Last news in Fakti

19 Юли, 2022 17:50 1 149 14

Омбудсманът възрази срещу по-високата цена на градския транспорт

  • омбудсман-
  • цена-
  • билет-
  • транспорт

Предвиденото увеличение на цената на превозните документи не е съобразено с тежката икономическа обстановка в страната и занижената покупателна способност на населението

Омбудсманът възрази срещу по-високата цена на градския транспорт - 1

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев, в което го информира, че в институцията на омбудсмана постъпват жалби, свързани с Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на столицата, съобщиха от пресцентъра на Омбудсмана на Република България.

Проф. Ковачева възразява срещу предвидената различна цена за купуване на един и същи билет - за еднократно пътуване без право на прекачване, в зависимост от това дали е купен от водач на превозно средство, каса или автомат на територията на метростанция (2 лв.) или от каса, извън територията на метростанция (1.60 лв.).

Подчертава, че това не е съобразено с недостатъчните на брой пунктове за закупуване на билети и по-скоро се явява като санкция за тези, които не са успели да си купят билет по електронен път.

„Предвиденото увеличение на цената на превозните документи не е съобразено с тежката икономическа обстановка в страната и занижената покупателна способност на населението. Още повече, че в условията на епидемична обстановка, един от начините за привличане на пътници към използването на градски транспорт е предлагането на ниски, достъпни цени на транспортната услуга, което в София така и не се случи за разлика от други европейски столици“, пише омбудсманът.

Освен това проф. Ковачева е категорична, че новата тарифна политика не бива да става чрез налагане на ограничения, липса на избор на превозни документи и увеличения на цените.

„Реформата в тарифната политика при пътуване с обществения транспорт на територията на Столична община следва да отчита не само необходимите промени, свързани с използването на нови технологии, продукти и услуги, но и транспортните нужди на пътниците, които градският транспорт в столицата следва да обслужва“, подчертава общественият защитник.

Омбудсманът е против и срещу заложеното в Проекта изискване пътникът да валидира/използва закупения от него билет за еднократно пътуване без прекачване в рамките на 60 минути от издаването му. Според Ковачева подобно изискване нарушава правата на потребителите на транспортни услуги, тъй като ги лишава от възможността да използват въпросния превозен документ когато преценят, на един по-късен етап от закупуването.

„Отчитайки, че някои от предложените в Проекта нови превозни документи, като например билетът с прекачване, дългосрочен превозен документ за младежи до 26 години и семейни превозни документи, обслужват в по-голяма степен нуждите на определени категории пътници, не мога да се съглася с отпадането на досега съществуващи превозни документи, в т.ч. месечната карта за една линия наземен транспорт и метро, на електронна карта за десет еднократни пътувания. Това е необяснимо от гледна точка задоволяване транспортните потребности на гражданите“, подчертава Диана Ковачева.

Тя се аргументира с факта, че много граждани пътуват до работа или до друга своя ежедневна дестинация само по една линия на градския транспорт. Така след промените те ще бъдат принудени да си купят месечна карта за всички линии, което няма да отговаря на действителните им нужди.
Освен това, омбудсманът акцентира, че талоните за 10 пътувания се използват от работещи например през седмица от вкъщи или от гости на столицата, както и от граждани, ползващи инцидентно градския транспорт.

„Не отговаря на действителността посоченото в мотивите към Проекта, че талонът за 10 пътувания ще се замести от нововъведените билети за 30 минути и 60 минути - посочен е като аргумент единствено случай, в който билетите се използват за прекачване. Съществуващият талон за 10 пътувания обаче, не е ограничен за ползване във времето и в тази връзка съществуват редица други възможни негови употреби”, допълва общественият защитник.
Подчертава, че 5,1% от пътуванията са с еднократен билет с прекачване, което дава основание на вносителите за въвеждане на билета за време от 1,60 лв. Но в същото време, видно от Доклада пътуващите с талон за десет пътувания са 9,8 % за 2019 г., което тя смята за достатъчно силен аргумент, за да остане тази възможност.

Ковачева е против отпадането и на месечната карта за метро, за която не се предлага подходяща алтернатива. Така гражданите ще са принудени да купуват годишна карта на разсрочено плащане, като първата вноска е за три месеца.

Тя пита защо е отпаднала и възможността за пътуване с еднодневната карта за всички линии – „Бял билет“, с която се пътува безплатно при силно замърсен въздух.
Според нея предвиденото таксуване на пътниците според пропътувано време - 30 и 60 мин. също е спорно, предвид обхвата на транспортната мрежа, честите задръствания, особено в пиковите часове и неспазването на разписанията.

В заключение омбудсманът подчертава, че всяко изменение и допълнение във въпросната Наредба, трябва да бъде съпроводено с информационна кампания, която да обясни промените на гражданите и те да са наясно откъде и на каква цена могат да закупят новите превозни документи, а също как на практика да ги зареждат и използват.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 16 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ЕдинОтМногото

    9 11 Отговор
    Тая само въздразява.. затова ли взимат такива заплати, бе....
  • 2 мдда

    12 1 Отговор
    Че защо някой да плаща по-скъпо за същата услуга? Права е!
  • 3 Сатана Z

    3 16 Отговор
    Билет за ГС в София трябва да стане 3.50лъва. Европейски стандарт.Ако не,ходете пеша!
  • 4 да де

    13 1 Отговор
    То и сегашната цена на билета според съда е незаконна, но общинските лентяи я въведоха и не последва нищо след това.

    Коментиран от #6

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Общинар

    5 1 Отговор

    До коментар #4 от "да де":

    Лентяй. друг път ! Не знаете колко е трудно да се бориш на бюрото със следобедното заспиване, и като изчерпаш силите си се оставяш на съдбата !
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Как

    3 0 Отговор

    До коментар #7 от "Иван":

    Трябва да питаш фандакова къде са автоматите за продажба на билети до марс?
  • 9 И тази семпла женица

    2 3 Отговор
    ли е проф.? А ЗАЩО НЕ ОТПРАВИ ПИТАНЕ КЪМ К.Петков за спирането на газовите доставки от Русия?
  • 10 Тази е абсолютна

    4 6 Отговор
    Популистка която гледа да си оправдае синекурната длъжност. Повишаването на цената на билета трябваше много отдавна да се случи. Няма как да има качествен транспорт и неможе да се датира от всички нас. Транспорта трябва да се издържа от тези които го ползват. Така е в цял свят. Стига с тези комунистически номера които водят единствено до упадък и разруха

    Коментиран от #14

  • 11 транспортер

    1 1 Отговор
    и ко като възразява? се тая! за ко ни е? /сигурно е за парлама/
  • 12 морски каун

    1 1 Отговор
    на времето бях моряк в океански риболов та от време на време се отбивахме Лисабон . тогава трамвайният билет бе6е 5 центавос !!!!!! сега не знам как е
  • 13 Павел пенев

    0 1 Отговор
    Нашият омбудсман кога ще попита управниците,трябва ли водата,слънцето и въздуха да са търговска стока? Зелената икономика не е ли евроатлантическа порнография,която ни се натрапва с рекетьорски политически методи ?
  • 14 поредният малоумник

    0 1 Отговор

    До коментар #10 от "Тази е абсолютна":

    Пътувах от Люлин да Ст.гара. За близо 30 мин. преброих окомерно 24 души без билет. Ако съм сбъркал 2 пъти - ще рече 10 души, нека да са 5!!! За час 10 души по една линия за час. Тесе возена чисто по комунистически - без мангизи!!! С карта съм и не знам колко струва един билет - нека да е левче! Т.е. 10 лв. на час, за 15 часа - 150 лв!!! Нека линиите в София са 50, ще рече 750 лв.! Умножете по броя на дните в годината! НИКАКЪВ КОНТРОЛ И ПРОВЕРКИ!!! Само си веят крачолите тия от Общината, пари искат и да краднат! Свършете нещо
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове