ пак се простреляха в рамото и после ще се чудят защо и стабилните им избиратели се разколебават и не отиват на избори да го подкрепят.
21:17 12.11.2025
6 Милен
21:18 12.11.2025
7 1488
21:18 12.11.2025
8 хаха
Коментиран от #34
21:19 12.11.2025
9 Бойко criminal 🎃
21:21 12.11.2025
10 Тити
21:23 12.11.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Малко
21:32 12.11.2025
13 А на всичко отгоре
До коментар #1 от "Всичко се вдига и заплатите също":
И нови 19 процента ще имат увеличение от догодина! На 7 хиляди средна заплата още близо 1400 лв. А за тези които им осигуряват тези заплати с труда си вдигане с 2 процента на данъчната тежест. НАЗДРАВЕКоментиран от #16
21:37 12.11.2025
14 Софийски
21:38 12.11.2025
15 Олигарсите, които ни
21:41 12.11.2025
16 хаха
До коментар #13 от "А на всичко отгоре":
На някой с 7000 трябва да сметна колко се вдига. На заплата нето 3-4000лв данъчната тежест се вдига с около 10% "от работник"- към 250-300лв повече заради 20-25% по-висок ДОО/10% нагоре осигуровки(ДОО+УПФ+...) и УВЕЛИЧЕНИЯ МОД с 600лв. За самоосигуряващи се с "от работодател" стават към 700лв повече удръжки.И в това няма много мегдан за вдигане на заплати- за покриване на удръжките работодателят трябва да вдигне брутната заплата с поне 350лв, т.е. на 4000лв около10%, защото за увеличението има ДОД 10%. С още сложени новите осигуровки като разход- хоп 15% нагоре разход ФРЗ и заплати на хората, а всеки получава нищо при 50-100% по-високи цени. И ДА, разбира се, са богоизбраните да си гласуват тях да не ги лови- те ДОО не плащат и затова вдигат него, а не ДОД(не съм да се вдига, ама нали уж са за справедливост, бля-бля).
21:45 12.11.2025
17 Нямате ли
21:45 12.11.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 ?????
Що не се намери някой юрист даже заради самореклама да напише в КС.
Или вече няма такива юнаци.
Най-вероятно е така.
Жалко.
На времето бяхме по-смели.
Коментиран от #41
21:51 12.11.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 ГОШО
21:55 12.11.2025
23 Евроджендър
21:58 12.11.2025
24 Цървул
Коментиран от #37
22:17 12.11.2025
25 СОС
22:23 12.11.2025
26 политика
До коментар #1 от "Всичко се вдига и заплатите също":
недей да ми рекламираш следващия нагласен22:23 12.11.2025
27 Гост
22:30 12.11.2025
28 А на мездра и елхово какви са зоните
22:32 12.11.2025
29 3964
22:34 12.11.2025
30 УдоМача
22:35 12.11.2025
31 Браво за това което си написал
До коментар #1 от "Всичко се вдига и заплатите също":
Но овчите български глави не разбират.Те искат НСО да ги мачка а те да им плащат заплатите.Дано НСО убие всички по пътищата и да си останата само те.Все пак е гот няма хора няма пари.България най-измикярската държава!!!!! Когато не си пазиш хората дето ти дават пари рано или късно ще настъпиш Г@мн@то.22:48 12.11.2025
32 Сме рт за Герп
22:51 12.11.2025
33 Теслата дръжката
23:01 12.11.2025
34 ами
До коментар #8 от "хаха":
Като се види кой го предлага става, ясно че изчезнаха едни пари. Но трябва да се върнат защото от Европата ще ни дърпат ушите като дойдат Януари гаулайтерите от ЕС-то на проверка. Откъде да ги вземе като ги е изхарчил за лични нужди и да подпомогне близки и приятели от групата на Предателите. Вдигане на цените на паркиране и наемите на търговците и те от своя страна ще дигнат цените на стоките и услугите. Всичко се оправдава с Екологията.23:09 12.11.2025
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 гларус
23:39 12.11.2025
37 цвичка
До коментар #24 от "Цървул":
Тъй тъй! Ъп, ъп, ъп , ъп....23:41 12.11.2025
38 Българин
00:20 13.11.2025
39 Васил
00:24 13.11.2025
40 Георги
Коментиран от #43
03:49 13.11.2025
41 кй87ъ6трхуй
До коментар #20 от "?????":
Че движи се бе, кой ти забранява? Ще се движиш с автобуса, с колелото, с такси, че и пеша може... Идеята на синя, зелена и т.н. зона е да се разтовари трафика в града- събирането на пари е вторичен ефект...Синя зона трябва да е 5лв. за първият час, до петият час да бъде по 10лв., от там нататък по 50лв. на час...
Зелена зона започва от 3лв. на час, минава през 5лв. и за финал 10лв. на час...
Живущи в обхвата на зоните- в синя зона 200лв./месец на автомобил, в зелена зона 100лв./месец и БЕЗ ограничение на зоната за паркиране
Служебните абонаменти- 1600лв. е ОК за стандартното "от 8 до 5"... За удължено време- 3 бона... Да важи и през уикенда- 15 бона...
Електрокарите плащат на общо основание като всички други...
Много отдавна не ходя в центъра с колата си- ползвам ГТ-то ако ми е удобен или такси и нищо ми няма... Щом аз дето съм безобразно мързелив го мога- може го всеки...
06:40 13.11.2025
42 Не мога да разбера
06:47 13.11.2025
43 кй87ъ6трхуй
До коментар #40 от "Георги":
Е това е проблема реално- няма къде да се паркира независимо дали с пари или безплатно... Защо нямате паркинги питайте тези дето ви събират парите...Отделно синята зона по улиците не е особено смислено решение... Отивате у един Букурещ и установявате, че за тяхната синя зона има и доста обособени открити паркинги където влизаш и си паркираш спокойно срещу 5 леи (€1) на час... Да го кажем на 1км. от тяхната Триумфална арка има такъв паркинг с мисля 250 места... Там се намира и Hard Rock Cafe- всеки път минавам от там да хапна един бургер, паркирам си спокойно и си гледам кефа...
06:52 13.11.2025