Близо 500 водачи всяка година изкарват книжки за автомобили на автоматик и нямат представа как се сменят скоростите и що е то съединител. Това съобщиха от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", пише в. "Телеграф".
През 2017 година на изпит за свидетелство за правоуправление за кола с ръчни скорости от категория B са се явили 99 120 души от цялата страна. Други 483-ма кандидати са предпочели да платят същата сума за обучение - между 300 - 700 лева според автошколата, което след успешно положен изпит им дава право да сядат зад волана само на автомобили с автоматична скоростна кутия. От началото на тази година досега пък 75 248 мъже и жени са били на кормуване за категория В.
Статистиката на МВР показва категорично, че все по-често водачи избират да имат книжка само за автоматик. Три месеца преди края на годината вече 474-ма човека са били на такова обучение, което е почти колкото за цялата минала година. Свидетелството за правоуправление за кола с автоматична скоростна кутия у нас има от 2011 година. То се различава от това за автомобил с ръчна. Ако на първото пише само В, на второто до буквата е добавено А в скоби. "В началото излизаха на пътя към 200 - 250 души с такива книжки. Постепенно броят нарасна двойно", признаха от Пътна полиция.
От разликата в изписването на категорията катаджиите са наясно, че водачът няма право да се качва зад волана на превозно средство със съединител. Ако това се случи санкцията за него е глоба от 100 до 300 лева, а отделно му се свалят регистрационните табели за срок от половин до една година, защото се води неправоспособен.
"Инструктирали сме служителите си да следят зорко за водачи, които имат право по документ да карат само коли автоматик, а са се качили зад волана на нормален автомобили", уточниха от КАТ.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Т.о.ш.и.б.и.я.н
01:48 02.10.2018
2 TIRаджия в Америка
Коментиран от #6, #48, #59, #79
01:52 02.10.2018
3 Бакша
Коментиран от #73
02:49 02.10.2018
4 Асен
Коментиран от #8
02:57 02.10.2018
5 onq s konq
Коментиран от #13, #14, #29, #36, #41, #52, #60, #67
03:42 02.10.2018
6 читател
До коментар #2 от "TIRаджия в Америка":
Оня с коня ти го е описал. И двете концепции имат плюсове и минуси. Лично карам с механични, но веднъж съм карал и аутоматик и имам малко представа. Автоматика е по-лесен и изисква по-малко операции, но механика ти дава лично творчество в шофирането. Мисля, че при електромобилите ще се наложи аутоматикът, по-лесен е, но и по-скъп. Но там директната предавка е по-близо до директното ел. задвижване и подаването на въртящия момент. Не мисля, че някое от двете е лошо, просто механика изисква повече умения и реакции. Като орането с бел и с култиватор.Коментиран от #56
04:02 02.10.2018
7 тираджията
за тия де не знаят какво е полу автомат, значи има си скоростен лост но той се бута само напреди и назад, комютър обаче сам си преценя дали да понижи или повиши и ако не натиснеш съединителя определно време след като е бутан лоста командата отпада но иначе компютър превключва скоростите но водача решава надолу или нагоре да превключи
все пак съм имал случай компютъра да не ми се подчини ако прецени че това е неправилна команда
примерно искам да потегля на 4 предавка, компютъра каза че няма да стане на моята и изобщо не включва
а на оня с коня ли е с карицата ли е, с магарето ли е... да му кажа че по тъпо нещо от това да караш по инерция не знам, но явно си е тъпак по рождение
щото какво почелиш от това да караш по интерция?
ако е икономия то такава няма защото ако си наскорост то без значение дали двигателя е компютърен или механичен сам си преценя дали да пуща гориво или не, само старите карбуратори винаги пущаха гориво , но то такива коли с карбуратори отдавана няма, всички други си спират притока на гориво сами и сами си го пущат ако натисните педала на газтта
но при ход по инерция двигатлея винаги си подава сам гориво за да подържа поне минимални обороти
Коментиран от #9
04:04 02.10.2018
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Движението
До коментар #9 от "onq s konq":
По инерция е опасно, а икономията никаква! Внимавай по наклоните, защото двигателят действа като спирачка. Не съм тираджията, но камионджиите и рейсаджиите, когато са по инерция загиват и убиват- убиват. Златно правило: автомобилът се изключва, от скорост, преди окончателното му спиране. При ТЖ нямаше да вземеш книжка!05:16 02.10.2018
11 гост
06:23 02.10.2018
12 Ентусиаст
Автоматик - да, за 500+ коня кола, за камион или рейс.
