Last news in Fakti

29 Октомври, 2020 14:40 1 247 7

Омбудсманът: Личните лекари да информират пациентите си, когато прекратяват практика

  • омбудсман-
  • диана ковачева

Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на здравеопазването проф. д-р Костадин Ангелов и управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) проф. д-р Петко Салчев

Омбудсманът: Личните лекари да информират пациентите си, когато прекратяват практика - 1

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на здравеопазването проф. д-р Костадин Ангелов и управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) проф. д-р Петко Салчев, в която отново настоя гражданите да бъдат своевременно информирани, когато избраните от тях общопрактикуващи лекари прекратяват договорите си с НЗОК.

Това е втората такава препоръка, след като още през м. май т.г., малко след първата вълна на COVID-19, омбудсманът алармира отговорните институции за жалби, в които пациенти се оплакват, че са били поставени в ситуация, в която разбират, че личният им лекар е прекратил практиката си едва след като са го потърсили във връзка със здравословен проблем, издаване на болничен лист и др. Такава информация не им е била предоставена нито от джипито, нито от НЗОК, нито респективно от Районната здравноосигурителна каса (РЗОК). Още тогава омбудсманът подчерта, че този проблем създава предпоставки за нарушаване правото на гражданите на достъп до първична медицинска помощ. В жалбите си хората посочваха, че общопрактикуващите лекари, към които се насочват за нов избор, отказват да ги впишат в пациентските си листи и така се налага да обикалят, докато някой „се съгласи“ да го направи, или да търсят съдействие от РЗОК, а същевременно се нуждаят от първична и специализирана медицинска помощ.

В писмо до омбудсмана тогава от НЗОК отговориха, че по закон личните лекари нямат „регламентирана възможност“ да отказват на пациенти да ги включат в пациентските си листи и че за улеснение, гражданите могат освен лично и на място, да упражнят правото си на избор като попълнят и пратят по електронен път регистрационна форма до съответното лечебно заведение, което има договор със здравната каса. Това обаче не е работещо решение, защото за целта е необходимо пациентът да има електронен подпис. „И IT специалист, който да ти го инсталира, защото е изключително трудно“, оплака се гражданин на телефона на приемната на омбудсмана. И попита защо вместо това не се ползва ПИК от НАП, например, където има само парола и нищо не се инсталира на компютъра.

В писмото си до омбудсмана НЗОК изтъкна още, че е готова да обсъди „подходящи и удачни начини за информиране на пациентите, чиито лични лекари са прекратили практиката си“, а до тогава гражданите могат да се информират от страниците на НЗОК и РЗОК в интернет.

Повод за изпратената днес препоръка до здравния министър и управителя на НЗОК са отново сигнали на разтревожени граждани до омбудсмана със същия проблем, чието решаване, в контекста на бушуващата пандемия, е все по-належащо.

„Като омбудсман съм силно обезпокоена за правото на тези граждани на своевременен достъп до медицинска помощ и смятам, че в условията на обявената във връзка с пандемията от COVID-19 извънредната епидемична обстановка в страната е от съществено значение здравноосигурените лица да бъдат своевременно информирани при прекратяване на договорите с НЗОК на избраните от тях общопрактикуващи лекари, като същевременно бъде гарантирана възможността в кратък срок и без затруднения да изберат нов личен лекар“, пише доц. Ковачева.

В един от сигналите до омбудсмана, гражданин, например се оплаква, че е преживял пълен шок, след като е потърсил семейния лекар за издаване на болничен лист и така случайно разбира, че той е починал.

В новата си препоръка омбудсманът е категорична, че няма никаква пречка гражданите да бъдат информирани своевременно, а не когато вече са болни и поставени пред свършен факт тепърва да търсят нов личен лекар, да обикалят по здравни заведения, да попълват регистрационни форми.

„Бих искала да отбележа, че информацията, която хората предоставят на личните си лекари, респективно на НЗОК, в регистрационните форми за избор, съдържа данни за настоящия им адрес, телефон, а също електронен адрес, които могат да бъдат периодично актуализирани и на които гражданите да бъдат своевременно информирани – от прекратилия договора си общопрактикуващ лекар, когато това е по негово желание, или от РЗОК, в останалите случаи (например, при смърт на лекаря).


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 доктор

    2 3 Отговор
    Информацията за телефонните номера на пациентите в листите не винаги е актуална. Самите пациенти не винаги дават вярна и точна информация за телефонния си номер, адрес. А като се сменят как ще стане ? Човека се омел някъде , какъв СМС ще му пращате на несъществуващ номер ?

    Коментиран от #4

  • 4 Баш Батка

    0 4 Отговор

    До коментар #3 от "доктор":

    Ще ходят по адреси да ги търсят, каква им е работата иначе. За друго не стават...
  • 5 плевен

    2 0 Отговор
    Това е най- невзрачният омбудсман , който сме имали. Не можахме дори името й да запомним.
    "Упълномощеният" трябва да е гръмогласен, безцеремонен и нахален. Иначе никой няма да го чуе.

    Коментиран от #6

  • 6 Бай Шиле

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "плевен":

    Ми то е до можене,бе брато.Основната функция на омбустманът е да следи за изкривявания в законодателството,които противоречат на интересите на обществото.Не да пише писма на филанкишията,дето ще си го премести.В най добрия случаЙ.
  • 7 Бай Шиле

    0 0 Отговор
    "личните лекари да информират,когато..." Браво,моме!Какво попадение. Защо не погледнеш монополистите.За три неплатени сметки на обща сума 102 лв. пишат до съдебната система БЕЗ ДА УВЕДОМЯТ длъжника.След това съдебната система поема роля на инкасатор,ЧСИ,хонорари на отсъстващи юрист консулти,вещи лица и т.н. КАКВО СТАНА С БОРБАТА НА МАНОЛОВА С/У ТОПЛОФИКАЦИЯ И СОФИЙСКА ВОДА?
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове