Нараства броят на учениците, които прекратяват обучението си в страната поради заминаване в чужбина. Те са средно 26% от всички, които с напуснали в периода 1 януари 2012 г. – 31 декември 2014 г., показва одит на Сметната палата.
За сравнение през 2007 – 2008 г. те са били 19,7%. Само за предишната учебна година броят им достига 34,3% от всички деца, включени в образователната система на страната. Почти половината от тях напускат поради семейни причини. По-малък е процентът на учениците, които не искат да продължат образованието си (18%), но се наблюдава тенденция на намаление на напусналите поради тази причина – от 24 на сто през 2007/2008 учебна година - до 14% през учебна година 2013/2014.
Проверката на Сметната палата дава отговор на въпроса постигнати ли са ефекти от изпълнението на Националната програма за оптимизация на училищната мрежа, която е част от националните програми за развитие на средното образование, като целта й е да осигури равен достъп и качествено образование на българските деца.
Най-честите причини, водещи до отпадане от училище, са в резултат на икономическата емиграция на родителите в чужбина, нисък стандарт на живот в някои семейства, ранно встъпване в брак, натрупване на голям брой неизвинени отсъствия, невключване в системата за предучилищно възпитание и подготовка и др.
Една от предприеманите социални мерки, съдействащи за облекчаване на достъпа на децата до образование, е осигуряването на безплатен транспорт до училище. Въпросът с организирането и осъществяването на транспорта за учениците е изцяло отговорност на кмета на съответната община, т.е. по Националната програма се предоставя само автобус, а изпълнението остава извън границите й.
Един от проблемите, съпътстващи недостатъчно оптимизираната мрежа от училища, е наличието на голям брой маломерни и слети паралелки. Такива паралелки не отговарят на съвременните изисквания за качествено образование. Освен заниженото качество, маломерните паралелки оскъпяват образователния процес и създават предпоставки за неефективност на разходите за образование. Затова целта е да се стимулира постепенното премахване на тези паралелки.
Намалява преподавателския персонал в страната. Учители, директори и помощник-директори с преподавателска заетост в общообразователните училища (в цифрите не са включени възпитатели) от 54 454 бр. през 2007/2008 учебна година намаляват до 45 093 през 2013/2014 учебна година, или намалението е със 17%.
Нараства делът на преподаватели над 60 годишна възраст спрямо общия брой педагози в страната за периода от 2007/2008 учебна година до 2014/2015 учебна година. Увеличава се относителният дял и на преподаватели над 50 годишна възраст. Намаляват педагозите във възрастовия диапазон от 30 до 49 годишна възраст. Делът на преподаватели под 25 годишна възраст е трайно нисък – под 1%.
Трябва оптимизация на училищната мрежа, за да се осигури достъп до качествено образование на всички деца и да се повиши ефективността на публичните разходи за образование, е една от препоръките на Сметната палата.
В противен случай броят на учениците в малките населени места намалява поради ниската раждаемост, а миграцията на младото население към областните и икономически развитите центрове в страната и в страни от Западна Европа и Америка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ussr
16:39 03.12.2015