Гоце Делчев е пишел писма на официален български език. По това време всеки е можел да пише на български език, а това се пази в тайна в Македония. Никъде не е написано, никъде не се обсъжда. Въпросът е защо е останало скрито, подчерта бившият министър-председател на югозападната ни съседка Любчо Георгиевски пред „Канал 77“.
Според Георгиевски езиковият спор с България се решава чрез косвени позиции, но историята между България и Македония през XIX и XX век не е толкова черна, колкото бива представяна.
„Какъв е проблемът да се каже, че по времето на Османската империя във всички македонски организации официалният език, който се е използвал, е българският? Тогава всички са знаели как да пишат на български. Това е тайна в Македония, никъде не се пише или обсъжда. Тук е проблемът - възниква въпросът защо се крие това.
Арабският е официалният език в Турция до реформите на Ататюрк. Днес турците не крият това...
Преди кодификацията на македонския език македонската интелигенция официално е използвала българския език. Отворете документ на ВМРО, всички те са написани на официален български език. Така че всички писма на Гоце Делчев са на официален български литературен език“, заяви бившият македонски премиер.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гост
16:14 08.03.2021
2 Мачкай сръбските тикви
Коментиран от #42
16:14 08.03.2021
3 гадно
16:15 08.03.2021
4 Петър
16:16 08.03.2021
5 Ха-Хо
Един нормален македонец, който гледа реално на нещата. Кога ли ще му спретнат някоя партенка.
16:16 08.03.2021
6 Васил Ботев
Коментиран от #93
16:18 08.03.2021
7 Калмук
16:19 08.03.2021
8 С уважение
Някои парламентарни партии трябва да се изнесат от България и да отиват в Турция ! Там е мястото им !
16:20 08.03.2021
9 МОЗГАЗ
16:21 08.03.2021
10 Гост като гост
Най накрая да си признаете че сте Българи.
Дано и други последват твоя пример.
16:21 08.03.2021
11 Брендилия
Коментиран от #56
16:23 08.03.2021
12 Васил Ботев
Коментиран от #21
16:23 08.03.2021
13 Бля бля..
Коментиран от #23
16:24 08.03.2021
14 Ей ей йе
Коментиран от #22, #70
16:25 08.03.2021
15 Достойна присъда
Коментиран от #63
16:26 08.03.2021
16 До Люпчо Георгиевски
Коментиран от #45
16:26 08.03.2021
17 jorj
16:29 08.03.2021
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 За Любчу
16:30 08.03.2021
20 танас
Коментиран от #26
16:31 08.03.2021
21 Брендилия-Дидем
До коментар #12 от "Васил Ботев":
1878 бре! И затова нямаме Балканска Федеративна Република. Сечаш ли се?Коментиран от #33
16:32 08.03.2021
22 задръстеняци
До коментар #14 от "Ей ей йе":
Какво Славянство те бие по главата бре Това е измислено понятие и всички сериозни историци го знаят Такъв етнос няма и никога не е ималоКоментиран от #24
16:32 08.03.2021
23 Българин
До коментар #13 от "Бля бля..":
Точно ! И за довършим - Ако не са пишман-патриотите натовци , дето са дали душата си на враговете на Православието - Саш и Турция , тези женски кавги изобщо нямаше да се водят !16:35 08.03.2021
24 Брендилия
До коментар #22 от "задръстеняци":
Славини от Изток през Еуроппа у СФРЮ та до България. Любчо е готин, ама тамошни вождове зле го подкараха. Сега си има ВМРО Народна Партия, но не е същото.. Сам се бори ЧовекаКоментиран от #34
16:37 08.03.2021
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 😁😁😁😁😁
До коментар #20 от "танас":
Ke умрем за наденицата бе ей😁😁16:38 08.03.2021
27 Османлия
До коментар #25 от "Ердоган":
Ако се налага направо ще ги изядем живи докато са прави16:40 08.03.2021
28 "Ъ"
16:40 08.03.2021
29 вуйо ти
До коментар #25 от "Ердоган":
Турците знаят каво е туй голям кралимарковски ...16:43 08.03.2021
30 Реалист
Коментиран от #75
16:43 08.03.2021
31 Достойна присъда
Коментиран от #76
16:44 08.03.2021
32 Северна Македония лъжат че са бедни !
Коментиран от #35, #37, #40
16:45 08.03.2021
33 Васил Ботев
До коментар #21 от "Брендилия-Дидем":
Сори. 1878г. Кога кой и от какво се е освободил? В историческите оригинални документи е написано как си трееКоментиран от #39
16:48 08.03.2021
34 Спас безделника
До коментар #24 от "Брендилия":
Искам да се запозная с основната програма на тази партия ( ВМРО - народна партия)! Къде мога да намеря материали?Коментиран от #36
16:48 08.03.2021
35 Брендилия
До коментар #32 от "Северна Македония лъжат че са бедни !":
Питай Брендо? Той е по-голям от Любчо. Тва нема как ни да го знаете, ни да го свръжете..16:49 08.03.2021
36 Брендилия
До коментар #34 от "Спас безделника":
При Георгиевски си е. Не съм я търсила в нета.. 2003 мисля създаде партията. 2014 се противопоставяше на някакъв "Проект Сърбия", но ВМРО-ДПМНЕ го надви. Та в тяхната кухня търси?!16:51 08.03.2021
37 Тацит
До коментар #32 от "Северна Македония лъжат че са бедни !":
Македонското царско съкровище е пренесено в Рим през 168 преди христа след превземането на Македония от римляните16:52 08.03.2021
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Брендилия
До коментар #33 от "Васил Ботев":
Не е написано, драги! И Георги С.Раковски, и Христо Ботев, а и Васил Левски "за Чиста и свята Република" и др. са се борили за тая Балканска Федеративна Република с територия СФРЮ, Гърция, България и Румъния. Това е истината!Коментиран от #55, #61, #77
16:56 08.03.2021
40 Спас безделника
До коментар #32 от "Северна Македония лъжат че са бедни !":
Виж какво, момче! Империята на АлМак забогатява, не Македония. Има една съществена подробност: тя забогатява докато завоюва и граби, след това обаче тя обеднява, докато се стреми да запази заграбеното, а и самата тя да оцелее.Във вторият период забогатяват други субекти. И нещо немаловажно: ако има нещо скрито, то вероятно е на територията на съседните държави, конкретно Гърция. Има само един случай на отклоняване на огромен керван злато към територията на днешна БГ, но затова трябва да се обърнеш към духа на Лизимах.
17:02 08.03.2021
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Да де
До коментар #2 от "Мачкай сръбските тикви":
Браво. Ама бивш. Дали не е заради това "Браво"?17:15 08.03.2021
43 Недоизказано
Коментиран от #46, #54
17:19 08.03.2021
44 Любчо
17:22 08.03.2021
45 Недоучил
До коментар #16 от "До Люпчо Георгиевски":
"длъжник"?...Коментиран от #67
17:23 08.03.2021
46 Брендилия
До коментар #43 от "Недоизказано":
Има само едно тълкуване! По време на Османската Империя всички са били българи и с български документи. Сега ясно ли е?Коментиран от #68
17:25 08.03.2021
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Брендилия
До коментар #47 от "джаич":
Здравей! Да те питам защо не харесваш Любчо?17:31 08.03.2021
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Кси
17:36 08.03.2021
51 Калмук
До коментар #47 от "джаич":
Джаич, успокой се ... ти си внук на Хан Соло. Само, че тук говорим за Гоце Делчев и за времето преди 1944-та .. Посочи ми поне един ред, написан на "македонски" преди 1944-та ?!17:37 08.03.2021
52 бай ганя
Сигурно е от инат.
17:37 08.03.2021
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 бай Даньо
До коментар #43 от "Недоизказано":
не търси под вола теле. Гледай на думите на Любчо в контекста на целия му живот. Няма по голям българин от него в Македония, но понеже е умен мъж разбира че на мънкидонците истината трябва да се поднася на час по лъжичка инак ще експлодират в гомнян фоерверк . След като уточним езика ще се повдигне въпроса след като е имало български , сръбски и гръцки училища в неосвободена Македния защо точно в български училища са избрали да са учители Гоце и Даме ...17:44 08.03.2021
55 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #39 от "Брендилия":
„Чиста и свята република” на Левски е отдавна доказан фалшификат, съчинен от комунистическия гуру Тодор Павлов за да се оправдае престъпно наложения на БЪЛГАРИЯ съвеЦки модел. Академик Тодор ръководи и литературния "македонски кръжок"....Враговете на България многократно са се опитвапи през ХХвек да премахнат КОНСТИТУЦИОННАТА МОНАРХИЯ, защото тя е символ на независимостта.
Е, най-накрая успяха,... през ІХ. 1944г.
Коментиран от #62
17:47 08.03.2021
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Мая
17:52 08.03.2021
58 Търново
17:53 08.03.2021
59 Кси
17:54 08.03.2021
60 Брендилия
До коментар #56 от "Кси":
В България живея. За родителите си няма да говоря, от други съм отгледана. В РФ не съм стъпвала никога!!! Ползвам исторически факти, различни от пропагандните съчинени в услуга на едни хорица тук дето живеят на гърба на народът!Коментиран от #66
17:55 08.03.2021
61 един от стадото
До коментар #39 от "Брендилия":
грешиш скъпа тоя път. Не приписвай амбициите на една империя в устата на нашите светини. И в по късен етап царската империя станала болшевишка, зад лозунга на интернационала продължи тази политика. Ти виждала ли си български паспорт с графа националност- македонец. Аз съм виждал. Въвежда го на времето машата и продажника Г. Димитров. В Пиринския край много бяха такива. И някои взели се на сериозно създадоха после ОМО Илинден, сепаратисти..Коментиран от #65
17:55 08.03.2021
62 Брендилия
До коментар #55 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Нали това пиша! Че са му изкривили "Чистата и свята Република" за която се е борел17:57 08.03.2021
63 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #15 от "Достойна присъда":
Вие сте голям ОПТИМИСТ защото:1. С. Македония е все още в сръбска орбита.
2. Сърбия, дори и поставена на колене, няма да изпусне С. Македония от хватката си.
3. По тези причини, България не може да окаже никакво положително влияние към С. Македония.
4. Всяко наше действие за вразумяване на С. Македония затяга сръбската примка.
5. Даването на българско гражданство на скопяни не води до нищо положително.
6. Всякакви политически преговори/пазарлъци са безполезни.
18:01 08.03.2021
64 Перо
Коментиран от #78
18:01 08.03.2021
65 Брендилия
До коментар #61 от "един от стадото":
Не греша! Ти пишеш какво се случва след като Тито и Сталин се скарват.. На 07.03.1945 САЩ в потрес пращат телеграма на Англия да се спре създаването на Балканска Федеративна Република. Иначе до известен смисъл (тая идея е отдавнашна) самият Чърчил е бил склонен първоначално..18:01 08.03.2021
66 Кси
До коментар #60 от "Брендилия":
Дооообре, очевидно и с времето разполагаш18:01 08.03.2021
67 Такава е човешката история!
До коментар #45 от "Недоучил":
Да! Люпчо Георгиевски е длъжник, защото е умен, начетен и неподкупен патриот! Такива люде винаги са длъжници на народа си и те го знаят, осъзнават го дори подсъзнателно. Господ дава мъки и победи на този, който може да ги понесе!18:02 08.03.2021
68 Недоизказано
До коментар #46 от "Брендилия":
Имало само едно тълкуване. Така е, обаче ти влез в който и да е македонски сайт и ще ти се завие свят от "тълкувания" , само и само да не е на българското.Коментиран от #69, #82
18:03 08.03.2021
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 .....
До коментар #14 от "Ей ей йе":
Какви славяни сме бре?80% сме с тъмна коса,тъмни очи,бая рунтави.Макетата също.Баш Българи сме си .И макетата и они.18:11 08.03.2021
71 Ердоган
Коментиран от #72
18:12 08.03.2021
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 Брендилия
18:37 08.03.2021
74 Хайде,стига с това
Коментиран от #79
19:18 08.03.2021
75 Скопjе
До коментар #30 от "Реалист":
БРАВО!19:25 08.03.2021
76 Скопjе
До коментар #31 от "Достойна присъда":
Очигледно немаш претстава што е висока политика и на кого му е дозволено да се приближи на таа софра.19:27 08.03.2021
77 Скопjе
До коментар #39 от "Брендилия":
Е тоа би било нешто многу, многу сериозно.Коментиран от #80
19:29 08.03.2021
78 Скопjе
До коментар #64 от "Перо":
Повторно ке ти кажам - не можеш да бидеш подалеку од вистината. Љубчо беше премиер. И? Резултат?19:35 08.03.2021
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 Брендилия
До коментар #77 от "Скопjе":
Така е! Проектът е у вас или при сърбите. Намерете го исторически. После има още един само за СФРЮ и България в една държава..Коментиран от #81
19:45 08.03.2021
81 Скопjе
До коментар #80 от "Брендилия":
:-) Таму сум. ;-)Коментиран от #83, #84
19:56 08.03.2021
82 АлМак от Мелмак
До коментар #68 от "Недоизказано":
Ако РСМ влезе в ЕС, къде ще отидат да живеят дошлите преди 90-та граждани на Югославия? Те са най - застрашени от нотариалните актове на българите, изгонени от Тито, затова и пишат ли пишат глупости и дивотии. Вариант 1. в Сърбия; вариант 2. на Луната. Трети вариант няма, защото ще трябва да работят. А в ЕС основополагащ принцип е "Частната собственост е неприкосновена и свещена"!20:08 08.03.2021
83 Брендилия
До коментар #81 от "Скопjе":
Тако ми требаш, а нема те. Не знам де си ти... Не можем да ви стигнем по никакъв начин. ГЕРБ СФРЮ пише 29.11.1943. За четящите!!! 29.11.беше роден Карамански, ситуиран къде? В Благоевградски окръг някога, а там македонци има ли?Коментиран от #85
20:15 08.03.2021
84 "Ъ"
До коментар #81 от "Скопjе":
Чичо, защо не смените името на столицата си? Скопени са само прасетата, воловете и евнусите в харема на султана. Аз предлагам да я кръстите "Гоце Делчев" или "Борис Сарафов" И двамата са били пичове нали? А ако знаеш каква хубава песен са написали за Гоце! Ще настръхнеш като я чуеш: " Моли се на Бога, севде.."!Коментиран от #86
20:18 08.03.2021
85 Скопjе
До коментар #83 от "Брендилия":
Дан републике! Голем празник. Штета што не помина Бледскиот договор, ке беше голема и многу моќна држава.20:24 08.03.2021
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 "Ъ"
До коментар #86 от "Скопjе":
Чичо, Господ да ме убие, ако съм излъгал барем една дума! Ти чувал ли си я тази песен: "Моли се на Бога, севде, моли се на Бога..."? Потърси я в Ютуб!.
Коментиран от #88
20:34 08.03.2021
88 Скопjе
До коментар #87 от ""Ъ"":
На грешна адреса праќаш ишарет - пораснат сум на рок од седумдести и осумдести години. Фолклор - не сум го сакал како дете. За таа песна - сега првпат слушам. Сега обожавам македонски народни песни, меѓутоа многу лимитирано и само од одредени пејачи. Најди ги Кирил Манчевски и Александар Сариевски на ЈуТјуб - грандиозни изведби, и секогаш ми мамат солза.Коментиран от #89
20:58 08.03.2021
89 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #88 от "Скопjе":
Eтo кaквo пишe умният и cъoбрaзитeлeн ВEЛИК БЪЛГAРИН OТ МAКEДOНИЯ Гoцe Дeлчeв:"... Eврoпa и Руcия никoгa нямa дa п р o c п я т втoрo "Cъeдинeниe". Ниe трябвa дa ce бoрим зa Aвтoнoмия нa Мaкeдиния."
