Контактна точка за онлайн платформата на Европейската комисия (ЕК) за решаване на възникнали между потребители и търговци спорове при покупки през Интернет (онлайн магазини, платформи, социални мрежи и др.) за България е Европейският потребителски център (ЕПЦ), който функционира към Комисията за защита на потребителите (КЗП), администрираща секторните помирителни комисии.
На официалната интернет страница на КЗП са публикувани връзки към електронната платформа за онлайн решаване на потребителски спорове и достъпния на сайта на Европейската комисия списък на признатите органи за АРС на държавите-членки на Европейския съюз.
Платформата се използва лесно и е достъпна от всички видове устройства, като попълването на формуляра за жалби става в три лесни стъпки. Тя е многоезична и предлага функция за писмен превод в помощ на страните по спора, намиращи се в различни европейски държави. Цялата процедура по решаване на спора се провежда онлайн.
Както Факти.бг съобщи платформата за онлайн решаване на спорове (ОРС) представлява единен портал за достъп, който позволява на потребителите и търговците в ЕС да уреждат споровете си, свързани както с национални, така и с трансгранични онлайн покупки. Това ще става чрез насочване на споровете към националните органи за алтернативно решаване на спорове (АРС), които са свързани към платформата. Тези органи са били подбрани от държавите-членки въз основа на критерии за качество и Комисията е била уведомена за тях.
Приблизително 117 органа за алтернативно решаване на спорове от 17 държави-членки са свързани към платформата.
По данни на ЕК общата тенденция показва, че споровете се решават за максимум 90 дни. Опитът на европейските потребители, които са използвали алтернативното решаване на спорове, е по-скоро положителен: 70% са посочили, че са доволни от начина, по който жалбата им е била разгледана по тази процедура. Това е допълнителен способ, по който потребителите могат да решават споровете си, и не замества възможността за започване на съдебно производство, което обаче обикновено излиза по-скъпо и отнема повече време (само 45% от потребителите са доволни от начина, по който съдът е разгледал жалбата им).
Търговците също ще имат полза от тази нова платформа, тъй като процедурите за алтернативно решаване на спорове ще им помогнат да избегнат значителни съдебни разноски и да поддържат добри отношения с клиентите си.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА