ФАКТИ.БГ

Магистрала "Струма" ще излезе "златна" на данъкоплатеца

Фирмите, надхвърлящи прогнозната стойност на обществената поръчка, са допуснати до нея

Публикувана: 2 Декември, 2019 07:36
42 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 6488
Магистрала "Струма" ще излезе "златна" на данъкоплатеца
Илюстративна снимка
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.1 от 11 гласа.

Агенция "Пътна инфраструктура" сама е създала условия, за да може строителството на магистрала "Струма" в най-тежкия участък - от Крупник до Кресна, да излезе златно на данъкоплатеца. Тя тихомълком е благословила поскъпването на строителството, изменяйки постфактум условията за провеждане на двете обществени поръчки за този участък. Така, вместо да бъдат отстранявани от надпреварата, фирмите, надхвърлящи прогнозната стойност на поръчката, са допуснати до нея. Един от кандидатите с високи оферти вече спечели.

Това показа проверка на "Сега" на документацията за обявените от АПИ две обществени поръчки за изграждане на магистрала "Струма" в района на Кресна. Участъкът е разделен на две отделни позиции с дължина от 13,2 и 10,4 км, като класирането за първия лот бе обявено преди дни.

От решението на комисията стана ясно, че участъкът от 13,2 км ще се изгражда от обединението "АПП Лот 3.2.1." при цена от 500 млн. лв. без ДДС (600 млн. лв. с добавен данък). Въпреки тежкия проект, който включва строителството на редица виадукти и тунели, сумата е стряскаща и надхвърля сериозно прогнозната стойност за строителните дейности, определена от самата АПИ. По сметките на пътната агенция строителството на този участък следваше да се вмести в цената от 444 796 305 без ДДС и дори се очакваше реалните разходи да паднат в резултат от оспорваната конкуренция между 10-те фирми, подали документи.

Оказа се обаче, че 7 от тях изобщо не са стигнали до оценка заради непокриване на техническите изисквания, а единствената оферта в рамките на прогнозната стойност е на "Геопът Струма 3.2.1". Обединението предложи да изгради участъка срещу 420 031 347 лв., но остана второ в класирането заради по-ниска оценка по техническите показатели. Третият допуснат кандидат до отваряне на офертите - "ГБС Инфраструктурно строителство", също надхвърли прогнозния лимит с предложение от 536 млн. лв. без ДДС, но бе отстранен от участие заради аритметични разминавания при определяне на общата цена на поръчката.

Тези скъпи оферти нямаше да са факт, ако АПИ не бе изменила условията за провеждане на поръчката. Според първоначално публикуваното обявление от 28 август 2018 г. внасянето на ценово предложение, надхвърлящо прогнозната стойност, изрично е посочено като основание за отстраняване от поръчката. Броени дни по-късно - на 13 септември, обявлението е изменено, като надвишаването на прогнозната стойност отпада от списъка с причини за отстраняване от състезанието. Това всъщност е единственото изменение, допуснато от АПИ извън удължаването на срокове за внасяне на офертите.

Абсолютно същото изменение в правилата за отстраняване е извършено и за все още неприключилата обществена поръчка за лот 3.2.2. с дължина от 10,4 км. Тук прогнозната стойност на АПИ е за 430 525 209 млн. лв. на ДДС, но ценовите предложения на кандидатите още не са отворени. И тук списъкът е дълъг - състезават се общо 12 обединения, но не е ясно каква част от тях ще покрият техническите изисквания и ще бъдат допуснати до отваряне на офертите.

ОБЖАЛВАНЕ

Интересни са и протоколите на комисията за оценка на допуснатите до класиране кандидати. От документите става ясно, че "ГБС Инфраструктурно строителство" е отстранено заради банална грешка - неточно сумиране на окончателната стойност на договора. При събирането на отделните разходни пера е посочена сума с 6 млн. лв. по-ниска от точно пресметнатия сбор на отделните елементи. Тази грешка обаче не би следвало да има отношение към класирането, защото при оценката се взимат предложените разходи само по два финансови показателя - за проектиране и за строителство. "Считаме, че този пропуск не е сериозен и комисията следваше да ни допусне, но няма да обжалваме, защото и при евентуално допускане нашата оферта нямаше да излезе на първо място заради по-ниски резултати в техническата част", коментираха от "ГБС Инфраструктурно строителство". От протокола за оценка на техническото предложение на "Геопът Струма 3.2.1." пък става ясно, комисията не е отчела като надграждащи редица предложения на обединението за подобрения в техническите решения и технологията за строителството. При някои предложения комисията хем цитира в какво точно се състои предимството на предложеното решение, хем не го приема като достатъчно мотивирано. За повечето предложения се изтъква, че подобни добри решения са обичайни за практиката. В отговор на въпрос на „Сега“ дали ще обжалват, фирма „Геострой“, която е водеща в обединението, отказа коментар с аргумента, че такава е обичайната им практика при обществени поръчки.

София / България

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.1 от 11 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Горанов
1 Отговор
Майната му на парите важното е да сне живи и здрави !
За пред овцете

Оценка:
-5 +72

Рошко
2 Отговор
Ми как няма да е, като знаем кой ще я строи, то у бг всичко е златно, важно е рабта да има после ремонти ремонти, крадене крадене

Коментиран от #3


Оценка:
-5 +100

Бай ганю
3 Отговор

До коментар #2 от "Рошко":


И овцете да плащат

Оценка:
-2 +66

Лекар БГ
4 Отговор
"Златна и мнооого качествена....."едва ли не.
Вече е горе-долу ясно,кои ще бъдат и позлатените хора от този проект.
Не се наядохте,еееей!

Коментиран от #6


Оценка:
-1 +80

Гостилничаря
5 Отговор
Това учудва ли някого!? И после Вожда иска отпадане на визите за САЩ! Ако имат поне малко акъл американците, никога няма да допуснат такова безумие. Никога няма да влезем в правия път......

Коментиран от #33


Оценка:
-4 +60

Тери
6 Отговор

До коментар #4 от "Лекар БГ":


Треис .ще бъдат позлатени.те са единствените.баджанаци на примера..

Коментиран от #22


Оценка:
-3 +51

Ламбо от София
7 Отговор
всичките Бойкови магистрали са ни златни , защото са направени некачественни и половината пари са окрадени от обшорни фирми на Герб

Оценка:
-5 +60

Трън
8 Отговор
Управлението на ГерП е златно.

Оценка:
-6 +42

Златният "Буда" от Банкя
9 Отговор
Всичко до което се докосне Божеството от Банкя излиза златно на народа МУ !

Коментиран от #19, #21


Оценка:
-4 +52

Вуте цигането
10 Отговор
Магистралите са хубави само на снимки , вземеш ли да караш по тях , колата тресе ,танцува нагоре , надоле

Оценка:
-3 +38

Психиятъра
11 Отговор
Да не пишат колко ще струва проекта, а колко са заложени като печалба и тогава ще разберете какъв е грабеж! Да се вземе предвит, че це щеата също е раздута.

Оценка:
-2 +25

Гост
12 Отговор
Като всичко в България.Защо се допуска да се правят анекси за промяна на цената? Това е схемата по ,която винаги се изкарват пари и то законно.Дават по-ниска цена и после започват да добавят и така цената дабъл.

Оценка:
-2 +25

Byg
13 Отговор
Ами като сме се нагледали и патили от нещастни фирми които искат с трици маймуни да ловят , как 30-40 милиона разлика пак да сложат прът в колелото. Нали само това чакат говедата с петолъчки в задниците и троляка около тях , ще има рев , виж ко напраяха , ремонт на ремонта и тем подобно трактовки. Затова осланяйки се на максимата "Евтиното излиза скъпо" експертите са предпочели хора които могат а не са немойковци .

Коментиран от #42


Оценка:
-27 +6

Бойко Борисов
14 Отговор
Аз и една стотинка от цялата тая кражба не съм видял. Сам си садя и после изяждам картофите! Блажно не близвам

Оценка:
-1 +24

Спиро
15 Отговор
Така, вместо да бъдат отстранявани от надпреварата, фирмите, надхвърлящи прогнозната стойност на поръчката, са допуснати до нея... Имаше един стар виц: БГА-търси пилот. Идва французина-3хил.лв., богат опит, летателни часове,..., следва англичани-2.5 хил.лв също с богат опит, след него германеца- 2хил-топ пилот. На края българина - 6хил./не се е качвал на самолет/. Комисията: ''Е, как?!... Ами, на вас 2хил, на мене 2хил и да ''кара'' германеца''.

Оценка:
-0 +31

100
16 Отговор
Гарантирано от ГЕРБ!

Оценка:
-1 +25

Тъпогрозен
17 Отговор
Крадат и продават държавата пред очите ни.
Стойте си на топло, овци!

Оценка:
-2 +33

Гешев
18 Отговор
Президентът вече ме назначи и затова не ме занивайте с този кристален случай без грам корупция

Оценка:
-0 +22

???
19 Отговор

До коментар #9 от "Златният "Буда" от Банкя":


По точно 2в1 :златния Буда и многоръкия Шива. 👑💰💰💰.

Оценка:
-0 +16

Олимпийска надежда
20 Отговор
Европа отказа да финансира този грабеж, и сега ние ще го платим през бюджета!

Оценка:
-1 +26

???
21 Отговор

До коментар #9 от "Златният "Буда" от Банкя":


А скоро се пъчеше в Сърбия на тяхната магистрала. Нещо за цялата и?

