2 Декември, 2019 07:36 7 794 42

Магистрала "Струма" ще излезе "златна" на данъкоплатеца

  • струма-
  • апи-
  • крупник-
  • кресна

Фирмите, надхвърлящи прогнозната стойност на обществената поръчка, са допуснати до нея

Магистрала "Струма" ще излезе "златна" на данъкоплатеца - 1
Илюстративна снимка

Агенция "Пътна инфраструктура" сама е създала условия, за да може строителството на магистрала "Струма" в най-тежкия участък - от Крупник до Кресна, да излезе златно на данъкоплатеца. Тя тихомълком е благословила поскъпването на строителството, изменяйки постфактум условията за провеждане на двете обществени поръчки за този участък. Така, вместо да бъдат отстранявани от надпреварата, фирмите, надхвърлящи прогнозната стойност на поръчката, са допуснати до нея. Един от кандидатите с високи оферти вече спечели.

Това показа проверка на "Сега" на документацията за обявените от АПИ две обществени поръчки за изграждане на магистрала "Струма" в района на Кресна. Участъкът е разделен на две отделни позиции с дължина от 13,2 и 10,4 км, като класирането за първия лот бе обявено преди дни.

От решението на комисията стана ясно, че участъкът от 13,2 км ще се изгражда от обединението "АПП Лот 3.2.1." при цена от 500 млн. лв. без ДДС (600 млн. лв. с добавен данък). Въпреки тежкия проект, който включва строителството на редица виадукти и тунели, сумата е стряскаща и надхвърля сериозно прогнозната стойност за строителните дейности, определена от самата АПИ. По сметките на пътната агенция строителството на този участък следваше да се вмести в цената от 444 796 305 без ДДС и дори се очакваше реалните разходи да паднат в резултат от оспорваната конкуренция между 10-те фирми, подали документи.

Оказа се обаче, че 7 от тях изобщо не са стигнали до оценка заради непокриване на техническите изисквания, а единствената оферта в рамките на прогнозната стойност е на "Геопът Струма 3.2.1". Обединението предложи да изгради участъка срещу 420 031 347 лв., но остана второ в класирането заради по-ниска оценка по техническите показатели. Третият допуснат кандидат до отваряне на офертите - "ГБС Инфраструктурно строителство", също надхвърли прогнозния лимит с предложение от 536 млн. лв. без ДДС, но бе отстранен от участие заради аритметични разминавания при определяне на общата цена на поръчката.

Тези скъпи оферти нямаше да са факт, ако АПИ не бе изменила условията за провеждане на поръчката. Според първоначално публикуваното обявление от 28 август 2018 г. внасянето на ценово предложение, надхвърлящо прогнозната стойност, изрично е посочено като основание за отстраняване от поръчката. Броени дни по-късно - на 13 септември, обявлението е изменено, като надвишаването на прогнозната стойност отпада от списъка с причини за отстраняване от състезанието. Това всъщност е единственото изменение, допуснато от АПИ извън удължаването на срокове за внасяне на офертите.

Абсолютно същото изменение в правилата за отстраняване е извършено и за все още неприключилата обществена поръчка за лот 3.2.2. с дължина от 10,4 км. Тук прогнозната стойност на АПИ е за 430 525 209 млн. лв. на ДДС, но ценовите предложения на кандидатите още не са отворени. И тук списъкът е дълъг - състезават се общо 12 обединения, но не е ясно каква част от тях ще покрият техническите изисквания и ще бъдат допуснати до отваряне на офертите.

ОБЖАЛВАНЕ

Интересни са и протоколите на комисията за оценка на допуснатите до класиране кандидати. От документите става ясно, че "ГБС Инфраструктурно строителство" е отстранено заради банална грешка - неточно сумиране на окончателната стойност на договора. При събирането на отделните разходни пера е посочена сума с 6 млн. лв. по-ниска от точно пресметнатия сбор на отделните елементи. Тази грешка обаче не би следвало да има отношение към класирането, защото при оценката се взимат предложените разходи само по два финансови показателя - за проектиране и за строителство. "Считаме, че този пропуск не е сериозен и комисията следваше да ни допусне, но няма да обжалваме, защото и при евентуално допускане нашата оферта нямаше да излезе на първо място заради по-ниски резултати в техническата част", коментираха от "ГБС Инфраструктурно строителство". От протокола за оценка на техническото предложение на "Геопът Струма 3.2.1." пък става ясно, комисията не е отчела като надграждащи редица предложения на обединението за подобрения в техническите решения и технологията за строителството. При някои предложения комисията хем цитира в какво точно се състои предимството на предложеното решение, хем не го приема като достатъчно мотивирано. За повечето предложения се изтъква, че подобни добри решения са обичайни за практиката. В отговор на въпрос на „Сега“ дали ще обжалват, фирма „Геострой“, която е водеща в обединението, отказа коментар с аргумента, че такава е обичайната им практика при обществени поръчки.


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Горанов

    72 5 Отговор
    Майната му на парите важното е да сне живи и здрави !
    За пред овцете
  • 2 Рошко

    100 5 Отговор
    Ми как няма да е, като знаем кой ще я строи, то у бг всичко е златно, важно е рабта да има после ремонти ремонти, крадене крадене

    Коментиран от #3

  • 3 Бай ганю

    66 2 Отговор

    До коментар #2 от "Рошко":

    И овцете да плащат
  • 4 Лекар БГ

    80 1 Отговор
    "Златна и мнооого качествена....."едва ли не.
    Вече е горе-долу ясно,кои ще бъдат и позлатените хора от този проект.
    Не се наядохте,еееей!

    Коментиран от #6

  • 5 Гостилничаря

    60 4 Отговор
    Това учудва ли някого!? И после Вожда иска отпадане на визите за САЩ! Ако имат поне малко акъл американците, никога няма да допуснат такова безумие. Никога няма да влезем в правия път......

    Коментиран от #33

  • 6 Тери

    51 3 Отговор

    До коментар #4 от "Лекар БГ":

    Треис .ще бъдат позлатени.те са единствените.баджанаци на примера..

    Коментиран от #22

  • 7 Ламбо от София

    60 5 Отговор
    всичките Бойкови магистрали са ни златни , защото са направени некачественни и половината пари са окрадени от обшорни фирми на Герб
  • 8 Трън

    42 6 Отговор
    Управлението на ГерП е златно.
  • 9 Златният "Буда" от Банкя

    52 4 Отговор
    Всичко до което се докосне Божеството от Банкя излиза златно на народа МУ !

    Коментиран от #19, #21

  • 10 Вуте цигането

    38 3 Отговор
    Магистралите са хубави само на снимки , вземеш ли да караш по тях , колата тресе ,танцува нагоре , надоле
  • 11 Психиятъра

    25 2 Отговор
    Да не пишат колко ще струва проекта, а колко са заложени като печалба и тогава ще разберете какъв е грабеж! Да се вземе предвит, че це щеата също е раздута.
  • 12 Гост

    25 2 Отговор
    Като всичко в България.Защо се допуска да се правят анекси за промяна на цената? Това е схемата по ,която винаги се изкарват пари и то законно.Дават по-ниска цена и после започват да добавят и така цената дабъл.
  • 13 Byg

    6 27 Отговор
    Ами като сме се нагледали и патили от нещастни фирми които искат с трици маймуни да ловят , как 30-40 милиона разлика пак да сложат прът в колелото. Нали само това чакат говедата с петолъчки в задниците и троляка около тях , ще има рев , виж ко напраяха , ремонт на ремонта и тем подобно трактовки. Затова осланяйки се на максимата "Евтиното излиза скъпо" експертите са предпочели хора които могат а не са немойковци .

    Коментиран от #42

  • 14 Бойко Борисов

    25 1 Отговор
    Аз и една стотинка от цялата тая кражба не съм видял. Сам си садя и после изяждам картофите! Блажно не близвам
  • 15 Спиро

    31 0 Отговор
    Така, вместо да бъдат отстранявани от надпреварата, фирмите, надхвърлящи прогнозната стойност на поръчката, са допуснати до нея... Имаше един стар виц: БГА-търси пилот. Идва французина-3хил.лв., богат опит, летателни часове,..., следва англичани-2.5 хил.лв също с богат опит, след него германеца- 2хил-топ пилот. На края българина - 6хил./не се е качвал на самолет/. Комисията: ''Е, как?!... Ами, на вас 2хил, на мене 2хил и да ''кара'' германеца''.
  • 16 100

    25 1 Отговор
    Гарантирано от ГЕРБ!
  • 17 Тъпогрозен

    33 2 Отговор
    Крадат и продават държавата пред очите ни.
    Стойте си на топло, овци!
  • 18 Гешев

    22 0 Отговор
    Президентът вече ме назначи и затова не ме занивайте с този кристален случай без грам корупция
  • 19 ???

    16 0 Отговор

    До коментар #9 от "Златният "Буда" от Банкя":

    По точно 2в1 :златния Буда и многоръкия Шива. 👑💰💰💰.
  • 20 Олимпийска надежда

    26 1 Отговор
    Европа отказа да финансира този грабеж, и сега ние ще го платим през бюджета!
  • 21 ???

    14 0 Отговор

    До коментар #9 от "Златният "Буда" от Банкя":

    А скоро се пъчеше в Сърбия на тяхната магистрала. Нещо за цялата и?

    Коментиран от #25

  • 22 Лекар БГ

    15 0 Отговор

    До коментар #6 от "Тери":

    Сигурно.Но Ге Пе Трупата също е на терен.А покрай тях се нареждат и Котараците от Перник.Абе,един файтон хора са.Все едни и същи.И безумната цена е направена точно за тях.
  • 23 Желязко

    19 0 Отговор
    Народа превърнат в стадо трябва да се стриже и дои редовно! Това е положението, по-лошо ще става, по-добре не! Къде са тъпаците, които преди 30 години като луди скачаха по митингите, не дай Боже да не ги помислят за червени?! Мълчат като мушнати гайди и се спотайват като мишки с надеждата, че това най-сетне ще свърши. Но няма да свърши! Теглото е за да се тегли! И ще го тегли народа. Няма мърдане.
  • 24 ypvs

    9 0 Отговор
    Къде е твърдата ръка в управлението? има начини и способи всяка една фирма и сдружение да козирува и пика в шише, но държът силни козове и пари, вече са недосегаеми.
  • 25 цццц

    14 0 Отговор

    До коментар #21 от "???":

    10 милиона за км- това е струвала в Сърбия. Нашата -около 43 милиона за км. Тролове-мролове, петолъчки , дето на един олигофрен по-горе дето му се привиждат, да разясни нещо по въпроса.
  • 26 gggw

    0 10 Отговор
    журналята не са ли наясно, че най-евтиното обикновено е най-скапаното... предпочитам да е скъпо и да не се унищожава природата.. отколкото някъв евтинджос
  • 27 Тираджия

    11 0 Отговор
    Всеки трябва да си задава въпросите - Докога? И защо? Много ми е интересно, като започнат да обясняват колко е тежък терена.Вижте хората в Европа при кви условия, цени и терени правят магистрали. Примери много, Испания-Пайс Баско, Уеска, Вик и мн други. Франция - А75, А89 и много, много други. Смешни иди...ти
  • 28 Ю Кортес

    2 2 Отговор
    Често евтиното излиза скъпо.
  • 29 Българско робство да ви е честито

    5 2 Отговор
    От 681 г все е робство
  • 30 Хорхе

    4 3 Отговор
    Всеки истински комунист трябва да мрази Струма защото тя краде туристи от хотелите на партийните секретари и ги пренасочва в капиталистическа Гърция. Не на Струма!

    Коментиран от #34

  • 31 Иван

    6 0 Отговор
    За какво ревете бе? Колко по-десет пъти магистрали сте построили за 30 години преход.Овцата докато има вълна я стрижат. И колко има да строите още... Ха ха ха ха ха...
  • 32 KOC

    3 7 Отговор
    карайте по селските пътища аз ще се кача на магистралата хубава и нова
  • 33 Без разлика

    3 2 Отговор

    До коментар #5 от "Гостилничаря":

    Пътувам често до щатите.повече съм там отколкото в бг.от разговорите с тях знам,че и там е същото.печели се конкурс с една оферта,а после с анекси се оскъпява допълнително
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Танас

    2 4 Отговор
    На прост комунист всичко му криво
  • 37 Не е виновен този, който лапа зелника.

    2 0 Отговор
    Ами така ще е до момента в който излезат 100 000 на протест, т.е. вовеки, защото на протест в БГ се излиза срещу заплащане.
  • 38 ТОЧКАТА

    2 0 Отговор
    още помня думите на бочката ги бе ,,опозиция,, на ,,тройната ламя,,....,,...ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЪЪЪЧКИ!!!Там е заровено кучето!>
  • 39 Русенец

    0 0 Отговор
    Магистралите от София до морето са безплатни, докато Русе-Търново ще се плаща.
  • 40 Токо

    0 0 Отговор
    Марооу колко да е златна тази магистрала и колко струват хиляда човешки живота...Примерно??? И колко струват неколко сергии за за маслини в кресна ??? Ай стига де ! Журналистите бъдете малко по стойностни ):
  • 41 безпартиен

    0 0 Отговор
    Ако имаше истинска държавна сигурност-ДС,нямаше да има 10 ноември 1989!!!И сега е така-ако имаше истински ГДБОП,нямаше да има такива цени,държавни служители милионери и всичко заради което сме на опашката на ЕС!!!
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове