Агенция "Пътна инфраструктура" сама е създала условия, за да може строителството на магистрала "Струма" в най-тежкия участък - от Крупник до Кресна, да излезе златно на данъкоплатеца. Тя тихомълком е благословила поскъпването на строителството, изменяйки постфактум условията за провеждане на двете обществени поръчки за този участък. Така, вместо да бъдат отстранявани от надпреварата, фирмите, надхвърлящи прогнозната стойност на поръчката, са допуснати до нея. Един от кандидатите с високи оферти вече спечели.
Това показа проверка на "Сега" на документацията за обявените от АПИ две обществени поръчки за изграждане на магистрала "Струма" в района на Кресна. Участъкът е разделен на две отделни позиции с дължина от 13,2 и 10,4 км, като класирането за първия лот бе обявено преди дни.
От решението на комисията стана ясно, че участъкът от 13,2 км ще се изгражда от обединението "АПП Лот 3.2.1." при цена от 500 млн. лв. без ДДС (600 млн. лв. с добавен данък). Въпреки тежкия проект, който включва строителството на редица виадукти и тунели, сумата е стряскаща и надхвърля сериозно прогнозната стойност за строителните дейности, определена от самата АПИ. По сметките на пътната агенция строителството на този участък следваше да се вмести в цената от 444 796 305 без ДДС и дори се очакваше реалните разходи да паднат в резултат от оспорваната конкуренция между 10-те фирми, подали документи.
Оказа се обаче, че 7 от тях изобщо не са стигнали до оценка заради непокриване на техническите изисквания, а единствената оферта в рамките на прогнозната стойност е на "Геопът Струма 3.2.1". Обединението предложи да изгради участъка срещу 420 031 347 лв., но остана второ в класирането заради по-ниска оценка по техническите показатели. Третият допуснат кандидат до отваряне на офертите - "ГБС Инфраструктурно строителство", също надхвърли прогнозния лимит с предложение от 536 млн. лв. без ДДС, но бе отстранен от участие заради аритметични разминавания при определяне на общата цена на поръчката.
Тези скъпи оферти нямаше да са факт, ако АПИ не бе изменила условията за провеждане на поръчката. Според първоначално публикуваното обявление от 28 август 2018 г. внасянето на ценово предложение, надхвърлящо прогнозната стойност, изрично е посочено като основание за отстраняване от поръчката. Броени дни по-късно - на 13 септември, обявлението е изменено, като надвишаването на прогнозната стойност отпада от списъка с причини за отстраняване от състезанието. Това всъщност е единственото изменение, допуснато от АПИ извън удължаването на срокове за внасяне на офертите.
Абсолютно същото изменение в правилата за отстраняване е извършено и за все още неприключилата обществена поръчка за лот 3.2.2. с дължина от 10,4 км. Тук прогнозната стойност на АПИ е за 430 525 209 млн. лв. на ДДС, но ценовите предложения на кандидатите още не са отворени. И тук списъкът е дълъг - състезават се общо 12 обединения, но не е ясно каква част от тях ще покрият техническите изисквания и ще бъдат допуснати до отваряне на офертите.
ОБЖАЛВАНЕ
Интересни са и протоколите на комисията за оценка на допуснатите до класиране кандидати. От документите става ясно, че "ГБС Инфраструктурно строителство" е отстранено заради банална грешка - неточно сумиране на окончателната стойност на договора. При събирането на отделните разходни пера е посочена сума с 6 млн. лв. по-ниска от точно пресметнатия сбор на отделните елементи. Тази грешка обаче не би следвало да има отношение към класирането, защото при оценката се взимат предложените разходи само по два финансови показателя - за проектиране и за строителство. "Считаме, че този пропуск не е сериозен и комисията следваше да ни допусне, но няма да обжалваме, защото и при евентуално допускане нашата оферта нямаше да излезе на първо място заради по-ниски резултати в техническата част", коментираха от "ГБС Инфраструктурно строителство". От протокола за оценка на техническото предложение на "Геопът Струма 3.2.1." пък става ясно, комисията не е отчела като надграждащи редица предложения на обединението за подобрения в техническите решения и технологията за строителството. При някои предложения комисията хем цитира в какво точно се състои предимството на предложеното решение, хем не го приема като достатъчно мотивирано. За повечето предложения се изтъква, че подобни добри решения са обичайни за практиката. В отговор на въпрос на „Сега“ дали ще обжалват, фирма „Геострой“, която е водеща в обединението, отказа коментар с аргумента, че такава е обичайната им практика при обществени поръчки.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Горанов
За пред овцете
07:37 02.12.2019
2 Рошко
Коментиран от #3
07:41 02.12.2019
3 Бай ганю
До коментар #2 от "Рошко":
И овцете да плащат07:42 02.12.2019
4 Лекар БГ
Вече е горе-долу ясно,кои ще бъдат и позлатените хора от този проект.