06:25 02.10.2018
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Шофьор
07:08 02.10.2018
16 123
Коментиран от #18
07:27 02.10.2018
17 Хасанчо
07:32 02.10.2018
18 Ценител
До коментар #16 от "123":
Подигравай се, ама фактите говорят - отвори техническите данни дори на най-новите модели и ще установиш, че при почти всичкии модели автоматикът все още ускорява по-бавно и харчи повече. Така че да, ако имаш "усет към двигателя", ще караш по-ефективно ръчната версия.Коментиран от #28
07:33 02.10.2018
19 Автоматикът
07:53 02.10.2018
20 гощо
Коментиран от #23, #74
08:21 02.10.2018
21 Самолиот
Коментиран от #24
08:23 02.10.2018
22 Крокодил
08:33 02.10.2018
23 Обективен
До коментар #20 от "гощо":
Колко могат да карат "хубава" автоматична? Или е зле и харчи повече и ускорява по-малко, или просто е скъпа, от ранга на AMG и нагоре. Тоест, нехубавата и тя е скъпа, първо заради разхода на гориво, второ заради разходит нпо поддръжка.Коментиран от #87
08:35 02.10.2018
24 Обективен
До коментар #21 от "Самолиот":
Богаташчетата по дефиниция много не могат да мислят и не предвиждат такива варианти. А трябва винаги да се има на ум подобен сценарий08:37 02.10.2018
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 ss1
08:56 02.10.2018
27 GTE
Ръчка с лек съединител и прецизни скорости не натоварва, освен в голямо задръстване.
Автомата го убиват зимата студа и малките дистанции, и другото е прегряване на маслото лятото в жегите. Това може да му скъси живота много лесно. Също така смяна на маслото при ръчката може да се пропусне за много километри, докато при автомата е задължително, а маслата, хубавите са скъпи и смяната не е евтина.
Да, при ръчните смяната на съединителя, особено тези с демпферен маховик и то за съвсем обикновенно Рено с дизелова моторетка, може да удари и 3000 лв.
09:08 02.10.2018
28 123
До коментар #18 от "Ценител":
Ако гледаш ускорения до 100 си доста зле. Тази дисциплина е за лаици, а и надали някой си купува ръчната версия на даден модел, защото видиш ли, цееели 3 стотни е по бърза от аналогичния модел с автомат! Чудно, защо всички 'тупалки' са с автомати? А за разхода на гориво, сори, ама си в голяма грешка! Новите автомати/роботи са дооста икономични! Едно е викаш да имаш 6 предни, а съвсем друго да са 7, 8, че и повече, на еднаква кубатура и мощност? Аха, така ще да е!И не се подигравам, ама ми писна от крайни мнения на лаици, никога недокосвали автомат/ робот!
Коментиран от #31
09:10 02.10.2018
29 гост
До коментар #5 от "onq s konq":
Добави и един много важен фактор: намаляване на скорост с помощ на скоростите, това действие може да ти спаси живота при рискова ситуация или дефект на спирачната система. Карах кола, която имаше пробито гърне и духала точно на спирачните маркучи, при висока скорост спирачките отказаха и единствен вариант беше спиране със скоростите. Да, съединителят си замина, но колата намали скоростта, ако беше автоматик това нямаше как да стане.Другото е, че автоматик не може да го разклатиш зимно време ако е затънала колата, не може да дадеш напред и после назад, без да натиснеш спирачка.
Не може да те дръпнат да запалиш, ако ти се наложи, все пак всеки има въже, но не всеки има кабели, та дори и да има в доста случаи пак не става.
Обслужване на автоматик струва над 1000лв, а на ръчна е 0лв,или ако си много навит може да смениш масло за 50лв.
При закупуване на нова кола разликата между ръчна и автоматична е към 2х.лв, добави и по-висок разход, защото дори и да е последен модел с пера пак има едно забавяне при потегляне.
Който иска да си купува, това е целта на широкото предлагане. Но ръчните скорости в повечето случаи са необсужваема част от колата и карат до живота на самата кола, докато автоматика е като консуматив.
Коментиран от #37
09:15 02.10.2018
30 123
До коментар #25 от "Ники мегаДРОНа":
Аз не съм такъв ма, що ме обаждаш? Имам книжка от 23 години, като последните 3 са на автомат! Знаеш ли какъв е кеф? Със свободния ляв крак и дясна ръка правя чудеса! Мога де се почешя и изчистя ухото, да си изчистя носа, да си почешя пакета, да пуша спокойно, да си оправя грима, да барна котето на гаджето, и други такива благини! А в жегите, даже си вадя левия крак от джама да се охлажда! Кеф ти казвам...09:16 02.10.2018
31 Ценител
До коментар #28 от "123":
Е аз неслучайно написах, че "тупалките" с по 500+ коня са изключение. Колкото до 0-100, ами просто не е само то - при доускорението е същата работа, дори в още по-голяма степен.Коментиран от #33
09:19 02.10.2018
32 komunista
09:20 02.10.2018
33 123
До коментар #31 от "Ценител":
Грешка брат! Точно в доускорението е силата на новия автомат! Просто е, той винаги знае на коя предавка да те свали спрямо оборотите!А да не говорим, че в момента в който реша че искам да изпреваря, натискам 'перото' 2 пъти и изведнъж се оказвам на 4 та примерно, и то разполагащ с цялата тяга на двигателя. Просто 2 'кликвания' и си ти.
Коментиран от #34
09:28 02.10.2018
34 Ценител
До коментар #33 от "123":
Ами не, защото при ръчната може и изобщо да не ти се наложи да сменяш предавка, ако имаш готовност да ускориш. Едно е да мислиш сам според ситуацията, друго е да оставиш техниката да мисли вместо теб.Коментиран от #44
09:32 02.10.2018
35 Парамедик
09:37 02.10.2018
36 гост
До коментар #5 от "onq s konq":
И кой точно ти каза че не можеш да караш по инерция автомат09:43 02.10.2018
37 хахахах
До коментар #29 от "гост":
Ако си подържаш колата изправна или поне си я оправяш на време гърнето няма да ти прецака маркуча и да ти се налага да спираш на скорост елементарно е ама всички карате до откат и после лиле мале09:47 02.10.2018
38 Николай
09:50 02.10.2018
39 veseltaliban
09:56 02.10.2018
40 Бай Благой
ХУбаво нещо е автомата, но все още си предпочитам ръчната кутия, макар да е отживелица.
10:02 02.10.2018
41 Ко Нйе
До коментар #5 от "onq s konq":
Публикувано във факти.бг: или пък по дълги наклони извън града.John Cena: "Are you sure about that?" Да се освобождава от скорост по надолнище е най-голямата глупост на света!
10:04 02.10.2018
42 незнайко
а са се качили зад волана на "нормален автомобил", уточниха от КАТ.
Браво, това е точното определение ! Виждаме какво става в САЩ , където карат най много автоматици !
10:22 02.10.2018
43 комунист идиот
Коментиран от #45
10:22 02.10.2018
44 123
До коментар #34 от "Ценител":
Колега, говориш пълни глупости! Как аджеба има разлика между двете кутии, по начина по който описваш ситуацията? Искаш да ми кажеш, че ако автомата е на 6 предавка и тръгнеш да ускоряваш, то той е бавен, а ръчната на 6 е стрела в този случай? Това ли се опитваш да ми кажеш? И да, по добре да се оставиш на компютъра да прецени предавките, отколкото да се правиш на майстор като пилот от Ф1! Защото колега, синхрона между обороти, предавателни отношение и позиция на дросела/ педала се подчинява на милиони алгоритми, писани от една рота инженери, със месечни заплати от по 10 000 евро! И когато поискам да изпреваря, то двигателя и кутията се 'нагаждат' според моментните обороти, диапазона на въртящи момент, текущата скорост, наклона на пътя и позицията на педала! Когато ти си мислиш, че правиш върхово изпреварване на 6 предавка, натискайки по дълбоко педала, ти просто пускаш повече гориво, а колата ускорява според тягата и предавателното си отношение. Автомата, ако прецени, ще те върне на 5, където ще си много по ефективен!И накрая, как да изпреварва и се движи автомобила го определям АЗ, защото АЗ натискам педала на газта!
Коментиран от #46, #77
10:27 02.10.2018
45 Обективен
До коментар #43 от "комунист идиот":
По същата логика изкарваш книжка за кола, и от къде на къде някой ще ти казва, че не можеш да караш камион? Може много случайно и да можеш, но защо някой ще рискува да те наеме?10:28 02.10.2018
46 Ценител
До коментар #44 от "123":
КАзвам, че ръчната може да не е на 6. Ти май наистина не четеш и си пляскаш каквото си си навил. Нищо чудно, че и от колата очакваш да мисли за всичко, вместо теб.10:30 02.10.2018
47 ожхоъж
10:50 02.10.2018
48 TIRаджия е България
До коментар #2 от "TIRаджия в Америка":
Колега, това, което казваш много малко хора ще го разберат. Като оня с коня 'дето никога не е карал,ама не било хубаво.....10:53 02.10.2018
49 Жорко
Коментиран от #63
10:55 02.10.2018
50 nнннн
10:58 02.10.2018
51 ТИР
АКО Е НОВ И ГАРАНЦИОНЕН ДО 150 000 Е ОТЛИЧНО.АКО Е ВАРИАТОР НА 150 000 ГО ПРОДАВАЙ И ВЗЕМАЙ НОВ ЗАЩОТО ТОЛКОВА МУ Е ЖИВОТА. АКО Е ХИДРОТРАНСФОРМАТОР ДО 300 000 НЯМАШ КАХЪРИ.ОБАЧЕ ТЕ СА СТАРИТЕ МОДЕЛИ ГОРЯТ МНОГО ТРОМАВИ СА ОБАЧЕ МОЖЕ ЛЕСНО ДА СЕ РЕМОНТИРАТ И МАСЛОТО Е ЕВТИНО.НА ВАРИАТОРА МУ Е МНОГО ЕЛЕКТРОНИКАТА,СКЪСЕН ХИВОТА СКЪРО МАСЛОТО ОБАЧЕ ГОРИ МАЛКО И БЪРЗО УСКОРЯВА.НАЙ МНОГО ЖИВЕЕ РЪЧКА НА БЕНЗИН И ТО ПРИ ХОНДА И ТОЙОТА ДО 500 000 КМ.РЪЧКА НА НАФТА ЖИВЕЕ ПО МАЛКО ЗАЩОТО ГОЛЕМИЯ ВЪРТЯЩ МОМЕНТ И ДЕМФЕРА КАТО СЕ ПОРАЗБИЕ И ПРИХЛОПВА СЪСИПВАТ И СКОРОСТНАТА КУТИЯ ЗА ТОВА СМЕНЯЙТЕ ДЕМФЕРИТЕ НАВРЕМЕ.
11:23 02.10.2018
52 на коня комшията
До коментар #5 от "onq s konq":
Я си признай че нарочно си взе беемве с ръчни скорости за да ме тормозиш цяла зима да те дърпам за да запалиш !!!11:42 02.10.2018
53 az съм
Коментиран от #54, #55
11:51 02.10.2018
54 Random
До коментар #53 от "az съм":
А бе идиот, що си мислиш че на запад е по-различно? И там като вземеш на автомат не можеш да караш ръчка. Аман от "европейци"11:57 02.10.2018
55 Вуте
До коментар #53 от "az съм":
Не се притеснявай - скоро може и да измислят категорий дизел,бензин,газ,ABS,ESP,ел.огледала,ел.стъкла,хидравлика на волана,4-5-или 6 скорости .... Важното е стадото да се стриже редовно !!!Коментиран от #70
12:04 02.10.2018
56 kkk
До коментар #6 от "читател":
Електромобилите нямат скорости...12:29 02.10.2018
57 Ads
12:53 02.10.2018
58 Николай
13:08 02.10.2018
59 Павлин
До коментар #2 от "TIRаджия в Америка":
Е то още по-хубаво да си имаш шофьор и да си се возиш на задната седалка в Ролс Ройса, ама ти надали можеш да си позволиш това?13:10 02.10.2018
60 ръчка ръчкааа
До коментар #5 от "onq s konq":
Абе кон, ши зема да ти стана фен!13:15 02.10.2018
61 кат Е
13:26 02.10.2018
62 123
Нокиа 3310 или смартфон последно поколение?
Естествено, друго си е да пишеш съобщения по 15 минути, както и да чупиш орехи или набиваш пирони с телефоня! Яката работа, за пичове и мъжаги само!
Виж Айфоня, ми той е само за пусита и джендъри, нищо не става от него!
Мдааа, ще се връщаме 20 години назад!
Коментиран от #65
13:52 02.10.2018
63 гост
До коментар #49 от "Жорко":
B е нормална ск.к. а В1 май беше за автомат пълни глупости да се взимат повече пари за едно и също нещо14:21 02.10.2018
64 гост
16:31 02.10.2018
65 Николай
До коментар #62 от "123":
Пич, миналата година си купих чисто нова Nokia 3310 от старите, пълен комплект.Вярно, че е 85€, но е телефон един път. От друга страна имам и смарт, но 3310 си е 3310 - батерията държи колкото на 5 смарта, трудно проследим е и е супер издръжлив на механични въздействия. Избягвам да ги държа в един джоб с "умния", че дисплея му е "джендър" както казваш. Автоматика същата работа - нито може да те теглят ако закъсал, нито става ти да теглиш някой повече от 10-15км. Отделно като му раздаваш газ кутията загрява като бързовар. Като цяло е глезотия за дами, пенсии или инвалиди. Като ходиш пеша ти трябват и двата крака, същото мисля се отнася за управление на автомобил17:40 02.10.2018
66 бат мишо
17:57 02.10.2018
67 Toko
До коментар #5 от "onq s konq":
Оня с коня... с БМВ-то. Батенце тука не става въпрос колко е завишен разхода на гориво при автомобили с автоматична трансмисия, нито пък колко е надеждна тази трансмисия. Прочети по внимателно темата и може би ще разбереш ,че тук става въпрос колко е надежден водач който не е управлявал автомобил със механична трансмисия! За това иде реч!!! А за надеждността на твоето БМВ има форум за собственици на тази марка.Нищо лично , не го приемай като заяждане..18:10 02.10.2018
68 onq s konq
19:07 02.10.2018
69 Димов
19:51 02.10.2018
70 Димов
До коментар #55 от "Вуте":
Ооо да, да.... отделни категории за червена кола, за синя, за металик и т.н.19:54 02.10.2018
71 Бат' Вал
20:33 02.10.2018
72 Реалист
20:38 02.10.2018
73 Димов
До коментар #3 от "Бакша":
Селективната кутия не е автоматик. Просто, вместо лост имат т.нар. "пеперуда" на волана, която командва механизъм за смяна на скоростите. Пак си е като нормална ръчна с феродов съединител. Но не е автоматик с всичките му малки съединителчета за всяка предавка и хидротрансформатора, вместо феродовият съединител.20:48 02.10.2018
74 smeh
До коментар #20 от "гощо":
Имам и ръчка и автомат. По силната кола ми е тази с автомата, но заповядай на планинско каране ти с автомат,а аз с ръчката при еднакви конфигурации...само да не се сърдиш, че след третия завой вече не ме виждаш...Коментиран от #88
21:05 02.10.2018
75 123
Че не разбирате? Че на сте карачи? Неее, моля ви! Ръчкайте там нещо, каквото дойде. Дрифтете, пускайте по инерция, правете понички, псувайте другите, абе, бъдете космати мъжкари! Моля оставете нас, простосмъртните, да караме автоматици, а вие продължавайте по време на полюция да си мислите как вкарване поредния....., завой! А, ако не знаете някоя дума, просто....Гугъл, ...шпекчета!
21:25 02.10.2018
76 Путкин
21:27 02.10.2018
77 А ве ейййй
До коментар #44 от "123":
Специалистът по автоматиците! Ако искам да вкарам ръчката в обороти за да изпреваря, просто ще сваля една - две предавки, което ще ме вкара веднага в по-високите обороти и съм аз. Онази рота инженери са писали две години алгоритми за да могат тъпани като теб да не мислят докато карат. На истинските шофьори превключването на ръчните скорости им отнема миг време.Да не говорим, че автоматиците са ги измислили най-вече заради тъпите патки от Америка, дето нямат мозък да правят две неща едновременно. Вие сте същите. Точка!
Коментиран от #81
21:32 02.10.2018
78 Димов
21:37 02.10.2018
79 селянин
До коментар #2 от "TIRаджия в Америка":
Аз пък карам и автомат и ръчка, просто имам две различни коли лични, чисто нови са, и бих казал че и двете си имат предимства и недостатък. Автомата разбира се е много по приятен и удобен, освен ако не бързаш много и не караш много агресивно. Ако бързаш и се налага чести изпреварвания то тогава само ръчка. Другото е в тежки зимни условия пак е за предпочитане ръчни скорости. Така че човек който крара по спокойно и зимата по относително позаметени от снега улици, то автомата определено е за предпочитане.Коментиран от #82
21:38 02.10.2018
80 иван
21:46 02.10.2018
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 123
До коментар #79 от "селянин":
Ти на автомата S нямаш ли? Ръчен режим нямаш ли? Ужас....21:57 02.10.2018
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Дидо
Трепят ли се като нас по пътищата?
НЕ!
23:30 02.10.2018
85 Mpowered
02:54 03.10.2018
86 Ужас
05:02 03.10.2018
87 гощо
До коментар #23 от "Обективен":
Хубава кутия от немската марка ZF няма никакви грижи. Ти като смениш съединител ма както си трябва с всичко а несамо някакъв диска прнакован и побългарен си посмили кое епо евтино.За разход няма да говоря изобщо,явно не си запознат с нещата точно и не ми се спори.Ускорението е факт,постояно го доказвам на неразбрали истината.09:33 03.10.2018
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 гога
Коментиран от #90
10:34 03.10.2018
90 Венци
До коментар #89 от "гога":
Имат, но въпросът е, че този който кара автоматик, не използва съединител и не знае как работи!11:26 03.10.2018
91 Ввв
12:56 03.10.2018
92 Този коментар е премахнат от модератор.