В края на мандата си омбудсманът Константин Пенчев е доволен от свършеното и готов да се кандидатира за втори мандат. Това стана ясно след пресконференция - "10 години омбудсман на Република България" днес и Доклада за дейността на институцията през 2014 г.
Най-често през тези 10 г. хората се оплакват по въпроси, свързани с потребителските им права - 9 185 жалби, след това са сигналите, касаещи правото на собственост – 6 975, а на трето място - 6 339 жалби за социални права.
"Смятам да изкарам втори мандат, но това зависи от народните представители, дали ще ме предложат и дали ще бъда избран", коментира Пенчев тъй като по закон това право му се полага.
На въпрос дали би се кандидатирал отново, Пенчев отговори, че ако каже не, според него трябва да има две причини: едната, че се е провалил в първия мандат и втората, че се е уморил, но той няма нито едната от двете.
"Не смятам, че съм се провалил. Мисля, че има още доста неща да направя за хората. Мисля, че хората малко повече ми вярват", отсече той.
По думите му са необходими промени в конституцията и те могат да бъдат направени от това Народно събрание, защото "ако кажем промени от Велико Народно събрание, просто казваме реформа забравете".
Константин Пенчев оповести още, че 38 340 жалби на граждани са постъпили от създаването на институцията омбудсман, като 72 824 граждани са обслужени от приемната на омбудсмана, а лично приети от Пенчев са 1 968 души.
По думите му причината за разминаването на броя жалби и жалбоподатели е, че има хора, които идват с неясни оплаквания. Някои от тях се обръщали към Пенчев и по житейски въпроси.
Пикът на гражданското недоволство е бил през 2013 г. Тогава при омбудсмана са регистрирани 7 320, като според Пенчев това се дължи на протестите, заради високите сметки за ток тогава.
По думите на омбудсмана, основният проблем в България е пренаселеността на затворите. Той дори предупреди, че ни чакат сериозни санкции, ако не влезем в нормите.
Институцията е била много активна и по казуса КТБ, посочи Пенчев, като заяви, че е получил стотици жалби, въпреки че не представлявал компетентната институция за такъв вид оплаквания. Банковият сектор не подлежи на контрол на обществения посредник, тъй като това са частни банки, а не администрация, поясни той.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА