Last news in Fakti

22 Май, 2017 12:03, обновена 22 Май, 2017 12:20 2 100 9

България - първа по жертви на пътя в ЕС

  • ес-
  • българия-
  • жертви-
  • катастрофи-
  • та на пътя-
  • произшествие

Запазва се тенденцията от последните години за ръст на жертвите у нас

България - първа по жертви на пътя в ЕС - 1

Основният показател, по който се сравнява безопасността на движение в отделните страни в Европа е брой на загинали при пътнотранспортни произшествие на един милион жители. По този критерий през 2016 г. нашата страна заема челна позиция с близо 100 загинали (99.7) на 1 млн. население. Това съобщи Ивайло Търпанов от УС на СБА.

Запазва се тенденцията от последните години за ръст на жертвите у нас. През 2015-та загиналите са били 99 на 1 млн. жители, през 2014-та – 91.8 души (на 1 млн.), през 2013-та и 2012-та – 82 души ( на 1 млн.). По този показател за 2016 г. с най-малък брой на загиналите са Швеция, Обединеното кралство, Холандия, Испания, Дания, Германия, Ирландия. Средните стойности за ЕС са точно наполовина по-малко, отколкото в България – 49,99 убити на 1 млн. жители.

В последните години Европейската комисия предприе редица инициативи за подобряване на безопасността в държавите членки. Ако се съди по статистиката, те са дали резултат в по-развитите западно-европейски държави, но не и у нас. През 2001 г. 54 900 души са издъхнали при пътни злополуки по пътищата в Евросъюза, а миналата година този брой е 25 500. Спадът е забележителен – жертвите са наполовина по-малко. В България също има намаляване на загиналите, но не с такъв процент.

През 2001 г. убитите са били 1011, а през 2016 г. – 708. Авторите на изследването отбелязват също, че ако в ЕС има тенденция за намаляване на жертвите на 1 млн. жители, то тези стойности за България бележат значителни колебания. Така например в периода 2008-2012 г. се наблюдава понижение, но в периода от 2012-та до 2016-та вървим към повишаване. Достигната стойност от 99,7 за миналата година превишава с близо два пъти средната стойност за Европейския съюз.

Експертите Атанас Вълев и Георги Младенов са приложили този подход за оценка на безопасността на движение с параметъра брой загинали на 1 млн. жители по отделни области в България. Така те установяват, че при среден брой от 99,7 загинали на един милион в 18 области има повишаване на средното за страната. Особено се открояват областите Ловеч с 263, Разград с 208, Видин със 169, Монтана със 163 и Силистра със 143 души загинали на 1 млн. население. Посочените области са с изключително високи стойности не само за България, но и за ЕС. Обръщаме внимание, че тук се преизчислява броя на жертвите на 1 млн. жители.

Статистиката на КАТ показва, че в Ловеч например през миналата година има 34 загинали при 273 катастрофи (населението в областта е над 122 000). А в Разград – 24 убити в 140 автозлополуки (населението е 115 402). Ако използваме същата формула за сравнение, стойностите на показателя брой убити на един милион жители за някои области са значително по-ниски. Сред тях са София (31,7 загинали) и Смолян (36,6 загинали на 1 млн. жители), като тези стойности са по-ниски от средните в ЕС и показват едно европейско равнище на безопасност. Трябва да отбележим още, че по данни на КАТ миналата година в цялата област Смолян има 4-ма загинали (110 000 души население), а в София – 42-ма загинали (1 323 637 жители).

Припомняме ви, че преди месец Международната автомобилна организация ФИА заедно със Съюза на българските автомобилисти (СБА) стартираха кампания за пътна безопасност в България под мотото „3500 живота“.

Данните са от анализ на тема „Оценка на безопасността на движението по пътищата по области в Република България”, изготвен от Атанас Вълев и Георги Младенов от Техническия университет-София.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Т.о.ш.и.б.и.я.н

    0 0 Отговор
    Фаровете да светат и рекет от фишове и актове да има пък умрелите кучета ги яли да са върти далаверата....хем сервизи хем части хем бояжий хем лекари хем аптекари хем погребални хем кат са заинтересувани да има умрели че да лапат
  • 2 До коментар 1

    1 6 Отговор
    Какво са виновни депутатите, че има толкова жертви по пътищата? Виновни сме си ние сами, че сме идиоти и караме с превишена скорост и изпреварваме на завоите.
  • 3 Жожо

    0 2 Отговор
    Нека да напишат и какви са глобите в държавите с малко жертви!!!
    Например за над 40-50км/ч. Тук никой не го е страх от глоба или конфискация на МПС или затвор .Пък и ако го спрат ,,ще оправиме работата"...
    И после защо сме първи,еми нормално,ако продължим така и първи в света ще станем.
  • 4 Глупости

    5 0 Отговор
    Тази разбивка по области е пълна глупост, защото конкретно за Ловеч вероятно повече от 50% от загиналите са на пътя София - Варна в отсечката от Ябланица до Малиново, който е двулентов и изключително натоварен.
  • 5 Герберче

    2 0 Отговор
    Поне по нещо да сме първи.Може да не е за хубаво ,но поне сме номер 1 .
  • 6 сТЕФАН

    3 0 Отговор
    Съчетанието от ужасни "пътища", дърти дъргели със средна възраст 17 години и "джигити" с коефициент на ЕнтелЕгентност на медуза дава като резултат това. Когато и да погнеш последните и първите, дето поддържат пътищата, все е късно.
  • 7 Morgoth

    2 0 Отговор
    Добре де и какво се оказва - че в София където са най-подкупните катаджии е добре, а в малките изостанали общини на северозападнала България има сериозни проблеми.
    Тогава да вземете случайно да се сетите, че не водачите и скоростта са виновни, а липсата на магистрала, скапаната инфраструктура и още по-скапаните автомобили, които хората в този регион могат да си позволят!
  • 8 Наско

    2 0 Отговор
    Абе оня ЦВ ЦВ нали каза че светнатите фарове намалявали жертвите?Като гледам освен да пълним гушите на производителите на крушки и продавачите на петрол друго не правим.
  • 9 БайМанаф

    0 0 Отговор
    Ще бъде и първата закрита държава или преименувана скоро в ЦИГАНАРИЯ http://s26.postimg.org/jwl2r82hz/2050_.jpg
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове