ФАКТИ.БГ

Омбудсманът: Личните лекари да информират пациентите си, когато прекратяват практика

Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на здравеопазването проф. д-р Костадин Ангелов и управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) проф. д-р Петко Салчев

Публикувана: 29 Октомври, 2020 14:40
7 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 897
Омбудсманът: Личните лекари да информират пациентите си, когато прекратяват практика
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 0 от 0 гласа.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на здравеопазването проф. д-р Костадин Ангелов и управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) проф. д-р Петко Салчев, в която отново настоя гражданите да бъдат своевременно информирани, когато избраните от тях общопрактикуващи лекари прекратяват договорите си с НЗОК.

Това е втората такава препоръка, след като още през м. май т.г., малко след първата вълна на COVID-19, омбудсманът алармира отговорните институции за жалби, в които пациенти се оплакват, че са били поставени в ситуация, в която разбират, че личният им лекар е прекратил практиката си едва след като са го потърсили във връзка със здравословен проблем, издаване на болничен лист и др. Такава информация не им е била предоставена нито от джипито, нито от НЗОК, нито респективно от Районната здравноосигурителна каса (РЗОК). Още тогава омбудсманът подчерта, че този проблем създава предпоставки за нарушаване правото на гражданите на достъп до първична медицинска помощ. В жалбите си хората посочваха, че общопрактикуващите лекари, към които се насочват за нов избор, отказват да ги впишат в пациентските си листи и така се налага да обикалят, докато някой „се съгласи“ да го направи, или да търсят съдействие от РЗОК, а същевременно се нуждаят от първична и специализирана медицинска помощ.

В писмо до омбудсмана тогава от НЗОК отговориха, че по закон личните лекари нямат „регламентирана възможност“ да отказват на пациенти да ги включат в пациентските си листи и че за улеснение, гражданите могат освен лично и на място, да упражнят правото си на избор като попълнят и пратят по електронен път регистрационна форма до съответното лечебно заведение, което има договор със здравната каса. Това обаче не е работещо решение, защото за целта е необходимо пациентът да има електронен подпис. „И IT специалист, който да ти го инсталира, защото е изключително трудно“, оплака се гражданин на телефона на приемната на омбудсмана. И попита защо вместо това не се ползва ПИК от НАП, например, където има само парола и нищо не се инсталира на компютъра.

В писмото си до омбудсмана НЗОК изтъкна още, че е готова да обсъди „подходящи и удачни начини за информиране на пациентите, чиито лични лекари са прекратили практиката си“, а до тогава гражданите могат да се информират от страниците на НЗОК и РЗОК в интернет.

Повод за изпратената днес препоръка до здравния министър и управителя на НЗОК са отново сигнали на разтревожени граждани до омбудсмана със същия проблем, чието решаване, в контекста на бушуващата пандемия, е все по-належащо.

„Като омбудсман съм силно обезпокоена за правото на тези граждани на своевременен достъп до медицинска помощ и смятам, че в условията на обявената във връзка с пандемията от COVID-19 извънредната епидемична обстановка в страната е от съществено значение здравноосигурените лица да бъдат своевременно информирани при прекратяване на договорите с НЗОК на избраните от тях общопрактикуващи лекари, като същевременно бъде гарантирана възможността в кратък срок и без затруднения да изберат нов личен лекар“, пише доц. Ковачева.

В един от сигналите до омбудсмана, гражданин, например се оплаква, че е преживял пълен шок, след като е потърсил семейния лекар за издаване на болничен лист и така случайно разбира, че той е починал.

В новата си препоръка омбудсманът е категорична, че няма никаква пречка гражданите да бъдат информирани своевременно, а не когато вече са болни и поставени пред свършен факт тепърва да търсят нов личен лекар, да обикалят по здравни заведения, да попълват регистрационни форми.

„Бих искала да отбележа, че информацията, която хората предоставят на личните си лекари, респективно на НЗОК, в регистрационните форми за избор, съдържа данни за настоящия им адрес, телефон, а също електронен адрес, които могат да бъдат периодично актуализирани и на които гражданите да бъдат своевременно информирани – от прекратилия договора си общопрактикуващ лекар, когато това е по негово желание, или от РЗОК, в останалите случаи (например, при смърт на лекаря).

София / България

Поставете оценка на статията:
Оценка 0 от 0 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
1
Този коментар е премахнат от модератор.
2
Този коментар е премахнат от модератор.
доктор
3 Отговор
Информацията за телефонните номера на пациентите в листите не винаги е актуална. Самите пациенти не винаги дават вярна и точна информация за телефонния си номер, адрес. А като се сменят как ще стане ? Човека се омел някъде , какъв СМС ще му пращате на несъществуващ номер ?

Коментиран от #4


Оценка:
-3 +2

Баш Батка
4 Отговор

До коментар #3 от "доктор":


Ще ходят по адреси да ги търсят, каква им е работата иначе. За друго не стават...

Оценка:
-4 +0

плевен
5 Отговор
Това е най- невзрачният омбудсман , който сме имали. Не можахме дори името й да запомним.
"Упълномощеният" трябва да е гръмогласен, безцеремонен и нахален. Иначе никой няма да го чуе.

Коментиран от #6


Оценка:
-0 +2

Бай Шиле
6 Отговор

До коментар #5 от "плевен":


Ми то е до можене,бе брато.Основната функция на омбустманът е да следи за изкривявания в законодателството,които противоречат на интересите на обществото.Не да пише писма на филанкишията,дето ще си го премести.В най добрия случаЙ.

Оценка:
-0 +0

Бай Шиле
7 Отговор
"личните лекари да информират,когато..." Браво,моме!Какво попадение. Защо не погледнеш монополистите.За три неплатени сметки на обща сума 102 лв. пишат до съдебната система БЕЗ ДА УВЕДОМЯТ длъжника.След това съдебната система поема роля на инкасатор,ЧСИ,хонорари на отсъстващи юрист консулти,вещи лица и т.н. КАКВО СТАНА С БОРБАТА НА МАНОЛОВА С/У ТОПЛОФИКАЦИЯ И СОФИЙСКА ВОДА?

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.


Ловци на бисери
Жельо Бойчев
Политикът от БСП Жельо Бойчев с отворен въпрос за НДК
Кой носи политическата отговорност за случващото се в НДК толкова време?"

Още бисери