ФАКТИ.БГ

29 май 1876 г. Христо Ботев отвлича кораба „Радецки”

През 1918 г. параходът престава да се използва в Австрия, а през 1924 г. е бракуван

Публикувана: 29 Май, 2021 04:22
30 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 2320
29 май 1876 г. Христо Ботев отвлича кораба „Радецки”
Снимка: Регионален исторически музей - Велико Търново
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 5 от 12 гласа.

Денят е 29 май 1876 г. Австро – унгарският параход извършва своя редовен курс по р. Дунав. Корабът е пълен със стока, богати търговци и пътници. Около 12,30 часа три пъти изсвирва свирка. На палубата излезли Христо Ботев, Димитър Икономов и Никола Войновски, облечени в униформи. Те били въоръжени със сабя в дясната ръка и револвер в лявата.

Така известният български поет отвлича австрийския кораб „Радецки”.

След сигнала – 3 свирвания със свирка, настъпило голямо оживление.

Четниците се преоблекли за секунди в своите униформи

и захвърлили старите си дрехи.

Разбили сандъците и извадили оръжията. Превърнали се от обикновени пътници в армия. Войновски ги строил в две редици, а Ботев се изправил пред тях. Останалите пътници били затворени в първа и втора класа, за да не се допускат инциденти. Целият кораб бил под контрол, а капитанът нямал друг избор, освен да изпълни исканията на българските четници.

На 16 и 17 (28 и 29 нов стил) май 1876 г. Христо Ботев и „200 души български юнаци”, от различни румънски пристанища, се качват на борда на австрийския параход „Радецки”. Принуждават капитана Дагоберт Енглендер да спре близо до Козлодуй, където четата слиза и момчетата целуват „свещената земя на Майка България”. Оттам с усилен ход се отправят за Враца, но по пътя си не получават подкрепа.

Ботев не се смятал за постоянен войвода до слизането на Козлодуйския бряг. Той си мислел, че само е номиниран за такъв, и че четниците трябва да изберат кой ще ги предвожда. Първоначално четниците трябвало да бъдат ръководени от Панайот Хитов и Филип Тотю, но след като отказали да преминат Дунав, четите останали без главнокомандващ. Те се обединили, а Ботев бил назначен за главен войвода. След слизането на българския бряг, първото нещо, което четата трябвало да направи, било да избере водач.

Поетът бил избран единодушно.

На 30 май четниците приемат първото си продължително сражение на възвишението Милин камък. През същата нощ разкъсват обкръжението и се изтеглят в местността Веслец.. Правят неуспешни опити да се свържат с революционните дейци във Враца. Рано сутринта на 20 май (н. ст. 1 юни) четата заема позиции около трите върха Камарата, Купена и Околчица.

Водят сражение с редовна турска войска - срещу 205-мата са вдигнати на крак над 4000-а редовна и нередовна турска войска. Ботев, с ядрото на четата е под връх Камарата. Привечер, на 20 май (н. ст. 1 юни) 1876 г. след стихване на боя, в подножието на югоизточния склон на вр. Камарата, прострелян в сърцето загива гениалният поет и войвода Христо Ботев.

Капитанът Дагоберт Енглендер дава важни сведения за превземането на парахода в доклад до централния инспекторат във Виена, написан на 30-ти май, 1876 г. От него става ясно, че „Радецки“ е нападнат на 29-ти май от въстаници, час след като е отплувал от пристанище Бекет.

Това се е случило в 12:30 часа.

Според капитана, никой не се е усъмнил в натоварените сандъци, понеже са отговаряли на условията. Той бил принуден от шестима въоръжени мъже да изслуша четниците. Капитанът симпатизира на четниците и дори след пристигането на парахода в град Видин, отказва да превози турската войска. След възгласите на четниците „Да живее капитанът“ и „Да живее Франц Йосиф“, Енглендер поклатил фуражката си и казал тихо „На добър час“.

Според разказите на капитана, Ботев му е направил много голямо впечатление. Той бил коректен и преди пристигането на българския бряг, го повикал да се увери, че товарът на кораба и касата са недокоснати. След като парахода дебаркирал, се чул силния глас на Ботев. Всички паднали на колене и целунали родната земя.

След тези събития, капитанът трябва да напише подробен доклад и да бъде преместен на работа в горната част на Дунав. Той отказва и молбата му е удовлетворена. Продължава да работи на „Радецки“, докато през 1885 г. е назначен за началник бюро в плавателно отделение. Капитанът предава спомените си на Захари Стоянов през 1888 г. През 1925 г. той изпраща няколко много важни реликви за България – печата на парахода, оригиналния флаг с унгарски и австрийски герб, позволителното, копие от доклада, копие от Ботевото писмо до него на френски език и две дъски от борда на парахода. Всички тези предмети са предадени лично на Борис III от брата на Енглендер, който има едночасова среща с царя. На нея е присъствал и Кирил (брат на Ботев), който също е участвал в четата. Той праща подарък на капитана – портрет на Ботев.

По инициатива на Стоян Заимов през 1906 г, се взима решение

да се изгради военно-исторически музей до Свищов по случай 30 години от освобождението. Идеята е, да се използва река Текир дере, която да стане Дунавски ръкав и мястото да се превърне във вечен пристан на „Радецки“. За тази цел трябвало парахода да бъде откупен от Първото императорско дунавско параходство във Виена. Свиква се народното събрание, за да се гласува предложението, отправено от Димитър Петков (министър - председател). За нещастие, той е убит на булевард „Цар Освободител“ и идеята остава неосъществена и забравена.

През 1926 г. отново се сформира комитет с името „Цар Освободител“, чиято цел е да се изпълни проекта. Тогава всички българи са призовани да помогнат, за да не се искат пари нито от царя – Борис III, нито от Народното събрание. Трябвало да се набавят 50 милиона лева, с които да се подпомогнат всички военно-исторически къщи, паметници, паркове, мавзолеи и музеи, издигнати от комитета „Цар Освободител“. След новината, че през 1927 г. параходът ще бъде ремонтиран, се търси информация за състоянието му, чрез писмо, адресирано до цар Борис III. Свищовският комитет има за цел да ремонтира „Радецки“.

Истината е, че през 1918 г. параходът престава да се използва в Австрия, а

през 1924 г. е бракуван и след това унищожен.

Българската държава не предявява никакви претенции към него, въпреки, че той е от голямо историческо значение за страната ни. До това води бездействието на няколко правителства. За Австрия това е просто един кораб, който е изпълнил своето предназначение и вече не може да се използва.

Едва през 1960-та година, в България се подема инициатива за възстановяване на парахода. Събират се дарения от работници и ученици. Използва се парния влекач „Пловдив“ (строен в същата корабостроителница), на чиято база е построена реплика на „Радецки“. За целта са използвани стари чертежи и снимки. Йожеф Кирали също дава своя принос на 84 годишна възраст. Той е работел като бояджия на оригиналния параход и си спомня как е изглеждал.

Новият параход е открит тържествено по повод 90 годишнината от смъртта на войводата. Той акостира на козлодуйския бряг на 28 май 1966 г. Дълъг е 57.4 метра и е широк 17.5 метра.

Обявен е за музей и е включен в Стоте национални туристически обекта на България. На 4 септември същата година, пристига във Виена. Събитието е отразено от всички радиа, телевизии и вестници. След ремонт през 1988 г., оригиналният парен двигател е заменен с дизелов.

През 1973 г. при зимовката в Русенския лиман, „Радецки“ потъва след силен снеговалеж. Причината е в небрежността на екипажа. Параходът е изваден от български Варненски екип. На помощ идват румънски плаващ кран и съветски водолази.

Писмото на Христо Ботев до капитана и пътниците на парахода „Радецки“

Господин капитан!
Господа пътници!

Имам чест да ви обявя, че в тоя параход се намират български въстаници, на които имам чест да бъда войвода.
С цената на нашия добитък и на нашите земеделски сечива, с цената на големи усилия и с пожертвуване на нашите блага, най-после с цената на всичко, що е най-скъпо на тоя свят (без знанието и въпреки преследванията на властите в страната, чийто неутралитет ние уважихме), ние си доставихме това, което ни беше необходимо, за да се притечем на помощ на нашите въстанали братя, които се сражават тъй храбро под българския лъв за свободата и независимостта на нашето скъпо Отечество - България.
Ние молим Господа пасажерите никак да не се безпокоят и да останат спокойни. Колкото за вас, Господин Капитане, аз имам тежката длъжност да ви поканя да поставите парахода на мое разположение до самото ни слизане, като в същото време ви заявявам, че и най-малкото ваше съпротивление ще ме постави в печалната необходимост да употребя сила и въпреки волята ми да си отмъстя за отвратителната случка върху парахода "Германия" в Русчук през 1867.
И в единия, и в другия случай нашият глас за бой е следния:

Да живее България!
Да живее Франц Йосиф!
Да живее граф Андраши!
Да живее християнска Европа!

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 5 от 12 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Българче
1 Отговор
Дълбок поклон пред Великият български поет и революционер Христо Ботев !!!

Оценка:
-3 +41

2
Този коментар е премахнат от модератор.
rusnak
3 Отговор
Всички революционери на България, могат да му дишат прахта на това момче! Велик!!

Оценка:
-2 +38

Петър
4 Отговор
Баба ми е работила пет години при ген. Кирил Ботев(брат на Христо Ботев),разказвала ми е доста неща,за къщата в София на ул.Шипка,за семейство Ботеви.

Оценка:
-0 +17

Gowo
5 Отговор
Поредната лъжа.Ботев не ,,отвлича" парахода.

Коментиран от #7, #9


Оценка:
-2 +21

падналия ангел
6 Отговор

До коментар #2 от "Биби Кинг":


Така са го написали заглавието сякаш е тероризъм!

Оценка:
-1 +26

един от стадото
7 Отговор

До коментар #5 от "Gowo":


така е. Той дори не сменя курса, слизат на спирка по желание. И оставя благодарствено писмо на кейптана

Оценка:
-1 +18

.......
8 Отговор
КАК СПОКОЙНО И МЪДРО ГОВОРИ БОТЕВ ,МНОГО ПРИЛИЧА НА Г-Н РАДЕВ ,ДОСТОЙНИ БЪЛГАРИ

Оценка:
-9 +12

9
Този коментар е премахнат от модератор.
.......
10 Отговор
ЗА СЪЖАЛЕНИЕ Е ПРЕДАДЕН И УБИТ ОТ БЪЛГАРИ А ПАРИТЕ ОТ ,,БРЦК,, ПРИСВОЕНИ ,ПРЕДАТЕЛСТВО Е ПРИЧИНИЛО СМЪРТТА И НА ЦАР КАЛОЯН КОГАТО ОБСАЖДА СОЛУН

Коментиран от #22


Оценка:
-2 +22

Дед
11 Отговор
Тогава е имало истински мъже, а не гейове и гладни за пари мутри.

Оценка:
-2 +21

12
Този коментар е премахнат от модератор.
13
Този коментар е премахнат от модератор.
Алфа Чакал
14 Отговор
ВЕДНАГА СМЕНЕТЕ ЗАГЛАВИЕТО.АКО ДО 10:00 ЧАСА НЕ ГО СМЕНИТЕ ПОВЕЧЕ НАМА ДА ВИ ОТВОРЯ САЙТА.......Нека днес и следващите дни до 02.07 всеки от нас по веднъж на ден да си пуска страхотния марш"Тих бял Дунав"

Коментиран от #29


Оценка:
-2 +13

15
Този коментар е премахнат от модератор.
РЕАЛИСТ
16 Отговор

До коментар #12 от "Буха ха":


Считам Христо Ботев за най великият българин за всички времена за саможертвата си и творчество си. Но фактът си е факт, става дума за отвличане на кораб. Hijack- незаконно завземане на кораб със сила и принуждаването му да се движи в различна дестинация или използването му за собствени цели.

Оценка:
-9 +3

Сърп и чук
17 Отговор
Никакво отвличане няма. Всичко е било уговорено с австрийците! Всяка империя е имала тук свои интереси В четата на Бенковски има няколко далматинци, австрийски поданици, работници по железницата на Хирш и към тях отношението не е като към жителите на Батак. Не е изключено и заплащане! Енглиндер е връстник на Ботев и умира в същата 1925 г., когато е предал на България описаните по горе ценни вещи!

Оценка:
-1 +7

Бай Кольо
18 Отговор
В днешно време на това да отвлечеш самолет,кораб,влак, се нарича тероризъм

Оценка:
-1 +5

Чук и Гек
19 Отговор
🕌🌙⭐Честит празник на всички правоверни! Преди 568 години, знамето на пророка се развя над тези земи победно и завинаги! Слава на Алах!

Коментиран от #21


Оценка:
-12 +0

Bai Nudals
20 Отговор
Нищо не отвлича ей,това е в полза роду кви са тия писания,"отвлича".

Оценка:
-0 +5

Bai Nudals
21 Отговор

До коментар #19 от "Чук и Гек":


Е чак пък за винаги. Чуй ме сега само при един лек заговор от балканските държави и щеше да бъде свършено с империята ти. Но не би всички излязоха продажници.

Оценка:
-0 +4

Bai Nudals
22 Отговор

До коментар #10 от ".......":


Цялата ни народо психология е свързана с предателства,там сме най добри.

Оценка:
-0 +6

Поклон
23 Отговор
Слава, вечна слава на гениалния поет! А ,"Борованци" нека вечно да спят.

Оценка:
-0 +4

Нане
24 Отговор
спред разбиранията на султан Ердоган и башибозука нащи юнаци са терористи като кюрдите, гърците,арменците и подлежат на асимилиция и геноцид

Оценка:
-1 +2

БиБи Кинг
25 Отговор
Пално с неграмоди у Бойковина деа! Заглавиа не са ги наочили да пишат, па искат од них статии да пишат! Четете Венету некадарни драскачи од Факmи!

Оценка:
-1 +2

Според вас
26 Отговор
Те терористи ли са били или каузата им е с изместен център

Оценка:
-0 +0

ИМПЕРИАЛИСТ
27 Отговор
Кой внуши на един весникарски редактор, журналист и гениален млад поет, че може да е командир на боен дивизион от 237 подготвени и добре въоръжени мъже? Какво е станало с градските крачета на командира, само след първите 6 /шест/ часа преход? Кой, кой подкокороса Ботйова, ЕТО ТОВА Е ВЪПРОСЪТ?
Въоръжената борба си има своята техника и правила. Тя не е за САМОЗВАНЦИ, защото резултатите са трагични.
Само след 6 /шест/ часов преход нежните крачета на Ботйов са се изранили от офицерските му ботуши и вместо тях, му омотали ходилата с парцали, дори и цървули е нямал. Това е голям принос за освобождението, нали. Друг голям принос е , че са му избили четниците - ЦВЕТА НА БЪЛГАРСКАТА ЕМИГРАЦИЯ. Пример за обратното е ген. Луков, тогава поручик и боят който води самичък, подпомогнат от местните овчари, близо до гр. Кюстиндил.

Оценка:
-0 +0

Fatih Sultan Mehmet
28 Отговор
29.05.1453 Завземане на Константинопол

Оценка:
-0 +1

Алфа Чакал
29 Отговор

До коментар #14 от "Алфа Чакал":


Да си бяхте сменили заглавието.Повече няма да ви посетя.

Оценка:
-0 +0

ДОКО
30 Отговор
ЩЕ БЪДЕ НАПИСАНО В НАЙ НОВАТА НИ ИСТОРИЯ..ИЧКО БОТЕВ ОТВЛЕЧЕ КОРАБА РАДЕЦКИ НАПАДНА ТУРЦИЯ И ЗАГУБИ...НО ДАДЕ ЖИВОТА СИ ЗА ДОБРОТО НА ЦИГАНСКАТА НАЦИЯ И НАПРАВИ ХАИР НА ТУРЦИТЕ КАТО ТЕ НАПРАВИХА ПАРТИЯ ЗАЩОТО БЯХА МАЛТРЕТИРАНИ ОТ ГЕРОЯ ПОЕТ ИЧКО БОТЕВ..ХА ХА ТОВА СТЕ ВИЕ БЪЛГАРИТЕ МАЙКОПРОДАВЦИ И ДУПЕДАВЦИ..ЗАПОМНЕТЕ ГО..

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
Жельо Бойчев
Депутатът от БСП Жельо Бойчев с коментар за политиката на БСП
Няма да се занимавам с Георги Гергов, такъв разговор в БСП няма"

Още бисери
ТОП 5