Коментиран от #25


Оценка:
-0 +14

Лекар БГ
22 Отговор

До коментар #6 от "Тери":


Сигурно.Но Ге Пе Трупата също е на терен.А покрай тях се нареждат и Котараците от Перник.Абе,един файтон хора са.Все едни и същи.И безумната цена е направена точно за тях.

Оценка:
-0 +15

Желязко
23 Отговор
Народа превърнат в стадо трябва да се стриже и дои редовно! Това е положението, по-лошо ще става, по-добре не! Къде са тъпаците, които преди 30 години като луди скачаха по митингите, не дай Боже да не ги помислят за червени?! Мълчат като мушнати гайди и се спотайват като мишки с надеждата, че това най-сетне ще свърши. Но няма да свърши! Теглото е за да се тегли! И ще го тегли народа. Няма мърдане.

Оценка:
-0 +19

ypvs
24 Отговор
Къде е твърдата ръка в управлението? има начини и способи всяка една фирма и сдружение да козирува и пика в шише, но държът силни козове и пари, вече са недосегаеми.

Оценка:
-0 +9

цццц
25 Отговор

До коментар #21 от "???":


10 милиона за км- това е струвала в Сърбия. Нашата -около 43 милиона за км. Тролове-мролове, петолъчки , дето на един олигофрен по-горе дето му се привиждат, да разясни нещо по въпроса.

Оценка:
-0 +14

gggw
26 Отговор
журналята не са ли наясно, че най-евтиното обикновено е най-скапаното... предпочитам да е скъпо и да не се унищожава природата.. отколкото някъв евтинджос

Оценка:
-10 +0

Тираджия
27 Отговор
Всеки трябва да си задава въпросите - Докога? И защо? Много ми е интересно, като започнат да обясняват колко е тежък терена.Вижте хората в Европа при кви условия, цени и терени правят магистрали. Примери много, Испания-Пайс Баско, Уеска, Вик и мн други. Франция - А75, А89 и много, много други. Смешни иди...ти

Оценка:
-0 +11

Ю Кортес
28 Отговор
Често евтиното излиза скъпо.

Оценка:
-2 +2

Българско робство да ви е честито
29 Отговор
От 681 г все е робство

Оценка:
-2 +5

Хорхе
30 Отговор
Всеки истински комунист трябва да мрази Струма защото тя краде туристи от хотелите на партийните секретари и ги пренасочва в капиталистическа Гърция. Не на Струма!

Коментиран от #34


Оценка:
-3 +4

Иван
31 Отговор
За какво ревете бе? Колко по-десет пъти магистрали сте построили за 30 години преход.Овцата докато има вълна я стрижат. И колко има да строите още... Ха ха ха ха ха...

Оценка:
-0 +6

KOC
32 Отговор
карайте по селските пътища аз ще се кача на магистралата хубава и нова

Оценка:
-7 +3

Без разлика
33 Отговор

До коментар #5 от "Гостилничаря":


Пътувам често до щатите.повече съм там отколкото в бг.от разговорите с тях знам,че и там е същото.печели се конкурс с една оферта,а после с анекси се оскъпява допълнително

Оценка:
-2 +3

34
Този коментар е премахнат от модератор
35
Този коментар е премахнат от модератор
Танас
36 Отговор
На прост комунист всичко му криво

Оценка:
-4 +2

Не е виновен този, който лапа зелника.
37 Отговор
Ами така ще е до момента в който излезат 100 000 на протест, т.е. вовеки, защото на протест в БГ се излиза срещу заплащане.

Оценка:
-0 +2

ТОЧКАТА
38 Отговор
още помня думите на бочката ги бе ,,опозиция,, на ,,тройната ламя,,....,,...ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЪЪЪЧКИ!!!Там е заровено кучето!>

Оценка:
-0 +2

Русенец
39 Отговор
Магистралите от София до морето са безплатни, докато Русе-Търново ще се плаща.

Оценка:
-0 +0

Токо
40 Отговор
Марооу колко да е златна тази магистрала и колко струват хиляда човешки живота...Примерно??? И колко струват неколко сергии за за маслини в кресна ??? Ай стига де ! Журналистите бъдете малко по стойностни ):

Оценка:
-0 +0

безпартиен
41 Отговор
Ако имаше истинска държавна сигурност-ДС,нямаше да има 10 ноември 1989!!!И сега е така-ако имаше истински ГДБОП,нямаше да има такива цени,държавни служители милионери и всичко заради което сме на опашката на ЕС!!!

Оценка:
-0 +0

42
Този коментар е премахнат от модератор
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Андрей Ковачев
Екологът Андрей Ковачев в интервю за бТВ посочва позициите на екологичните организации за АМ Струма.
В Кресненското дефиле загиват над 100 животински вида годишно."

Още бисери