Това е поредният опит да се потуши общественото напрежение.
Така коментира пред БНР Красимир Стоянов, алпинист, инструктор по планинско спасяване и бивш директор на Планинската спасителна служба идеята на правителството за преоборудването на военни хеликоптери с медицинско оборудване.
Вчера министърът на здравеопазването Костадин Ангелов представи на премиера Бойко Борисов пътна карта, разработена от Министерството на здравеопазването, за медицинска евакуация по въздух на пострадали български граждани.
В хода на заседанието на правителството Ангелов докладва за предприетите вече действия за купуването на един хеликоптер с европейски средства и за осигуряването на национално финансиране за ремонт на 4 налични вертолета "Кугър", собственост на Министерството на отбраната.
"Според мен проблемът е другаде с медицинската въздушна помощ у нас. Ние нямаме и досега ясна визия как да се изгради тази въздушна система. Тоест ние нямаме устойчив модел за това. Ние бихме подкрепили правителството с уменията си за тази цел, но няма ясна визия дали вертолетите "Кугър" са удачни за такова преоборудване и колко точно ще струва това", подчерта Стоянов.
По думите ми най-важното е да има дългосрочна стратегия за това.
"Нито една страна не си позволява да преоборудва машини, за да върши с тази машина спешна медицинска помощ. От тук насетне е въпрос на финанси и колко ще струва това. Да, ако те се преоборудват, ще вършат някаква работа, но това няма да е ежедневната медицинска дейност и съм скептично настроен относно ефикасността на работата им", изтъкна още Красимир Стоянов.
"Защото ние не знаем колко живот има в тези машини, колко ще струва преоборудването", каза още специалистът.
По думите на планинския спасител една машина само не създава система за въздушна медицинска помощ.
"Намерението за закупуване на един медицински хеликоптер е правилно и то трябва да се осъществи по най-бързия начин", коментира темата и Захари Алексиев, член на съвета на директорите на "Хели еър".
"Друг е въпросът как считаме да изградим т. нар. система HEMS и аз се съмнявам, че ние знаем как да стане това", допълни Алексиев.
"Първата част на въпроса е медицинската страна на тази система, но вторият елемент е авиационна част, която не е маловажна - относно персонала, който ще обслужва тази въздушна помощ", каза още Алексиев.
"Така че на първо място трябва да се спази нормативната база по тази система и да се следва европейския регламент по отношение на операторите на система HEMS, както и да се спази и БДС стандарта за въздушните линейки. Тогава вече ще може да се направи и модел. Словакия е един много добър пример.
Европейското законодателство препоръчва системата да се извършва от търговски въздушни оператори", поясни още Захари Алексиев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Българка
Шайката да си ходи!
Коментиран от #13, #26
15:11 07.01.2021
2 Последния Софиянец
Коментиран от #7, #14
15:12 07.01.2021
3 Емил
15:12 07.01.2021
4 хлъц
Коментиран от #9
15:13 07.01.2021
5 🐷 Боко ТИКВАТА
15:13 07.01.2021
6 Маклауд
15:13 07.01.2021
7 Емил
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Военната техника има много предназначения - вкл. спасяване на ранени! Само, че промитият ти русофилистичен мозък не го проумява, защото мислиш на руски - убивай, убивай, убивай...Коментиран от #8
15:14 07.01.2021
8 гост
До коментар #7 от "Емил":
Ти си на всяка статия мерудия ! И.диот !Коментиран от #15
15:16 07.01.2021
9 Де Факто
До коментар #4 от "хлъц":
ТУЛУПА даде на пловдивския СВИНАР Гергов 43 милиона лева за дупката във Варна.Смятай колко вертолета са.15:16 07.01.2021
10 Бойо Дюкянъна
15:16 07.01.2021
11 Караговнярчева
15:16 07.01.2021
12 Name
15:16 07.01.2021
13 Прав си
До коментар #1 от "Българка":
Ще допълня, че Кугарите нямат подвинтлов стабилизатор, тоест, при силен страничен вятър не могат да се приземят, нито да маневрират, а условията по високите върхове на планините са точно такива. Второ, нямат уреди за локализация в мъгла, по високите върхове при 0 видимост не можеш да кацнеш където искаш. С това само претупват нещата. Вижте хеликоптерите за планинско спасяване в Алпите, Кордилерите, Андите, даже в Румъния мат над 20 бр. Това са специални машини, за специални условия.Коментиран от #18, #27
15:17 07.01.2021
14 Си ган
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
AS 532 AL Cougar е среднотонажен двудвигателен вертолет с основно предназначение медицинска евакуация (MEDEVAC), бойно търсене и спасяване (CSAR) и тактически транспорт.АS 532 AL Cougar е проектиран и произведен по високомодулна концепция, което позволява бързо преоборудване и монтаж на допълнително оборудване.Май не е точно така :)
15:17 07.01.2021
15 Емил
До коментар #8 от "гост":
А ми търся начин да променя русофилистичната миризма на гнило! За да изчезна, започнете да си миете зъбите!!!Коментиран от #36
15:17 07.01.2021
16 Караговнярчева
15:17 07.01.2021
17 Centurion
15:17 07.01.2021
18 Си ган
До коментар #13 от "Прав си":
Навигационното оборудване на вертолета позволява изпълнение на задачи денем и нощем в прости и сложни метеорологични условия. Осветлението на кабината позволява използване на прибори за нощно виждане NVG.Я пак...
15:18 07.01.2021
19 Shponka
15:21 07.01.2021
20 Наркос
Коментиран от #22
15:23 07.01.2021
21 Наркос
Коментиран от #31
15:28 07.01.2021
22 Мазньо
До коментар #20 от "Наркос":
Ми преди 15 години един кацна на Еверест,френски ли беше ,не помня...Коментиран от #24, #25
15:30 07.01.2021
23 еш па тоа
15:37 07.01.2021
24 Наркос
До коментар #22 от "Мазньо":
Е то се прави ама един път става грешката... Няма лошо да има 2-3 хеликоптера за катастрофи и тн... За планината обаче няма много смисъл. Там трябват шейни , лечебници в подножията и водачи, които да преценяват дали времето е подходящо.Повечето планинари просто няма как да платят такава спасителна операция... сори, но аз не искам да плащам всеки път , когато поредния сульо се помисли за Нирмал Пурджа. Предпочитам да построим болници, училища, български магазини вместо немски, затвори, тву-та , психо-диспансери, заводи и тн. Пък после ако искат и джет пакове да вземат за ПСС.
15:46 07.01.2021
25 Наркос
До коментар #22 от "Мазньо":
Ето и още едно видео точно по темата...15:53 07.01.2021
26 БГ МАФИЯ В МС
До коментар #1 от "Българка":
МАФИЯТА Е В МС НАЧЕЛО С ГЛАВНИЯ МАФИОТ БОЙКО БОРИСОВ А КУКЛОВОДА Е АХМЕТ ДОГАН. ЗАТОВА НА ДОГАН МУ ПРАВЯТ БЕЗПЛАТНО ПРИСТАНИЩЕ И ДЪЛБАЯТ НА МАФИОТИТЕ С ДЪРЖАВНИ ПАРИ. СЪД И ЗАТВОР ЗА МАФИОТИТЕ.16:58 07.01.2021
27 БГ МАФИЯ В МС
До коментар #13 от "Прав си":
КУГАРИТЕ СА ЛЕТНИ ПУСТИНИ ХЕЛИКОПТЕРИ. НЯМАТ НАЙ-ВАЖНОТО ПРОТИВО ОБЛЕДЕНИТЕЛНА СИСТЕМА И ЗИМАТА ПАДАТ КАТ КРУШИ. ТАКА СА ГИ КУПИЛИ ГРОБАРИТЕ , СКОПЕНИ. ТЕ И ЗАТОВА НЕ ЛЕТЯТ. ЦЕЛТА Е ПАК ДА СЕ КРАДНАТ ЕДНИ МНОГО ПАРИ. И ДА СЕ ИЗЛЪЖАТ ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ БЪЛГАРИТЕ ,ЧЕ РАЗБОЙКО МИСЛИ И ПРАВИ НЕЩО ЗА ТЯХ . НО ТОВА СИ Е ПЪЛНА ДОЛНА ЛЪЖА.БОЙКО БОРИСОВ Е ДОКАЗАН И СЪДЕН ЛЪЖЕЦ. ОСЪДЕН Е ЗА ЛЪЖА ОТ СОФИЙСКИ СЪД.17:04 07.01.2021
28 гост
17:30 07.01.2021
29 ИМПЕРИАЛИСТ
18:36 07.01.2021
30 Буха ха
18:53 07.01.2021
31 БГ МАФИЯ В МС
До коментар #21 от "Наркос":
ФИЛМЧЕТО Е МНОГО ПОКАЗАТЕЛНО. ТОВА ЩЕ СТАНЕ С ПОСТРАДАЛИЯ ПОД КУГАРА. ЩЕ СЕ ВЪРТИ КАТО ПУМПАЛ И ЩЕ ПОВЪРНЕ ПОНЕ 5 ПЪТИ И ЩЕ СЕ ЗАДУШИ С ПОВЪРНАТОТО.20:27 07.01.2021
32 Човек
М-да-а. Т.н. Кугари явно за никъв военен чеп не стават.
Особеностите на Западната техника е, че е капризна и изисква специални условия водещи до скъпа поддръжка . Тя е направена по-скоро за бизнес, а не за воюване... там специални условия трудно се намират... Кугарите са поредно доказателство, че у нас се купува не военна техника нужда за войската, а военни играчки, предназначени не за военно дело, а за военно шоу.
С данъците ни се издържа войската и не ми е приятно да харчат парите ни за военни шоуменски мероприятия
09:42 08.01.2021
33 КРАДАТ ЯКО
11:02 08.01.2021
34 АЛО РАДЕЕЕВ
11:10 08.01.2021
35 незнайко
Коментиран от #37
15:45 08.01.2021
36 от хунтата
До коментар #15 от "Емил":
Заработи си левчето.Виж -Канада и Германия с какви хеликоптери са спасителите. КА-32 щот са глупави.22:03 08.01.2021
37 Оффф
До коментар #35 от "незнайко":
Зимата нелети бе - няма пртивообледяване на перките .Гледате много филми .22:08 08.01.2021