,a eтo и друг ВEЛИК БЪЛГAРCКИ ГEРOЙ OТ МAКEДOНИЯ, Дaмe Груeв: “.............Ниe cмe бългaри и вcякoгa рaбoтим и щe рaбoтим зa oбeдинeниeтo нa бългaрщинaтa. A вcички други фoрмули ca eтaп зa пocтигaнe нa тaя цeл. Нe e дoшъл oбaчe мoмeнтa зa рeшeниe нa нaшия въпрoc, зaтoвa нямa мяcтo зa прeпирни и прикaзки oт пoдoбeн рoд. „
Източник: Оригинален източник на документитe - Държавна агенция "Архиви"
Маке, писмото на Гоце до Кольо,
"Кoлйo,
Вcичкитѣ ти пиcмa дoceгa изпрaтeни oтъ тeбъ и чрѣз тeбъ, cъмъ пoлучилъ. Oтцѣплeниятa и рaзцѣплeниятa никaкъ дa нe ни плaшaтъ. Дeйcтвитeлнo жaлкo e, нo щo мoжeмъ дa прaвимъ, кoгaтo cи cмe бългaри и вcички cтрaдaмe oтъ eднa oбщa бoлѣcть!..............." го е писал на Български, а не на асномски "македонски"...
Нe иcкaм дa пoвярвaм, чe ти кaтo бългaрин мaкeдoнeц cи тoлкoвa тъп и нe cхвaщaш кaквa e тaктикaтa нa дeйцитe oт ВМOРO и вeчe 30 гoдини ce пържeтe в coca зaбъркaн oт кoминтeрнa и врaгoвeтe нa бългaрщинaтa... Дeбeлa глaвo мaкeдoнcкa, МAКEДOНEЦ МOЖE ДA CИ EДИНCТВEНO КAТO БЪЛГAРИН, инaчи cи "фирoмeц", "бюрмaнeц", a ceгa гърчeтaтa тe нaпрaвихa "нoрдик"!
Коментиран от #90, #91
21:18 08.03.2021
90 Скопjе
До коментар #89 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Татко ми цел живот велеше "почитувај доколку сакаш да бидеш почитуван". Исто и тебе ти честитам на одличната домашна култура и воспитание.Коментиран от #94
21:25 08.03.2021
91 Брендилия
До коментар #89 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Не е съвсем така. Те нямат секулярна Конституция като нашата - една нация от етноси. В тяхната са си като етноси и при преброяване така се записват и българите идват малцинство. Иначе всички са македонци официално. Абе политическа въртележка.Коментиран от #97
21:32 08.03.2021
92 чичо
21:32 08.03.2021
93 Лингвист
До коментар #6 от "Васил Ботев":
До 15 в. Влашките воеводи са водили официалната си кореспонденция на български език, но не и след това.Коментиран от #98
21:33 08.03.2021
94 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #90 от "Скопjе":
Благодаря Ви за отличната оценка на един Бугарин-фашист-татарин-окупатор - убиец на деца, жени, свещенници, учители..........Коментиран от #95
21:45 08.03.2021
95 Този коментар е премахнат от модератор.
96 Българин
21:59 08.03.2021
97 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #91 от "Брендилия":
..........ясно, че Р.С.М. е само един АВАТАР, но те още не схващат каква комедия са.Коментиран от #99
22:18 08.03.2021
98 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #93 от "Лингвист":
Пo-тoчнo, прeз 1867 г. в Румъния ce прaви eзикoвa рeфoрмa и приeмaт лaтиницaтa вмecтo бългaрcкитe букви, кaтo и прoмeнят рeчницитe си изхвърляйки нaд 60% oт бългaрcкитe думи и ги зaмeнят c фрeнcкo-лaтинcки булaмaч...Интeрecнoтo e, кaк e финaнcирaнo вcичкo тoвa???22:24 08.03.2021
99 Брендилия
До коментар #97 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Повече от Аватар са. Започва да се разплита. Участие имат доста страни. Горещ картоф..22:26 08.03.2021
100 Монтанчанин
Коментиран от #101
22:28 08.03.2021
101 Боров
До коментар #100 от "Монтанчанин":
Нямам думи.Това е политик за мен. Сега за Северно Македонците е предател,но човека измисли най-доброто решение,това и глупав човек може да го разбере,но никога нямада си помислят какво му е на него.
01:07 09.03.2021
102 Славяновед
07:10 09.03.2021