Не се наядохте,еееей!
Коментиран от #6
07:47 02.12.2019
5 Гостилничаря
Коментиран от #33
07:50 02.12.2019
6 Тери
До коментар #4 от "Лекар БГ":
Треис .ще бъдат позлатени.те са единствените.баджанаци на примера..Коментиран от #22
08:08 02.12.2019
7 Ламбо от София
08:17 02.12.2019
8 Трън
08:19 02.12.2019
9 Златният "Буда" от Банкя
Коментиран от #19, #21
08:24 02.12.2019
10 Вуте цигането
08:30 02.12.2019
11 Психиятъра
08:36 02.12.2019
12 Гост
08:41 02.12.2019
13 Byg
Коментиран от #42
08:42 02.12.2019
14 Бойко Борисов
08:47 02.12.2019
15 Спиро
08:51 02.12.2019
16 100
08:54 02.12.2019
17 Тъпогрозен
Стойте си на топло, овци!
08:56 02.12.2019
18 Гешев
09:02 02.12.2019
19 ???
До коментар #9 от "Златният "Буда" от Банкя":
По точно 2в1 :златния Буда и многоръкия Шива. 👑💰💰💰.09:20 02.12.2019
20 Олимпийска надежда
09:20 02.12.2019
21 ???
До коментар #9 от "Златният "Буда" от Банкя":
А скоро се пъчеше в Сърбия на тяхната магистрала. Нещо за цялата и?Коментиран от #25
09:23 02.12.2019
22 Лекар БГ
До коментар #6 от "Тери":
Сигурно.Но Ге Пе Трупата също е на терен.А покрай тях се нареждат и Котараците от Перник.Абе,един файтон хора са.Все едни и същи.И безумната цена е направена точно за тях.09:36 02.12.2019
23 Желязко
09:55 02.12.2019
24 ypvs
10:16 02.12.2019
25 цццц
До коментар #21 от "???":
10 милиона за км- това е струвала в Сърбия. Нашата -около 43 милиона за км. Тролове-мролове, петолъчки , дето на един олигофрен по-горе дето му се привиждат, да разясни нещо по въпроса.10:21 02.12.2019
26 gggw
10:46 02.12.2019
27 Тираджия
10:50 02.12.2019
28 Ю Кортес
10:54 02.12.2019
29 Българско робство да ви е честито
11:22 02.12.2019
30 Хорхе
Коментиран от #34
11:25 02.12.2019
31 Иван
11:38 02.12.2019
32 KOC
11:44 02.12.2019
33 Без разлика
До коментар #5 от "Гостилничаря":
Пътувам често до щатите.повече съм там отколкото в бг.от разговорите с тях знам,че и там е същото.печели се конкурс с една оферта,а после с анекси се оскъпява допълнително11:48 02.12.2019
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Танас
12:11 02.12.2019
37 Не е виновен този, който лапа зелника.
12:45 02.12.2019
38 ТОЧКАТА
13:07 02.12.2019
39 Русенец
14:05 02.12.2019
40 Токо
20:58 02.12.2019
41 безпартиен
21:13 02.12.2019
42 Този коментар е премахнат от модератор.