Премиерът Кирил Петков даде обширно интервю пред кореспондента на Bloomberg LP в София Слав Оков, в което обясни визията за управлението на страната, като една от темите е заявеното влизане на България в еврозоната през 2024 г.
Един от приоритетите на предишното правителство беше присъединяването към еврозоната през януари 2024 г. Ще спазите ли този срок? Нямам предвид изпълнението на техническите изисквания, а по-скоро наличието на политическа воля да се приеме еврото през 2024 г. Питам ви, защото финансовият министър заяви, че политическото решение в крайна сметка зависи от информационната кампания, която той планира.
Аз съм бизнес човек, произхождам от бизнес средите и напълно разбирам ползите от еврозоната. Знам, че няма преводни такси, което е важно, ако бизнесът ви е експортен. Знам, че рисковата премия за страната ще се понижи. Така че - да, ние сме решени да спазим тази дата. Това, което трябва да се направи и за което ясно говори финансовият министър e, че това не може да стане изведнъж. Трябва да подготвим и създадем мащабна информационна кампания, така че да избегнем проблеми, подобни на тези, които днес виждаме с ваксините. При слаба комуникация и опит за принудително налагане винаги се появява риск от политически брожения, които не биха намерили почва при добра информираност. Така че, да, ние несъмнено сме ангажирани с датата 1 януари 2024 г. Разбираме икономическите ползи от това и се стремим да е неразделна част от финансовата ни политика, но трябва внимателно да подходим към комуникацията и затова трябва да започнем отрано. Това е част от нашия план – да не поднасяме изненади и да разговаряме с всички заинтересовани страни за практичната страна на нещата. Например за какъв период ще трябва да има отчетност и в евро, и в лева в кварталното магазинче.
Какъв е подходящият период? Доколко ще има счетоводни проблеми за дребния бизнес?
Да, това е част от плана, приет по-рано тази година.
Да, това трябва да се комуникира подходящо и може би да се преработи и да се включат забележките на засегнатите, така че когато осъществяваме прехода, той да е възможно най-гладък. Част от икономическите ми разработки в "Харвард" бяха да се провери какъв ще е икономическият ефект върху повишаването на цените, когато се приеме еврото. Данните, с които работех, ясно показаха, че това не създава реална инфлация. Единствената разлика беше от 0,3% и тя идваше основно от закръглянето на цените. Разбираме икономическата основа, искам това да стане заради ползите и единственото нещо, което трябва да направим, е всички да разберат неговата стойност.
Виждате ли някакъв риск в приемането на еврото, особено сега при инфлацията в еврозоната?
Инфлацията в еврозоната е нормален резултат от провежданите политики. Когато налице е цялото финансиране заради Ковид-19, всички тези нови планове за подпомагане на възстановяването и устойчивостта, когато увеличиш паричното предлагане без непременно да се увеличава реалният БВП, е нормално да се създаде инфлация. Това е обикновена икономика.
Това се случи във всички европейски държави, това се случи в България като при нас има един допълнителен фактор, който е напълно логичен - нашата социална политика нито един пенсионер да не остане под линията на бедността. Затова увеличихме най-ниските пенсии, което породи пряк ефект върху разходите.
Тук няма елемент на спестяване и каквото и увеличение да беше дадено, то беше похарчено в икономиката, а това ни донесе допълнително покачване на инфлацията, но смятам, че тя е нормална – 1-1,5% над европейската инфлация. Трябва внимателно да следим тези последици, но съм убеден, че няма системен проблем, който да създава риск за България. От много години валутният курс е фиксиран, няма прекомерно надвишаване или излишъци по търговския дефицит, които да не са овладени. Така че за нас преходът би трябвало да е сравнително лесен. Левът вече е фиксиран към еврото, а ще можем да се възползваме и от по-ниската рискова премия и нулевите разходи при транзакциите.
Да поясним - вие запазвате фиксирания курс лев-евро на сегашното ниво от 1,955?
Точно така. Това е много важно за хората, за да гледат на тази промяна като на нещо, което не е много различно от сегашната ситуация. Но чисто икономически, ние отговаряме на всички критерии при такъв фиксиран курс. За малка, отворена икономика като тази на България, това означава, че именно това е нивото, на което влизаме в еврозоната.
Смятате ли, че са възможни други проблеми заради критериите от Маастрихт до 2024 г., предвид повишените държавни разходи, например?
Много бях доволен, когато финансовият министър съобщи, че дори и през тази година на Ковид-19, при огромните надвишени разходи по целия свят, ние все още успяваме да постигнем 3% дефицит. А това е добре. Това означава добре свършена работа въпреки обстоятелствата. Първите ни промени бяха в Агенцията по приходите. В момента никой не може да укрива данъци благодарение на политическите си връзки. Когато говорим за нулева корупция, това е свързано и с НАП. Успяхме да съберем значителни приходи, доста над очакванията, което създаде допълнителна възможност за разходване през декември, но все пак спазихме критерия за 3% дефицит.
Трябва ли дефицитът да се свие през следващите години?
Не, не смятам. През следващата година трябва да се опитаме да имаме 3-4% дефицит, какъвто между другото, ще имат повечето страни в Европа. Според мен по-важното е как ще се харчи този дефицит. Ако той бъде инвестиран ефикасно във всички неща, които искаме да направим, ако се инвестира в нулевата толерантност към корупцията, то това е умна стратегия, която да се приложи в периода на възстановяване от Ковид-19, а също евентуално и през следващата зима, когато е възможно все още да има следващи вълни. Така че, към настоящия момент…
Но 4% вече е над критериите от Маастрихт…
Да, но през следващата година можем да си позволим дефицит до 4%, а следващата година определено ще се вместим в критериите от Маастрихт. Мисля, че това е и целта на повечето европейски финансови министри. Така ще бъдем в синхрон с Европа. Мисълта ми е, че при нарастваща инфлация, ако трябва да осъществявате големи инфраструктурни проекти, то би било умно това да стане възможно най-бързо. Същевременно, стига те да се изпълняват ефикасно и с механизъм за избягване на един не толкова прозрачен процес на търгове, това ще е една добра стъпка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пловдив
23:16 05.01.2022
2 Бойко Разбойко
23:16 05.01.2022
3 ВОКО ВАЛС
Коментиран от #68
23:17 05.01.2022
4 Ха сега
23:17 05.01.2022
5 Стар виц
23:17 05.01.2022
6 Българка
Коментиран от #27, #45, #70
23:18 05.01.2022
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 лекета
Ваксини, Македония, евро , къде останаха доходи, съдебна система, здравеопазване, демография ,корупция
Долни лакеи! С какво сте по-различни от предишните продажници?!
23:19 05.01.2022
9 Гаргамел
23:20 05.01.2022
10 провинциалист от провинция Тракия
23:20 05.01.2022
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Той
23:29 05.01.2022
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 ТаУмВзе
23:35 05.01.2022
16 отчитайки
Коментиран от #46, #54
23:37 05.01.2022
17 Бисер
23:37 05.01.2022
18 не може да бъде
23:37 05.01.2022
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Пинко
23:40 05.01.2022
22 добро утро спите ли още
23:40 05.01.2022
23 Хахо Хихи
23:42 05.01.2022
24 Решена
23:42 05.01.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 емигрант
Коментиран от #31, #39
23:43 05.01.2022
27 ????
До коментар #6 от "Българка":
кое му е тежкото след 12 години агония ? сега се питваме да излезем от реанимация но има много калинки за чистенеза 12 години нещата не се оправят за ден два нужно е време поне няколко месеца.Коментиран от #44
23:45 05.01.2022
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 А бе Кире ти добре ли си?
23:49 05.01.2022
30 Ти си
Коментиран от #36
23:49 05.01.2022
31 спор няма
До коментар #26 от "емигрант":
че за слаба икономика еврото не е добро просто защото слабите икономики чрез печатане на валутата си успяват да я обезценят и да направят производството се конкурентно и по евтино, така износа може да се увеличи НО това не прави работниците и народа по богат защото той получава заплатите си в обезценяваща се или слаба валута, от това печелят собствениците износители. така , че приемането на еврото не означава непременно обедняване на хората или неприемането му не ги прави по богати23:50 05.01.2022
32 Канадско гмо
23:52 05.01.2022
33 Кире. прави си сметката предателю
23:54 05.01.2022
34 James 😎
23:54 05.01.2022
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 James 😎
До коментар #30 от "Ти си":
Гърция беше държава с много силна икономика преди да приемат еврото. След като махнаха драхмата сега живеят само на дългове и дават всичко на концесии, а и имат най високата безработица в Европа - цели 36%23:56 05.01.2022
37 Германската централна банка
23:56 05.01.2022
38 jorj
23:56 05.01.2022
39 Съгласен
До коментар #26 от "емигрант":
КИРЧО ГЛЕДА СОФИЯ ,АМА СОФИЯ НЕ Е БЪЛГАРИЯ.ТАМ ВСИЧКИ КАРАТ ЛЪСКАВИ КОЛИ , ОТ ВСЯКАКЪВ БИЗНЕС ГЛЕДА ,ОКОЛО БУРГАС СПОРТНИ КОЛИ ГЛЕДА ПРЕСАТА БЪЛГАРИТЕ ПАЗАРУВАЛИ ОТ ИТАЛИЯ ,ФРАНЦИЯ .е ДА АМА ТОВА СА МОЖЕ БИ 10-ДО ОКОЛО 30% ОТ БЪЛГАРИТЕ ОСТАНАЛИТЕ СА НА СТРОЕЖИТЕ НА УЛИЦАТА , НА ПОМОЩИ ,В БОЛНИЦИ , НОРМАЛНО РАБОТЕЩИ ЗА 800-1100 ЛВ -395ЕВРО-550 ЕВРО Е ЗА КОЕ ПО НАПРЕД ЗА КОЛА ЛИ ЗА СЕМЕЙСТВО ЛИ ЗА ДРЕХИ ЛИ ЗА ПОНЕ МАЛКО УДОВОЛСТВИЕ.Ами пенсионерите .Както казахте трябва РЕФЕРЕНДУМ ,трябва да питат хората хората го избраха ,ама те бяха само бизнесмени.ПОЛОЖЕНИЕТО СТАВА ЛУДНИЦА И ЩЕ СТАНЕ СТРАШНО КОГАТО ВЛЕЗЕМ В ЗОНАТА .60 % ОТ ХОРАТА ЩЕ ФАЛИРАТ И ЩЕ ОСТАВЯТ СЕМЕЙСТВАТА СИ НА УЛИЦАТА НЯМА ДА ИМАТ ДОХОДИ.От както си избрахте кирето тока се вдига,горивата ,газта за дома, стоките в магазините, всичко.Коментиран от #58, #114
23:56 05.01.2022
40 През 2024 година
00:00 06.01.2022
41 аде
Коментиран от #59
00:03 06.01.2022
42 Киро,
00:05 06.01.2022
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Българка
До коментар #27 от "????":
През последната година, животът стана непосилен за хората. Това е тежкото, време е хората да се надигнат и да протестират срещу некадърното управление на зализаните юпита.00:06 06.01.2022
45 Кую
До коментар #6 от "Българка":
Защото нищо не става от нас.00:08 06.01.2022
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Грульо
00:11 06.01.2022
49 Голяма глупост...
00:11 06.01.2022
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Жорко
00:21 06.01.2022
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 JEFF
00:28 06.01.2022
54 Ето
До коментар #16 от "отчитайки":
това е целта. Тези спестявания да се гепят на 50% При кУрс 1 към 2. Пито платено. За кво марширувахте лятото с коФчези на гръб. И 3 избора правихме. Е как за кво. Да ни ограбят по пладне. Честито.00:34 06.01.2022
55 Toxic
Коментиран от #56
00:36 06.01.2022
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Ааааа
00:42 06.01.2022
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 емигрант
До коментар #41 от "аде":
Защо за Унгария и Полша няма нещо както казваш РЕШЕНО ? Отговорът е, защото там имат НАРОДИ и отговорни политици, а в България няма народ, а стадо от овце и тези овце свободно и демократично избират бандити, крадци и измамници да ги ръководят и манипулират ! България сама избира редовно беднотията и мизерията, в България няма единство на народа, той е разделен по партийност и не го интересува как ще живее за в бъдеще щом стане въпрос за партии, комунистите постигнаха разделението точно така както го планираха още когато нарушиха конституцията и създадоха ДПС, след това разцепиха и умъртвиха СДС, за да дойде и последното им творение ГЕРБ, но това овцата още не може да го разбере ! Еврото е бедност и робство !00:49 06.01.2022
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Жоро
01:00 06.01.2022
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 мой
01:09 06.01.2022
64 Хаджи Генчо
01:14 06.01.2022
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Лично мнение
01:27 06.01.2022
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 васил
01:29 06.01.2022
70 Дългия
До коментар #6 от "Българка":
Защо да има протести? Та нали правихме протести за промяна, сега си я имаме?! Който не му харесва промяната си е негова работа!01:30 06.01.2022
71 Срамота
01:32 06.01.2022
72 Боже, пази България!
01:40 06.01.2022
73 мдаа
01:41 06.01.2022
74 ККК
До коментар #43 от "емигрант":
Ами ти като си имигрант ,какво те топли какво ще харчим ние? А между другото Иван Василев в качеството си на служебен финансов министър още преди две години подписа приемането на Еврото през 2024 януари без преходен период!!! И защо тогава си мълчахте нали крещяхте по площадите,,промяна "?Коментиран от #76, #78
01:42 06.01.2022
75 един от стадото
Коментиран от #77
01:44 06.01.2022
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 Бесен
Коментиран от #83
02:16 06.01.2022
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Дедо Пене
02:27 06.01.2022
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 Оптимист
02:42 06.01.2022
86 любопитко
02:43 06.01.2022
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 Пак не излъгаха
02:50 06.01.2022
89 Уса
Коментиран от #94
03:09 06.01.2022
90 Този коментар е премахнат от модератор.
91 САТЪРА НА ХАНА
......
03:30 06.01.2022
92 САТЪРА НА ХАНА
03:33 06.01.2022
93 КРА
03:34 06.01.2022
94 САТЪРА НА ХАНА
До коментар #89 от "Уса":
КИРО ЙОГУРТА НЕ Е ВАКСИНАТОР, А ХАРВАРДСКИ КРАДЕЦ ИЗМАМНИК .... ОПИТА СЕ ДА ПАТЕНТОВА В САЩ ЛАКТОБАЦИЛУС БУЛГАРИКУМ ОТ РОДОПИТЕ ..... И САЩ ПАТЕНТНОТО ВЕДОМСТВО МУ КАЗАХА ЧЕ Е МОШЕНИК .... ЗАТОВА ИЗТЕГЛИ ОЪРВИЯ ПАТЕНТ И ПУСНА ВТОРИ САМО ЗА ХРАНИТЕЛНА ДОБАВКА :)03:37 06.01.2022
95 Продължаваме поробването
04:21 06.01.2022
96 Този коментар е премахнат от модератор.
97 Този коментар е премахнат от модератор.
98 Този коментар е премахнат от модератор.
99 Избирател
05:29 06.01.2022
100 Калерги
05:55 06.01.2022
101 Жабата
06:02 06.01.2022
102 Един от България
06:15 06.01.2022
103 каратиста
Коя България на хората или на хайванските харвадски юпита ? Така ни наложихте НАТО, Евросъюза, Спряхте половината АЕЦ , продадохте половината държава , ТЕЦ-ове, златни мини, минерални води, дадохте военни бази без пари на американските терористи, лижете подметките на брюкселските зелки изобщо го играете контра на това което иска народа. Искаме РЕФЕРЕНДУМ ДУМ ДУМ , иначе сте стане Казахстан !
Коментиран от #106, #107
06:18 06.01.2022
104 Кирчо
06:29 06.01.2022
105 неуместен въпрос
06:41 06.01.2022
106 Този коментар е премахнат от модератор.
107 Този коментар е премахнат от модератор.
108 Хари хари
06:59 06.01.2022
109 ПАЛЯЧОВЦИ
НЕГО.А НЯМА НА КЪДЕ ДА МЪРДАТЕ,НАЛИ СТЕ НЕГОВИ ИЗБРАНИЦИ .С ГАДОРИИТЕ НАЙ-ДОРЕ СЕ СПРАВЯ ДАМАДЖАНАТА..ДА ЗА ТОВА НИЕ НАРОДА ВИ ПЛАЩАМЕ ДЕ ..А КАКВО ПОЛЕЗНО ЗА ДЪРЖАВАТА ЗА НАРОДА СВЪРШИХТЕ??????????
07:17 06.01.2022
110 737328191
07:26 06.01.2022
111 Този коментар е премахнат от модератор.
112 big
08:36 06.01.2022
113 Ахааа
08:43 06.01.2022
114 ганкиното
До коментар #39 от "Съгласен":
Кирчо гледал... абе тоа е толкова бос, че да гледа и да не гледа му е празна кратуната. За еврото е решено много преди харвардските некадърници. Нашите управляващи - бивши, настоящи, бъдещи, учудващо добре се спогаждат по някои теми, които са твърдо против благото на тези, които са им гласували доверие. Обикновени циркови актьори.09:00 06.01.2022
115 Кънев
09:04 06.01.2022
116 Хахаха
09:39 06.01.2022
117 КИРЕ ОТ ДЕН НА ДЕН ССМО ГЛУПОСТИ ГОВОРИШ
09:43 06.01.2022
118 filo
10:20 06.01.2022
119 filo
10:21 06.01.2022
120 АНТИКОМУНИСТ
ОСТАВКА ЗА "п€п€" -ФАТМАШКОТО М€НТ€!
11:53 06.01.2022
121 Казах
14:05 06.01.2022
122 Никога
08:13 07.01.2022